PDA

Bekijk Volledige Versie : "450.000 vacatures op komst in Vlaanderen"



Marsipulami
01-03-12, 16:29
"450.000 vacatures op komst tussen nu en 2015"



Bewerkt door: Stig Geukens − 01/03/12, 17u03 − Bron: belga



© photonews.

Tussen nu en 2015 zullen er in Vlaanderen 450.000 vacatures bijkomen. Dat heeft Fons Leroy, gedelegeerd bestuurder van de VDAB, gezegd in de marge van een persconferentie in het Antwerpse Provinciehuis. Twee derde van die vacatures ontstaat omdat iemand met pensioen gaat. "Dit is de grootste uitdaging waarvoor we ooit gestaan hebben", zei Leroy aan persbureau Belga.

Van de 450.000 vacatures die de VDAB verwacht, zijn er 150.000 het gevolg van economische groei. "Daarnaast zijn er meer dan 300.000 jobs die opnieuw moeten worden ingevuld omdat mensen met pensioen gaan", zegt Leroy.

"Niemand beseft dit, maar het is de grootste uitdaging waarvoor we ooit gestaan hebben. We staan op een scharniermoment. De economie zal constant onder druk staan om goede arbeidskrachten te vinden", aldus Leroy. Daarin heeft ook de sociale economie een rol te spelen, door ervoor te zorgen dat mensen maximaal doorstromen van de sociale economie naar 'gewone' tewerkstelling.

Joesoef
01-03-12, 16:47
Op zich is het wel grappig dat de zucht naar welvaart vraagt om buitenlanders.

Bofko
01-03-12, 17:36
Je leest regelmatig dit soort positieve verhalen over gigantische werkgelegensheidsstijging op de langere termijn als gevolg van de vergrijzing.
Ik geloof daar allemaal niets van. D'r zal best een hoop werk bij komen, maar iedereen denkt dan vervolgens meteen dat dat ook banen worden.

mark61
02-03-12, 02:45
Je leest regelmatig dit soort positieve verhalen over gigantische werkgelegensheidsstijging op de langere termijn als gevolg van de vergrijzing.
Ik geloof daar allemaal niets van. D'r zal best een hoop werk bij komen, maar iedereen denkt dan vervolgens meteen dat dat ook banen worden.

Nou ja om te beginnen zal iemand voor al die bejaarden moeten gaan zorgen.

Marsipulami
02-03-12, 08:40
Op zich is het wel grappig dat de zucht naar welvaart vraagt om buitenlanders.

Of een verhoging van de pensioenleeftijd.

Joesoef
02-03-12, 09:33
Of een verhoging van de pensioenleeftijd.


Daardoor stijgt de consumptie niet en de productie van een 70 jarige staat niet in verhouding tot de kosten (tenzij je AOW-ers op de zelfde manier gaat benaderen als wajong/ werklozen/ bijstand).

Tomas
02-03-12, 09:42
Op zich is het wel grappig dat de zucht naar welvaart vraagt om buitenlanders.

Ja, daarom zijn dit soort ballonnetjes ook bedoelt. De grap. De zogenaamde conclusie is slechts een keuze, geen fait a complice. Maar het provoceert zo lekker in deze tijd. En over 25 jaar nog harder. Heerlijk. Tegen de tijdgeest ingaan voelt altijd goed en zeker veel slimmer dan de plebs.

Pas als het veel en veel te laat is, krijgen dit soort 'onderzoekers' het door dat de boodschap achter het afnemende aantal kinderen, een wens naar meer ruimte en minder mensen per vierkante meter is. Waarbij het dus niet de bedoeling is om het afnemende aantal te compenseren met import. Magoed, dat duurt nog wel een paar honderd jaar voor ze dat door hebben. Ondanks allerlei dure studies kunnen ze behoorlijk dom zijn in hele simpele dingen.

Soldim
02-03-12, 09:47
Daardoor stijgt de consumptie niet en de productie van een 70 jarige staat niet in verhouding tot de kosten.

Als vuilnisman wellicht niet -- in de meeste kennis beroepen zal het wel meevallen met het verschil in productiviteit.

Joesoef
02-03-12, 09:51
Als vuilnisman wellicht niet -- in de meeste kennis beroepen zal het wel meevallen met het verschil in productiviteit.


met kennis economie krijg je geen vuilnisbakken geleegd, luiers verschoond of wegen gebouwd. Of je moet met kennis er een oplossing voor bedenken....

Filosofisch een interessant probleem.

Tomas
02-03-12, 09:52
Als vuilnisman wellicht niet -- in de meeste kennis beroepen zal het wel meevallen met het verschil in productiviteit.

In kennisberoepen moet je een flexibele geest hebben die nieuwe ontwikkelingen makkelijk oppikt. Sorry, maar dat wordt echt minder na je 50e. Denken dat je dan nog 20 jaar lang leuke mee kunt komen is een illusie. Ach wat, ze willen je niet eens meer. Het is zulk een gelul. Het gaat niet om langer werken. Het gaat er om dat je niet al te snel in de AOW komt of van je pensioen kunt genieten. Je moet langer in de bijstand. Dat is het plan. Dat is de winst.

Tomas
02-03-12, 09:56
Of je moet met kennis er een oplossing voor bedenken....

Filosofisch een interessant probleem.

Niks filosofisch aan. Zo simpel werkt het. Als er behoefte is aan een product en de kosten van de huidige productiewijze kunnen niet meer betaald worden, verandert het productieproces vanzelf wel. Je kan echt alles automatiseren, maar de investering is meestal veel te groot, zolang het net zo gemakkelijk met goedkope importhandjes gedaan kan worden. Als schoonmaken gewoon redelijk betaald zou worden. Gewoon menswaardig. Dan zou een groot deel van dat werk allang geautomatiseerd zijn.

mark61
02-03-12, 10:15
In kennisberoepen moet je een flexibele geest hebben die nieuwe ontwikkelingen makkelijk oppikt. Sorry, maar dat wordt echt minder na je 50e. Denken dat je dan nog 20 jaar lang leuke mee kunt komen is een illusie. Ach wat, ze willen je niet eens meer. Het is zulk een gelul. Het gaat niet om langer werken. Het gaat er om dat je niet al te snel in de AOW komt of van je pensioen kunt genieten. Je moet langer in de bijstand. Dat is het plan. Dat is de winst.

Jah die enthousiaste discussie over verhoging van de pensioenleeftijd verbaast me altijd. Alsof ze niet weten dat de helft van de 60-jarigen, of wat is het, al niet meer werkt. Dan gaat het inderdaad alleen nog maar om ouwe mensen goedkoop af te danken.

Anyway, tussen vuilnisman en onderzoeker zitten nog een hoop middenberoepen waarin je het wel tot je 70ste uithoudt, in theorie.

Bofko
02-03-12, 10:28
Nou ja om te beginnen zal iemand voor al die bejaarden moeten gaan zorgen.
Vrijwilligers met een bijstands-uitkering.... Al dan niet lichtelijk gedwongen...

mark61
02-03-12, 10:35
Vrijwilligers met een bijstands-uitkering.... Al dan niet lichtelijk gedwongen...

Zit er wel in denk ik. Tenzij we opeens volledige werkgelegenheid krijgen, maar dat lijkt me sterk.

super ick
02-03-12, 10:45
Ja, daarom zijn dit soort ballonnetjes ook bedoelt. De grap. De zogenaamde conclusie is slechts een keuze, geen fait a complice. Maar het provoceert zo lekker in deze tijd. En over 25 jaar nog harder. Heerlijk. Tegen de tijdgeest ingaan voelt altijd goed en zeker veel slimmer dan de plebs.

Pas als het veel en veel te laat is, krijgen dit soort 'onderzoekers' het door dat de boodschap achter het afnemende aantal kinderen, een wens naar meer ruimte en minder mensen per vierkante meter is. Waarbij het dus niet de bedoeling is om het afnemende aantal te compenseren met import. Magoed, dat duurt nog wel een paar honderd jaar voor ze dat door hebben. Ondanks allerlei dure studies kunnen ze behoorlijk dom zijn in hele simpele dingen.

Op TV werd het gisteren ook op een leuke alternatieve manier uitgelegd door een bioloog. Die stond in een bos en vertelde dat kindertjes al heel jong weten hoe groot bomen ongeveer worden en dat deze niet blijven groeien. Bomen groeien dus niet de hemel in: waarom zou de economie dat dan wel kunnen? Simpele conclusie: De economie doet dat dus ook niet. Helaas is ons systeem nog steeds gebaseerd op groeien, groeien, groeien terwijl iedereen weet dat dat niet eeuwig kan duren.
Het is survival of the fittest. Er is niet genoeg voor iedereen (volgens onze levenstandaard) en als wij niet alert blijven pakt een ander het en hebben wij te weinig.
Daarom moet er gestreeft worden naar groei.

Je hebt dus gelijk: We zijn met teveel op aarde.

Soldim
02-03-12, 11:00
In kennisberoepen moet je een flexibele geest hebben die nieuwe ontwikkelingen makkelijk oppikt. Sorry, maar dat wordt echt minder na je 50e.

Is dat echt een algemeenheid? Nu ben ik persoonlijk (gelukkig ;) ) nog een flink aantal jaren van de 50 verwijderd, dus kan niet op mijn eigen ervaringen afgaan.

Beroepshalve ben ik echter vrijwel dagelijks in contact met professoren die de 50, en vaak de 60 lang gepasseerd zijn, en intelectueel niet voor veel jongeren onderdoen. Wellicht een deviatie van de 'gewone' wereld, hoewel dar academia natuurlijk ook deel vanuit maakt.

knuppeltje
02-03-12, 11:21
Hoe oud was Einstein eigenlijk toen hij zijn relativiteitstheorie op papier had?

Hoe oud waren die gasten gemiddeld in Los Alamos toen ze daar de waterstofbom ontwikkelden? Op welke leeftijd waren mensen als Rembrandt, da Vinci, Michelangelo, en al die andere grootheden toen ze op hun best waren? Ik heb geen idee.

Tomas
02-03-12, 11:23
Hoe oud was Einstein eigenlijk toen hij zijn relativiteitstheorie op papier had?

Blijf vooral hopen en fantaseren. Na je 45 gaat het achteruit. Niks ingewikkelds aan. Gewoon de natuur die zijn werk doet. Je wint het daarna nog lang dankzij kennis en ervaring. Maar dan moet de wereld om je heen niet al te drastisch veranderen.

Tomas
02-03-12, 11:25
Is dat echt een algemeenheid? Nu ben ik persoonlijk (gelukkig ;) ) nog een flink aantal jaren van de 50 verwijderd, dus kan niet op mijn eigen ervaringen afgaan.

Beroepshalve ben ik echter vrijwel dagelijks in contact met professoren die de 50, en vaak de 60 lang gepasseerd zijn, en intelectueel niet voor veel jongeren onderdoen. Wellicht een deviatie van de 'gewone' wereld, hoewel dar academia natuurlijk ook deel vanuit maakt.

Ja dat is algemeen. Bij IQ tests word het resultaat niet voor niks op basis van je leeftijd berekend. Je krijgt extra punten afhankelijk van je leeftijdscategorie. Dat is heel vriendelijk van ze vind ik. Ze hopen dat je op die leeftijd de consequentie ervan allang niet meer begrijpt.

Tomas
02-03-12, 11:41
Om de fantasien helemaal de grond in te boren, als je jong genoeg bent kan je zelf uitrekenen hoe oud Einstein was met het publiceren van de algemen en speciale relativiteitstheorie:

Albert Einstein - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein)

Ik weet niet op welke leeftijd Einstein met de quantum mechanica te maken kreeg. Daar had ie namelijk aardig wat moeite mee.

knuppeltje
02-03-12, 11:48
Blijf vooral hopen en fantaseren. Na je 45 gaat het achteruit. Niks ingewikkelds aan. Gewoon de natuur die zijn werk doet. Je wint het daarna nog lang dankzij kennis en ervaring. Maar dan moet de wereld om je heen niet al te drastisch veranderen.

Het was maar een vraag hoor. Niet dat ik wat mezelf betreft daarover ook maar enig illusie maak.

Zonder gekheid, ik neem het graag van je aan.

Tomas
02-03-12, 11:54
Het was maar een vraag hoor. Niet dat ik wat mezelf betreft daarover ook maar enig illusie maak.

Zonder gekheid, ik neem het graag van je aan.

Ik vind het belangrijk dat mensen zich dat realiseren. Bij jou heb ik altijd een beetje het vermoeden dat je allang niet meer werkt. Maar voor die gene die dat nog een hele tijd moeten, is dit een feit waar we rekening mee moeten houden. Alles wordt zoveel mogelijk afgewenteld op de generatie die zich de consequenties van het beleid nog niet realiseren of er in geinteresseerd zijn. Een eerlijkere verdeling van de pensioenlasten zou de huidige generatie vutters en pensionada's veel harder moeten treffen.

mark61
02-03-12, 12:01
Ik denk wel dat er grote individuele verschillen zijn in afname intelligentie etc. met het ouder worden. Je hebt al die onderzoeken over hoe snel mensen aftakelen / Alzheimer krijgen in relatie tot hun leefstijl. Daar zal toch wel iets in zitten.

Tomas
02-03-12, 12:07
Ja, maar wat wil je daarmee zeggen?

mark61
02-03-12, 12:15
Ja, maar wat wil je daarmee zeggen?

Nou ja, dat een gedeelte ouwe lullen niet nuttig zal kunnen blijven functioneren, en een gedeelte wel. En dat ik me afvraag bij welk deel ik terecht zal komen :hihi:

knuppeltje
02-03-12, 14:18
Ik vind het belangrijk dat mensen zich dat realiseren. Bij jou heb ik altijd een beetje het vermoeden dat je allang niet meer werkt.

Maar voor die gene die dat nog een hele tijd moeten, is dit een feit waar we rekening mee moeten houden.

Alles wordt zoveel mogelijk afgewenteld op de generatie die zich de consequenties van het beleid nog niet realiseren of er in geinteresseerd zijn.

Een eerlijkere verdeling van de pensioenlasten zou de huidige generatie vutters en pensionada's veel harder moeten treffen.

Zo lang geleden is dat niets eens. Daarbij, als velen van de huidige generatie jongeren niet tot minstens hun 67'ste gaan werken, dan wordt het maar de vraag of ze net zoveel jaren zullen werken als ik heb gedaan, en daarbij heb ik het niet eens over de uren. Daarbij kwamen mijn zwaarste jobs pas na mij 53'ste kwamen, en zwaar waren die.

Dat is sowieso heel raadzaam voor ze.

De kosten van de pensioenen van de generatie voor mij, werden ook volledig op de generatie erna gelegd, en voor die knakkers waren er nota bene helemaal geen premies betaald. Maar zo zit ons systeem nu eenmaal in elkaar, en blijkbaar heeft er niemand zin in om dat te veranderen. Komt misschien omdat zowat iedereen vindt dat dit het beste systeem ter wereld is.
Dat ook nu de kosten van de lopende pensioenen voor rekening van de jongeren komt is dus niets nieuws. Het is natuurlijk wel vervelend voor jongeren dat wij ouwe uitvreters het verdomme om eerder dood te gaan, maar daarmee moeten ze maar leren leven. Dat moesten wij ook.

Dat is gewoon jaloezie. Bah