PDA

Bekijk Volledige Versie : Servië jongste kandidaat-lidstaat EU



Bofko
02-03-12, 14:23
Servië is de nieuwste kandidaat-lidstaat van de Europese Unie. De voormalige Joegoslavische republiek voldoet aan alle voorwaarden en verdient de kandidatuur.

Servië is de jongste kandidaat-lidstaat EU. Dat zijn de Europees leiders donderdagavond op hun top in Brussel overeengekomen. Dat bevestigde Europees president Herman Van Rompuy.

Eigenlijk had de knoop eerder deze week moeten zijn doorgehakt op een vergadering van EU-ministers, maar Roemenië lag onverwacht dwars. Boekarest maakte zich zorgen over de Roemeense minderheid in Servië en kreeg eerder donderdag garanties over de bescherming van deze bevolkingsgroep.
De volgende stap voor Servië is het begin van onderhandelingen over toetreding. Dat kan nog een tijd duren. Ook de feitelijke onderhandelingen kunnen jaren voortslepen. Servië voegt zich als kandidaat-lidstaat in het selecte gezelschap van Turkije, IJsland, Montenegro en Macedonië
Minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken bestempelde het kandidaat-lidmaatschap voor Servië onlangs als een historisch moment. Nederland verzette zich lange tijd tegen een Servische toenadering tot de EU, toen het land nog niet meewerkte met het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag. Dertien jaar geleden werd Servië door NAVO-landen als Nederland nog gebombardeerd wegens het Servische geweld in de opstandige provincie Kosovo.

rtl

Servie erin, Griekenland eruit ?
Bestaande bezwaren tegen Servie zijn politiek en niet economisch...


Maar serieus, ik zit me toch af te vragen in hoeverre economische criteria ( die toch redelijk hard zouden moeten zijn) onderhevig zijn aan beeldvorming. Zou het in Servie nu echt economisch zo gedisciplineerd gaan terwijl het 100 km verderop in Griekenland alleen maar een puinhoop zou zijn ?

TonH
02-03-12, 19:23
Zou het in Servie nu echt economisch zo gedisciplineerd gaan terwijl het 100 km verderop in Griekenland alleen maar een puinhoop zou zijn ?

Meen je nou echt wat je hier schrijft???

Bofko
04-03-12, 12:14
Meen je nou echt wat je hier schrijft???

Ik meen niks, ik vraag me wat af a.d.h. van een ietwat gechargeerde observatie.
Kern van die afvraging blijft in hoeverre de economische situatie door beeldvorming bepaald wordt. Het feit dat er te weinig belastinggelden binnenkomen is nooit ergens als factor van een economische crisis genoemd. Het zou nl. best kunnen dat niet-betaalde belasstinggelden via extra consumptie meer bijdragen aan economische groei dan geinde belastinggelden.
Pas na de Griekse problemen is men gaan zoeken naar verdere oorzaken en is bepaald dat het niet-innen van belastinggelden ook bijdraagt aan een economische crisis ( dat het moreel fout is, is natuurlijk altijd evident geweest)

TonH
04-03-12, 21:08
Ik meen niks, ik vraag me wat af a.d.h. van een ietwat gechargeerde observatie.
Kern van die afvraging blijft in hoeverre de economische situatie door beeldvorming bepaald wordt. Het feit dat er te weinig belastinggelden binnenkomen is nooit ergens als factor van een economische crisis genoemd. Het zou nl. best kunnen dat niet-betaalde belasstinggelden via extra consumptie meer bijdragen aan economische groei dan geinde belastinggelden.
Pas na de Griekse problemen is men gaan zoeken naar verdere oorzaken en is bepaald dat het niet-innen van belastinggelden ook bijdraagt aan een economische crisis ( dat het moreel fout is, is natuurlijk altijd evident geweest)

Er is dus geen samenhang tussen geografische positie en al of niet gezonde financiën en allerlei andere verhoudingen? Want dat was wat ik las in die vergelijking die je maakte.

Maar om op je reply in te gaan: Een economische situatie wordt volgens mij inderdaad voor een groot deel door beeldvorming bepaald. Kijk maar naar Nederland.Waarom gaat Nederland nu de crisis in en Duitsland niet? Omdat in Nederland het beeld is geschapen dat het er financieel slecht voor zou staan. Ik noem het gedoe rond de pensioenen als voorbeeld. Consumenten worden hier onzeker door en schorten uitgaven op en daarmee wordt de economische positie verslechterd. In Duitsland is het consumenten vertrouwen nog steeds groot en groei dus ook.

Tot slot over die belastinginkomsten. Het gebrek daaraan is evenredig toe te schrijven aan het ontduiken/ontwijken van de belasting door burgers en bedrijven als ook door de total incompetentie van het overheidsapparaat. Een voorbeeld: De inkomsten over 2009 en 2010 voor onroerend goedbelasting was ongeveer nihil. Dat kwam niet omdat mensen die belasting niet betaalden, maar omdat de overheid al twee jaar niet bij machte bleek om de aanslagen de deur uit te doen. En toen in oktober de paniek toesloeg verzon men een nieuwe onroerend goedbelasting die via de electriciteitsrekening werd geheven. Niet betalen betekende dan afsluiting van het stroom. Inmiddels is dat laatste in strijd met de constitutie gebleken en in strijd met EU-regels. Maar veel mensen hebben die aanslagen van enkele honderden tot enkele duizenden euros inmiddels wel betaald. En nu komen binnenkort als nog de onroerend goed aanslagen over 2009, 2010 en 2011 bij iedereen op de mat. Dat betekent dat we dubbel zullen worden belast. Gek he, dat mensen dan beginnen te weigeren te betalen.

Dit is maar een actueel voorbeeld. Ga er maar van uit dat er talloze van deze gevallen zijn. En het is een gegeven dat de meeste Grieken proberen zo min mogelijk met de overheidsinstaties te maken te krijgen, omdat je anders bij voortduring ongenadig genaaid wordt.
Hoe genaaid? Nog een voorbeeld: voor de inkomsten belasting wordt tegenwoordig gekeken naar wat je allemaal hebt. Heb je een huis (80% van de Grieken heeft dat inderdaad) en staat dat huis in een 'duurdere' buurt dan wordt je geacht daar ook het bijpassende inkomen voor te hebben. Dat geldt ook voor een auto waarin je rijdt. Is die groter dan 2000cc dan wordt er bij je inkomsten een bedrag van 4000 euro opgeteld. En zo komt men tot een fictief inkomen voor je. Maar ben je vorig jaar werkeloos geworden, of draaide je bedrijfje slecht en kom je onder dat fictieve bedrag uit met je daadwerkelijke inkomen, dan krijg je daar ten eerste een boete voor en ten tweede moet je belasting betalen over geld dat je nooit hebt verdient.
Leuk he? Snap je nu dat iedereen als een gek naar mogelijkheden zoekt om daar toch nog enigszins heelhuids uit te komen?

Maar goed, je hoeft mij niet op m'n bruine ogen te geloven. Lees dit http://media.transparency.org/nis/cogs/assets/ge/pdf/NIS_Executive%20Summary_TI%20Greece.pdf rapport (in dit geval de samenvatting) van Transperantie International maar eens door. Lees en huiver, zou ik zo zeggen. En misschien wordt e.e.a. rond de Griekse realiteit duidelijk.

super ick
05-03-12, 07:57
E.U. is hardleers. Gaat doodleuk uitbreiden straks in de rampenzone. Politieke correctheid i.c.m. een paar economische criteria en hopla.