PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuw op school: de schaamdouche



Charlus
03-03-12, 11:25
GRONINGEN - Klungelen met een handdoekje om het lichaam, de onderbroek aanhouden, of gewoon helemaal niet douchen. In vrijwel alle kleedkamers komt het na de gymnastiekles voor. Op twee splinternieuwe scholen in de stad Groningen is er nu een manier om gene weg te nemen: de schaamdouche. Een apart douchehokje, naast de gezamenlijke doucheruimte. Vooral vanuit de ISLAMITISCHE gemeenschap is er vraag naar.

Zowel de Feniks, de school in Gravenburg die eind 2010 afbrandde, als het nieuwe gebouw in Reitdiep van de Meander en de Hoeksteen zijn voorzien van een aparte doucheruimte.

Een nieuw fenomeen in het onderwijs, denkt woordvoerder Martin van den Bogaerdt van de landelijke Vereniging van openbare en algemeen toegankelijke scholen (vos/abb). "Ik heb er nog nooit van gehoord. Wel een leuk woord overigens. Iets voor het woord van het jaar."

Volgens Van den Bogaerdt zou de douche wel eens problemen kunnen oplossen. Scholen kloppen geregeld aan bij vos/abb. "Er worden veel vragen gesteld over ISLAMITISCHE kinderen niet bloot willen." Leraren en scholen weten soms niet hoe ze met die situatie moeten omgaan.

Ook de ISLAMITISCHE Schoolbesturen Organisatie juicht de douche toe.


Bron (http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article8859311.ece/Nieuw-op-school%3A-de-schaamdouche)

Joesoef
03-03-12, 12:43
Ook handig voor kleine azijnseikerjes in de dop.

Charlus
03-03-12, 18:02
Wat een gezeik.

TonH
03-03-12, 19:02
Toen ik op de lagere school zat hadden we een gymzaal met een hele rij douchehokjes. Was af en toe wel wachten op elkaar. Op de middelbare school hadden we een gymzaal en zwembaden met groepsdouches. De zwembaden hadden overigens ook individuele douchehokjes.
Ergens is dat kennelijk helemaal anders geworden en wordt dat nu terug gedraaid???

Verlicht
03-03-12, 20:37
GRONINGEN - Klungelen met een handdoekje om het lichaam, de onderbroek aanhouden, of gewoon helemaal niet douchen. In vrijwel alle kleedkamers komt het na de gymnastiekles voor. Op twee splinternieuwe scholen in de stad Groningen is er nu een manier om gene weg te nemen: de schaamdouche. Een apart douchehokje, naast de gezamenlijke doucheruimte. Vooral vanuit de ISLAMITISCHE gemeenschap is er vraag naar.

Zowel de Feniks, de school in Gravenburg die eind 2010 afbrandde, als het nieuwe gebouw in Reitdiep van de Meander en de Hoeksteen zijn voorzien van een aparte doucheruimte.

Een nieuw fenomeen in het onderwijs, denkt woordvoerder Martin van den Bogaerdt van de landelijke Vereniging van openbare en algemeen toegankelijke scholen (vos/abb). "Ik heb er nog nooit van gehoord. Wel een leuk woord overigens. Iets voor het woord van het jaar."

Volgens Van den Bogaerdt zou de douche wel eens problemen kunnen oplossen. Scholen kloppen geregeld aan bij vos/abb. "Er worden veel vragen gesteld over ISLAMITISCHE kinderen niet bloot willen." Leraren en scholen weten soms niet hoe ze met die situatie moeten omgaan.

Ook de ISLAMITISCHE Schoolbesturen Organisatie juicht de douche toe.


Bron (http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article8859311.ece/Nieuw-op-school%3A-de-schaamdouche)

Das geen schaamdouche joh , das meer een uiting van het recht op eigen moraal ethiek, meer niet : waaroom moet men een ander moraal ethiek opgelegd krijgen dan , volgens je ?

De eigen moraal ethiek aan andersdenkenden opleggen ,das pas ...schaamte = an understatement dus , om niet fascisme wel te zeggen dan

catwomen
03-03-12, 21:14
Das geen schaamdouche joh , das meer een uiting van het recht op eigen moraal ethiek, meer niet : waaroom moet men een ander moraal ethiek opgelegd krijgen dan , volgens je ?

De eigen moraal ethiek aan andersdenkenden opleggen ,das pas ...schaamte = an understatement dus , om niet fascisme wel te zeggen dan


Maar zolang moslims hun moraal aananderen opleggen dan is het geen facisme?

Man_Ray
03-03-12, 21:40
In mijn tienertijd (jaren '80-'90) hadden we persoonlijke kleedhokjes en gemeenschappelijke doucheruimtes (mannen / vrouwen apart uiteraard). De doucheruimtes dikwijls aan de rand van het zwembad (eerst aan de rand van het zwembad douchen (badpak aan) en dan de kleedhokjes in). Uw zwembroek uittrekken zou daar niet goed gekomen zijn. :-)

(leen)
03-03-12, 22:50
GRONINGEN - Klungelen met een handdoekje om het lichaam, de onderbroek aanhouden, of gewoon helemaal niet douchen. In vrijwel alle kleedkamers komt het na de gymnastiekles voor. Op twee splinternieuwe scholen in de stad Groningen is er nu een manier om gene weg te nemen: de schaamdouche. Een apart douchehokje, naast de gezamenlijke doucheruimte. Vooral vanuit de ISLAMITISCHE gemeenschap is er vraag naar.

Zowel de Feniks, de school in Gravenburg die eind 2010 afbrandde, als het nieuwe gebouw in Reitdiep van de Meander en de Hoeksteen zijn voorzien van een aparte doucheruimte.

Een nieuw fenomeen in het onderwijs, denkt woordvoerder Martin van den Bogaerdt van de landelijke Vereniging van openbare en algemeen toegankelijke scholen (vos/abb). "Ik heb er nog nooit van gehoord. Wel een leuk woord overigens. Iets voor het woord van het jaar."

Volgens Van den Bogaerdt zou de douche wel eens problemen kunnen oplossen. Scholen kloppen geregeld aan bij vos/abb. "Er worden veel vragen gesteld over ISLAMITISCHE kinderen niet bloot willen." Leraren en scholen weten soms niet hoe ze met die situatie moeten omgaan.

Ook de ISLAMITISCHE Schoolbesturen Organisatie juicht de douche toe.


Bron (http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article8859311.ece/Nieuw-op-school%3A-de-schaamdouche)

Ik zie het hier ook wel na het sporten,
Marocs en Turken die onder de douche hun onderbroek aanhouden,
Ansich vies maar is het nu preutsheid of religie?

Fulanadetal
04-03-12, 07:39
Nu boeit het me niet meer. Maar ik had douchen in aparte hokjes vroeger erg prettig gevonden. Ik was nogal mager en super onzeker over mijn lijf als puber zijnde. En haatte dat gezamenlijk douchen tussen allemaal van die grote grove etterige hockeymeiden en O'neill-Nike-bitches. Ik was er een SES-verdwaalde, destijds.
Al had een aparte "schaamdouche" ook weer niet echt geholpen want dan was ik die muts geweest die als enige in de "schaamdouche" ging ofzo.

Belachelijk woord trouwens, alsof die douche er alleen is voor reiniging van de schaamstreek. Ik hoor de pubers al gillen: "Rachid gaat onder de schaamhaardouche, he Rachid je hebt nog helemaal geen schaamhaar...!" etc.

Stopnaald
04-03-12, 09:31
Ik kreeg opeens deze scene in mijn gedachten....


http://www.youtube.com/watch?v=zPgjOcdQ0fE&feature=player_detailpage

Kan me best voorstellen dat je daar een douchefobie aan overhoudt overigens.

super ick
04-03-12, 09:46
Maar zolang moslims hun moraal aananderen opleggen dan is het geen facisme?

Dat zie jij verkeerd. Omkeren kan niet want Islam en alles wat er volgens sommige moslims aan moraal en ethiek uit voortvloeit is de waarheid punt

super ick
04-03-12, 09:50
Ik zie het hier ook wel na het sporten,
Marocs en Turken die onder de douche hun onderbroek aanhouden,
Ansich vies maar is het nu preutsheid of religie?

Na het sporten douchen we in een gezamenlijke douche. Het merdendeel bestaat uit 'moslims' (ik zet het tussen haakjes want een imam zou daar wel eens anders over kunnen denken). Ik heb niemand ooit in zijn onderbroek onder de douche gezien. Iets meer dan de helft gaat douchen (dat neem ik aan).

super ick
04-03-12, 09:58
Ook handig voor kleine azijnseikerjes in de dop.

Volgens mij gaat het hier over kinderen. Die schaamte is ze door ouders meegegeven. Als school doe je daar niets aan. Je kunt die kinderen niet de kleren van het lijf trekken en onder de douche smijten of straffen als ze niet douchen.
Niet mee laten gymen is ook geen oplossing.

Aan de andere kant is de noodzaak om te douchen na gymles op school voor kinderen ook niet zo groot. Kinderen die buiten spelen krijgen het regelmatig warm en zweten regelmatig. Moeten ze dan ook iedere keer douchen? Wij hadden vaak meer beweging in de pauze dan tijdens de gymles. Als ze maar schoon hun bed in gaan.

Bofko
04-03-12, 12:32
Ik kreeg opeens deze scene in mijn gedachten....


http://www.youtube.com/watch?v=zPgjOcdQ0fE&feature=player_detailpage

Kan me best voorstellen dat je daar een douchefobie aan overhoudt overigens.

Goeie film.

Maar maar ik denk eerder een clownsfobie (officieel: coulrofobie) . Ik heb nl. voor douchefobie nog geen wetenschappelijke naam gevonden.

Stopnaald
04-03-12, 13:20
Goeie film.

Zeker weten, een echte gouwe ouwe. Kon helaas geen langer clipje vinden, want de scene begint eigenlijk al iets eerder met bewegende douchekoppen en zo.


Maar maar ik denk eerder een clownsfobie (officieel: coulrofobie) . Ik heb nl. voor douchefobie nog geen wetenschappelijke naam gevonden.

Wat niet is kan nog komen en ik geef bij deze alvast een voorzetje: aquafobie.

Hoe dan ook, ik denk dat ik IT maar weer eens uit de collectie zal opdiepen....lekker griezelen!

Tomas
04-03-12, 15:09
Altijd al raar gevonden dat bij sportverenigingen en lagere scholen er geen privee douches waren. De enige reden die ik kon verzinnen was geld. Gemeenschappelijke kleedkamers voor kinderen bij zwembaden zijn ook altijd al een gehannes met handdoeken. Het is echt niet zo dat kinderen op een gegeven moment schaamte wordt aangepraat. Het is genetisch. Geloof me. Het gebeurt opeens volstrekt spontaan vanzelf. Mmm.. Tautologische pleonasmes.

Verlicht
04-03-12, 19:31
Maar zolang moslims hun moraal aananderen opleggen dan is het geen facisme?


Ieder heeft recht op de eigen moraal, geloof , vrijheid van denken, van geloof, van speech ...dus

wie zegt dat moslims hun eigen moraal aan andersdenkenden trachten op te leggen ?
het is juist wel andersom : de westerse culturen trachten wel hun eigen moraal, hun eigen manier van denken, hun eigen manier van leven .... op te leggen aan moslims

islam wordt per definitie niet opgelegd aan niet-moslims dus
als ik uiting wil geven aan mijn eigen moraal, geloof ...is dat zeker geen synoniem van dat aan anderen op te leggen

de eerste is mijn eigen recht & vrijheid

als ik apart wil douchen bijv ,dan heb ik er recht op wel

als je mij wil dwingen om me de rest te gaan douchen bijv ,dan is dat een synoniem van opleggen van je moraal met betrekking tot mijzelf dus weer

Charlus
04-03-12, 19:58
Altijd al raar gevonden dat bij sportverenigingen en lagere scholen er geen privee douches waren. De enige reden die ik kon verzinnen was geld. Gemeenschappelijke kleedkamers voor kinderen bij zwembaden zijn ook altijd al een gehannes met handdoeken. Het is echt niet zo dat kinderen op een gegeven moment schaamte wordt aangepraat. Het is genetisch. Geloof me. Het gebeurt opeens volstrekt spontaan vanzelf. Mmm.. Tautologische pleonasmes.
Mogelijk geld ja. Toen ik klein was, had ik moeite met gemeenschappelijk douchen na gym maar het moest van de leraar. Nu kan het me niets meer schelen. Ik krijg ook niet het idee dat voor de overige leden van mijn sportvereniging gezamenlijk douchen een issue is. Iets typisch Nederlands?

Verlicht
04-03-12, 21:16
Mogelijk geld ja. Toen ik klein was, had ik moeite met gemeenschappelijk douchen na gym maar het moest van de leraar. Nu kan het me niets meer schelen. Ik krijg ook niet het idee dat voor de overige leden van mijn sportvereniging gezamenlijk douchen een issue is. Iets typisch Nederlands?


Nee, er zijn er ook wel blanke NLers die niets te maken willen hebben met gezamenlijke douchen & Nlers zijn ook zeker geen homogeen groep

wat is een NLer trouwens ? een illusie , nationalisme net als patriotisme zijn wel illusies

Bestaat er wel genetisch bepaald gedrag ? waar is de vrije wil achter gebleven dan ? & waar is de rol van de omgeving , & de opvoeding , & de psyche , & de maatschappij , & de cultuur .....achtergebleven

weet al dat de wetenschap is nog niet klaar , als dat ooit het geval zou zijn, met al die "mechanismen " of factoren die het denken dus het gedrag van de mens mede-bepalen : biologisch, psychologisch , sociaal, cultureel .............

mark61
04-03-12, 23:12
Altijd al raar gevonden dat bij sportverenigingen en lagere scholen er geen privee douches waren. De enige reden die ik kon verzinnen was geld. Gemeenschappelijke kleedkamers voor kinderen bij zwembaden zijn ook altijd al een gehannes met handdoeken. Het is echt niet zo dat kinderen op een gegeven moment schaamte wordt aangepraat. Het is genetisch. Geloof me. Het gebeurt opeens volstrekt spontaan vanzelf. Mmm.. Tautologische pleonasmes.

Ik heb nooit een douche gezien op lagere of middelbare school. Die reinheidscultus is uit de VS komen overwaaien.

Ik weet niet of het spontaan is. Ik stel me voor dat zoiets ongemerkt wordt ingegeven door de omgeving. Veel niet-westerse volkeren hebben daar helemaal geen 'last' van.

super ick
05-03-12, 07:45
Altijd al raar gevonden dat bij sportverenigingen en lagere scholen er geen privee douches waren. De enige reden die ik kon verzinnen was geld. Gemeenschappelijke kleedkamers voor kinderen bij zwembaden zijn ook altijd al een gehannes met handdoeken. Het is echt niet zo dat kinderen op een gegeven moment schaamte wordt aangepraat. Het is genetisch. Geloof me. Het gebeurt opeens volstrekt spontaan vanzelf. Mmm.. Tautologische pleonasmes.

Er zijn twee redenen te noemen. De eerste had je al genoemd dat was geld. Toezicht is de andere reden. Stel je voor dat een leraar (zo noem je die toch nog anno 2012?) of ander gezelschap met jonge kinderen gaat zwemmen dan moet je ze in de gaten kunnen houden. Letterlijk in het oog houden bedoel ik. DAn is een gezamenlijk kleedkamer enorm handig.

Slinger
05-03-12, 08:48
Ik heb nooit een douche gezien op lagere of middelbare school. Die reinheidscultus is uit de VS komen overwaaien.

Ik weet niet of het spontaan is. Ik stel me voor dat zoiets ongemerkt wordt ingegeven door de omgeving. Veel niet-westerse volkeren hebben daar helemaal geen 'last' van.


Hè??? Vanonder welke veldkei ben jij vandaan gekomen?

knuppeltje
05-03-12, 10:19
Hoe zit het eigenlijk met de schending van integriteit als je kinderen verplicht om zich naakt aan anderen te tonen? Het is maar een vraag, maar toch, waarom mag dat niet buiten die doucheruimtes, en erbinnen wel?

Tomas
05-03-12, 10:47
Hè??? Vanonder welke veldkei ben jij vandaan gekomen?

Je hebt ook werkelijk geen enkel historisch benul. Zelfs de jongste geschiedenis is voor jou een mysterie. Jij dacht dat douchen al eeuwen de gewoonste zaak van de wereld was?

mark61
05-03-12, 11:47
Hè??? Vanonder welke veldkei ben jij vandaan gekomen?

Zelfs enkele decennia geleden zijn voor jou al ancient history. Ik schat dat in jouw school met den bijbel nu nog geen douches zijn.

Gedoucht werd er in mijn tijd alleen in zwembaden. Qua schoolse activiteiten. Voor 1940 ofzo werden de meeste huizen zonder douche, wat zeg ik, zonder badkamer gebouwd.

Hygiëne is een relatief nieuwe uitvinding, en Amerikanen zijn wat doorgeslagen. En wij doen ze na. Je weet toch zelf wel dat nog niet zo lang geleden mensen hoogstens één keer per week douchten, of in de teil gingen :hihi:

Slinger
05-03-12, 13:52
Zelfs enkele decennia geleden zijn voor jou al ancient history. Ik schat dat in jouw school met den bijbel nu nog geen douches zijn.

Gedoucht werd er in mijn tijd alleen in zwembaden. Qua schoolse activiteiten. Voor 1940 ofzo werden de meeste huizen zonder douche, wat zeg ik, zonder badkamer gebouwd.

Hygiëne is een relatief nieuwe uitvinding, en Amerikanen zijn wat doorgeslagen. En wij doen ze na. Je weet toch zelf wel dat nog niet zo lang geleden mensen hoogstens één keer per week douchten, of in de teil gingen :hihi:

Ik heb inderdaad alleen ervaring in het christelijk onderrwijs, en dat al vrijwel mijn hele leven. Vanaf midden zestiger jaren waren er douches, zeker in het voortgezet onderwijs. En die werden na de gymlessen gebruikt ook.

Slinger
05-03-12, 14:07
Je hebt ook werkelijk geen enkel historisch benul. Zelfs de jongste geschiedenis is voor jou een mysterie. Jij dacht dat douchen al eeuwen de gewoonste zaak van de wereld was?

Over jouw benul zullen we het maar niet hebben. In de jaren zestig kwamen er overal douches, zowel in de huizen als in de scholen. Daarvoor werd er ook geouched, maar dan in badhuizen die door fabrikanten waren gebouwd. Veel arbeiders maakten daar al tientallen jaren gebruik van. Ook bij voetbalverenigingen waren er in de jaren zestig douches.

catwomen
05-03-12, 14:09
Ieder heeft recht op de eigen moraal, geloof , vrijheid van denken, van geloof, van speech ...dus

wie zegt dat moslims hun eigen moraal aan andersdenkenden trachten op te leggen ?
het is juist wel andersom : de westerse culturen trachten wel hun eigen moraal, hun eigen manier van denken, hun eigen manier van leven .... op te leggen aan moslims

islam wordt per definitie niet opgelegd aan niet-moslims dus
als ik uiting wil geven aan mijn eigen moraal, geloof ...is dat zeker geen synoniem van dat aan anderen op te leggen

de eerste is mijn eigen recht & vrijheid

als ik apart wil douchen bijv ,dan heb ik er recht op wel

als je mij wil dwingen om me de rest te gaan douchen bijv ,dan is dat een synoniem van opleggen van je moraal met betrekking tot mijzelf dus weer

Een duidelijk gevalletje van de wereld door eigen bril bezien.

Ik ben een voormalige moslima, het geloof, mijn totale doen en laten werden zeer streng gecontroleerd. Ik had geen enkele mogelijkheid om mezelf te ontwikkelen, totdat ik vluchtte. Dusw ja, ik ken de moslimwereld als een wereld die anderen hun wil kunnen opleggen en dat ook doen. Geldt uiteraard niet voor alle moslims, laat ik daar helder in zijn. Maar wat wel heel opvallend is dat het gros van de moslims wel wegkijkt wanneer je je verhaal doet. Men wordt er liever niet mee geconfronteert.

Dus ja, ik vind moslims vaak scheinheilig. Rechten opeisen, maar de plichten om met anderen samen te leven en je dus af en toe ook naar anderen schikken kan dus niet.

Hoofddoek moet de niet moslim maar accepteren, halalvlees eten door niet moslims, moet kunnen, geen handen geven aan de andere sexe, de niet moslim past zich maar aan. Ik zie een duidelijk verwrongen beeld. Een moslim kan nooit tot iets gedwongen worden, maar door deze houding worden niet moslims wel gedwongen om de moslimstandpunten eeuwig en altijd maar te moeten accepteren. Ja, want de religie wordt er dan gezegd.

In bijv Pakistan hoef je als niet moslim niet aan te komen met je eigen gebruiken. Stel je voor dat ik straks kinderen daar op school zou hebben, dan si islam de rode draad en wanneer ik daar anders over denk is het helaas pindakaas voor mij.

SA wat veel moskeeen in het westen financiert, houdt alles wat niet islamitisch is tegen. Een kerk daar, ho mar, een bijbel invoeren, vergeet het maar, maar tegelijkertijd er wel naar streven dat is niet moslimlanden er volop moskeeen komen.

En dat is nu die dubbele houding waar ik schijtziek van wordt.

mark61
05-03-12, 15:12
Ik heb inderdaad alleen ervaring in het christelijk onderrwijs, en dat al vrijwel mijn hele leven. Vanaf midden zestiger jaren waren er douches, zeker in het voortgezet onderwijs. En die werden na de gymlessen gebruikt ook.

Dat is fijn. Maar gelul.

Tomas
05-03-12, 16:10
In de jaren zestig kwamen er overal douches, zowel in de huizen als in de scholen.

Sorry voor alle keren dat ik je uitgescholden of beledigd heb. Ik heb me echt nooit gerealiseerd dat je nog een kind was. Sorry. Nogmaals. Maar het is dus niet zo. Echt niet. Oude amerikaanse films vertekenen de kijk op je eigen lokale geschiedenis.

super ick
05-03-12, 16:27
Klopt wel wat hij zegt. In Amsterdam werden de nieuwbouwwoningen rond 1960 standaard uitgerust met een douche.

Tomas
05-03-12, 16:44
Klopt wel wat hij zegt. In Amsterdam werden de nieuwbouwwoningen rond 1960 standaard uitgerust met een douche.

Jij kan je dus niet voorstellen dat je hier met iemand uit die tijd spreekt? Hoe kan je nou tegen zo iemand vertellen hoe het er aan toe ging. Heb je dat ook wel eens tegen je opa gedaan? Over hoe de oorlogsperiode echt voor de mensen was.

sjo
05-03-12, 20:25
Goeie film.

Maar maar ik denk eerder een clownsfobie (officieel: coulrofobie) . Ik heb nl. voor douchefobie nog geen wetenschappelijke naam gevonden.

Zoek eens naar schaamfobie....

(leen)
05-03-12, 22:01
Ik heb nooit een douche gezien op lagere of middelbare school. Die reinheidscultus is uit de VS komen overwaaien.

Ik weet niet of het spontaan is. Ik stel me voor dat zoiets ongemerkt wordt ingegeven door de omgeving. Veel niet-westerse volkeren hebben daar helemaal geen 'last' van.

Nou, ik kwam in 1977 op het voortgezet onderwijs en zeker weten dat er na het sporten verplicht gedouched werd,verplicht zelfs.

b.t.w. dat waren toen al semi schaamdouches,wel aparte hokjes maar geen deurtjes meer een l vorm mogelijk om uit zicht van het pad staan.

Bofko
06-03-12, 02:40
Zoek eens naar schaamfobie....
Ik google op ' schaamfobie' en krijg het volgende terug:

Uw zoekbewerking - schaamfobie - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd.

Suggesties:

Zorg ervoor dat alle woorden goed gespeld zijn.
Probeer andere zoektermen.
Maak de zoektermen algemener.

super ick
06-03-12, 08:14
Jij kan je dus niet voorstellen dat je hier met iemand uit die tijd spreekt? Hoe kan je nou tegen zo iemand vertellen hoe het er aan toe ging. Heb je dat ook wel eens tegen je opa gedaan? Over hoe de oorlogsperiode echt voor de mensen was.

Je vergelijkt twee dingen die niet te vergelijken zijn.

Het hebben/krijgen van een douche of het ervaren van oorlog.

Ik haal enkel de periode aan waarin nieuwbouwwoningen met een douche uitgerust werden. Dat betekend dus ook dat bestaande woningen, ook koopwoningen nog decennia lang zonder douche bewoond werden.

E.e.a. Haal ik aan om de noodzaak tot douchen na het sporten enigzins te temperen.

knuppeltje
06-03-12, 08:27
En hoe gaat men controleren of elke leerling na het sporten in zijn of haar blootje onder de douche gaat sinds leerkrachten uit kleed- en doucheruimtes verbannen zijn?

Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn eerder gestelde vraag over hoe het zit met de schending van integriteit als je kinderen verplicht zich in hun blootje aan anderen te tonen.

Slinger
06-03-12, 09:25
Jij kan je dus niet voorstellen dat je hier met iemand uit die tijd spreekt? Hoe kan je nou tegen zo iemand vertellen hoe het er aan toe ging. Heb je dat ook wel eens tegen je opa gedaan? Over hoe de oorlogsperiode echt voor de mensen was.

Wie wel eens iets heeft gedaan aan oral history heeft ondervonden dat herinneringen zeer bedrieglijk kunnen zijn.

H.P.Pas
06-03-12, 12:32
als ik apart wil douchen bijv ,dan heb ik er recht op wel

:moe: Yep, recht op alles wat je hartje begeert. Altijd.

Als 't kindje binnenkomt, juicht heel het huisgezin.

mark61
06-03-12, 14:20
Nou, ik kwam in 1977 op het voortgezet onderwijs en zeker weten dat er na het sporten verplicht gedouched werd,verplicht zelfs.

b.t.w. dat waren toen al semi schaamdouches,wel aparte hokjes maar geen deurtjes meer een l vorm mogelijk om uit zicht van het pad staan.

Tsja, dat hangt ervan af. Mijn schoolgebouw dateerde uit de 30-er jaren, geen douche te bekennen.

mark61
06-03-12, 14:25
Wie wel eens iets heeft gedaan aan oral history heeft ondervonden dat herinneringen zeer bedrieglijk kunnen zijn.

Ja, er waren douches op mijn school, maar gek genoeg helemaal vergeten.

Tomas
06-03-12, 15:00
Ja, er waren douches op mijn school, maar gek genoeg helemaal vergeten.

Op de lagere school was gym in mijn tijd gewoon in het klaslokaal. Op de middelbare schooi weet ik het niet zeker, maar als er douches waren werden die in ieder geval niet gebruikt. Niemand nam ook een handdoek of zoiets mee. En als ze er wel waren vermoed ik dat je er wat voor moest ondernemen om er warm water uit te laten komen.

Mijn eerste verhuizing met mijn ouders eerste helft jaren zestig was naar een splinter nieuwe wijk. Nieuwbouw zonder douches. De badkamer was niet meer dan een grote granieten wasbak. Groot genoeg om er als klein kind in te kunnen zitten, dat wel.

Halverwege de jaren zeventig opnieuw verhuisd naar nieuwbouw. Met een douche. Met zo'n slappe keukengeiser beneden boven de spoelbak in de keuken. Als je warm wilde douchen moest je een uur of langer wachten. En dat was me dan een miezerig straaltje water. De badkamer had trouwens wel het formaat van tegenwoordig. Maar dat was meer voor de wasmachine dan voor een bad.

Those where the days. Nu douche je minimaal, minimaal 1 keer per dag. En echt saner worden we er niet op.

Tomas
06-03-12, 15:07
Mijn eerste verhuizing met mijn ouders eerste helft jaren zestig was naar een splinter nieuwe wijk.

Daar was nog iets bijzonders mee, trouwens. Een hybride woning. De architect was er vanuit gegaan dat er gewoon een kolenhok in hoorde zoals op dat moment nog gebruikelijk was. Uiteindelijk is het huis met gaskachels opgeleverd. Het kolenhok is mij als kind echter altijd bijgebleven omdat dat bijna in elk huis in de buurt wel een speelhok was. Behalve bij de buren, de buurmand had het kolenhok volgestort met autobanden. Wat dat uiteindelijk het gaafste speelhok van de buurt maakte.

Ja, anno 1964 werden er nog huizen gebouwd met een kolenhok. Voor de kleintjes onder ons, die geen benul hebben van de recente lokale geschiedenis. Laat staan dat van de rest van de wereld.

mark61
06-03-12, 15:45
Op de lagere school was gym in mijn tijd gewoon in het klaslokaal. Op de middelbare schooi weet ik het niet zeker, maar als er douches waren werden die in ieder geval niet gebruikt. Niemand nam ook een handdoek of zoiets mee. En als ze er wel waren vermoed ik dat je er wat voor moest ondernemen om er warm water uit te laten komen.

Mijn eerste verhuizing met mijn ouders eerste helft jaren zestig was naar een splinter nieuwe wijk. Nieuwbouw zonder douches. De badkamer was niet meer dan een grote granieten wasbak. Groot genoeg om er als klein kind in te kunnen zitten, dat wel.

Halverwege de jaren zeventig opnieuw verhuisd naar nieuwbouw. Met een douche. Met zo'n slappe keukengeiser beneden boven de spoelbak in de keuken. Als je warm wilde douchen moest je een uur of langer wachten. En dat was me dan een miezerig straaltje water. De badkamer had trouwens wel het formaat van tegenwoordig. Maar dat was meer voor de wasmachine dan voor een bad.

Those where the days. Nu douche je minimaal, minimaal 1 keer per dag. En echt saner worden we er niet op.

Kan me van lagere school herinneren dat we sportten in naburige middelbare school. Op de middelbare school in de aula. Wel kleedruimte, geen douches. Groeide op in huis van 1928, met douchecel waar oorspronkelijk alleen wastafel in zat. Later geiser met douche in dat hokje, levensgevaarlijk als je mij vraagt :hihi: Zat gewoon een dichte deur in, waar later iemand een gaatje in had gezaagd voor verse lucht. Minder dan 1m2.

Er was een kolenhok in de tuin, maar wij hadden oliekachel, vat in de tuin op pootjes, dunne leiding door het raamkozijn.

Pas toen stadsgas werd afgeschaft kwamen er gaskachels. Stadsgas, wie weet wat dat is? Radiodistributie?

Hawa
06-03-12, 16:06
ouders zijn gek geworden in Groningen. Jongens dienen te douchen, zoals ze ook les krijgen in seksuele voorlichting. Meisjes idem dito.
Als je ditgaat promoten is er geen weg meer over: homo seksueel, lesbisch,iedeeen kan weer lekker gaan haten en zijn eigen ding doen, seksueel misbruik b.v.
Meisjes besnijdenissen...lekker in die schaamdouche waar het kindslachtoffertje zichzelf zit op te vreten van ellende.
Schamen voor je edele delen?
Saoede Arabie weet je nog? Waar tigtallen meisjes als scholiere werden teruggeworpen in de vuurzee,omdat ze opdat moment opbedekt waren.
Nou!
Die basisschool is al een keer in de fik gezet. Nog een keer? Laten we hopen dat ze de meisjs niet terug sodemieteren in die helse zee aan vuur.
Fundamentalisten kunnen hun eigen zaak opzetten en vertegenwoordigen met hun debiele verhaaltjes over halal/haram.
anti homo etc. anti bloot etc. anti varken etc.
anti hond ook.

zowaar de fundamentalisten leven op deze aard wordt het niks met de hemelse vrede op aarde.
fundamentalistische christen steunen b.v. weer die christenen in Afrika, die weer homoos en lesboos vermoorden. Waar ze op geilen dus. Geweld op anders denkenden is zekr weten het woord van hun god..Amerikaanse kloten god ds.
En in Nederland mogen de fundamentalistische moslims niet douchen met blote gat. Hahahaha, wie? Harriera zeker, die de hele shit van Mohammed,vrede zei met hem, hebben, vervlast naar hun eigen stammen geloof,sektarisme dus.

Douchen met onderbroek is vies. Je vervloekt het hemelse water,omdat je lichaam niet wordt getoond. Water is kostbaar en duur,en er is schaarste. Die onderbroek beland in detas, en er ontstaan allerlei bacterieen. Moeten wij aandoeningen betalen die veroorzaakt worden door dit fundamentalistische geheig en gestijg.
Al die mannen met shilaba met hun dikke lul, waar ze als het harstikke heet is, maar aan zitten te friemelen. Zo deuk! Zo maf voor woorden.

achja.Nederland is tegenwoordig conservatief, idioot halstarrig...Denk Theo van Gogh!!! Hij wist er wel raad mee....doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii schaamkutjes en lulletje rozenwater bijelkaar ......essen die seele das schamphaar aus! Ezels!

Tomas
06-03-12, 16:21
Stadsgas, wie weet wat dat is?

Dat is waar ook! Tegen het centrum van mijn geboorte stad een enorme ronde -hoe heet zoiets- opslagtank. Zoals je ze nu in de Botlek voor aardolie ziet. Maar net een maatje kleiner denk ik, even rekening houdend met mijn eigen gegroei. En opeens was ie weg. Ik ziet het nog zo voor me. Het ding imponeerde wel. Ik bedenk nu pas, als dat ding vol met gas zat en er zou iets mis mee gaan, was mijn halve geboortestad verdwenen. Niet dat iemand het zou missen. Maar toch. Over Enschede werd toendertijd ook geschokt gedaan, en was bijna net zolang en heftig in het nieuws als een bestuurscrisis bij ajax. Dus.

Tomas
06-03-12, 16:34
Gegoogled down memory lane.

http://img443.imageshack.us/img443/5002/havenapeldoornwf5.png

Ik weet eigenlijk niet zeker of het hetzelfde is als wat jij stadsgas noemt. Je kijkt hier recht op de gasfabriek, en rechtsboven zie je net een stukje van de opslagtank die er van hieruit gezien achter stond. Dat heb ik nog net meegemaakt. Die tank stond dus aan de rand van het centrum.

Tomas
06-03-12, 16:49
http://www.mannenkoorbelcanto.nl/Unisono/UniSonoSeptember2011_bestanden/image003.jpg

Een betere. Alleen vreemd genoeg 90 graden gekanteld. Memory lane...

Fulanadetal
06-03-12, 17:32
Ik ken "gasfabriek" alleen in de combinatie met "terrein van de voormalige". En "bodemvervuiling".

Wij hadden in onze flat een "lavet". Een grote granieten bak. Paste ik toen net in.

Tomas
06-03-12, 17:46
Ik ken "gasfabriek" alleen in de combinatie met "terrein van de voormalige". En "bodemvervuiling".

Wij hadden in onze flat een "lavet". Een grote granieten bak. Paste ik toen net in.

Wij konden toen nog geen frans. Wisten niet eens dat dat bestond. Maar, heb jij het nou over dezelfde gasfabriek, of over een ander dorp?

Fulanadetal
06-03-12, 17:58
Nee, maar volgens mij had je overal van die "gasfabrieken". En die gingen weg. En dan later bleek de grond ernstig vervuild.

Lavet zagen we niet als iets Fransigs. Dat ding heette gewoon de la-vet. Een soort gootsteen voor mensen, van graniet.

Ik kan me een zekere angst herinneren om door het putje te worden meegezogen. Niet echt, maar als kind kan je zo lekker fantaseren he?

Tomas
06-03-12, 18:00
Lavet zagen we niet als iets Fransigs.

Oh, dan is het goed.

mark61
06-03-12, 22:33
Dat is waar ook! Tegen het centrum van mijn geboorte stad een enorme ronde -hoe heet zoiets- opslagtank. Zoals je ze nu in de Botlek voor aardolie ziet. Maar net een maatje kleiner denk ik, even rekening houdend met mijn eigen gegroei. En opeens was ie weg. Ik ziet het nog zo voor me. Het ding imponeerde wel. Ik bedenk nu pas, als dat ding vol met gas zat en er zou iets mis mee gaan, was mijn halve geboortestad verdwenen. Niet dat iemand het zou missen. Maar toch. Over Enschede werd toendertijd ook geschokt gedaan, en was bijna net zolang en heftig in het nieuws als een bestuurscrisis bij ajax. Dus.

Een gashouder. Ja, die stond bij ons ook aan de rand van het centrum.

Juistem :hihi:

mark61
06-03-12, 22:35
Gegoogled down memory lane.

http://img443.imageshack.us/img443/5002/havenapeldoornwf5.png

Ik weet eigenlijk niet zeker of het hetzelfde is als wat jij stadsgas noemt. Je kijkt hier recht op de gasfabriek, en rechtsboven zie je net een stukje van de opslagtank die er van hieruit gezien achter stond. Dat heb ik nog net meegemaakt. Die tank stond dus aan de rand van het centrum.

Apeldoorn heeft een haven. Weer wat geleerd.

Jazeker, gas uit cokes / kolen. De gasfabriek, het woord alleen al.

mark61
06-03-12, 22:36
Wij konden toen nog geen frans. Wisten niet eens dat dat bestond.

:hihi:

mark61
06-03-12, 22:37
Ik ken "gasfabriek" alleen in de combinatie met "terrein van de voormalige". En "bodemvervuiling".

Wij hadden in onze flat een "lavet". Een grote granieten bak. Paste ik toen net in.

Dan ben je net wat jonger.

Hoewel, met die lavetten van jou :eek:

TonH
06-03-12, 23:18
Eerste huis, niets aan sanitair, anders dan een vierkante gootsteen bak in de keuken. Wel een gasfabriek een stukje verder langs de vaart. Overigens was m'n slaapkamer in de serre (is dat ook Frans?) en daar heb ik nog steeds lol van. Winterhanden en -tenen. Kolenhok in de kelder. Wasketels ook.

Daarna naar een huis in dezelfde stad waar we ook zo'n ronde wasbak hadden. Met zo'n ding erin waarmee je kon wassen. Was dat een dompelaar? Ook radiodistributie. Tenminste, dat was toch zo'n speaker en aan de muur een bakelieten draaiknop met 3 standen? Kolenhok in de schuur in de tuin. Wel zo schoon... Niet warm.

Vlak voordat we weer verhuisden kwam er een overdekt zwembad. Moet het laatste jaar geweest zijn. Daar had je groepsdouches en individuele en groepskleedhokjes. Maar geen individuele douches. Denk dat ik m'n zwembroek aanhield??? Daarvoor was er alleen een buitenbad. Volgens mij wel een douche buiten en binnen kleedhokjes. En geen warm water. In douches noch zwemwater. 's ochtends klappertandend hopen dat de watertemperatuur onder de 14 graden was, want dan ging de zwemles niet door. Raar is wel dat dat water nooit onder de 14 graden is geweest, volgens dat bordje...
Op school inderdaad eerst gym in een klaslokaal. Toen dat lokaal nodig was voor... een klas, gingen we ook naar een andere school. Geen douche in zicht. Wel op de lokale kazernes, waar ik ook wel eens sportte. Daar had je van die ruimtes met een grote ronde wasbak met veel kranen in het midden en douches langs de kant. Maar of ik daar gebruik van maakte? Geen idee meer.

Middelbare school in het buitenland... Daar waren geen douches in het sportlokaal. Wel weer op de kazerne.
Thuis wel een badkamer met bad en toilet. Wasmaschine in de kelder. Tegenover het stookhok en de olietank, die keurig naast de brander stond...

Daarna weer terug naar Nederland. School bestaand uit noodlokalen, maar vlakbij een nieuwe sporthal. Met groepsdouches en groepskleerruimtes en allemaal verplicht douchen. Thuis badkamer met douche en ook groot genoeg nu voor een wasmachine. En centrale verwarming.
Gek genoeg later, in Amsterdam, nog in een huis gekomen waar geen douche was. Alleen de gootsteen in de keuken. Wat poedelen met een teiltje. Dat was dan wel 1992 of zo. Maar datzelfde jaar werd een deel van de gang en keuken afgetimmerd en werd er een douchehok van gemaakt. Thank god. Of de woningbouw.

Leuke herinneringen... Goed voor het (her-)inburgeren ook. Dit is toch iets dat je deelt met je 'eigen' mensen, niet? Deze roots? *kuch* :lachu:

mark61
07-03-12, 01:31
Nog zo'n ongewassen ouwe viezerik.

super ick
07-03-12, 06:14
Nog zo'n ongewassen ouwe viezerik.

HEt zit hier vol met oudjes.

knuppeltje
07-03-12, 09:22
Een gashouder. Ja, die stond bij ons ook aan de rand van het centrum.

Juistem :hihi:

Die stonden totdat men overschakelde op aardgas toen nog overal waar men stadsgas gebruikte. Ze dienden niet alleen om dat gas op te slaan, maar ook om de druk op gemeentelijk leidingnet te houden. Het bovenste deel van de houder kon reizen en dalen en hield zo het stadsgas, ook wel mijngas genoemd, constant onder druk. Het gebruik van aardgas bracht wel met zich mee dat dat veel meer zuurstof verbruikte dan het stadsgas, en daarom moesten van heel veel woningen de de toevoer mogelijkheid worden aangepast. Als mensen dat weigerden kregen ze gewoon geen gas meer. Dat weigeren duurde dus maar heel even.

H.P.Pas
07-03-12, 10:00
Het gebruik van aardgas bracht wel met zich mee dat dat veel meer zuurstof verbruikte dan het stadsgas, .

Het was ook een stuk heter.


http://www.youtube.com/watch?v=kPYUpHCnjl4

knuppeltje
07-03-12, 10:15
Het was ook een stuk heter.


http://www.youtube.com/watch?v=kPYUpHCnjl4

Wat Kan kon...kon alleen Kan.

Bedankt, maitre.

TonH
07-03-12, 19:24
Nog zo'n ongewassen ouwe viezerik.

Daar zijn we hard van geworden.

mark61
07-03-12, 22:17
Daar zijn we hard van geworden.

Dacht het wel :ego: Die papkinderen van tegenwoordig komen niet eens meer buiten. Zitten de hele dag met apparaatjes te klooien thuis. Eh...

Verlicht
07-03-12, 22:39
Quote :

"....O thou who complains of the cruelty of heaven,

Thou whose glass cries out against the injustice of the stone

How long this wailing and crying and lamentation ?

How long this perpetual beating of thy breast ?

The pith of life is contained in action

The delight in creation is the law of life

Arise & create a new world

Wrap thyself in flames , be an Abraham

To comply with this world which does not favour thy purposes

Is to fling away thy buckler on the field of battle.

The man of strong character who's master of himself

Will find fortune complaisant

if the world does not comply with his humour

he will try the hasard of war with heaven

he will dig up the foundations of the universe

And cast its atoms into a new mould

He will subvert the course of time

And wreck the azure firmament

By his own strength he will produce

A new world which will do his pleasure

If one cannot live in the world as be seems a man

then it's better to die like a brave........." end quote " to be continued

Source : The secrets of self by Dr Sir philosopher & great poet Mohammed Iqbal u can download for free from here below:

ASRAR-I-KHUDI (The Secrets of Self) - Dr. Muhammad Iqbal | Feedbooks (http://fr.feedbooks.com/userbook/14136/asrar-i-khudi-the-secrets-of-self)


The Reconstruction of Religious Thought in Islam - Sir. Muhammad Iqbal | Feedbooks (http://fr.feedbooks.com/userbook/14177/the-reconstruction-of-religious-thought-in-islam)

Fulanadetal
08-03-12, 05:29
Ja, dat zing ik ook altijd uit volle borst onder de douche.

super ick
08-03-12, 10:40
Apeldoorn heeft een haven. Weer wat geleerd.

Apeldoorn is met De Ijssel verbonden door het Apeldoornse Kanaal. Dit kanaal is al jaren niet meer bevaarbaar omdat het op diverse plaatsen afgedamt is.
Zodoende is er wel water bij Apeldoorn. Dat noemen ze haven :hihi: maar je kunt er per schip niet komen.

mark61
08-03-12, 13:04
Ja, dat zing ik ook altijd uit volle borst onder de douche.

:hihi: mp3 or it didn't happen.

H.P.Pas
08-03-12, 13:30
Ja, dat zing ik ook altijd uit volle borst onder de douche.

Ik ben nog van het lavet.

http://www.youtube.com/watch?v=PlJVWV0MfIw

Verlicht
08-03-12, 18:24
Ja, dat zing ik ook altijd uit volle borst onder de douche.

haha

Zeggen of zingen & doen zijn 2 verschillende dingen, dame

Verlicht
08-03-12, 19:11
Ik ben nog van het lavet.

http://www.youtube.com/watch?v=PlJVWV0MfIw


Mean spirits have only the weapon of resentment : i told you many times you had a serious attitude problem , i wonder why , why all that resentment , poor lad ?


You do seem to talk the talk, i wonder whether you can walk the walk


Quote :

"..........A young man , Cypress-tall

Came from the town of Merv to Lahore

He went to see the venerable saint

That the sun might dispth is darkness

"I am hammed in " he said , " by foes ;

I am as a glass in the midst of stones,

Do thou teach me , O sir of heavenly rank,

How to lead my life amongst enemies ,"

The wise director, in whose nature ,

Love had allied beauty with majesty ,

Answered : " Thou art unread in life's lore ,

Careless of its end & its beginning .

Be without fear of others

Thou art a sleeping force : awake,

When the stone thought itself to be glass,

It became glass & got into the way of breaking .

If the traveller thinks himself weak ,

He delivers his soul unto the brigand .

How long wilt thou regard thyself as water & clay ?

Create from thy clay a flaming Sinai

Why be angry with mighty men ?

Why complain of enemies?

I will declare the truth : thine enemy is they friend :

His existence crowns thee with glory .

Whosoever knows the states of the Self

Considers a powerful enemy to be a blessing from God

To the seed of man the enemy is -as a rain-cloud:

He awakens its potentialities.

If they spirit be strong ,the stones in they way are as water :

What wrecks the torrent of the ups & downs of the road ?

The sword of resolution is whetted by the stones in the way '

And put to proof by traversing stage after stage .

What is the use of eating & sleeping like a beast ?

What is the use of being , unless thou have strength in thyself ?

When thou mak'st thyself strong with Self

Thou wilt destroy the world at they pleasure.

If thou wouldst pass away, become free of Self,

If thou wouldst live ,become full of Self,

Who is death ? to become oblivious to Self .

Why imagine that it is the parting of soul & body ?

Abide in Self like Joseph ?

Advance from captivity to empire

Think of Self & be a man of action

Be a man of God, bear mysteries within"............." End quote : to be continued



Source : the secrets of self by Dr. Sir philosopher & great poet Mohammad Iqbal

I

TonH
08-03-12, 19:37
Dacht het wel :ego: Die papkinderen van tegenwoordig komen niet eens meer buiten. Zitten de hele dag met apparaatjes te klooien thuis. Eh...

U misschien. Ik ben nog van de grote apparaten waarmee je buiten klooit. Weer of geen weer. :ego:

mark61
08-03-12, 21:25
U misschien. Ik ben nog van de grote apparaten waarmee je buiten klooit. Weer of geen weer. :ego:

U zit op een combine?

TonH
09-03-12, 20:43
U zit op een combine?

Ik combineer inderdaad vaak dingen.