PDA

Bekijk Volledige Versie : Anarchisme heeft de toekomst



CONTRA
05-03-12, 11:48
Het wonder van Baskenland

Tegenlicht bivakkeert in het Baskische stadje Mondragon, waar het overgrote deel van de bevolking werkt in coöperaties. Elke werknemer is er mede-eigenaar en men beslist samen welke keuzes het bedrijf moet maken. Met succes, ook in deze economisch harde tijden. Mondragon maakt hoogtechnologische producten en is als 7e grootste bedrijf van Spanje uitgegroeid tot een multinational met vestigingen over de hele wereld.

"Tijdens het naoorlogs kapitalisme en in een vijandige omgeving een coöperatief sociaal model ontwikkelen: dat is een wonder."

Terwijl in de wereld om ons heen de crisis onverbiddelijk blijft toeslaan, en het neoliberale model wordt overstelpt met kritiek, roept de VN 2012 uit als “Het jaar van de coöperatie”. Directies, overheden en economen zijn naarstig op zoek naar de juiste voorwaarden voor een goed functionerend en vooral internationaal concurrerend model. Mondragon dient telkens als voorbeeld en wordt overspoeld met internationaal bezoek. De Amerikaanse regering staat op dit moment voor de keuze General Motors weer te verzelfstandigen na de redding in 2008. Over het lot van GM wordt fel gediscussieerd. Zo wordt er over gedacht om het niet naar de beurs te brengen, maar het bedrijf om te vormen tot een coöperatie. Het model van Mondragon zou dan als uitgangspunt kunnen dienen, en GM-werknemers namen er alvast een kijkje.

Tegenlicht onderzoekt dit coöperatieve model in tijden van crisis. “1 werknemer = 1 stem”, en zo beslisten de koelkastenfabrieksarbeiders vorig jaar democratisch om 8% van hun loon af te staan en zo de harde klappen samen op te vangen. Maar hoe diep is dit model verankerd in de samenleving? Zijn begrippen als solidariteit, medezeggenschap en zelfredzaamheid er gemeengoed? Tegenlicht volgt sleutelfiguren uit alle lagen van deze gemeenschap zoals de politieagent, de bankdirecteur, de burgemeester, de pastoor, de bandmedewerker die, ieder vanuit hun positie, het zout en zoet van het model laten zien.

Welkom in het alternatieve economische model van de 21ste eeuw: Mondragon co-op.

Uitzending: Tegenlicht (http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2011-2012/Mondragon.html) maandag 5 maart 2012, Ned 2

mark61
05-03-12, 11:55
Interessant. Her en der bestaan zulke bedrijven, in de VS is er een producent van landbouwvoertuigen waar dat zo gaat, of ging.

Soldim
06-03-12, 10:16
Interessant. Her en der bestaan zulke bedrijven, in de VS is er een producent van landbouwvoertuigen waar dat zo gaat, of ging.

Ik heb onlangs een interview met een Franse PDG van zo'n cooperatief bedrijf gelezen. Wel grappig, hij werd door het personeel democratisch als baas gekozen voor vijf jaar. Gedurende die vijf jaar werden beslissingen niet democratisch genomen. Lijkt me desondanks lastig 'bazen'.

Financieel beleid maakte wel sense, to me. Winst werd of in reserve gezet, of gebruikt om bescheiden te groeien. Geen winstuitkering aan de werknemers, salarissen lagen als ik het me goed herinner iets boven het gemiddelde van de bedrijfstak.

mark61
06-03-12, 14:28
Ik heb onlangs een interview met een Franse PDG van zo'n cooperatief bedrijf gelezen. Wel grappig, hij werd door het personeel democratisch als baas gekozen voor vijf jaar. Gedurende die vijf jaar werden beslissingen niet democratisch genomen. Lijkt me desondanks lastig 'bazen'.

Financieel beleid maakte wel sense, to me. Winst werd of in reserve gezet, of gebruikt om bescheiden te groeien. Geen winstuitkering aan de werknemers, salarissen lagen als ik het me goed herinner iets boven het gemiddelde van de bedrijfstak.

Dat Baskische stadje heeft wel werkloosheid, maar dat is de helft van het Spaanse gemiddelde, begreep ik. Nou is Baskenland sowieso de industriële motor van Spanje, samen met Catalonië.

Het is wel makkelijker om werknemers te bewegen met minder salaris genoegen te nemen etc. Al gebeurt dat in 'gewone' bedrijven natuurlijk ook wel.

Kan me trouwens vaag herinneren dat bij Volvo en Toyota ook wel veel meer wordt geluisterd naar de basis; verbeteringen in de organisatie bedacht door de werkvloer enzo.

knuppeltje
07-03-12, 09:46
Ik zei op de werkvloer altijd tegen dat werkvolk: luister eens even heel goed mensen...inspraak heeft hier iedereen...maar zeggenschap heeft er hier maar één, en dat ben ik, en zolang iedereen dat goed in zijn oren knoopt, dan gaat alles goed. :gsm:

Heb ik toch tot m'n pensioen zonder problemen volgehouden. :hihi:

TonH
07-03-12, 19:33
Heb ik toch tot m'n pensioen zonder problemen volgehouden. :hihi:

Klein vraagje off-topic: hoe oud was u toen?

Verlicht
07-03-12, 22:40
Quote :

"....O thou who complains of the cruelty of heaven,

Thou whose glass cries out against the injustice of the stone

How long this wailing and crying and lamentation ?

How long this perpetual beating of thy breast ?

The pith of life is contained in action

The delight in creation is the law of life

Arise & create a new world

Wrap thyself in flames , be an Abraham

To comply with this world which does not favour thy purposes

Is to fling away thy buckler on the field of battle.

The man of strong character who's master of himself

Will find fortune complaisant

if the world does not comply with his humour

he will try the hasard of war with heaven

he will dig up the foundations of the universe

And cast its atoms into a new mould

He will subvert the course of time

And wreck the azure firmament

By his own strength he will produce

A new world which will do his pleasure

If one cannot live in the world as be seems a man

then it's better to die like a brave........." end quote " to be continued

Source : The secrets of self by Dr Sir philosopher & great poet Mohammed Iqbal u can download for free from here below:

ASRAR-I-KHUDI (The Secrets of Self) - Dr. Muhammad Iqbal | Feedbooks (http://fr.feedbooks.com/userbook/14136/asrar-i-khudi-the-secrets-of-self)


The Reconstruction of Religious Thought in Islam - Sir. Muhammad Iqbal | Feedbooks (http://fr.feedbooks.com/userbook/14177/the-reconstruction-of-religious-thought-in-islam)

mark61
07-03-12, 22:57
Je bent nu compleet gestoord met je relipoëzie. Kan je ietsjes on topic reageren?

Wat had Allah zo in gedachten voor de ideale eigendomsstructuur van een bedrijf?

knuppeltje
08-03-12, 08:05
Klein vraagje off-topic: hoe oud was u toen?

Toen ik met pensioen ging? Net zo oud als de meeste Nederlanders die met pensioen gaan...uh, gingen.

super ick
08-03-12, 10:28
Interessant. Her en der bestaan zulke bedrijven, in de VS is er een producent van landbouwvoertuigen waar dat zo gaat, of ging.

In Nederland RABO en DELA

mark61
08-03-12, 13:34
In Nederland RABO en DELA

Rabo is wel een coöperatie, maar het eigendom is bij mijn weten niet in handen van het gehele personeel, maar van de leden. Dat zijn de rekeninghouders? Dat is toch wat anders.

OHRA en Univé ook, dacht ik. Maar ik kom er niet achter hoe de eigendomsstructuur precies in elkaar zit.

TonH
08-03-12, 19:32
Toen ik met pensioen ging? Net zo oud als de meeste Nederlanders die met pensioen gaan...uh, gingen.

En dat is met hoeveel jaar? (nogmaals sorry voor het totale off-topic, maar ik vind dit interessant.)

knuppeltje
09-03-12, 09:04
En dat is met hoeveel jaar? (nogmaals sorry voor het totale off-topic, maar ik vind dit interessant.)

De pensioenleeftijd was voordat dit kabinet gelukkig inzag dat mensen echt recht hebben op een veel langere loopbaan nog op de leeftijd van 65 jaar, en ging in op de eerste dag van de maand waarop men 65 werd. Gelukkig voor de jeugd van vandaag wordt dit voor hen eindelijk anders. :duim:

Maar zonder die gekheid, aangezien ik als uitvoerder vele tropenjaren heb gedraaid, heb ik op mijn 62'ste toch maar gebruik gemaakt van de mogelijkheid om met vervroegd pensioen te gaan. Uitvoerders maken veel langere werkdagen dan de gewone bouwvakkers, en hebben dagelijks een heleboel gezeur en gezeik aan hun kop, en daarbij had ik in de loop der jaren steeds bouwwerken verspreid over zowat heel Nederland, tweehonderd km per dag op de teller was sowieso heel normaal. Ik had nog graag dat werk gedaan eerst een jaar een dag in de week minder en daarna twee dagen minder, maar dat kon niet bij dat bedrijf.

Echt asociaal volk die aannemers, daarvan vind je er geheid geen een van in de hemel. :denk:

super ick
09-03-12, 09:13
Rabo is wel een coöperatie, maar het eigendom is bij mijn weten niet in handen van het gehele personeel, maar van de leden. Dat zijn de rekeninghouders? Dat is toch wat anders.

OHRA en Univé ook, dacht ik. Maar ik kom er niet achter hoe de eigendomsstructuur precies in elkaar zit.

RAbo is een coöperatie maar regionaal hebben directeuren grote vrijheid om zich aan te passen aan plaatselijke factoren.
Dela is coöperatie met U.A. Het voordeel voor leden is het inkoopvoordeel en de daarop afgestemde premie ipv afgestemd op de marktprijzen. 3.4 miljoen leden! Dat is een behoorlijk clubje. De vastgoedafdeling heeft een groot deel van de Lijnbaan in bezit.
Univee is een zgn. Onderlinge.

Voordeel van deze constructies is het ontbreken van aandeelhouders. Er is dus meer gelegenheid een eigen vermogen op te bouwen en er kan meer gestuurd worden op langere termijn.

knuppeltje
09-03-12, 09:58
Voordeel van deze constructies is het ontbreken van aandeelhouders. Er is dus meer gelegenheid een eigen vermogen op te bouwen en er kan meer gestuurd worden op langere termijn.

Niet helemaal juist.

Rabobank - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rabobank)

mark61
09-03-12, 10:05
Niet helemaal juist.

Rabobank - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rabobank)

Het zijn geen anonieme aandeelhouders, omdat het geen NV is. Maar wie nou wel die aandelen heeft in die tenten is mij nog steeds onduidelijk. Wiki zegt ook niks.

knuppeltje
09-03-12, 11:07
Het zijn geen anonieme aandeelhouders, omdat het geen NV is. Maar wie nou wel die aandelen heeft in die tenten is mij nog steeds onduidelijk. Wiki zegt ook niks.

De plaatselijke coöperatieve Rabobanken brengen blijkbaar bij Rabobank Nederland via aandelen het kapitaal binen.

Rabobank Nederland - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rabobank_Nederland)

mark61
09-03-12, 13:01
De plaatselijke coöperatieve Rabobanken brengen blijkbaar bij Rabobank Nederland via aandelen het kapitaal binen.

Rabobank Nederland - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rabobank_Nederland)

Jazeker, maar wie bezit de plaatselijke Rabobanken? Was mijn vraag.

Soldim
09-03-12, 13:36
Jazeker, maar wie bezit de plaatselijke Rabobanken? Was mijn vraag.

Die locale Rabobanken hebben leden, maar die zijn geen eigenaar. De statuten van de locale banken (ook cooperaties) bepalen dat als die bank wordt opgeheven het geld naar "doeleinden van plaatselijk belang" moet gaan.

Uiteindelijk heeft de Rabobank dus geen eigenaren.

mark61
09-03-12, 13:38
Die locale Rabobanken hebben leden, maar die zijn geen eigenaar. De statuten van de locale banken (ook cooperaties) bepalen dat als die bank wordt opgeheven het geld naar "doeleinden van plaatselijk belang" moet gaan.

Uiteindelijk heeft de Rabobank dus geen eigenaren.

Wat is een lid?

Interessant.

Soldim
09-03-12, 14:59
Wat is een lid?

Iemand met een, in het geval van de Rabobank een heel klein beetje, zeggenschap.

super ick
09-03-12, 15:47
Jazeker, maar wie bezit de plaatselijke Rabobanken? Was mijn vraag.

RABO Nederland dat weer bestaat uit alle plaatselijke cooperaties bij elkaar. Deze hebben een aandeel in RABO Nederland naar grootte. In die zin kan dus gesproken worden van een aandeel maar dat is geen vergelijking met aandelen op de beurs. Er is nl. geen handel in deze aandelen.

Bij DELA ben je als verzekerde lid van de cooperatie. De bestuursstructuur bestaat uit een raad van bestuur, die weer een raad van commissarissen als controleorgaan 'boven' zich heeft staan.
I.t.t. RABO heb je bij DELA wel een direct financieel voordeel als lid. De premie is goedkoper omdat leden 'profiteren' van inkoopvoordeel en DELA genoegen neemt met een veel lagere winstmarge dan een verzekeringsmaatschappij.
Ik heb ze als klant. Ik vind het een heel leuk apart bedrijf.

TonH
09-03-12, 20:54
Maar zonder die gekheid, aangezien ik als uitvoerder vele tropenjaren heb gedraaid, heb ik op mijn 62'ste toch maar gebruik gemaakt van de mogelijkheid om met vervroegd pensioen te gaan.

Nette leeftijd om met vervroegd pensioen te gaan. Hoop oprecht dat je er van geniet en nog heel lang.

knuppeltje
10-03-12, 08:23
Jazeker, maar wie bezit de plaatselijke Rabobanken? Was mijn vraag.

Dat zit blijkbaar heel speciaal in elkaar. Alleen de naam Rabo al. Het is Bargoens voor diefstal

http://managementscopie.nl/opinie/abn-rabobank-overname