PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws FIFA staat hoofddoek op het veld weer toe



iReport
07-03-12, 15:53
14997
Vrouwelijke voetballers mogen op het veld weer een hoofddoek dragen.

Vijf jaar geleden verbood de spelregelcommissie van de wereldvoetbalbond FIFA de hoofddoek op het voetbalveld. Dat maar dat besluit is nu teruggedraaid.

De Jordaanse prins Ali al Hussein is de initiatiefnemer van de regelwijziging. Hij is lid van het uitvoerend comité van de FIFA. Volgens Ali al Hussein sluit het verbod miljoenen vrouwen uit "om een belachelijke reden". De FIFA verbiedt namelijk religieuze symbolen, maar een hoofddoek is volgens de prins een uiting die cultureel bepaald is.

Aan de goedkeuring heeft de FIFA wel als voorwaarde gesteld dat de hoofddoek geen gevaar oplevert voor de gezondheid van de voetbalsters. Er wordt geëxperimenteerd met verschillende ontwerpen. Een van de opties is klittenband, omdat dat relatief makkelijk kan loslaten.

super ick
09-03-12, 09:20
Bij ons op de hoek is een nudistencamping. Daar mogen moslima's ook hun hoofddoek ophouden.

Charlus
09-03-12, 09:33
<...>De Jordaanse prins Ali al Hussein is de initiatiefnemer van de regelwijziging. Hij is lid van het uitvoerend comité van de FIFA. Volgens Ali al Hussein sluit het verbod miljoenen vrouwen uit "om een belachelijke reden". De FIFA verbiedt namelijk religieuze symbolen, maar een hoofddoek is volgens de prins een uiting die cultureel bepaald is.<...>
Curieuze argumentatie van de prins. Zou hij een moslim zijn en zou de meerderheid der hoofddoekdragende moslima's ook vinden dat de hoofddoek cultureel bepaald is? Me dunkt dat ze er dan niet zo'n punt van hoeven maken om het ding voor een voetbalwedstrijd af te doen. Alternatief: ze mogen hem dragen maar moeten vooraf verklaren dat voor hen de hoofddoek niks met religie te maken heeft.
Ik neem aan dat vrouwen ook in een niqaab of burka mogen voetballen. Geen religieuze betekenis immers.
De FIFA is nu officiëel van mening dat de hoofddoek cultureel bepaald is. Zou ik als moslim(a) niet pikken. Boycotten die handel.

naam
09-03-12, 12:15
Hoe zit het dan met sportbroek? De vormen van de vrouw mag in de kleding niet terug te zien zijn. Hele wijde en lange shirts dan. Hmmm, waar lijkt dat op? Een team in burka's zou wel leuk zijn en een flinke uitdaging voor de scheids en de commentatoren.

super ick
09-03-12, 15:49
Hoe zit het dan met sportbroek? De vormen van de vrouw mag in de kleding niet terug te zien zijn. Hele wijde en lange shirts dan. Hmmm, waar lijkt dat op? Een team in burka's zou wel leuk zijn en een flinke uitdaging voor de scheids en de commentatoren.

Als de rugnummers maar goed leesbaar zijn.

Ik zie een veel groter probleem als er 1 geblesseerd raakt. Waar mag die man zijn spons allemaal wel en niet komen?