PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Aboutaleb pakt Marokkaanse drugsfamilies in Rotterdam aan



iReport
10-03-12, 11:03
15006
Sinds een jaar heeft burgemeester Aboutaleb zijn vizier gericht op 4 Rotterdamse families van Marokkaanse die zich zouden bezighouden met drugshandel. De families worden aangepakt en intensief gevolgd door politie en gemeente omdat zij zich schuldig zouden maken aan grootschalige soft- en harddrugshandel. Inmiddels is al een familielid veroordeeld tot 30 maanden celstraf.

Het zou per familie gaan om tientallen personen. Dat meldde burgemeester Ahmed Aboutaleb afgelopen vrijdag. De families werken onder meer vanuit de wijk Bospolder-Tussendijken. Naar verluid zijn de families steenrijk geworden met hun activiteiten, maar die rijkdom in Nederland niet etaleren. Op het oog leiden ze een relatief anoniem en sober bestaan. Het vermoeden bestaat dat de vermeende winsten geïnvesteerd zijn in Marokko.

De burgemeester noemt het aanpakken van de families een nationaal belang, omdat het vermoeden bestaat dat ze ook betrokken zijn bij drugshandel in Limburg. Aboutaleb zoekt daarom intensiever contact met de regiopolitie in Limburg. De Rotterdamse driehoek (gemeente, politie en justitie) heeft hier binnenkort overleg over met de collega's in Maastricht.

De burgemeester is van plan om de families tot in het buitenland aan te pakken. Zo wordt momenteel onderzocht wat de gezinnen in Marokko hebben opgebouwd. Waardevolle spullen die daar worden aangetroffen, kunnen in beslag worden genomen omdat Nederland hierover met Marokko een verdrag heeft gesloten. Aboutaleb kan niet zeggen wat de omvang van de handel precies is. Feit is dat er in de wijk Bospolder-Tussendijken waar de families actief zijn veel drugsoverlast is. Door het oppakken van de families hoopt Rotterdam de overlast in die wijken fors terug te dringen en de veiligheid te vergroten.

Bron: BB

Stopnaald
10-03-12, 12:02
Dus 30 maanden, trek er effe een derde vanaf wegens vervroegde vrijlating, hou je 1 jaar en 8 maanden over. Nou DAT zal ze leren hoor!

En natuurlijk geen kip die Misdaad Annoniem of zo belt..... Fijne cultuur daarzo! :duim:
Maar wél ouwehoeren en roddelen als je een meisje ziet praten met een jongen. Per slot van rekening moet je je prioriteiten wel helder hebben.

Fulanadetal
10-03-12, 12:09
Ehm, hoe weet jij dat niemand M heeft gebeld?

En er wonen ook andere nationaliteiten in Bospolder die zouden kunnen bellen.

Overigens kan ik me voorstellen dat je een grote criminele familie liever niet tegen je in het harnas jaagt als
wijkbewoner zijnde. Mensen zijn om minder weggetreiterd.

Nou ja, hoe dan ook, fijn dat het wordt aangepakt. Gevangenis is niet zo interessant. Is juist stoer en mooie gelegenheid voor netwerken. De gevangenis lijkt me een soort symposium voor criminelen.
Maar lekker kaalplukken, hier en in Marokko, prachtig! Dat doet pijn.

iReport
10-03-12, 12:19
Dus 30 maanden, trek er effe een derde vanaf wegens vervroegde vrijlating, hou je 1 jaar en 8 maanden over. Nou DAT zal ze leren hoor!

En natuurlijk geen kip die Misdaad Annoniem of zo belt..... Fijne cultuur daarzo! :duim:
Maar wél ouwehoeren en roddelen als je een meisje ziet praten met een jongen. Per slot van rekening moet je je prioriteiten wel helder hebben.

De onderbuik heeft gesproken! Factfree comments :)

Stopnaald
10-03-12, 12:40
Ehm, hoe weet jij dat niemand M heeft gebeld?

Omdat het lang genoeg heeft geduurd om deze mensen steenrijk te maken. Zoiets gebeurd niet van de ene dag op de andere. Hieruit trek ik de conclusie dat men (alle bewoners daar) liever de andere kant op keek, dan de politie bellen.


En er wonen ook andere nationaliteiten in Bospolder die zouden kunnen bellen.

Klopt. Het begrip cultuur heeft in deze context dan ook de betekenis gemeenschap en niet persé nationaliteit of afkomst. Wel grappig dat dat uitgelegd moet worden.


Overigens kan ik me voorstellen dat je een grote criminele familie liever niet tegen je in het harnas jaagt als
wijkbewoner zijnde. Mensen zijn om minder weggetreiterd.

Je moet het ook niet zover laten komen. Maar inderdaad, mensen zijn om minder weggetreiterd, juist DAAROM bestaat er de mogelijkheid om ANONIEM te bellen. Iedereen in die wijk die ervan afwist, maar niet gebeld hebben, hebben daarom boter op hun hoofd. Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen ...


Nou ja, hoe dan ook, fijn dat het wordt aangepakt. Gevangenis is niet zo interessant. Is juist stoer en mooie gelegenheid voor netwerken. De gevangenis lijkt me een soort symposium voor criminelen.
Maar lekker kaalplukken, hier en in Marokko, prachtig! Dat doet pijn.

Kaalplukken jazeker! Maar juist OOK de cel in. En dan het liefste DAAR (net zoals in het buitenland veroordeelde NL-ers hier hun straf mogen uitzitten). Maar vooral ook straffen die een beetje in verhouding zijn met hun misdaden. Die 30 maanden is natuurlijk een lachertje. Zeker als je die automatische strafvermindering er vanaf trekt.

Maar dat geldt zeker niet alleen in deze kwestie, da's iets wat over de gehele linie van het strafrecht moet worden aangepakt. Er is veel te veel gericht op "rehabilitatie" en te weinig op straf, vergelding, afschrikking en rechtsgevoel.

Stopnaald
10-03-12, 12:41
De onderbuik heeft gesproken! Factfree comments :)

Leuke reactie, maar heb je ook nog iets inhoudelijks in huis?

iReport
10-03-12, 12:44
Maar dat geldt zeker niet alleen in deze kwestie, da's iets wat over de gehele linie van het strafrecht moet worden aangepakt. Er is veel te veel gericht op "rehabilitatie" en te weinig op straf, vergelding, afschrikking en rechtsgevoel.

Welke PVV thema-avond heb jij recent bijgewoond?

Laat me raden: strenger straffen, weg met alle D66 rechters, alles wat een kleurtje heeft uitzetten na de 3de verkeersovertreding, ben ik iets vergeten?

iReport
10-03-12, 12:46
Leuke reactie, maar heb je ook nog iets inhoudelijks in huis?

He, nou moet je niet mijn argumentatie overnemen! Ik zit zojuist jou te verwijten dat je reactie 100% onderbuik en 0% factual is.

Jij bent een ara (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ara_(vogel)).

Fulanadetal
10-03-12, 12:54
Omdat het lang genoeg heeft geduurd om deze mensen steenrijk te maken. Zoiets gebeurd niet van de ene dag op de andere. Hieruit trek ik de conclusie dat men (alle bewoners daar) liever de andere kant op keek, dan de politie bellen.



Klopt. Het begrip cultuur heeft in deze context dan ook de betekenis gemeenschap en niet persé nationaliteit of afkomst. Wel grappig dat dat uitgelegd moet worden.



Je moet het ook niet zover laten komen. Maar inderdaad, mensen zijn om minder weggetreiterd, juist DAAROM bestaat er de mogelijkheid om ANONIEM te bellen. Iedereen in die wijk die ervan afwist, maar niet gebeld hebben, hebben daarom boter op hun hoofd. Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen ...



Kaalplukken jazeker! Maar juist OOK de cel in. En dan het liefste DAAR (net zoals in het buitenland veroordeelde NL-ers hier hun straf mogen uitzitten). Maar vooral ook straffen die een beetje in verhouding zijn met hun misdaden. Die 30 maanden is natuurlijk een lachertje. Zeker als je die automatische strafvermindering er vanaf trekt.

Maar dat geldt zeker niet alleen in deze kwestie, da's iets wat over de gehele linie van het strafrecht moet worden aangepakt. Er is veel te veel gericht op "rehabilitatie" en te weinig op straf, vergelding, afschrikking en rechtsgevoel.


Misschien is er gebeld maar heeft de politie er niks mee gedaan? Of vond het OM het niet interessant genoeg om vervolging in te stellen. We weten het gewoon niet.
Bovendien, ze onderhielden een laag profiel. Wellicht hadden de wijkbewoners echt niks door. Terwijl mensen in Marokko mogelijk dachten dat de familie een goed lopende legale zaak had in Nederland.
Dat de Turkse familie tegenover ons een wapenkluis vol zware wapens had leerden wij straatgenoten pas toen die kluis werd gejat bij een inbraak. Al de jaren daarvoor wisten we niet beter of het waren alleen vriendelijke pizzabakkers.

Ik kreeg uit je reactie de indruk dat je het over de Marokkaanse gemeenschap had met sterke sociale controle van meisjes en dichte ogen voor misdaad. Maar dan heb ik je woorden verkeerd geïnterpreteerd.
Mijn excuus.

Tsja ik ben bang dat de gevangenis zoals die nu in elkaar zit, veel boeven slechts doet groeien. In status, in contacten, in informatie. Ik ben voor vergelding, afschrikking, bescherming maatschappij. Maar we moeten denk ik naar een andere manier zoeken, want het werkt gewoon niet.

Stopnaald
10-03-12, 13:02
Welke PVV thema-avond heb jij recent bijgewoond?

Laat me raden: strenger straffen, weg met alle D66 rechters, alles wat een kleurtje heeft uitzetten na de 3de verkeersovertreding, ben ik iets vergeten?

Ach gut. Iemand geeft wat kritiek en gelijk maar het afgezaagde PVV riedeltje erbij slepen...
huilie huilie en nog eens huilie.

Stopnaald
10-03-12, 13:32
Misschien is er gebeld maar heeft de politie er niks mee gedaan? Of vond het OM het niet interessant genoeg om vervolging in te stellen. We weten het gewoon niet.
Bovendien, ze onderhielden een laag profiel. Wellicht hadden de wijkbewoners echt niks door. Terwijl mensen in Marokko mogelijk dachten dat de familie een goed lopende legale zaak had in Nederland.
Dat de Turkse familie tegenover ons een wapenkluis vol zware wapens had leerden wij straatgenoten pas toen die kluis werd gejat bij een inbraak. Al de jaren daarvoor wisten we niet beter of het waren alleen vriendelijke pizzabakkers.

Ik kreeg uit je reactie de indruk dat je het over de Marokkaanse gemeenschap had met sterke sociale controle van meisjes en dichte ogen voor misdaad. Maar dan heb ik je woorden verkeerd geïnterpreteerd.
Mijn excuus.

Tsja ik ben bang dat de gevangenis zoals die nu in elkaar zit, veel boeven slechts doet groeien. In status, in contacten, in informatie. Ik ben voor vergelding, afschrikking, bescherming maatschappij. Maar we moeten denk ik naar een andere manier zoeken, want het werkt gewoon niet.

Excuus geaccepteerd. Elke groep mensen heeft een cultuur. Een gezin heeft een cultuur, maar ook een straat, een wijk/buurt, een school, een familie, een bedrijf, een land en ga zo maar door. Deze buurt heeft ook een cultuur. En kennelijk heeft deze cultuur het toegestaan dat dit kon ontstaan. Temeer omdat in het openingsstuk gemeld staat, dat het een wijk betreft met hoge drugsproblematiek. Dat kan alleen maar betekenen dat er genoeg (en dus teveel) mensen zijn die dat mogelijk maken. Op die goedwillende enkeling na, heeft die hele buurt dus boter op z'n hoofd. Ik kan er echt niets anders van maken.

Vwb oplossingen heb ik al gezegd dat Misdaad Anoniem bellen een goed begin is. Maar ook sociale correctie (spreek de ouders eens aan op het wangedrag van hun spruiten of volwassenen op het wangedrag van henzelf) of zelfs sociale uitsluiting (gewoon niet met hen omgaan/bemoeien, maar juist eigen groepjes vormen) is een reëele optie. Mensen moeten ook eens naar zichzelf kijken en bedenken wat zijzelf kunnen doen om hun omgeving leefbaar(der) te maken.

Verder vind ik dat de automatisch vervroegde vrijlating per direct en voor alle delicten moet komen te vervallen. Dit is ooit door de politiek ingesteld om het cellentekort op te lossen en heeft dus helemaal niets te maken met de rechtspraak op zich. Het cellentekort bestaat niet meer, dus direct afschaffen nu! In afwachting daarop zouden de rechters ook structureel 1/3 hogere straffen kunnen opleggen. Het is een gotspe en een serieuze ondermijning van het algemene rechtsgevoel dat dat nu nog niet gebeurt.

Daarnaast mag het hele gevangeniswezen wel eens goed onderzocht worden. Zorg voor meer verschillende regimes. Voor dit soort middelgrote crimminelen ook een middelzwaar regime. Misschien maar geen tv meer op cel, maar alleen goedgekeurde boeken. Geen gezeur over rechten, maar praat eens over plichten, bijv. verplichte arbeid. Celstraf moet weer gewoon een straf zijn ipv een vakantie. Dan gaat dat status er wel vanaf. En als je apart lucht ipv gezamenlijk, dan zit dat met het verhinderen van contacten en informatie ook wel snor. We moeten af van de gedachte dat IEDEREEN te rehabiliteren is. Bij een deel zal dat nooit het geval zijn, hoeveel moeite je er ook voor doet, om de simpele reden dat zij niet WILLEN. Dan rest niets anders dan zolang mogelijk vastzetten onder een zo zwaar mogelijk regime, om het afschrikkingseffect zo groot mogelijk te maken.