PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Religieuze intolerantie jegens islam groeit in het hoger onderwijs



iReport
10-03-12, 10:10
15007
Na de Hogeschool van Amsterdam blijkt er ook op de Haagse Hogeschool een conflict te zijn over een gebedsruimte voor moslims. Studenten bidden daar in het trapgat omdat de school tot op heden geen aparte ruimte daarvoor beschikbaar wil stellen.

Eerder deze maand ontstond op de Hogeschool van Amsterdam discussie over een gebedsruimte voor moslims. Daar weigert het college van bestuur toestemming te geven om gebedsruimtes in te richten, omdat dat niet tot de taken van een openbare instelling zou horen.

Ook is het college bang dat geloofsgenoten onder druk worden gezet om te bidden. Falko Evers voert namens de Haagse islamitische studenten actie voor een speciale gebedsruimte. Nu bidden volgens hem dagelijks 300 tot 500 studenten in het trapgat. Ze laten de matjes die ze nodig hebben voor het gebed liggen, maar sinds een half jaar worden die steeds weggehaald.

De hogeschool wilde tot voor kort niets weten van een speciale gebedsruimte vanwege het openbare karakter van de opleiding. Gisteren liet de voorzitter van het CvB, Rob Brons, weten nu wel bereid te zijn om met studenten te gaan praten.

Bron: NOS

mark61
10-03-12, 10:37
De titel slaat nergens op. In het openbare onderwijs in NL is nooit gelegenheid gegeven om godsdienstige rituelen uit te voeren. Volstrekte aanstellerij.

iReport
10-03-12, 10:40
Waar eerst ruimte voor was, wordt nu steeds minder toegestaan. Dus kun je spreken van toenemende intolerantie.

Natuurlijk kun je een formalistisch standpunt innemen en stellen dat het openbaar onderwijs zich neutraal opstelt/dient op te stellen jegens religie. Maar ik stel vast dat gebedsruimtes op hogescholen en universiteiten een paar jaar geleden geen probleem waren en dat instellingen zich er actief mee profileerden en dat die ontwikkeling gekeerd is.

Slinger
10-03-12, 10:40
15007
Na de Hogeschool van Amsterdam blijkt er ook op de Haagse Hogeschool een conflict te zijn over een gebedsruimte voor moslims. Studenten bidden daar in het trapgat omdat de school tot op heden geen aparte ruimte daarvoor beschikbaar wil stellen.

Eerder deze maand ontstond op de Hogeschool van Amsterdam discussie over een gebedsruimte voor moslims. Daar weigert het college van bestuur toestemming te geven om gebedsruimtes in te richten, omdat dat niet tot de taken van een openbare instelling zou horen.

Ook is het college bang dat geloofsgenoten onder druk worden gezet om te bidden. Falko Evers voert namens de Haagse islamitische studenten actie voor een speciale gebedsruimte. Nu bidden volgens hem dagelijks 300 tot 500 studenten in het trapgat. Ze laten de matjes die ze nodig hebben voor het gebed liggen, maar sinds een half jaar worden die steeds weggehaald.

De hogeschool wilde tot voor kort niets weten van een speciale gebedsruimte vanwege het openbare karakter van de opleiding. Gisteren liet de voorzitter van het CvB, Rob Brons, weten nu wel bereid te zijn om met studenten te gaan praten.

Bron: NOS

Verdiep je eens wat in de Nederlandse geschiedenis, slimmerik. Het gaat om openbaar onderwijs, daar past geen islam of christendom bij.

mark61
10-03-12, 10:49
Waar eerst ruimte voor was, wordt nu steeds minder toegestaan. Dus kun je spreken van toenemende intolerantie.

Natuurlijk kun je een formalistisch standpunt innemen en stellen dat het openbaar onderwijs zich neutraal opstelt/dient op te stellen jegens religie. Maar ik stel vast dat gebedsruimtes op hogescholen en universiteiten een paar jaar geleden geen probleem waren en dat instellingen zich er actief mee profileerden en dat die ontwikkeling gekeerd is.

Ik me voorstellen dat ze eerst overvallen werden door het fenomeen en daarna pas zijn gaan nadenken.

Formalistisch? Openbaar is openbaar. Scholen zijn geen kerken.

iReport
10-03-12, 10:52
Formalistisch? Openbaar is openbaar. Scholen zijn geen kerken.

Maybe so, maar ze deden wat ze deden en ze doen wat ze doen.

Een persoon wordt wellicht overvallen. Een hele rits van schoolbesturen over een lengte van jaren wordt niet overvallen maar kiest bewust voor een beleid(swijziging).

Ik herhaal dus: de religieuze intolerantie op hogescholen neemt toe.

Stopnaald
10-03-12, 10:56
Topic titel klopt niet. Moet zijn: Religieuze intolerantie van islamstudenten groeit in het hoger onderwijs, aangezien niemand hen belet om hun gebeden op te zeggen.

Idiote eis ook trouwens, die aparte gebedsruimtes. 1) de overdag gemiste gebeden kunnen thuis worden ingehaald/goedgemaakt, zo werkt het elders immers ook. En als die student dan écht zo vroom is, dan moet hij/zij daar maar wat vrije tijd voor over hebben. 2) discrimminatie van andere groeperingen en hellend vlak. Of verwachten deze eisers werkelijk dat er ook aparte ruimtes worden ingericht voor vrouwen, holebi's, gehandicapten etc etc etc? En natuurlijk ook voor al die andere religies (hoeveel zijn er ook alweer). 3) die school moet voor scholing zorgen en verder niets. En die studenten moeten leren en verder niets. 4) losse gebedsmatjes en biddende studenten zorgen voor overlast en risico voor de overige aanwezigen, o.a. vanwege de beperkte doorstoom. Per direct verbieden dus.

Betreffende studenten zijn een beetje in de war. Zij denken wellicht dat elk groot gebouw automatisch bedoeld is om er te bidden. Misschien omdat zij niet gewend zijn aan grote gebouwen met een andere functie dan dat. Da's een beetje dom. Geeft niets, met een beetje vriendelijke - doch vasthoudende - afwijzende uitleg zal het kwartje uiteindelijk wel vallen. En zo niet, helaas pindakaas. We gaan niet de hele samenleving aanpassen aan de wanen van een klein groepje idioten.

mark61
10-03-12, 10:57
Maybe so, maar ze deden wat ze deden en ze doen wat ze doen.

Een persoon wordt wellicht overvallen. Een hele rits van schoolbesturen over een lengte van jaren wordt niet overvallen maar kiest bewust voor een beleid(swijziging).

Ik herhaal dus: de religieuze intolerantie op hogescholen neemt toe.

Yep, voortschrijdend inzicht.

Nee, met religieuze intolerantie heeft dat niets te maken. Dat betekent trouwens het tegengestelde: reli's die andere gelovigen en ongelovigen niet tolereren.

Stopnaald
10-03-12, 11:05
Nee, met religieuze intolerantie heeft dat niets te maken. Dat betekent trouwens het tegengestelde: reli's die andere gelovigen en ongelovigen niet tolereren.

Wat overigens een verbluffend accurate beschrijving van de huidige situatie is.....

iReport
10-03-12, 11:13
Verdiep je eens wat in de Nederlandse geschiedenis, slimmerik. Het gaat om openbaar onderwijs, daar past geen islam of christendom bij.

Onze christelijke blindganger meldt zich ook :)

Op basis van wat jij hier aan historisch besef tentoon hebt gespreid geldt die verdiepingsslag vooral je eigen persoon. :student:

iReport
10-03-12, 11:17
Volgens mij waren er van oudsher stilteruimtes in de meeste scholen. Daar had niemand een probleem mee totdat enkele bezoekers ineens begonnen te knielen.

Nu de xenofobie van Wilders salonfahig is geworden grijpt men terug op "openbaar", "seculier" en andere mantra's om moslims te beperken in hun rechten.

En als je er iets van durft te zeggen ben je zelf intolerant jegens andersdenkenden. Nog ff.

Slinger
10-03-12, 11:24
Onze christelijke blindganger meld zich ook :)

Op basis van wat jij hier aan historisch besef tentoon hebt gespreid geldt die verdiepingsslag vooral je eigen persoon. :student:

Steekwoord: schoolstrijd. Periode tweede helft negentiende, begin twintigste eeuw. Lees. Dan kom je misschien niet meer met halvegare topictitels aanzetten.

iReport
10-03-12, 11:29
begin twintigste eeuw
Is dat van 1900 tot 2000 of van 2000 tot 2100?

Ga lekker het Nederlands Dagblad lezen voor ie op zwart gaat vanavond laat en val mij niet lastig met je historische prietpraat.

Slinger
10-03-12, 11:54
Is dat van 1900 tot 2000 of van 2000 tot 2100?

Ga lekker het Nederlands Dagblad lezen voor ie op zwart gaat vanavond laat en val mij niet lastig met je historische prietpraat.

Toch wel handig dat je zelf je niveau aangeeft.

mark61
10-03-12, 11:56
Volgens mij waren er van oudsher stilteruimtes in de meeste scholen.

Nee, die waren er niet. Er valt niks te stillen op school. Je volgt lessen, tussenuren zoek je zelf maar uit, met wat geluk was er een huiswerklokaal. Er was geen kantine en er waren geen douches.

Nog ff en scholen worden een shopping mall. Bioscopen erbij, synagoges, whatever.

Stopnaald
10-03-12, 11:59
Volgens mij waren er van oudsher stilteruimtes in de meeste scholen. Daar had niemand een probleem mee totdat enkele bezoekers ineens begonnen te knielen.

Een stilteruimte is iets heel anders dan een gebedsruimte, maar jij bent kennelijk zo door tunnelvisie gevangen, dat jij dat verschil niet kunt bevatten en dus ook niet begrijpt wat de functie van een stilteruimte is (rustig kunnen nadenken/studeren). Dat religieuzen deze ruimte gebruiken om te bidden is al oneigenlijk gebruik en een inbreuk op de rechten van de andere bezoekers, die ongevraagd (en wellicht ook ongewenst) worden opgescheept met de bidders.


Nu de xenofobie van Wilders salonfahig is geworden grijpt men terug op "openbaar", "seculier" en andere mantra's om moslims te beperken in hun rechten.

Kul en stemmingmakerij. Ik zal niet gelijk roepen dat jouw onderbuik zich hier laat roeren, maar dat kost me wel grote moeite.


En als je er iets van durft te zeggen ben je zelf intolerant jegens andersdenkenden. Nog ff.

Oh, maar je mag er van zeggen wat je wilt hoor. Net zoals ik dat mag.
De intoleranten zijn de betreffende moslim-studenten en de argumenten heb ik hierboven al genoemd. Dus als je het daar niet mee eens bent, kom dan eerst maar eens met tegenargumenten.

IbnRushd
10-03-12, 12:12
Volgens mij had HvA ooit een stilteruimte. Wat is daarmee gebeurd?

Op de VU doen ze gelukkig er niet moeilijk om: een gebedsruimte is daar gewoon aanwezig.

IbnRushd
10-03-12, 12:17
Een stilteruimte is iets heel anders dan een gebedsruimte, maar jij bent kennelijk zo door tunnelvisie gevangen, dat jij dat verschil niet kunt bevatten en dus ook niet begrijpt wat de functie van een stilteruimte is (rustig kunnen nadenken/studeren). Dat religieuzen deze ruimte gebruiken om te bidden is al oneigenlijk gebruik en een inbreuk op de rechten van de andere bezoekers, die ongevraagd (en wellicht ook ongewenst) worden opgescheept met de bidders.


De functie van een stilteruimte is niet om te 'studeren'. Daar had je studieruimtes voor. Een stilteruimte werd gemaakt om te mediteren of even tot rust te komen.

Stopnaald
10-03-12, 12:36
De functie van een stilteruimte is niet om te 'studeren'. Daar had je studieruimtes voor. Een stilteruimte werd gemaakt om te mediteren of even tot rust te komen.

En dus niet om te bidden....

Fulanadetal
10-03-12, 12:45
Ik zat op een katholieke scholengemeenschap en zelfs daar was geen "stilteruimte".

Als christen zou ik niet weten waarom ik bij een niet religieuze instelling (voor werk of studie) een
kapel of meditatiecentrum zou moeten verlangen.

Overigens had een ziekenhuis waar ik werkte wel een mooie ruimte waarin mensen van allerlei religies
voorzieningen vonden. Bijbel, wasbak voeten, gebedsmatten en aanduiding van qibla kan ik me herinneren. Op zo'n plek van leven en dood, hoe algemeen de instelling ook is, kan ik het me wel weer voorstellen. Er werd overigens bijzonder weinig gebruik van gemaakt.

IbnRushd
10-03-12, 12:53
En dus niet om te bidden....

Bidden is mediteren. Zie Meditation - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Meditation)

Je bent werkelijk een idioot.

Ready?
10-03-12, 15:20
In dit geval moet de HvA gewoon een duidelijke lijn trekken. Of wél voor alle geloven een ruimte, of niet.
Als zij althans onafhankelijkheid willen uitdragen en niet aankomen met 'Nederland is van oorsprong blablabla'

mrz
10-03-12, 16:07
Ik kan ook beter nadenken tijdens het lezen van de koran... wat een onzin dit.... En dan ben ik nog geneens officieel moslim ofzoiets. Vage shit.

Hoi Geert Wilders.... :)

Kortman
10-03-12, 16:22
Ook hier geld voor de kop van het TOPIC
Van een scheet en donderslag maken !
Zie je het al voor je : een aparte bidruimte voor Moslims , een aparte gelegenheid voor de R.K waronder weer een kapelleke voor de broeders en zuster aan hangers van het Heilige Hart van Jesus , een Joodse synagoge , een Boedistische tempeltje, niet te vergeten voor onze JAPANSE studenten een Shinto afdeling enz enz.
God zij dank! hebben we hier een scheiding tussen Godsdienst en onderwijs.

Kortman
10-03-12, 16:33
Volgens mij had HvA ooit een stilteruimte. Wat is daarmee gebeurd?

Op de VU doen ze gelukkig er niet moeilijk om: een gebedsruimte is daar gewoon aanwezig.

Ja dat klopt maar deze gebeds (STILTE) ruimte is er voor IEDEREEN !

Bedoeld voor mensen die behoefte hebben om zich af te zonderen in alle rust na b.v een slecht bericht over hun zelf of famillie of vrienden.

.Santino.
10-03-12, 16:57
Of je dat mag of zou moeten is niet eens de kwestie. Als je een ruimte over hebt gun het die mensen. Niet teveel zeiken. Ik zou liever zelf een kleine ruimte dichtbij regelen. Misschien een opslagruimte of kamertje over ergens dichtbij genoeg en dan met een beetje hulp/samen huur voor betalen. Ben je van niemand afhankelijk en mogen ze hun grief bij zich houden met alle respect.

HaasHaas
10-03-12, 17:05
Waar eerst ruimte voor was, wordt nu steeds minder toegestaan. Dus kun je spreken van toenemende intolerantie.

Natuurlijk kun je een formalistisch standpunt innemen en stellen dat het openbaar onderwijs zich neutraal opstelt/dient op te stellen jegens religie. Maar ik stel vast dat gebedsruimtes op hogescholen en universiteiten een paar jaar geleden geen probleem waren en dat instellingen zich er actief mee profileerden en dat die ontwikkeling gekeerd is.

heeft allemaal met de politieke wind te maken die er waait in den haag.
en maar stug volhouden dat links georiënteerde leraren erop uit zijn om politiek rechts te demoniseren in het onderwijs.
rechts heeft zich een populistische hypocriete slachtofferrol aangemeten.

Olive Yao
10-03-12, 17:14
En dus niet om te bidden....

Waarom - kennelijk - wel mediteren en niet bidden? Soortgelijke activiteiten, denk ik.
(Ow, IbnRushd was me voor).

Stopnaald
10-03-12, 18:04
Het een (mediteren) stoort de andere gebruikers niet (want stil en zittend op een stoel), het andere (bidden op gebedskleedjes) niet stil) dus wel.

Ook het bidden in de trapgaten stoort me, omdat dit de doorstroming belemmerd (ook leuk voor risico-situaties) en bovendien diegenen die daar langs komen onvrijwillig confronteerd met deze religie.

Alles bij elkaar is het gewoonweg van de idiote dat dit nog zo moet worden toegelicht. Nog maar weer eens: een school moet zorgen voor onderwijs en een student moet zorgen dat hij/zij die studie met goed gevolg afrond. Een school heeft geen enkele verplichting om te zorgen voor een stilteruimte of gebedsfacilliteiten. Een vrome student kan buiten de school en in zijn/haar vrije tijd zoveel bidden als hij/zij wenst.

Dat achterlijke bidden in die trapgaten is alleen maar de zoveelste propagandistische daad tegenover niet-moslims, aangezien het 's avonds thuis inhalen van gemiste gebeden in de hele moslimwereld geaccepteerd gebruik is. Het persé op school willen bidden is daarmee je reinste provocatie. Tief er mee op zou ik zo zeggen. Doe dat maar thuis of in de moskee, maar NIET op school.

En nee, dit maakt mij géén PVV-stemmer of GW-aanhanger. De intolerantie in deze komt eerder van de kant van de moslim-studenten dan van mij (of de school).

Karin.N
10-03-12, 19:50
In mijn eigen schooltijd, ondanks bezoek aan christelijke en katholieke school, waren geen gebedsruimtes. Er werd gezamenlijk in de ochtend in de klas gebeden.

Op de scholen van mijn kinderen zijn ook geen gebedsruimtes. Wel betonnen blokkendozen om het tekort aan lokalen op te heffen.

Ik word een beetje moe van de "eiscultuur" van sommige moslims. En juist dat groepje klagers en zeikerds staan vaak het minst open voor anderen religies. Maar nogmaals, gelukkig dat het maar een klein groepje zeikerds betreft. Laten we dat vooral niet vergeten.

Isch
10-03-12, 20:19
Ik bied gewoon in de bieb.


Dan wacht je maar met boeken bekijken.

Verlicht
10-03-12, 21:02
15007
Na de Hogeschool van Amsterdam blijkt er ook op de Haagse Hogeschool een conflict te zijn over een gebedsruimte voor moslims. Studenten bidden daar in het trapgat omdat de school tot op heden geen aparte ruimte daarvoor beschikbaar wil stellen.

Eerder deze maand ontstond op de Hogeschool van Amsterdam discussie over een gebedsruimte voor moslims. Daar weigert het college van bestuur toestemming te geven om gebedsruimtes in te richten, omdat dat niet tot de taken van een openbare instelling zou horen.

Ook is het college bang dat geloofsgenoten onder druk worden gezet om te bidden. Falko Evers voert namens de Haagse islamitische studenten actie voor een speciale gebedsruimte. Nu bidden volgens hem dagelijks 300 tot 500 studenten in het trapgat. Ze laten de matjes die ze nodig hebben voor het gebed liggen, maar sinds een half jaar worden die steeds weggehaald.

De hogeschool wilde tot voor kort niets weten van een speciale gebedsruimte vanwege het openbare karakter van de opleiding. Gisteren liet de voorzitter van het CvB, Rob Brons, weten nu wel bereid te zijn om met studenten te gaan praten.

Bron: NOS


Helemaal niet nodig of verstandig die gebedsruimte , anders zouden ook wel christenen, joden, hindus, buddhisten..marsmannetjes hun eigen gebedsruimtes opeisen ,dan kan je vervolgens heel universiteiten leeg maken om ruimte te bieden voor zulke gebedsruimten

Belachelijk & onnodig gezeik dus

Verlicht
10-03-12, 21:04
" Facebook, Google ...Maken Te Veel Geld Dankzij Ons Allemaal " :


Bron : Wazzub :

Facebook , Google ..maken te veel geld dankzij we de gebruikers wereldwijd

Zo, waaroom proberen we niet zelf geld te verdienen die anders gaat naar Facebook, Google ...

Via deze nieuwe site , kunnen we ,gebruikers, gratis geld maken door ander gebruikers uit te nodigen

Hoe meer uitgenodigde gebruikers, hoe meer geld voor ons allemaal :

Check it out : join now :

Isch
10-03-12, 21:12
Helemaal niet nodig of verstandig die gebedsruimte , anders zouden ook wel christenen, joden, hindus, buddhisten..marsmannetjes hun eigen gebedsruimtes opeisen ,dan kan je vervolgens heel universiteiten leeg maken om ruimte te bieden voor zulke gebedsruimten

Belachelijk & onnodig gezeik dus

Zijn die verplicht om vijf x p dag te bidden?

Verlicht
10-03-12, 21:23
Zijn die verplicht om vijf x p dag te bidden?

men kan overaal bidden , in reine plaatsen althans

Ik ben wel moslim & ik vind deze gezeik onnodig want onze groot profeet van genade zei of in woorden met gelijk strekking althans dat " All earth is a ...mosque " , so

Die studenten hebben dus geen speciaal gebedsruimte nodig

MaryJames
10-03-12, 22:36
Ik snap het niet. Wat was nou ook al weer mis met een ruimte voor iedereen van welk geloof/afkomst/planeet dan ook, waar gebeden/gemediteerd/geslapen or what so ever kan worden?

En dan even zonder dat 'in mijn tijd hadden we dat niet verhaal' erbij.

:maf:

QueenImane
10-03-12, 22:50
Waarom doen ze zo moeilijk? Het is mr n lokaal. Bovendien kunne mensen met n ander geloof dr dan ook terecht. N lokaal dat ze kunne dele.

Bofko
11-03-12, 03:29
Waar eerst ruimte voor was, wordt nu steeds minder toegestaan. Dus kun je spreken van toenemende intolerantie.


En is 'toenemende intolerantie' nu goed of slecht ?

Bofko
11-03-12, 03:43
Maar ik stel vast dat gebedsruimtes op hogescholen en universiteiten een paar jaar geleden geen probleem waren en dat instellingen zich er actief mee profileerden en dat die ontwikkeling gekeerd is.

Ja en ? Ontwikkelingen keren. En nu ? 10 jaar geleden was 5 jaar WW normaal bij ontslag. Wil dat zeggen dat daar iedereen 'nu recht op heeft' die ontslagen wordt ? Times they are a-changing....

Karin.N
11-03-12, 07:43
Hoe is het nu met de intolerantie van religieuzen naar andere religies en ongelovigen? In discussies gaat het vaak over de intolerantie van niet gelovigen naar gelovigen toe en blijft de intolerantie van gelovigen naar niet gelovigen buiten beeld. Hebben religieuzen er enig besef van dat hun uitspraken, woordkeuze, gedrag beledigend en kwetsend kan zijn voor niet gelovigen? Men beroept zich dan op artikel 1 van de grondwet, vrijheid van godsdienst. Maar geeft dat meteen het recht om niet gelovigen te beledigen of om meer rechten te eisen dan niet gelovigen?

H.P.Pas
11-03-12, 11:35
Zijn die verplicht om vijf x p dag te bidden?

Niemand is daartoe verplicht, zoals ook niemand verplicht is op vrijdag vis te eten, op zaterdag geen licht aan te steken, op zondag geen TV te kijken of zich het hele jaar door macrobiotisch, kosher, halal, veganistisch of in harmonie met de maancyclus te voeden.
Het staat je uiteraard vrij om jezelf zulke verplichtingen op te leggen.
Dat is dan jouw zaak; anderen verplicht dat tot niets.
Als je denkt, en dat schijn je te denken, dat je daaran rechten kunt ontlenen, die anderen niet hebben dan ben je deerlijk in de war.

A_K_A
11-03-12, 15:01
Anderen verkiezen simpelweg daar niet dezelfde rechten aan te ontlenen.

Dat staat ze uiteraard vrij.

Max Stirner
11-03-12, 15:48
Ik geloof eigenlijk niet dat dit veel met diepgewortelde vroomheid te maken heeft.

Het is politiek, een provocatie, een streven naar macht & dominantie ... zowel bedoeld voor eventueel onwillige schapen binnen de eigen gelederen als voor de geseculariseerde buitenwereld.


Volgens het boekje dus.

IbnRushd
11-03-12, 15:59
Ja en ? Ontwikkelingen keren. En nu ? 10 jaar geleden was 5 jaar WW normaal bij ontslag. Wil dat zeggen dat daar iedereen 'nu recht op heeft' die ontslagen wordt ? Times they are a-changing....

Een vreemd argument. Als PVV aan de macht komt en er mogen geen moskeeën meer gebouwd worden, zeg je dan ook, 'ja en nu?, times they are a-changing'?

Het zou zeer raar en bezwaarlijk zijn als stilteruimtes worden opgeheven omdat niet-moslim gelovigen er amper gebruik van maken.

Stopnaald
11-03-12, 16:00
Dat achterlijke bidden in die trapgaten is alleen maar de zoveelste propagandistische daad tegenover niet-moslims, aangezien het 's avonds thuis inhalen van gemiste gebeden in de hele moslimwereld geaccepteerd gebruik is. Het persé op school willen bidden is daarmee je reinste provocatie. Tief er mee op zou ik zo zeggen. Doe dat maar thuis of in de moskee, maar NIET op school.

IbnRushd
11-03-12, 16:13
Het een (mediteren) stoort de andere gebruikers niet (want stil en zittend op een stoel), het andere (bidden op gebedskleedjes) niet stil) dus wel.



Hoe weet je nou of de aanwezigen het storend zullen vinden? Iemand die in de stilteruimte binnenkomt is dat ook storend?

Overigens bestaan er genoeg soorten van mediteren waar 'beweging' essentieel is. Kortom: je kletst maar wat.

IbnRushd
11-03-12, 16:26
Ik word een beetje moe van de "eiscultuur" van sommige moslims. En juist dat groepje klagers en zeikerds staan vaak het minst open voor anderen religies. Maar nogmaals, gelukkig dat het maar een klein groepje zeikerds betreft. Laten we dat vooral niet vergeten.

Zij eisen niet, zij vragen om een ruimte waar ze kunnen bidden.
Hoe kom je erbij dat zij het minst open staan voor andere religies? Het lijkt er eerder op dat figuren zoals jij het minst open staan voor religies.

IbnRushd
11-03-12, 16:30
Dat achterlijke bidden in die trapgaten is alleen maar de zoveelste propagandistische daad tegenover niet-moslims, aangezien het 's avonds thuis inhalen van gemiste gebeden in de hele moslimwereld geaccepteerd gebruik is. Het persé op school willen bidden is daarmee je reinste provocatie. Tief er mee op zou ik zo zeggen. Doe dat maar thuis of in de moskee, maar NIET op school.

Achterlijke bidden?

Deze moslims bidden in de kelder van een trappengat in de slinger. Daar komt geen student langs.

Vertel es, waarom kwebbel je vaak zonder enige kennis van zaken? Is dat een hobby van je?

Charlus
11-03-12, 17:04
Falko Evers voert namens de Haagse islamitische studenten actie voor een speciale gebedsruimte.

Zij eisen niet, zij vragen om een ruimte waar ze kunnen bidden.
Wie actie voert, eist. Duidelijk is mij niet welke status Falko Evers heeft. Islamitische studenen beschouwen hem als hun vertegenwoordiger?
Maar wat willen ze / wil Evers nu precies? Een Islamo-gebedsruimte, exclusief voor moslims met gebedsdrift? Zonodig incl. portier bij de ingang die niet-moslims weert. Een gebedsruimte voor alle religielijders? Een stilteruimte voor eenieder die behoefte heeft aan stilte? Een meditatieruimte waar eenieder kan bidden of mediteren en zoveel herrie mag maken als nodig voor het bereiken van de juiste meditatieve toestand?
Wat denk jij, Ibn?

Charlus
11-03-12, 17:11
<...>Niemand is daartoe verplicht, zoals ook niemand verplicht is op vrijdag vis te eten, op zaterdag geen licht aan te steken, op zondag geen TV te kijken of zich het hele jaar door macrobiotisch, kosher, halal, veganistisch of in harmonie met de maancyclus te voeden.
Het staat je uiteraard vrij om jezelf zulke verplichtingen op te leggen.
Dat is dan jouw zaak; anderen verplicht dat tot niets.
Als je denkt, en dat schijn je te denken, dat je daaran rechten kunt ontlenen, die anderen niet hebben dan ben je deerlijk in de war.
Uit het navolgen van een religie volgen geen maatschappelijke privileges. Amen.

Karin.N
11-03-12, 19:01
Zij eisen niet, zij vragen om een ruimte waar ze kunnen bidden.
Hoe kom je erbij dat zij het minst open staan voor andere religies? Het lijkt er eerder op dat figuren zoals jij het minst open staan voor religies.

Jouw commentaar neem ik met ene flinke korrel zout. Je hebt in het verleden al duidelijk laten merken dat je vanuit de onderbuik reageert. Eigenlijk ben ik blij met jouw beschuldiging, ik ga me pas zorgen maken wanneer je het met me eens zou zijn. Ik heb nl liever niet dat jouw meningen met die van mij overeenkomen.

Giuseppe
11-03-12, 19:09
Vorig jaar zat ik op de Hogeschool van R'dam..


Kwam pas halverwege 't studiejaar achter dat er 'n stilteruimte was..


Zelf haal ik thuis in, maar niemand heeft last van zo'n ruimte..


't Is juist mooi dat er studenten zijn die volwassen en serieus bezig zijn met hun leven..

Verlicht
11-03-12, 19:15
Slaat nergens op

MO_NL
11-03-12, 20:06
Oorspronkelijk geplaatst door IbnRushd
Zij eisen niet, zij vragen om een ruimte waar ze kunnen bidden.
Hoe kom je erbij dat zij het minst open staan voor andere religies? Het lijkt er eerder op dat figuren zoals jij het minst open staan voor religies.

Jouw commentaar neem ik met ene flinke korrel zout. Je hebt in het verleden al duidelijk laten merken dat je vanuit de onderbuik reageert. Eigenlijk ben ik blij met jouw beschuldiging, ik ga me pas zorgen maken wanneer je het met me eens zou zijn. Ik heb nl liever niet dat jouw meningen met die van mij overeenkomen.

En dit schrijf allemaal op basis van bovenstaand citaat dat je van hem aanhaalt??

H.P.Pas
11-03-12, 21:13
't Is juist mooi dat er studenten zijn die volwassen en serieus bezig zijn met hun leven..

Ik zou niet durven beweren, dat het strikt aanhouden van tijdschema's, gebeds- of anderszins, in die richting wijst.

Elke regel heeft de uitwerking af te leiden van het doel achter de regel en daardoor lichtzinnig te maken.

Misschien een thema voor de column-wedstrijd ?

Karin.N
11-03-12, 21:19
En dit schrijf allemaal op basis van bovenstaand citaat dat je van hem aanhaalt??

Nee hoor, op basis van eerdere reacties. Zoek maar na. Burka, hoofddoeken topic enzovoort.

Zie http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/346165-vrouwen-moeten-zelf-weten-boerka-dragen-vindt-raad-state.html

Karin.N
11-03-12, 21:35
't Is juist mooi dat er studenten zijn die volwassen en serieus bezig zijn met hun leven..

Zonder god en gebed kun je ook heel volwassen en serieus zijn, hoor!
En met god en gebed is het ook mogelijk om niet volwassen bezig te zijn. Zie nog de kerk in een grefodorp waar ik ooit woonde. O wat een commentaar dat mijn man op zondag ging voetballen. Nee, zij eerden de zondagse rust en gingen trouw naar de kerk en de mannen na afloop van de dienst naar het cafe. Ja, heel volwassen en godsdienstig.

Mensen beoordeel je beter op hun karakter dan op vroomheid of het ontbreken daarvan.

IbnRushd
11-03-12, 22:48
Jouw commentaar neem ik met ene flinke korrel zout. Je hebt in het verleden al duidelijk laten merken dat je vanuit de onderbuik reageert. Eigenlijk ben ik blij met jouw beschuldiging, ik ga me pas zorgen maken wanneer je het met me eens zou zijn. Ik heb nl liever niet dat jouw meningen met die van mij overeenkomen.

Dat is geen antwoord op mijn vraag.

Nog een keer: Hoe kom je erbij dat zij het minst open staan voor andere religies?

En al zou ze het 'eisen', mogen moslims dat niet? Hebben moslims beperking op 'eisen' cq 'verzoeken'? Zou je ook geïrriteerd raken als studenten een petitie houden voor e.o.a. conferentie of feestje in de aula?

Waarom zijn jullie soort zo verontwaardigd als moslims iets willen zonder inbreuk te doen op jullie 'vrijheid' o.i.d.? Waarom zo haatdragend en/of de misselijke paternalistische houding tov die groep? Ik heb dat nooit begrepen.

IbnRushd
11-03-12, 22:58
Wie actie voert, eist. Duidelijk is mij niet welke status Falko Evers heeft. Islamitische studenen beschouwen hem als hun vertegenwoordiger?
Maar wat willen ze / wil Evers nu precies? Een Islamo-gebedsruimte, exclusief voor moslims met gebedsdrift? Zonodig incl. portier bij de ingang die niet-moslims weert. Een gebedsruimte voor alle religielijders? Een stilteruimte voor eenieder die behoefte heeft aan stilte? Een meditatieruimte waar eenieder kan bidden of mediteren en zoveel herrie mag maken als nodig voor het bereiken van de juiste meditatieve toestand?
Wat denk jij, Ibn?

Ik heb geen idee of zij hem als de vertegenwoordiger zien. Maar is actie voeren, anders gezegd eisen, erg/verwerpelijk?

Ik denk dat ze met een stilteruimte al tevreden zijn.

Als er verlangen is aan een herrieruimte dan zullen de behoeftigen vast actie ondernemen. Vind je niet?

toetsenbord
11-03-12, 23:07
Je mag toch lekker zelf weten of je iets intolerant vindt? Moet je nou per se monddood gemaakt worden in dit land?

toetsenbord
11-03-12, 23:08
En ze vallen niemand lastig, ze bidden snel en gaan weer verder met waarvoor ze het gebouw binnenkwamen; studeren. Ze worden lastig gevallen.

Charlus
11-03-12, 23:17
<...>Ze worden lastig gevallen.
Hoezo?

toetsenbord
11-03-12, 23:19
Hoezo? Er worden ongevraagd foto's van ze genomen en ze worden te pas en te onpas geschoffeerd en hun privacy wordt geschonden. Ik ga naar de stilteruimte voor stilte en rust, niet om in het nieuws te komen.

Charlus
11-03-12, 23:26
Hoezo? Er worden ongevraagd foto's van ze genomen en ze worden te pas en te onpas geschoffeerd en hun privacy wordt geschonden. Ik ga naar de stilteruimte voor stilte en rust, niet om in het nieuws te komen.
?? In het openingsartikel wordt alleen gewag gemaakt van studenten die in een trapgat bidden. Op het fotootje kan ik nauwelijks iets onderscheiden, maar een stilteruimte is het volgens mij niet. Vertel eens meer over bv. dat schofferen.
Te pas en te onpas geschoffeerd:hihi:

toetsenbord
11-03-12, 23:31
Ohhh no Charlus, mij krijg je niet mee in je onzin, van jouw citaten alleen al krijg ik hoofdpijn, maar ik heb wel smakelijk gelachen om de volgende opmerking van jou, waarin je zei dat in elke 50-plusser een verbijsterde teenager zit die zich afvraagt wat er is gebeurd. Voor de rest, leave me alone man! :haha:

Charlus
11-03-12, 23:42
<...>Maar is actie voeren, anders gezegd eisen, erg/verwerpelijk?
Zeker niet, maar jij stelde in eerste instantie dat er van vragen en niet van eisen sprake was.

Ik denk dat ze met een stilteruimte al tevreden zijn.
Puur afgaand op het artikel eisen ze een gebedsruimte voor moslims. Ze mogen van mij een eind weg eisen hoor, zolang ze maar van een koude kermis thuis komen.

Als er verlangen is aan een herrieruimte dan zullen de behoeftigen vast actie ondernemen. Vind je niet?
Heeft wel iets, een herrieruimte. Of beter nog een ruimte met Mozart, Haydn, Schubert of zelfs oude jazz op de achtergrond, comfortabele stoelen, een leestafel. Oh nee, we hebben het over studenten. Chill out als achtergrond dan maar.

H.P.Pas
12-03-12, 00:06
Ik zou liever zelf een kleine ruimte dichtbij regelen. Misschien een opslagruimte of kamertje over ergens dichtbij genoeg en dan met een beetje hulp/samen huur voor betalen.

Wat spreekt daar tegen ? Mensen hebben een gemeenschappelijke belang of interesse en stichten een vereniging met statuten, een voorzitter een penningmeester en een jaarvergadering. Huur van een verenigingslokaal en verdere kosten worden bestreden uit de door de jaarvergadering vast te stellen contributie. Burgerinitiatief heet dat, zo hebben die dingen altijd al gewerkt; dit land drijft erop.



Ben je van niemand afhankelijk en mogen ze hun grief bij zich houden met alle respect.

De zaak niet omdraaien. Wie actie voert heeft een grief. De anderen zal het een worst wezen, die worden gewoon geen lid.

IbnRushd
12-03-12, 00:08
Zeker niet, maar jij stelde in eerste instantie dat er van vragen en niet van eisen sprake was.

Puur afgaand op het artikel eisen ze een gebedsruimte voor moslims. Ze mogen van mij een eind weg eisen hoor, zolang ze maar van een koude kermis thuis komen.

Heeft wel iets, een herrieruimte. Of beter nog een ruimte met Mozart, Haydn, Schubert of zelfs oude jazz op de achtergrond, comfortabele stoelen, een leestafel. Oh nee, we hebben het over studenten. Chill out als achtergrond dan maar.

Klopt. Uit het artikel is niet te lezen dat moslimstudenten een gebedsruimte eisen.

Falko Evers is voorzitter van Haagse Studentenvakbond, en voert vaker acties uit namens de studenten. Of hij moslim is, is te betwijfelen.

Studenten mogen wel eisen maar niets krijgen?

H.P.Pas
12-03-12, 00:22
Studenten mogen wel eisen maar niets krijgen?

Een beetje studie kost al gauw een halve ton per jaar aan belastinggeld.
Geld dat, als het goed is, in het algemeen belang wordt uitgegeven.

H.P.Pas
12-03-12, 00:43
Anderen verkiezen simpelweg daar niet dezelfde rechten aan te ontlenen.

Dat staat ze uiteraard vrij.

Rechten zijn het resultaat van een overeenkomst. Het staat niemand vrij ze zich eenzijdig toe te eigenen.

staatie
12-03-12, 05:16
ja natuurlijk als je wilt bidden doe je dat toch in je eigen tijd of omgeving.lijkt een beetje op die fariezeen in de bijbel die ook altijd op straat liepen te bidden of ergens waar men ze kon zien,zo scheinheilig.ga thuis of huur een gebouw.moet mijn familie die in het middenoosten wonen het op hun universiteit vragen,de geheime politie krijgen ze op hun dak!afgelopen we geven veels te veel,er is zat vrijheid veel meer dan waar ze vandaan komen of hun ouders vandaan kwamen en dat moeten ze respecteren.ons land,wij hebben dit land opgebouwd,basta!!!!!!!!!!zo ook met een uitkering,pas recht op een uitkering als je hier 20 jaar hebt gewerkt!!!!niet na 1 jaar of 5 jaar of zo,nee na 20 jaar!!en 1 paspoort!!!niet 10!en wat ik wel zou willen en vele met mij is die sharia invoeren,vooral in utrecht,vervelende jongetjtjes,stenigen,wat gejat,hand eraf!!!Yeah laten we dat doen dan is het zo afgelopen met dat gesijk,onze vrouwen uitschelden voor hoer,al hun tanden en kiezen trekken,gewoon invoeren keihard aanpakken.of die hele familie terug sturen naar waar ze vandaan komen.gewoon werken met punten of kleuren.heb je 10punten word je hele fam terug gebracht.heerlijk wat zullen er veel wonngen vrijkome.Wilders heeft gelijk die pinda al die buitenlanders komen alleen maar hier naar toe omdat ze economisch beter af zijn dan in hun eigenland.ga maar eens naar een ziekenhuis,hele groepen hoofddoeken allemaal proberen ze elkaars ziekenfonds pasje te gebruiken,en dat gaat maar zo door allemaal.kost nederland echt wel Miljarden Euro,s!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Wilders pinda je had en hebt helemaal gelijk.

M@riska
12-03-12, 07:47
ja natuurlijk als je wilt bidden doe je dat toch in je eigen tijd of omgeving.lijkt een beetje op die fariezeen in de bijbel die ook altijd op straat liepen te bidden of ergens waar men ze kon zien,zo scheinheilig.ga thuis of huur een gebouw.moet mijn familie die in het middenoosten wonen het op hun universiteit vragen,de geheime politie krijgen ze op hun dak!afgelopen we geven veels te veel,er is zat vrijheid veel meer dan waar ze vandaan komen of hun ouders vandaan kwamen en dat moeten ze respecteren.ons land,wij hebben dit land opgebouwd,basta!!!!!!!!!!zo ook met een uitkering,pas recht op een uitkering als je hier 20 jaar hebt gewerkt!!!!niet na 1 jaar of 5 jaar of zo,nee na 20 jaar!!en 1 paspoort!!!niet 10!en wat ik wel zou willen en vele met mij is die sharia invoeren,vooral in utrecht,vervelende jongetjtjes,stenigen,wat gejat,hand eraf!!!Yeah laten we dat doen dan is het zo afgelopen met dat gesijk,onze vrouwen uitschelden voor hoer,al hun tanden en kiezen trekken,gewoon invoeren keihard aanpakken.of die hele familie terug sturen naar waar ze vandaan komen.gewoon werken met punten of kleuren.heb je 10punten word je hele fam terug gebracht.heerlijk wat zullen er veel wonngen vrijkome.Wilders heeft gelijk die pinda al die buitenlanders komen alleen maar hier naar toe omdat ze economisch beter af zijn dan in hun eigenland.ga maar eens naar een ziekenhuis,hele groepen hoofddoeken allemaal proberen ze elkaars ziekenfonds pasje te gebruiken,en dat gaat maar zo door allemaal.kost nederland echt wel Miljarden Euro,s!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Wilders pinda je had en hebt helemaal gelijk.



Laat Robert M zijn handen maar afkappen. Of heb je met zulk soort mensen geen probleem?

super ick
12-03-12, 08:07
Ik bied gewoon in de bieb.


Dan wacht je maar met boeken bekijken.

Volgens mij ligt de 'voorrangsregel' in de bieb precies andersom.

Stopnaald
12-03-12, 08:11
Achterlijke bidden?

Deze moslims bidden in de kelder van een trappengat in de slinger. Daar komt geen student langs.

Vertel es, waarom kwebbel je vaak zonder enige kennis van zaken? Is dat een hobby van je?

Yep, bidden is achterlijk, onnodig en lachwekkend. Ik als atheïst ben ervan overtuigd dat "god" of een "goddelijk wezen" niet bestaat. Dat maakt elke gedachte of daad om dat niet bestaande wezen te pleasen een achterlijke, onnodige en lachwekkend iets. Ik heb genoeg gevoel voor humor om daar doorgaans geen aanstoot aan te nemen, maar zodra ik ongewild, ongewenst en ongevraagd met dat bespottelijke gedrag wordt geconfronteerd, dan vergaat mij wel eens het lachen. Ook vind ik het een gotspe dat ik (via belastingen/schoolgeld etc) ongewild moet bijdragen aan het faciliteren van die schadelijke (want niet gericht op leren/wetenschap) invloed.

Buiten dat, het is ook een bewuste propagandistische daad tegenover niet-moslims, aangezien het 's avonds thuis inhalen van gemiste gebeden in de hele moslimwereld geaccepteerd gebruik is. Het persé op school willen bidden is daarmee je reinste provocatie. Tief er mee op zou ik zo zeggen. Doe dat maar thuis of in de moskee, maar NIET op school.

knuppeltje
12-03-12, 08:22
Yep, bidden is achterlijk, onnodig en lachwekkend.

Het zich daarover zo opwinden ook.

super ick
12-03-12, 08:26
Het is zooooo simpel.

Een gebedsruimte is NIET de taak van een OPENBARE school.

Soldim
12-03-12, 08:31
Laat Robert M zijn handen maar afkappen. Of heb je met zulk soort mensen geen probleem?

Ik denk dat in de wereld van staatie alle buitenlanders, of ze nu uit de meditariné of uit oos-Europa komen, over dezelfde kam geschoren zullen worden.

Soldim
12-03-12, 08:33
Het zich daarover zo opwinden ook.

Tot op welke hoogte moet je uitholling van seculiere beginselen door zich aggressief opstellende reli-fanaten over je kant laten gaan?

knuppeltje
12-03-12, 09:06
Tot op welke hoogte moet je uitholling van seculiere beginselen door zich aggressief opstellende reli-fanaten over je kant laten gaan?

Als het goed is zullen de democratische regels zoals wij die kennen dat tegenhouden. Als dat niet gebeurt, dan wordt het tijd om de barricades op te gaan...en als dat niet help...te emigreren. al zou ik bij god niet weten waar ik dan maar toe zou willen. Maar gezien de Hollandse nuchterheid heb ik genoeg vertrouwen in het eerste.

Maar of onze democratie in gevaar komt met het invoeren van een algemene stilteruimte op een scholengemeenschap, betwijfel ik ten sterkste. De vraag is meer of een dergelijke ruimte voor kleine scholen financieel wel haalbaar is. Maar er de keldertrappen voor laten gebruiken, of de parkeergarage, vind ik ook niks.

Onze democratie zou volgens mij daarentegen veel beter af zijn zonder specifiek godsdienstonderwijs, maar wel met algemeen onderwijs over godsdiensten. Dat daarbij dan grote scholengemeenschappen een algemene stilteruimte inrichten die voor diverse dingen gebruikt kunnen worden, zie ik als geen enkel gevaar voor onze democratie, wel een blijk van beschaving, hoe weinig ik ook moet hebben van de godsbeelden waarmee mensen, ook hier, komen aanzetten. Je zult mij normaliter in geen gebedshuis vinden, maar als ze niet te lelijk zijn, hoeven ze van mij ook niet gesloopt worden.

H.P.Pas
12-03-12, 10:49
de volgende opmerking van jou,

:jammer: Waarmee de kiem voor een legendevorming is gelegd.
Zo is ooit de hadith ontstaan.

toetsenbord
12-03-12, 10:57
H.P., te schattig ben je. Weet totaal niet waar je het over hebt, doe je goed! :duim:

H.P.Pas
12-03-12, 11:11
H.P., te schattig ben je. Weet totaal niet waar je het over hebt, doe je goed! :duim:

Dat is de ware geest.
'Wat ik niet begrijp is vast de moeite van het begrijpen niet waard.'
Je zult het ver brengen.

toetsenbord
12-03-12, 11:35
Dat is de ware geest.
'Wat ik niet begrijp is vast de moeite van het begrijpen niet waard.'
Je zult het ver brengen.

Ah joh, doe niet zo. Ja, jij ook, zo vooringenomen van je, dommage.:hihi:

super ick
12-03-12, 15:04
Als het goed is zullen de democratische regels zoals wij die kennen dat tegenhouden. Als dat niet gebeurt, dan wordt het tijd om de barricades op te gaan...en als dat niet help...te emigreren. al zou ik bij god niet weten waar ik dan maar toe zou willen. Maar gezien de Hollandse nuchterheid heb ik genoeg vertrouwen in het eerste.

Als het goed is .......... Je houd een slag om de arm. Waarom?


Maar of onze democratie in gevaar komt met het invoeren van een algemene stilteruimte op een scholengemeenschap, betwijfel ik ten sterkste. De vraag is meer of een dergelijke ruimte voor kleine scholen financieel wel haalbaar is. Maar er de keldertrappen voor laten gebruiken, of de parkeergarage, vind ik ook niks.

Ik vind bidden in het openbaar of een openbaar gebouw niks. Daar zijn kerken, moskeeen en gebedsruimten voor. Daarnaast kan je thuis bidden wanneer je maar wilt. Nog even en je wordt als bedrijf met de nek aangekeken als je geen gebedsruimte hebt. Gekker moet het niet worden. Dat iedere keer maar meebuigen met dat gemauw. Deed de PvdA vroegah met de gggristenen ook niet. MArtijn van Dam net op de radio: Geen aparte privileges voor gelovigen.



Onze democratie zou volgens mij daarentegen veel beter af zijn zonder specifiek godsdienstonderwijs, maar wel met algemeen onderwijs over godsdiensten. Dat daarbij dan grote scholengemeenschappen een algemene stilteruimte inrichten die voor diverse dingen gebruikt kunnen worden, zie ik als geen enkel gevaar voor onze democratie, wel een blijk van beschaving, hoe weinig ik ook moet hebben van de godsbeelden waarmee mensen, ook hier, komen aanzetten. Je zult mij normaliter in geen gebedshuis vinden, maar als ze niet te lelijk zijn, hoeven ze van mij ook niet gesloopt worden.

Er zijn zoveel dingen die geen gevaar zijn voor de democratie maar toch niet wenselijk zijn. Hoe kom je er nu bij dat een stilteruimte in grote scholengemeenschappen een blijk van beschaving zijn?
PvdA-ers op de bres voor privileges voor gelovigen, het blijft een moeilijke spagaat. Maja, anders lever je zowiezo 7 zetels in dus draaien maar weer.

IbnRushd
12-03-12, 15:35
Yep, bidden is achterlijk, onnodig en lachwekkend. Ik als atheïst ben ervan overtuigd dat "god" of een "goddelijk wezen" niet bestaat. Dat maakt elke gedachte of daad om dat niet bestaande wezen te pleasen een achterlijke, onnodige en lachwekkend iets. Ik heb genoeg gevoel voor humor om daar doorgaans geen aanstoot aan te nemen, maar zodra ik ongewild, ongewenst en ongevraagd met dat bespottelijke gedrag wordt geconfronteerd, dan vergaat mij wel eens het lachen. Ook vind ik het een gotspe dat ik (via belastingen/schoolgeld etc) ongewild moet bijdragen aan het faciliteren van die schadelijke (want niet gericht op leren/wetenschap) invloed.

Buiten dat, het is ook een bewuste propagandistische daad tegenover niet-moslims, aangezien het 's avonds thuis inhalen van gemiste gebeden in de hele moslimwereld geaccepteerd gebruik is. Het persé op school willen bidden is daarmee je reinste provocatie. Tief er mee op zou ik zo zeggen. Doe dat maar thuis of in de moskee, maar NIET op school.

En dan durf jij respect te vragen aan moslims? Nee, jij bent beschaafd.

Je doet alsof jij alleen belasting betaalt. Vermoeiend.

Nee, het is niet door de hele moslimwereld een geaccepteerde daad noch bepaal jij hoe moslims hun geloof moeten beoefenen. Door steeds hetzelfde citaat te herhalen maakt je leugen niet tot waarheid.

Jij ziet alles wat moslims doen als een provocatie. Ongelooflijk, wat moet jij jezelf haten, en wat heb ik toch medelijden met je.

Charlus
12-03-12, 19:02
<...>Klopt. Uit het artikel is niet te lezen dat moslimstudenten een gebedsruimte eisen.
Eerst beweer je dat moslimstudenten niet een gebedsruimte eisen maar om eentje vragen (kwoot: "Zij eisen niet, zij vragen om een ruimte waar ze kunnen bidden").
Vervolgens ben je het met me eens dat ze toch een gebedsruimte eisen aangezien van aktie voeren sprake is. Nu is ineens niet meer duidelijk wie een Islamitische gebedsruimte (i.g.) eist. We kunnen het nog wel eens zijn over het bestaan van een een i.g. eisende partij? Zoja, wie kunnen dat dan zijn, anders dan moslimstudenten? Andere studenten die er flauw van zijn dat ze steeds maar hun nek breken over de bidmatjes in het trappenhuis? Zonee, dan eist niemand, misschien op een verdwaalde Evers na, een i.g. Zou kunnen. Vragen moslimstudenten dan nog om een i.g. of zelfs dat niet?

Falko Evers is voorzitter van Haagse Studentenvakbond, en voert vaker acties uit namens de studenten. Of hij moslim is, is te betwijfelen.

Studenten mogen wel eisen maar niets krijgen?
Ik sprak niet in algemene zin. Moslimstudenten mogen een Islamitische gebedsruimte eisen maar die eis dient wat mij betreft niet ingewilligd te worden. Ik ga er nu gemakshalve even vanuit dat toch sprake is van moslimstudenten die een i.g. eisen.

Fulanadetal
12-03-12, 19:59
Moeten de lesroosters van die leerlingen die willen bidden, worden aangepast aan de gebedstijden?

toetsenbord
12-03-12, 20:44
Een gebed duurt niet zo lang, wordt meestal gedaan tijdens de pauze en in een ruimte waar ze zichzelf snel opfrissen en even terugtrekken, alsof er mensen klaar staan die van betaald belastinggeld de studenten begeleiden tijdens de rituele wassing en het gebed. Pfff, drama om helemaal niks, het is maar waarmee je je tijd wil invullen, gebazel om een student die even in de sobere stilteruimte bidt, saai leven heb je dan, echt. What a waste of time and words.

samirotjuh
12-03-12, 20:56
Ewa ja wij zijn degene die ervoor moeten zorgen dat ze hier open voor gaan staan. Eigen initiatief nemen
!

samirotjuh
12-03-12, 20:57
Maarja ze kunnen je niet verbieden om te bidden, anders ga je toch gewoon op een hogeschool naast een moskee. Er zijn er genoeg,

tr_imparator
12-03-12, 20:58
Veel mensen zullen het denk ik niet eens zijn met mij. Bidden is heel belangrijk, maar ik begrijp niet waarom daar zo een groot issue van wordt gemaakt. Onze geloof geeft genoeg ruimte om je gebeden (mocht je dat niet op tijd kunnen bidden of niet kunnen bidden) het in te halen. Ik begrijp niet waarom mensen zo moeilijk doen om regels, terwijl er eigenlijk binnen ons geloof veel ruimte is. Mensen maak je leven niet moeilijk, de islam is er voor bedoeld om je hoop en liefde te geven en om je sterk te voelen. Geloof in god is het allerbelangrijkste.

TonH
12-03-12, 21:22
Ik heb 4 jaar op een openbare school gezeten waar 1 uur per week godsdienstles was, waar met advent aan het begin van de week een kaars werd aangestoken, waar de kerst werd gevierd. En nu schiet me te binnen dat we ook een dagopening hadden. Ingevuld door de docent die je net dan had. Dat betekende voor ons 3 maal een seculier en 2 maal een religeus getint praatje, plaatje of iets anders moois.

Mag dat nu niet meer in het openbaar onderwijs? :verward:

IbnRushd
12-03-12, 22:03
Eerst beweer je dat moslimstudenten niet een gebedsruimte eisen maar om eentje vragen (kwoot: "Zij eisen niet, zij vragen om een ruimte waar ze kunnen bidden").
Vervolgens ben je het met me eens dat ze toch een gebedsruimte eisen aangezien van aktie voeren sprake is. Nu is ineens niet meer duidelijk wie een Islamitische gebedsruimte (i.g.) eist. We kunnen het nog wel eens zijn over het bestaan van een een i.g. eisende partij? Zoja, wie kunnen dat dan zijn, anders dan moslimstudenten? Andere studenten die er flauw van zijn dat ze steeds maar hun nek breken over de bidmatjes in het trappenhuis? Zonee, dan eist niemand, misschien op een verdwaalde Evers na, een i.g. Zou kunnen. Vragen moslimstudenten dan nog om een i.g. of zelfs dat niet?

Ik sprak niet in algemene zin. Moslimstudenten mogen een Islamitische gebedsruimte eisen maar die eis dient wat mij betreft niet ingewilligd te worden. Ik ga er nu gemakshalve even vanuit dat toch sprake is van moslimstudenten die een i.g. eisen.

Ja. Uit het artikel is op te maken dat moslimstudenten behoefte hebben aan een ruimte waar ze kunnen bidden. Moslimstudenten voeren geen actie. Ze bidden namelijk al in de kelder. Wel merk ik dat ze zich storen aan mensen die hun gebedskleedjes verwijderen.

Ook is 't niet uit het artikel op te maken dat moslimstudenten beroep hebben gedaan op de voorzitter van de Haagse studentenvakbond.

Wellicht heeft Falko Evers een signaal waargenomen en uit eigen initiatief actie ondernomen of iets dergelijks. Eens?

Waar dient het studentenvakbond voor? Zijn zij er niet voor om de belangen van de studenten te behartigen? Vind je dat de studentenvakbond maar opgeheven moet worden?

Fulanadetal
13-03-12, 05:46
Ik moet zeggen dat ik al menigmaal bijna ben gevallen over een achtergelaten half opgevouwen
gebedskleedje. En dat is er dan maar eentje bij mij in huis. Even netjes opvouwen en in je kluisje leggen
(of bij mij thuis gewoon even op de kast) is wel zo veilig. Zo'n trappenhuis wordt bijvoorbeeld bij brand of ontruiming om een andere reden gebruikt door veel vluchtende mensen. Dus daar kan je inderdaad niks op de grond laten liggen.

Fulanadetal
13-03-12, 05:49
Ik blijf niet snappen dat de roosters niet hoeven worden aangepast.
Het gebed kan wel worden ingehaald in een pauze, maar niet thuis?

En een openbare school met adventskaars, godsdienstles voor iedereen, dagopening en dergelijke is heel
erg vreemd. Klinkt christelijker dan de protestantse basisschool waar ik op zat.

Soldim
13-03-12, 06:34
Nee, het is niet door de hele moslimwereld een geaccepteerde daad noch bepaal jij hoe moslims hun geloof moeten beoefenen. Door steeds hetzelfde citaat te herhalen maakt je leugen niet tot waarheid.


Voor mij is het irrelevant hoe welke gelovige van ook denkt zijn of haar geloof te moeten beoefenen. Er is geen enkele reden waarom een seculiere onderwijs instelling dat zou moeten faciliteren.

super ick
13-03-12, 08:07
Voor mij is het irrelevant hoe welke gelovige van ook denkt zijn of haar geloof te moeten beoefenen. Er is geen enkele reden waarom een seculiere onderwijs instelling dat zou moeten faciliteren.

Daar heb je 1 punt. Helemaal mee eens.

Bovendien is het niet voor alle moslims relevant. Ik lees hier ook reacties van moslims die er helemaal geen punt van maken. Die halen het in of slaan het over.

knuppeltje
13-03-12, 08:47
Als het goed is .......... Je houd een slag om de arm. Waarom?

Ik vind bidden in het openbaar of een openbaar gebouw niks.

Er zijn zoveel dingen die geen gevaar zijn voor de democratie maar toch niet wenselijk zijn. Hoe kom je er nu bij dat een stilteruimte in grote scholengemeenschappen een blijk van beschaving zijn?
PvdA-ers op de bres voor privileges voor gelovigen, het blijft een moeilijke spagaat. Maja, anders lever je zowiezo 7 zetels in dus draaien maar weer.

Waarom? Slechts een ding is zeker: niets is zeker.

Wees gerust, niemand kan je dwingen om dat wel te vinden. Maar het gaat er niet om of dat zomaar wild weg in openbare gebouwen moet kunnen gebeuren, maar of er in bepaalde openbare gebouwen dergelijke ruimtes kan worden toegestaan.

Denken dat je kunt verhinderen dat mensen geloven is sowieso een illusie. Het is gezien het feit dat minstens driekwart van de wereldbevolking, en misschien zelfs veel meer dan dat, wel een of ander geloof aanhangt eerder een basisbehoefte van de mens te noemen.
Bij alle ontkerkelijking en ontzuiling die er al is geweest, is daarmee het geloven blijkbaar niet evenredig afgenomen, maar heeft andere kanalen gevonden. Zowel bij christenen als moslims. Maar dat laat onverlet dat die nieuwe zogenaamde stilteruimtes wel kunnen bijdragen aan tolerantie en begripsvorming. Wanneer alle scholen openbaar zouden worden, iets wat ik niet zie gebeuren, en men zou er alleen les geven over godsdiensten geven in plaats van specifiek godsdienstonderwijs, dan zie ik al helemaal geen enkel beletsel om binnen dergelijke scholengemeenschappen een dergelijke gemeenschappelijke ruimte, waar men sowieso elkaar moet respecteren, toe te staan. Ik zou er zelf totaal geen behoefte aan hebben, maar dat is totaal onbelangrijk.
Waarom ik dat een uiting van beschaving vind...is omdat dat kan meewerken aan de vrijheid van godsdienst en tolerantie tussen godsdienstaanhangers van verschillende godsdiensten, waarbij geen aanhangers van een bepaalde godsdienst meer privileges krijgen dan aanhangers van een andere godsdienst.
Heeft wat mij betreft dus niets met de PvdA te maken, maar blijkbaar bekt dat weer lekker. Je zou het ook een gebrek aan argumenten kunnen noemen.

Slinger
13-03-12, 08:58
Waarom? Slechts een ding is zeker: niets is zeker.

Wees gerust, niemand kan je dwingen om dat wel te vinden. Maar het gaat er niet om of dat zomaar wild weg in openbare gebouwen moet kunnen gebeuren, maar of er in bepaalde openbare gebouwen dergelijke ruimtes kan worden toegestaan.

Denken dat je kunt verhinderen dat mensen geloven is sowieso een illusie. Het is gezien het feit dat minstens driekwart van de wereldbevolking, en misschien zelfs veel meer dan dat, wel een of ander geloof aanhangt eerder een basisbehoefte van de mens te noemen.
Bij alle ontkerkelijking en ontzuiling die er al is geweest, is daarmee het geloven blijkbaar niet evenredig afgenomen, maar heeft andere kanalen gevonden. Zowel bij christenen als moslims. Maar dat laat onverlet dat die nieuwe zogenaamde stilteruimtes wel kunnen bijdragen aan tolerantie en begripsvorming. Wanneer alle scholen openbaar zouden worden, iets wat ik niet zie gebeuren, en men zou er alleen les geven over godsdiensten geven in plaats van specifiek godsdienstonderwijs, dan zie ik al helemaal geen enkel beletsel om binnen dergelijke scholengemeenschappen een dergelijke gemeenschappelijke ruimte, waar men sowieso elkaar moet respecteren, toe te staan. Ik zou er zelf totaal geen behoefte aan hebben, maar dat is totaal onbelangrijk.
Waarom ik dat een uiting van beschaving vind...is omdat dat kan meewerken aan de vrijheid van godsdienst en tolerantie tussen godsdienstaanhangers van verschillende godsdiensten, waarbij geen aanhangers van een bepaalde godsdienst meer privileges krijgen dan aanhangers van een andere godsdienst.
Heeft wat mij betreft dus niets met de PvdA te maken, maar blijkbaar bekt dat weer lekker. Je zou het ook een gebrek aan argumenten kunnen noemen.

Begin eens bij jezelf en toon ook respect voor gereformeerden.

The_Grand_Wazoo
13-03-12, 09:02
. Ik begrijp niet waarom mensen zo moeilijk doen om regels, terwijl er eigenlijk binnen ons geloof veel ruimte is. Mensen maak je leven niet moeilijk, de islam is er voor bedoeld om je hoop en liefde te geven en om je sterk te voelen. Geloof in god is het allerbelangrijkste.

Dat is een heel protestantse geloofsopvatting, sola fides. Heb altijd begrepen, en zie dat ook meermaals herbevestigd, dat de islam eerder wordt gekenmerkt door orthopraxis dan orthodoxie. Regels en de correcte naleving daarvan staan voorop, dan komen pas het geloof en de geloofsintentie. Het heeft als voordeel dat er veel ruimte ontstaat voor religieuze gewetensvrijheid, als het maar niet opvalt in gedrag.

knuppeltje
13-03-12, 09:05
Begin eens bij jezelf en toon ook respect voor gereformeerden.

Zodra gereformeerden zelf respect tonen voor anderen.

Slinger
13-03-12, 09:08
Zodra gereformeerden zelf respect tonen voor anderen.

Ik begrijp het, jij wilt dus niet bij jezelf beginnen, maar alleen met het vingertje wijzen naar anderen.

super ick
13-03-12, 09:09
Zodra gereformeerden zelf respect tonen voor anderen.

Ga je weer 'gereformeerden' kunnen wel gegeneraliseerd worden?

super ick
13-03-12, 09:20
Bij alle ontkerkelijking en ontzuiling die er al is geweest, is daarmee het geloven blijkbaar niet evenredig afgenomen, maar heeft andere kanalen gevonden. Zowel bij christenen als moslims. Maar dat laat onverlet dat die nieuwe zogenaamde stilteruimtes wel kunnen bijdragen aan tolerantie en begripsvorming. Wanneer alle scholen openbaar zouden worden, iets wat ik niet zie gebeuren, en men zou er alleen les geven over godsdiensten geven in plaats van specifiek godsdienstonderwijs, dan zie ik al helemaal geen enkel beletsel om binnen dergelijke scholengemeenschappen een dergelijke gemeenschappelijke ruimte, waar men sowieso elkaar moet respecteren, toe te staan. Ik zou er zelf totaal geen behoefte aan hebben, maar dat is totaal onbelangrijk.
Waarom ik dat een uiting van beschaving vind...is omdat dat kan meewerken aan de vrijheid van godsdienst en tolerantie tussen godsdienstaanhangers van verschillende godsdiensten, waarbij geen aanhangers van een bepaalde godsdienst meer privileges krijgen dan aanhangers van een andere godsdienst.
Heeft wat mij betreft dus niets met de PvdA te maken, maar blijkbaar bekt dat weer lekker. Je zou het ook een gebrek aan argumenten kunnen noemen.

Niet specifiek met de PvdA nee maar het blijft vreemd een linksstemmer zich zo te zien hard maken voor 1 bepaalde groep gelovigen.

Je voelt toch wel aan je water dat deze zgn. stilteruimte grotendeels gebruikt gaat worden door biddende moslims? Dat anderen zich niet geroepen zullen voelen daar tussen hun stukje 'stilte' te vinden lijkt mij evident.
Tekenend vond ik de vanzelfsprekende opmerking van een moslimprikker hier die zei altijd te bidden in de bieb en dat de bezoeker dan maar moest wachten met het uitzoeken van zijn/haar boek.

M.b.t. respect voor gereformeerden reageerde je met: Als gereformeerden ook respect voor mij hebben. Heb je je wel eens afgevraagd hoe moslims hierin staan? Waarom er zo weinig moslima's bijvoorbeeld trouwen met een 'ongelovige'? Hoe ook de islam/moslims net als de gereformeerden als vanzelfsprekend discrimineren?

knuppeltje
13-03-12, 09:53
Niet specifiek met de PvdA nee maar het blijft vreemd een linksstemmer zich zo te zien hard maken voor 1 bepaalde groep gelovigen.

Je voelt toch wel aan je water dat deze zgn. stilteruimte grotendeels gebruikt gaat worden door biddende moslims? Dat anderen zich niet geroepen zullen voelen daar tussen hun stukje 'stilte' te vinden lijkt mij evident.

Tekenend vond ik de vanzelfsprekende opmerking van een moslimprikker hier die zei altijd te bidden in de bieb en dat de bezoeker dan maar moest wachten met het uitzoeken van zijn/haar boek.

M.b.t. respect voor gereformeerden reageerde je met: Als gereformeerden ook respect voor mij hebben.

Waarom er zo weinig moslima's bijvoorbeeld trouwen met een 'ongelovige'?

Hoe ook de islam/moslims net als de gereformeerden als vanzelfsprekend discrimineren?

Probeer nu eerst eens te lezen wat er echt staat. Er staat dus oa: dat dit kan meewerken aan vrijheid van godsdienst en tolerantie tussen aanhangers van verschillende godsdiensten, waarbij geen aanhangers van een bepaalde godsdienst meer privileges krijgen dan aanhangers van een andere godsdienst. Daarbij pleit ik ook nog eens voor het afschaffen van alle specifiek godsdienstonderwijs en dat te vervangen door onderwijs over godsdiensten. Als het allemaal te moeilijk wordt om te begrijpen voor je, dan zeg het maar.

Dat moeten ze dan zelf weten, vrijheid blijheid, toch?

Maar de discussie hier gaat niet over de bieb.

Nee, ik had het over respect voor anderen.

Daar gaat de discussie niet over.

Maar juist gemeenschappelijke ruimtes waarbij mensen zich aan elkaar moeten aanpassen kunnen bijdragen aan meer respect voor elkaar. Was dat ook niet zo met die zwembaden?

Stopnaald
13-03-12, 13:05
Dat achterlijke bidden in die trapgaten is alleen maar de zoveelste propagandistische daad tegenover niet-moslims, aangezien het 's avonds thuis inhalen van gemiste gebeden in de hele moslimwereld geaccepteerd gebruik is. Het persé op school willen bidden is daarmee je reinste provocatie. Tief er mee op zou ik zo zeggen. Doe dat maar thuis of in de moskee, maar NIET op school.

Achterlijke bidden?
Deze moslims bidden in de kelder van een trappengat in de slinger. Daar komt geen student langs.
Vertel es, waarom kwebbel je vaak zonder enige kennis van zaken? Is dat een hobby van je?

Yep, bidden is achterlijk, onnodig en lachwekkend. Ik als atheïst ben ervan overtuigd dat "god" of een "goddelijk wezen" niet bestaat. Dat maakt elke gedachte of daad om dat niet bestaande wezen te pleasen een achterlijke, onnodige en lachwekkend iets. Ik heb genoeg gevoel voor humor om daar doorgaans geen aanstoot aan te nemen, maar zodra ik ongewild, ongewenst en ongevraagd met dat bespottelijke gedrag wordt geconfronteerd, dan vergaat mij wel eens het lachen. Ook vind ik het een gotspe dat ik (via belastingen/schoolgeld etc) ongewild moet bijdragen aan het faciliteren van die schadelijke (want niet gericht op leren/wetenschap) invloed.

Buiten dat, het is ook een bewuste propagandistische daad tegenover niet-moslims, aangezien het 's avonds thuis inhalen van gemiste gebeden in de hele moslimwereld geaccepteerd gebruik is. Het persé op school willen bidden is daarmee je reinste provocatie. Tief er mee op zou ik zo zeggen. Doe dat maar thuis of in de moskee, maar NIET op school.

En dan durf jij respect te vragen aan moslims? Nee, jij bent beschaafd.
Pfff. Je stelt een vraag en bent vervolgens verontwaardigd als je antwoord krijgt. Nee, ik vraag geen respect. Niet van moslims, niet van jou, maar ook niet van andere religieuzen. Leg mij maar eens uit waarom ik specifiek aan moslims respect zou moeten vragen? Zijn moslims een soort supermensen of zo? Helaas, pindakaas, daar denk ik dan heel anders over. Ik pieker er niet over om respect aan wie dan ook te VRAGEN. Ik KRIJG respect of ik krijg GEEN respect. Ik vraag NOOIT om respect. Ik ben geen bedelaar.
Ik heb bijzonder weinig respect voor religieuzen omwille van hun religie en voor de aanhangers van de woestijngodsdiensten nog het minste. Mensen kunnen respect van mij krijgen ONDANKS hun religie op basis van hun karakter en gedrag.
Gezien het grote leed dat uit naam van die religies wordt aangedaan, denk ik niet dat jij in de beste positie verkeert om over mijn beschaving te oordelen. Of, zoals Karin het al zei:

Jouw commentaar neem ik met ene flinke korrel zout. Je hebt in het verleden al duidelijk laten merken dat je vanuit de onderbuik reageert. Eigenlijk ben ik blij met jouw beschuldiging, ik ga me pas zorgen maken wanneer je het met me eens zou zijn. Ik heb nl liever niet dat jouw meningen met die van mij overeenkomen.
Ik kan het alleen maar met haar eens zijn.

Je doet alsof jij alleen belasting betaalt. Vermoeiend.
Nee, ik WEET dat ik niet als enige belasting betaal. Maar:

Uit het navolgen van een religie volgen geen maatschappelijke privileges. Amen.
En:

Tot op welke hoogte moet je uitholling van seculiere beginselen door zich aggressief opstellende reli-fanaten over je kant laten gaan?
Dat deze reli-idioten overlast veroorzaken is vervelend, maar ongevaarlijk en overheen te komen. Per slot van rekening heb ik een groot gevoel voor humor (moet ook wel in deze met religieuze mafkezen gevulde samenleving). Op het moment dat zo’n groepje fanatici hun wil gaan opleggen aan anderen, is voor mij de grens bereikt en als het ernaar uitziet dat zij in hun streven ook nog worden gefaciliteerd door een seculiere partij (de school), dan is die grens ver overschreden.

Nee, het is niet door de hele moslimwereld een geaccepteerde daad noch bepaal jij hoe moslims hun geloof moeten beoefenen. Door steeds hetzelfde citaat te herhalen maakt je leugen niet tot waarheid.
Nog maar een keer:

Uit het navolgen van een religie volgen geen maatschappelijke privileges. Amen.
IK bepaal helemaal niets. En al helemaal niet voor “moslims” (bedoel je die enkelingen uit dat fanaten-groepje of moslims wereldwijd).
IK geef slechts mijn mening, dat het bidden makkelijk thuis kan worden ingehaald (iets wat door meerdere moslim-prikkers wordt bevestigd) en dat maakt het bidden in het trapgat DUS een provocatie. Met al dat geblaas en gesputter van je is DAT het heikele punt waar je consequent NIET op in gaat.
Ik kan uit jouw reacties alleen maar concluderen dat jij het doodgewoon vind dat mensen overal maar te pas en te onpas gaan bidden ipv op de daartoe geëigende tijden en plaatsen. Dat vind ik dus zo vreemd, op het absurde af gewoon.
Ik zie het al voor me, een groepje naturisten kleden zich op school uit en gaan vervolgens zo in het trapgat zitten. Of wat te denken van een groep larpers die in het trapgat de veldslag orcs tegen elves gaan zitten re-enacten.

Jij ziet alles wat moslims doen als een provocatie. Ongelooflijk, wat moet jij jezelf haten, en wat heb ik toch medelijden met je.
Ach…ik hoef je medelijden niet hoor. Maar als jij je daar lekker superieur door voelt, ga vooral je gang hoor. Ben niet onder de indruk.

Juffrouw_Saartje
13-03-12, 15:22
Buiten dat, het is ook een bewuste propagandistische daad tegenover niet-moslims, aangezien het 's avonds thuis inhalen van gemiste gebeden in de hele moslimwereld geaccepteerd gebruik is. Het persé op school willen bidden is daarmee je reinste provocatie. Tief er mee op zou ik zo zeggen. Doe dat maar thuis of in de moskee, maar NIET op school.

Wat een kolder zeg, alsof mensen bidden om jou te jennen. Riekt naar paranoia.

Juffrouw_Saartje
13-03-12, 15:23
Ik moet zeggen dat ik al menigmaal bijna ben gevallen over een achtergelaten half opgevouwen
gebedskleedje. En dat is er dan maar eentje bij mij in huis. Even netjes opvouwen en in je kluisje leggen
(of bij mij thuis gewoon even op de kast) is wel zo veilig.

Dat ben ik met je eens, opgeruimd staat netjes.

Max Stirner
13-03-12, 16:08
Wat een kolder zeg, alsof mensen bidden om jou te jennen.

Ja.

Groepsgewijs, publiekelijk, demonstratief knielen (naar iemand die ons ongelovigen trouwens niet zo heel erg goed gezind is), zie ik als een statement. Als 'machtsvertoon'. En dus als een provocatie.


En zo is het, denk ik, ook bedoeld. Ik geloof die 'diepgevoelde innerlijke vroomheid' eigenlijk niet zo.

Charlus
13-03-12, 19:11
Ja.

Groepsgewijs, publiekelijk, demonstratief knielen (naar iemand die ons ongelovigen trouwens niet zo heel erg goed gezind is), zie ik als een statement. Als 'machtsvertoon'. En dus als een provocatie.


En zo is het, denk ik, ook bedoeld. Ik geloof die 'diepgevoelde innerlijke vroomheid' eigenlijk niet zo.
In dat licht vreemd wanneer ze zeggen behoefte te hebben aan een aparte gebedsruimte. Of zou sprake zijn van duivelse opzet? Ze weten dat het verzoek wordt afgewezen zodat ze hun reli-exhibitionisme kunnen voortzetten maar dan legitiem(er) want hebben ze niet dapper geprobeerd hun bidderij aan het zicht te onttrekken middels een gebedsruimte?
De term provocatie vind ik overtrokken om niet te zeggen misplaatst. Betreffende moslims zijn daarvoor veel te autistisch (ik bedoel die term hier niet eens zo negatief) in hun geloofsbelijding. Ze moeten hun ritueeltje uitvoeren omdat ze hun ritueeltje moeten uitvoeren, klaar. Hoogstens willen ze in hun vroomheid gespot worden door medemoslims. In godsnaam dan maar in het trappenhuis. De eis van een eigen gebedsruimte is dan wel logisch.

Charlus
13-03-12, 19:18
Ja. Uit het artikel is op te maken dat moslimstudenten behoefte hebben aan een ruimte waar ze kunnen bidden. Moslimstudenten voeren geen actie. Ze bidden namelijk al in de kelder. Wel merk ik dat ze zich storen aan mensen die hun gebedskleedjes verwijderen.

Ook is 't niet uit het artikel op te maken dat moslimstudenten beroep hebben gedaan op de voorzitter van de Haagse studentenvakbond.

Wellicht heeft Falko Evers een signaal waargenomen en uit eigen initiatief actie ondernomen of iets dergelijks. Eens?
Ja. Het artikel is wat vaag.

Waar dient het studentenvakbond voor? Zijn zij er niet voor om de belangen van de studenten te behartigen? Vind je dat de studentenvakbond maar opgeheven moet worden?
Je eerste vraag beantwoord je direct zelf al. Je derde vraag: nee. Zo langzamerhand krijg ik wel het vermoeden dat Evers voor de moslimstudenten opkomt, domweg omdat zij studenten zijn die iets willen waar het bestuur niet in wenst te voorzien.

Max Stirner
13-03-12, 19:24
In dat licht vreemd wanneer ze zeggen behoefte te hebben aan een aparte gebedsruimte. Of zou sprake zijn van duivelse opzet? Ze weten dat het verzoek wordt afgewezen zodat ze hun reli-exhibitionisme kunnen voortzetten maar dan legitiem(er) want hebben ze niet dapper geprobeerd hun bidderij aan het gezicht te onttrekken middels een gebedsruimte?
De term provocatie vind ik overtrokken om niet te zeggen misplaatst. Betreffende moslims zijn daarvoor veel te autistisch (ik bedoel die term hier niet eens zo negatief) in hun geloofsbelijding. Ze moeten hun ritueeltje uitvoeren omdat ze hun ritueeltje moeten uitvoeren, klaar. Hoogstens willen ze in hun vroomheid gespot worden door medemoslims. In godsnaam dan maar in het trappenhuis. De eis van een eigen gebedsruimte is dan wel logisch.

Een eigen gebedsruimte in een openbare school opeisen, zie ik ook als een statement / politiek / machtsvertoon etc. En de manier waarop dat gebeurt, helemaal.

Jij gelooft die 'innerlijke vroomheid' wel ? Waarom ? Juist die aandacht-trekkerij, die uiterlijke poespas, de onderlinge wedijver om een goede gelovige te zijn, de wens om jan-en-alleman met je 'moslim-zijn' te confronteren ... dat wijst toch juist allemaal op het tegendeel ?

super ick
13-03-12, 20:49
Probeer nu eerst eens te lezen wat er echt staat. Er staat dus oa: dat dit kan meewerken aan vrijheid van godsdienst en tolerantie tussen aanhangers van verschillende godsdiensten, waarbij geen aanhangers van een bepaalde godsdienst meer privileges krijgen dan aanhangers van een andere godsdienst. Daarbij pleit ik ook nog eens voor het afschaffen van alle specifiek godsdienstonderwijs en dat te vervangen door onderwijs over godsdiensten. Als het allemaal te moeilijk wordt om te begrijpen voor je, dan zeg het maar.

Dat moeten ze dan zelf weten, vrijheid blijheid, toch?

Maar de discussie hier gaat niet over de bieb.

Nee, ik had het over respect voor anderen.

Daar gaat de discussie niet over.

Maar juist gemeenschappelijke ruimtes waarbij mensen zich aan elkaar moeten aanpassen kunnen bijdragen aan meer respect voor elkaar. Was dat ook niet zo met die zwembaden?

Je hebt het over gemeenschappelijke ruimte, mensen die zich aan elkaar aanpassen?
Tussen de biddende moslims zitten is goed voor de integratie. Natuurlijk dat is het ei van Columbus! Mensen om je heen die een God aanbidden waar ik en velen met mij geen enkele boodschap aan heb.

Een verzoek om een ruimte om te bidden te draaien naar een gemeenschappelijke ruimte waarmee het algemeen belang gediend wordt. Je probeert er maar een positieve van in te blijven zien.
En mij vragen of ik het kan volgen? Volg je jezelf nog wel als linksstemmer? Pleitbezorger voor een woestijngeloof, wie had dat ooit gedacht.

Er mogen van mij moskeen komen. De plaats om te bidden. Thuis is ook prima maar niet in OPENBARE gebouwen.

Isch
13-03-12, 20:52
Veel mensen zullen het denk ik niet eens zijn met mij. Bidden is heel belangrijk, maar ik begrijp niet waarom daar zo een groot issue van wordt gemaakt. Onze geloof geeft genoeg ruimte om je gebeden (mocht je dat niet op tijd kunnen bidden of niet kunnen bidden) het in te halen. Ik begrijp niet waarom mensen zo moeilijk doen om regels, terwijl er eigenlijk binnen ons geloof veel ruimte is. Mensen maak je leven niet moeilijk, de islam is er voor bedoeld om je hoop en liefde te geven en om je sterk te voelen. Geloof in god is het allerbelangrijkste.

Hahaha, je doet zeker oook niet aan de ramadan? Ken nog meer van god zit in mn hart types, :p

TonH
13-03-12, 21:04
En een openbare school met adventskaars, godsdienstles voor iedereen, dagopening en dergelijke is heel
erg vreemd. Klinkt christelijker dan de protestantse basisschool waar ik op zat.

Ik heb ook nooit beweerd dat ik een normale opvoeding heb gehad. En die school was er maar een onderdeel van. Helpt het met het begrip wanneer ik vertel dat het een Nederlandse middelbare school in het buitenland was?
:)

Soldim
14-03-12, 06:30
Hahaha, je doet zeker oook niet aan de ramadan?

De ramadan is toch net zo'n geassimileerd Heidens gebruikt als Kerstmis?

Charlus
14-03-12, 08:29
Een eigen gebedsruimte in een openbare school opeisen, zie ik ook als een statement / politiek / machtsvertoon etc.
De arme moslimstudenten kunnen niets goed doen bij jou. In het openbaar bidden: provocatie! Een eigen ruimte zodat ze niet meer openbaar hoeven bidden: provocatie! Nogmaals: betreffende moslimstudenten houdt dat helemaal niet bezig. Volgens mij dan. Zie mijn eerdere post (ik probeer af te kicken van posts nesten).

En de manier waarop dat gebeurt, helemaal.
Adding injury to insult? Met Ibn Rushd had ik al vastgesteld dat uit het artikel niet is op te maken dat de moslimstudenten iets eisen en/of aktie voeren. Er wordt alleen geconstateerd dat onder hen de behoefte bestaat aan een eigen gebedsruimte. Wat daar nu zo verwerpelijk aan is, vat ik niet. Laat ik zo flauw zijn om te voorspellen dat je nu zult beweren dat ik naïef ben.
In zekere zin bewijst Evers hen een slechte dienst, imagogewijs gezien.

Jij gelooft die 'innerlijke vroomheid' wel ?
Waarom niet? Wie ben ik om daarover te oordelen en trouwens, wat doet het er toe? Ik als ongelovige die gelovigen diskwalificeert omdat ze mij niet innerlijk vroom genoeg zijn? Wat is dat voor waanzin?
Waarom ?
Waarom niet is een veel interessantere vraag.

Juist die aandacht-trekkerij, die uiterlijke poespas, de onderlinge wedijver om een goede gelovige te zijn,
Mogen ze van mij lekker helemaal zelf weten, voor zover je inschatting correct is. Laat onverlet dat ik bij mijn eerder geformuleerde standpunt blijf: uit het navolgen van een religie volgen geen maatschappelijke privileges.

de wens om jan-en-alleman met je 'moslim-zijn' te confronteren...
Een herhalingslag. Volgens mij, jij denkt er blijkbaar anders over, komen we niet uit, hebben als algemene regel moslims/moslimstudenten niet de wens om jan-en-alleman te confronteren en provoceren met hun geloofspraktisering. It's all in your mind.

dat wijst toch juist allemaal op het tegendeel ?
It's all in your mind.

knuppeltje
14-03-12, 08:32
Natuurlijk dat is het ei van Columbus!

Er mogen van mij moskeen komen. De plaats om te bidden. Thuis is ook prima maar niet in OPENBARE gebouwen.

Om eerlijk te zijn...ik heb liever een ei van Fabergé, als je het niet erg vindt. Maar gelukkig mag iedereen dat, zoals met meer dingen, voor zich zelf bepalen.

Juffrouw_Saartje
14-03-12, 08:49
Max,


In dat licht vreemd wanneer ze zeggen behoefte te hebben aan een aparte gebedsruimte. Of zou sprake zijn van duivelse opzet? Ze weten dat het verzoek wordt afgewezen zodat ze hun reli-exhibitionisme kunnen voortzetten maar dan legitiem(er) want hebben ze niet dapper geprobeerd hun bidderij aan het zicht te onttrekken middels een gebedsruimte?

Inderdaad het een en ander is in tegenstrijd met elkaar. Jij schreef:

Ja.

Groepsgewijs, publiekelijk, demonstratief knielen (naar iemand die ons ongelovigen trouwens niet zo heel erg goed gezind is), zie ik als een statement. Als 'machtsvertoon'. En dus als een provocatie.

Je ziet publiekelijk bidden dus als provocatie, maar als moslims dan een eigen gebedruimte fijn vinden, is het ook weer niet goed.

En zo is het, denk ik, ook bedoeld. Ik geloof die 'diepgevoelde innerlijke vroomheid' eigenlijk niet zo.

Speculatie. Kun jij in de harten kijken van mensen? Weet jij wat mensen voelen, vinden en denken? Het ontbreekt je wel enigszins aan realiteitszin als je denkt dat mensen hun religieuze/spirituele beleving zouden faken om jou te provoceren.

Juffrouw_Saartje
14-03-12, 09:24
Stopnaald,

Yep, bidden is achterlijk, onnodig en lachwekkend. Ik als atheïst ben ervan overtuigd dat "god" of een "goddelijk wezen" niet bestaat.

'onnodig' Vanuit het standpunt van een atheist is dat logisch: God bestaat niet, dus bidden is onnodig of nutteloos.

'achterlijk' Je hebt vrijheid van mening, dus dit mag jij vinden. Het is alleen wel zo dat de meerderheid van deze aarde wel bidt (moslims, hindoes, boedhisten, christenen etc), en het getuigt niet echt van stijl, klasse en respekt om zo te keer te gaan.

'lachwekkend' Ook weer smakeloos naar mijn mening, maar geen 'rationele' reden om bidden te verbieden.

Ook vind ik het een gotspe dat ik (via belastingen/schoolgeld etc) ongewild moet bijdragen aan het faciliteren van die schadelijke (want niet gericht op leren/wetenschap) invloed.

Ook klaverjassen in de pauze zal niet gericht zijn op leren, ik zie het schadelijke dus niet.

Tot slot, ik ken vele atheisten, en die baseren hun uitspraken juist op de 'rede' dat is wat anders dan die gevoelens en emoties van jou die je hier ventileert. Get a grip on yourself!!!

mark61
14-03-12, 11:38
Ik blijf niet snappen dat de roosters niet hoeven worden aangepast.
Het gebed kan wel worden ingehaald in een pauze, maar niet thuis?

En een openbare school met adventskaars, godsdienstles voor iedereen, dagopening en dergelijke is heel
erg vreemd. Klinkt christelijker dan de protestantse basisschool waar ik op zat.

Wij hadden facultatieve godsdienstlessen op onze openbare basisschool. Ik geloof niet dat veel kinderen dan wat anders gingen doen, maar het kon wel. Kan me er verder niks van herinneren, dus een drama zal het niet geweest zijn.

Stopnaald
14-03-12, 12:32
Ja.

Groepsgewijs, publiekelijk, demonstratief knielen (naar iemand die ons ongelovigen trouwens niet zo heel erg goed gezind is), zie ik als een statement. Als 'machtsvertoon'. En dus als een provocatie.


En zo is het, denk ik, ook bedoeld. Ik geloof die 'diepgevoelde innerlijke vroomheid' eigenlijk niet zo.

Dit is exact hoe ik dit ervaar en precies de reden waarom ik zo fel tegen ben. En die "van de prins geen kwaad weten houding" die sommige prikkers hier aannemen is je reinste hypocrisie.

Max Stirner
14-03-12, 13:08
De arme moslimstudenten kunnen niets goed doen bij jou. In het openbaar bidden: provocatie! Een eigen ruimte zodat ze niet meer openbaar hoeven bidden: provocatie! Nogmaals: betreffende moslimstudenten houdt dat helemaal niet bezig. Volgens mij dan. Zie mijn eerdere post (ik probeer af te kicken van posts nesten).

Adding injury to insult? Met Ibn Rushd had ik al vastgesteld dat uit het artikel niet is op te maken dat de moslimstudenten iets eisen en/of aktie voeren. Er wordt alleen geconstateerd dat onder hen de behoefte bestaat aan een eigen gebedsruimte. Wat daar nu zo verwerpelijk aan is, vat ik niet. Laat ik zo flauw zijn om te voorspellen dat je nu zult beweren dat ik naïef ben.
In zekere zin bewijst Evers hen een slechte dienst, imagogewijs gezien.


Een herhalingslag. Volgens mij, jij denkt er blijkbaar anders over, komen we niet uit, hebben als algemene regel moslims/moslimstudenten niet de wens om jan-en-alleman te confronteren en provoceren met hun geloofspraktisering. It's all in your mind.

It's all in your mind.


- Ja, in beide gevallen. Arme moslimstudenten.

Als er op de hoek van de straat een moskee staat, waar je binnen 5 minuten heen fietst, en toch eist om perse in de openbare school te kunnen bidden, spelen er andere motieven mee:

Het vergroten van de interne sociale controle (zorgen dat er geen schapen afdwalen; je ziet zelfs in dit topic hoe 'nep-moslims' de les wordt gelezen), aandacht-trekkerij, een statement naar de seculiere buitenwereld. Denk ik.



- Je gelooft dat niet / wil dat niet geloven, maar je geeft geen argumenten waarom je denkt dat dit etaleren van je religie niet in de eerste plaats voor de buitenwereld (moslim en niet moslim) bedoeld zou zijn.

Provocatie is uiteraard trouwens een groot woord, je zou het bijvoorbeeld ook 'marketing' kunnen noemen. Klinkt liever, komt op hetzelfde neer.

Eke
14-03-12, 13:19
men kan overaal bidden , in reine plaatsen althans

Ik ben wel moslim & ik vind deze gezeik onnodig want onze groot profeet van genade zei of in woorden met gelijk strekking althans dat " All earth is a ...mosque " , so

Die studenten hebben dus geen speciaal gebedsruimte nodig

"All earth is a...mosque" Voor mij is dit logisch ! Als je in God gelooft dan hoef je je alleen maar 'open' te stellen en te concentreren.

Maar....lang niet iedereen ziet dit zo.

Voor mij is vrijheid van godsdienst vrijheid van godsdienst. Ik respekteer dat en kom er voor op. Net zo goed als ik verwacht dat anderen ook respekt vertonen voor andersdenkenden..

Dus....ik ben voor een stilteruimte voor iedereen die daar behoefte aan heeft..ook voor biddende moslims. Dat gebeurt toch in stilte ?

Over m'n eigen middelbare school : er was geen stilteruimte..Ook niet op de scholen van m'n kinderen. Dus dringt zich de vraag op : Wie zal dit betalen ? Je kunt het niet vragen aan de school die aan het bezuinigen is, dus ik denk dat de studenten (met elkaar !) zelf geld zullen moeten verzamelen....
Santino's idee vond ik trouwens ook wel praktisch : in de buurt een kamer huren. Blijf je eigen baas en geen gezeur.

Eke
14-03-12, 13:29
En dus niet om te bidden....

Stopnaald !!! Van bidden word je rustig :) -in principe-

Max Stirner
14-03-12, 13:38
Speculatie. Kun jij in de harten kijken van mensen? Weet jij wat mensen voelen, vinden en denken? Het ontbreekt je wel enigszins aan realiteitszin als je denkt dat mensen hun religieuze/spirituele beleving zouden faken om jou te provoceren.


Het lijkt me ten eerste gewoon menselijk (iedereen hunkert naar aandacht, wil 'gezien worden') en ten tweede maakt het een wezenlijk onderdeel uit van de betreffende, nogal totalitaire, godsdienst, die het complete leven/het denken/de maatschappij/het publieke domein 24/7 wil domineren en controleren.

Dan hoef je op enige vorm van 'discretie' dus niet te rekenen en dat kan je de individuele schapen zelfs niet eens kwalijk nemen. Het is logisch.


Trouwens, letterljik gesproken: het ontbreek je natuurlijk pas echt aan realiteitszin als je je religieuze beleving niet zou faken.

Eke
14-03-12, 13:51
Trouwens, letterljik gesproken: het ontbreek je natuurlijk pas echt aan realiteitszin als je je religieuze beleving niet zou faken.

:hihi: Dus jij gelooft dat het besef van de werkelijkheid niet kan leiden tot religie ??? Kijk maar eens hoeveel geloven er 's nachts op het kussen liggen alleen al binnen Nederland...



( "2 Geloven op een kussen, daar ligt de duivel tussen")

H.P.Pas
14-03-12, 13:54
Trouwens, letterljik gesproken: het ontbreek je natuurlijk pas echt aan realiteitszin als je je religieuze beleving niet zou faken.

:) Is dit een poging om gefakete verontwaardiging te provoceren ?

Max Stirner
14-03-12, 13:55
:hihi: Dus jij gelooft dat het besef van de werkelijkheid niet kan leiden tot religie ??? Kijk maar eens hoeveel geloven er 's nachts op het kussen liggen alleen al binnen Nederland...

( "2 Geloven op een kussen, daar ligt de duivel tussen")


Ik geloof niet dat het van heel veel realiteitszin getuigt om de inhoud van de betreffende boekjes écht te geloven.

Maar das uiteindelijk ook maar een geloof, heb ik me laten vertellen.

Max Stirner
14-03-12, 14:03
:) Is dit een poging om gefakete verontwaardiging te provoceren ?


Hmmm ... daar zeg je wat. Die verontwaardiging (over tekeningen enzo) lijkt vaak toch wel weer heel erg echt te zijn.

Wel meestal het diepst gevoeld / 'gevoeld' in kuddedieren-verband.

Eke
14-03-12, 14:08
Uit het navolgen van een religie volgen geen maatschappelijke privileges. Amen.

Als je "vrijheid van godsdienst" in je wetboek hebt staan moet je zorgen dat dat geen dode letter blijft, anders ben je schijnheilig.

Uiteraard heeft iedere religie haar eigen verantwoordelijkheden ook. Maar het gaat om 'samen leven'.

Eke
14-03-12, 14:49
Ik geloof niet dat het van heel veel realiteitszin getuigt om de inhoud van de betreffende boekjes écht te geloven.

Maar das uiteindelijk ook maar een geloof, heb ik me laten vertellen.

Tja, hoe ga je om met de Heilge Boeken ? Je gaat op zoek naar de schat !!!! Je begrijpt natuurlijk meteen dat het om innerlijke zaken gaat :rambo:

Voor een ander doe ik geen uitspraak, maar het getuigt bij mij van realiteitszin om van God te houden, hoewel ik geen flauw idee heb hoe ik God zou moeten begrenzen, er een definitie van zou moeten geven....

Voor mij is de materieele wereld evenzeer onderdeel van m'n realiteit als de immaterieele wereld.

Stopnaald
14-03-12, 15:02
Stopnaald !!! Van bidden word je rustig :) -in principe-

Ik heb er niets op tegen als bezoekers van een stilteruimte bidden, MITS (en dit is een heel strenge voorwaarde) dit op dusdanige wijze gebeurd, dat overige bezoekers (dus ook van andere gezindte) niet gestoord worden of anderszins overlast ervaren. In praktijk zal dit betekenen, dat er dus NIET hardop gebeden mag worden, maar dat men moet zwijgen. En indien de ruimte te beperkt is, er niet op gebedsmatjes geknield kan worden.

Als overtuigde atheïst bid ik nooit en wordt ik daar eerder niet dan wel rustig van. Ik heb er in principe geen moeite mee als mensen willen bidden, hun geloof willen practiceren of anderszins hun spiritualiteit willen vormgeven, maar ik - nogmaals als atheïst zijnde - kan knap wild worden van de opdringerigheid van bepaalde religieuzen. Ik maak daarin geen onderscheid tussen Jehova Getuigen (om maar een dwarsstraat te noemen), orthodoxe Joden, zwarte kousen grefo's of fundi-moslims.

Zoals eerder gezegd, géén speciale voorrechten omdat je toevallig in een religie gelooft.

Groepsgewijs, publiekelijk, demonstratief knielen op oneigenlijke (seculiere !!!) plekken en hardop bidden (laat staan met een voorganger met stemverheffing), zie ik als een statement. Als 'machtsvertoon'. En dus als een provocatie.

Al die protesten hier zijn zo hypocriet als de pest, want als een stel atheïsten dag in dag uit een demonstratieve optocht zou houden (compleet met spandoeken/protestborden enzo), dan zou het gepiep niet van de lucht zijn. Maar omdat het in dit geval fanatieke moslims zijn, is het zogenaamd "normaal" en "redelijk" en "wenselijk".

Nou dat is het dus helemaal niet en het is ook helemaal niet erg dat er eens een tegengeluid hoorbaar is. Het is een glijdende schaal. Eerst is het een klein groepje waar (zogenaamd niemand) last van heeft, dan gaat het aanjongen en voor je het weet is het een soort "verworven recht" waar je niet meer vanaf kunt (dus stilteruimten wegbezuinigen kan niet meer) en ook niet kunt weigeren (als er nog geen stilteruimte is). Zonder protest nu gaat het dezelfde kant op als met die hoofddoek. Het is exact dezelfde strategie.

Er is hier niemand, ook IK niet, die een ander (moslim of anders) in zijn/haar religie wil beperken, maar ik weiger pertinent om passief toe te kijken hoe wij (de samenleving als geheel) te pas en te onpas die religies opgedrongen te krijgen, laat staan dat ik aan de faciliteiten daarvoor moet meebetalen. Dat doen die gelovigen maar lekker zelf. Tis toch zeker HUN geloof. Dat mag mij geen rooie cent kosten. Uit principe niet. De staat is seculier remember?

En het wordt al helemaal een gotspe als hogescholen (in deze tijd van bezuinigingen en crisis, om de rekenkamer-kro maar eens te citeren) "gedwongen worden" om speciale gebedsruimten te faciliteren. Dat geld moet gewoon aan onderwijs besteed worden, dat is de taak van de school en niets anders.

Religie moet zijn plaats kennen en dat is dus NIET in de seculiere openbare ruimte. Bij afwezigheid van een stilteruimte kunnen de betreffende studenten:
1) elders een ruimte huren en daar bidden.
2) op een later tijdstip thuis bidden/inhalen.
3) gebed overslaan.

Het maakt mij écht geen ene malle moer uit voor welke optie ze gaan, zolang het maar niet bidden op school betreft. En ook het proberen afdwingen van een stilteruimte die er op dat moment niet is, is not done. Tis geen raketwetenschap of hogere wiskunde.

Eke
14-03-12, 15:26
1)Ik heb er niets op tegen als bezoekers van een stilteruimte bidden


2)Als overtuigde atheïst bid ik nooit en wordt ik daar eerder niet dan wel rustig van.



3) ik - nogmaals als atheïst zijnde - kan knap wild worden van de opdringerigheid van bepaalde religieuzen



4)En ook het proberen afdwingen van een stilteruimte die er op dat moment niet is, is not done. .


Wat heb je een enthousiasme, Stopnaald ! :)

1)mee eens . (bidden kan ook heeeeel zachtjes hoor..als je het niet stil zou kunnen) !

2)ah..je doet het nooit en wordt daar niet rustig van ;) ademhaling helpt ook :5 tellen in en 6 tellen uit.dit is ook een vorm van mediteren.

3)mee eens...opdringerigheid, van wie dan ook, is knap vervelend

4) ik geloof niet dat het om afdwingen gaat. Afdwingen is bv een sitdown-aktie op een uitgekiende plek en dan pas opstaan als je de toestemming gekregen hebt.

Soldim
14-03-12, 15:33
Als je "vrijheid van godsdienst" in je wetboek hebt staan moet je zorgen dat dat geen dode letter blijft, anders ben je schijnheilig.


Die vrijheid van godsdients houdt natuurlijk niet in dat de maatschappij het voldoen aan allerlei aan religieuze rituelen actief moet faciliteren.

Eke
14-03-12, 16:05
Die vrijheid van godsdients houdt natuurlijk niet in dat de maatschappij het voldoen aan allerlei aan religieuze rituelen actief moet faciliteren.


Moslims zijn niet zo georganiseerd als 'de' kerk (die vroeger macht had en een geldbuidel) en ze
zullen nieuwe plekken moeten vinden binnen een bestaande wereld. En hebben dit natuurlijk al een tijd gedaan....

Het is overigens normaal om medewerking te vragen aan de gemeente/provincie en andere vertegenwoordigers van de maatschappij als je die plek wilt.

Soldim
14-03-12, 16:13
Als een religieus gebruik is om in processie o.a.over een bruggetje te gaan (en als overheid weet je dat dat bruggetje veilig is, dus geen claims aan je broek) laat je die mensen dat rondje met dat bruggetje lopen.

En als er geen bruggetje is, is het dan een taak van de overheid, of een andere publieke instelling, om dat bruggetje te bouwen?

Eke
14-03-12, 16:36
En als er geen bruggetje is, is het dan een taak van de overheid, of een andere publieke instelling, om dat bruggetje te bouwen?

Nee man...als er geen bruggetje is, komt er geen processie over dat bruggetje...dat zijn toch zaken die door de tijden heen groeien ?

De vraag is : wie betaalt die tweede brug, die nodig is om het in de loop van de tijd steeds drukker wordende verkeer toch doorgang te laten vinden ? Of verbied je de eeuwenoude processie ?

Jij enig idee ?

Charlus
14-03-12, 20:46
- Ja, in beide gevallen. Arme moslimstudenten.
Arme, arme moslimstudenten.

Als er op de hoek van de straat een moskee staat, waar je binnen 5 minuten heen fietst, en toch eist om perse in de openbare school te kunnen bidden, spelen er andere motieven mee:
Er staat in het artikel nergens dat moslimstudenten een gebedsruimte eisen. Reageer je op mijn vorige post zonder die te hebben gelezen of ben je nu ervan overtuigd dat ze geen aparte gebedsruimte eisen en werp je je op bidden in een openbare school sec? Ze gaan er inderdaad vanuit dat ze in de schoolruimte mogen bidden. Mag niet van jou? Of denk je dat ze daar niet mogen bidden en nu eisen dat het wel mag?

Het vergroten van de interne sociale controle (zorgen dat er geen schapen afdwalen; je ziet zelfs in dit topic hoe 'nep-moslims' de les wordt gelezen), aandacht-trekkerij, een statement naar de seculiere buitenwereld. Denk ik.
Reageer je op mijn vorige post zonder die gelezen te hebben? Die moslimstudenten achten zich door hun geloof verplicht om een aantal keren per dag te bidden en dat doen ze dan ook, niet meer niet minder. Dat mensen als jij daardoor gaan flippen, tja. Ik snap nog steeds niet waarom maar als jij je daar goed bij voelt... Aandacht-trekkerij? Ze duiken even snel het trappenhuis in, gebedje en wegwezen. Wat voor aandacht-trekkerij? Denk je dat ze hun bidden luidkeels klassikaal aankondigen? Een statement naar de seculiere buitenwereld, interne sociale controle. Ja hoor. Jij leeft in een waanwerkelijkheid. Die-studenten-willen-gewoon-even-hun-persoonlijke-gebedje-doen.
Over het de les lezen van 'nep-moslims': een losse schampere opmerking van 1 moslim tegen 1 andere. Nou en? Gaat nergens over maar jij blaast het meteen op tot "zorgen dat er geen schapen afdwalen". Wat zou jouw eigenlijke, dieper liggende probleem zijn?

- Je gelooft dat niet / wil dat niet geloven, maar je geeft geen argumenten waarom je denkt dat dit etaleren van je religie niet in de eerste plaats voor de buitenwereld (moslim en niet moslim) bedoeld zou zijn.
Etaleren van de religie. Die studenten willen gewoon even hun persoonlijke gebedje doen. Dat denk ik. Waarom is het voor jou niet mogelijk om dat te denken? En je maakt het nog gekker: ik moet redenen aanvoeren waarom ze het niet voor zichzelf maar in de eerste plaats voor de buitenwereld doen. Een vreemde kronkel die jij daar in je hoofd hebt zitten. Soort omgekeerde wereld kronkel.

Provocatie is uiteraard trouwens een groot woord, je zou het bijvoorbeeld ook 'marketing' kunnen noemen. Klinkt liever, komt op hetzelfde neer.
Provocatie noch marketing. Provocatie en marketing komen volgens jou op het zelfde neer?:fparty:

Max Stirner
14-03-12, 22:21
Die studenten willen gewoon even hun persoonlijke gebedje doen. Dat denk ik. Waarom is het voor jou niet mogelijk om dat te denken? :


Omdat ik dus iets anders denk.

Namelijk dat ook andere, 'politieke', factoren een rol spelen.

Max Stirner
14-03-12, 23:01
interne sociale controle. Ja hoor. Jij leeft in een waanwerkelijkheid.
:


- De woordvoerster van de HvA laat echter weten dat er ook moslimstudenten zijn die juist hopen dat er géén aparte gebedsruimte komt omdat ze niet de druk willen voelen dat ze op school moeten bidden.

Moslimstudenten bidden in traphal HvA - AT5 Nieuws (http://www.at5.nl/artikelen/76533/moslimstudenten-hopen-nog-altijd-op-stilteruimte)


"Society can and does execute its own mandates: and if it issues wrong mandates instead of right, or any mandates at all in things with which it ought not to meddle, it practices a social tyranny more formidable than many kinds of political oppression, since, though not usually upheld by such extreme penalties, it leaves fewer means of escape, penetrating much more deeply into the details of life, and enslaving the soul itself.”

John Stuart Mill - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/John_Stuart_Mill)

Max Stirner
14-03-12, 23:02
interne sociale controle. Ja hoor. Jij leeft in een waanwerkelijkheid.
:


- De woordvoerster van de HvA laat echter weten dat er ook moslimstudenten zijn die juist hopen dat er géén aparte gebedsruimte komt omdat ze niet de druk willen voelen dat ze op school moeten bidden.

Moslimstudenten bidden in traphal HvA - AT5 Nieuws (http://www.at5.nl/artikelen/76533/moslimstudenten-hopen-nog-altijd-op-stilteruimte)


"Society can and does execute its own mandates: and if it issues wrong mandates instead of right, or any mandates at all in things with which it ought not to meddle, it practices a social tyranny more formidable than many kinds of political oppression, since, though not usually upheld by such extreme penalties, it leaves fewer means of escape, penetrating much more deeply into the details of life, and enslaving the soul itself.”

John Stuart Mill - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/John_Stuart_Mill)

Bofko
14-03-12, 23:40
Omdat ik dus iets anders denk.

Namelijk dat ook andere, 'politieke', factoren een rol spelen.

Daar heb je gelijk in Max, volgens mij.
De topic-opener is daar met name een voorbeeld van. Maar die groep wordt steeds kleiner, denk jij niet ?

knuppeltje
15-03-12, 08:29
Omdat ik dus iets anders denk.

Namelijk dat ook andere, 'politieke', factoren een rol spelen.

Dan kunnen ze veel beter een politieke partij oprichten, veel effectiever. Ben benieuwd hoe jij dan daarop weer zou reageren.

super ick
15-03-12, 08:54
Dan kunnen ze veel beter een politieke partij oprichten, veel effectiever. Ben benieuwd hoe jij dan daarop weer zou reageren.

Daar kan je in het Nederlands bestel geen controle mee uitvoeren.

Indien je een gebedsruimte hebt wordt het ineens transparant wie er niet bid. Zie de quote van Max hoe andere moslimstudenten reageren. Dat zegt iets over de druk die zij ervaren.

Magoed jij bent warm pleitbezorger voor dit woestijngeloof. Jij wilt deze poppenkast de openbare scholen binnan halen. Voor de integratie toch?

Stopnaald
15-03-12, 09:04
Wat heb je een enthousiasme, Stopnaald ! :)

Dankjewel.


ik geloof niet dat het om afdwingen gaat. Afdwingen is bv een sitdown-aktie op een uitgekiende plek en dan pas opstaan als je de toestemming gekregen hebt.

Demonstreren (demonstratief handelen) kan op velerlei manieren en is in mijn optiek ALTIJD bedoeld om iets af te dwingen. In dit geval gaat het imo om demonstratief in een trapgat (wat puur vanuit veiligheidsoverwegingen op die plek al verboden zou moeten zijn) bidden in een groepsverband.

Dat maakt dit gedrag niet alleen een religieuze handeling, maar ook een politieke en provocatieve/propagandische zaak.

Nogmaals, het staat de groep ten alle tijden geheel vrij om hun behoeften op een andere manier te bevredigen, maar dan wel voor eigen rekening en zonder dat dit overlast veroorzaakt voor anderen/andersdenkenden. Hebben zij daar dat geld niet voor over, dan is meteen duidelijk hoe vroom deze personen werkelijk zijn.

toetsenbord
15-03-12, 09:33
Spartel spartel, maar feit blijft dat Moslims hun eigen moskeeën bouwen van gemeenschapsgeld (uitzonderingen daargelaten) en Moslims in Nederland worden slimmer, ze hebben recht op hun gebedje, want het valt buiten de lestijd en niemand bidt in de collegezaal, dus zanik er lekker op los, maar zolang er geen sprake is van criminele activiteiten, zijn al jullie getypte woorden en sprookjes just a big waste of time!

knuppeltje
15-03-12, 10:13
Daar kan je in het Nederlands bestel geen controle mee uitvoeren.

Magoed jij bent warm pleitbezorger voor dit woestijngeloof.

Jij wilt deze poppenkast de openbare scholen binnan halen.

Volgens mij trekt het GPV nu zo af en toe toch bepaalde dingen naar zich toe. In ieder geval vond Rutte de eventuele steun van die partij belangrijk genoeg om de bijeenkomst van de GPV-jongeren te bezoeken, en er de loftrompet over de GPV af te steken. En met alle moslims bij elkaar zouden ze hier toch echt een serieuze politieke moslimpartij kunnen vormen. Maar blijkbaar willen ze dat niet of lukt hen dat niet, of weet ik niet wat om wat voor redenen dan ook. Maar voor mij gaat het in deze discussie niet eens alleen om moslims. Maar bij anderen hier duidelijk weer wel.

Helemaal niet dus, voor geen enkel zogenaamd woestijngeloof of wat voor geloof dan ook, vandaar mijn herhaaldelijk pleidooi, ook hier, voor het afschaffen van alle bijzonder onderwijs, anders dan voor kinderen met leer- en of gedragsproblemen. Verder alleen nog onderwijs over godsdiensten in het kader van maatschappijleer.
Waarom jij alsmaar de boel verdraait weet ik niet, maar opmerkelijk is het steeds.

Ik willen? Ik zie er het nut van in indien aan andere voorwaarden wordt voldaan, maar het zullen anderen dan ik zijn die er over beslissen. That's all. Niemand, maar dan ook echt niemand die daardoor in gevaar zou komen. Degenen die denken dat dat wel is, zijn volgens mij totaal paranoia of gewoon krankjorum.

toetsenbord
15-03-12, 10:59
Je hebt gewoon van die heerlijke nuchtere Nederlanders, waar ik altijd van zal houden, die denken 'kom nou maar gewoon op tijd naar werk/school, betaal je belasting en stay out of the system, en voor de rest doe wat je niet laten kan' en die begrijpen dat Nederland nooit van z'n langzalzeleven overgenomen zal worden door Moslims of andersdenkenden, die mensen verdienen van mij vandaag een bloemetje!

super ick
15-03-12, 15:48
Ik willen? Ik zie er het nut van in indien aan andere voorwaarden wordt voldaan, maar het zullen anderen dan ik zijn die er over beslissen. That's all. Niemand, maar dan ook echt niemand die daardoor in gevaar zou komen. Degenen die denken dat dat wel is, zijn volgens mij totaal paranoia of gewoon krankjorum.

Ja zoveel was me wel duidelijk. Jij ziet er het nut van in.

Als gereformeerde jongeren nu eens gevraagd hadden om een bidruimte op school had je daar dan ook het nut van ingezien?

Wel graag speciaal godsdienstonderwijs af willen schaffen maar toch 'het nut' zien van een bidruimte in een openbare school.

Max Stirner
15-03-12, 21:47
Daar heb je gelijk in Max, volgens mij.
De topic-opener is daar met name een voorbeeld van. Maar die groep wordt steeds kleiner, denk jij niet ?


Dat weet ik eerlijk gezegd niet, heb ik geen zicht op.

En weet eigenlijk ook niet wat de beste manier is om die groep de wind uit de zeilen te nemen;

Want wel of niet ingaan op hun 'wensen', je verliest altijd.

Max Stirner
15-03-12, 22:13
Dan kunnen ze veel beter een politieke partij oprichten, veel effectiever. Ben benieuwd hoe jij dan daarop weer zou reageren.


Nee. Dit is effectiever. Zie Mill. Zie ook bijv:




Hegemony was a concept previously used by Marxists such as Vladimir Ilyich Lenin to indicate the political leadership of the working-class in a democratic revolution, but developed by Gramsci into an acute analysis to explain why the 'inevitable' socialist revolution predicted by orthodox Marxism had not occurred by the early 20th century. Capitalism, it seemed, was even more entrenched than ever. Capitalism, Gramsci suggested, maintained control not just through violence and political and economic coercion, but also ideologically, through a hegemonic culture in which the values of the bourgeoisie became the 'common sense' values of all. Thus a consensus culture developed in which people in the working-class identified their own good with the good of the bourgeoisie, and helped to maintain the status quo rather than revolting.

for Gramsci it was fundamental to the attainment of power that cultural hegemony be achieved first. In Gramsci's view, any class that wishes to dominate in modern conditions has to move beyond its own narrow ‘economic-corporate’ interests, to exert intellectual and moral leadership, and to make alliances and compromises with a variety of forces. Gramsci calls this union of social forces a ‘historic bloc’, taking a term from Georges Sorel. This bloc forms the basis of consent to a certain social order, which produces and re-produces the hegemony of the dominant class through a nexus of institutions, social relations and ideas. In this manner, Gramsci developed a theory that emphasized the importance of the superstructure in both maintaining and fracturing relations of the base.

[ enz. ]

.


Antonio Gramsci - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Antonio_Gramsci#Hegemony)

Isch
15-03-12, 22:21
Whatthehell is jullie probleem?


Echt zaniken over iets wat vijf minuutjes of zelfs minder in beslag neemt per x. Jullie energie en tijd. Had je wat leukers mee kunnen doen.

HaasHaas
15-03-12, 22:26
Whatthehell is jullie probleem?


Echt zaniken over iets wat vijf minuutjes of zelfs minder in beslag neemt per x. Jullie energie en tijd. Had je wat leukers mee kunnen doen.
het gaat over moslims en hoger onderwijs. dan doet zo'n zejjada eigenlijk niet veel toe. het is meer afgunst. wat zoals je weet tegenwoordig een erg populistisch fenomeen is onder de haters. sterker nog, daar is de hele fundament onder gebouwd wat betreft het politieke klimaat. het negatieve weten te onderstrepen. ook al is die zo mierenneukerig als een miereneter die zen slurf in een mierenhoop stopt.

Charlus
15-03-12, 22:39
zo mierenneukerig als een miereneter die zen slurf in een mierenhoop stopt.
Ken je het verhaal van Sulayman en de pratende mier?

HaasHaas
15-03-12, 22:44
Ken je het verhaal van Sulayman en de pratende mier?

ja, wat wil je precies weten en waar doel je op? dat een mier in de koran voorkomt en dat de doven doof blijven?

H.P.Pas
15-03-12, 22:49
Whatthehell is jullie probleem?



Zorgen over het Openbaar Onderwijs.
Ik prijs mij gelukkig dat ik in een stink-gereformeerd dorp een openbare school heb kunnen bezoeken. Dat was geen vanzelfsprekendheid, dat was een zwaar bevochten instituut. (De oprichters zullen in het baardmannen-hiernamaals branden).
Geloof het of niet, ook Nederland heeft een verleden.

Charlus
15-03-12, 23:01
ja, wat wil je precies weten en waar doel je op? dat een mier in de koran voorkomt en dat de doven doof blijven?
Ik ben benieuwd of jij net als ik het in de koran beschrevene als een verhaal beschouwt in de zin van een beschrijving van fictieve gebeurtenissen.

Charlus
15-03-12, 23:03
Zorgen over het Openbaar Onderwijs.
Ik prijs mij gelukkig dat ik in een stink-gereformeerd dorp een openbare school heb kunnen bezoeken. Dat was geen vanzelfsperkendheid, dat was een zwaar bevochten instituut. (De oprichters zullen in het baardmannen-hiernamaals branden).
Geloof het of niet, ook Nederland heeft een verleden.
Zie jij in het artikel aanleiding om je zorgen te maken?

HaasHaas
15-03-12, 23:08
Ik ben benieuwd of jij net als ik het in de koran beschrevene als een verhaal beschouwt in de zin van een beschrijving van fictieve gebeurtenissen.

dat boeit niet wat jij en ik ervan vinden.
het beschrevene kan in tweestrijd samenkomen.

H.P.Pas
15-03-12, 23:17
Zie jij in het artikel aanleiding om je zorgen te maken?

Hooguit zorgen over de nederlandse journalistiek; erg informatief is het artikel niet. :)
Deze discussie, te beginnen met de speelse betiteling door onze onvolprezen iReporter, baart we wel wat zorgen.

Stopnaald
16-03-12, 05:21
Hooguit zorgen over de nederlandse journalistiek; erg informatief is het artikel niet. :)
Deze discussie, te beginnen met de speelse betiteling door onze onvolprezen iReporter, baart we wel wat zorgen.

Waarom?

Charlus
16-03-12, 07:59
<...>
het beschrevene kan in tweestrijd samenkomen.
Dat gaat mijn pet te boven.

knuppeltje
16-03-12, 08:29
Als gereformeerde jongeren nu eens gevraagd hadden om een bidruimte op school had je daar dan ook het nut van ingezien?

Wel graag speciaal godsdienstonderwijs af willen schaffen maar toch 'het nut' zien van een bidruimte in een openbare school.

Ik heb het volgens mij nergens over een bidruimte gehad...maar over een algemene stilteruimte. Stop dus eindelijk eens met dat idiote verdraaien van andermans woorden. Dat er dan ook mensen willen bidden, gereformeerd of niet, zal me echt een rotzorg zijn.

En ja, ik pleit al jaren voor het afschaffen van elk bijzonder onderwijs, anders dan voor kinderen met leer- en of gedragsproblemen. En terwijl men het hier nog steeds toestaat dat die op godsdienst gestoelde scholen blijven meevreten uit de staatskas, gaat dit kabinet juist drastisch bezuinigen op onderwijs voor kinderen met leer- en of gedragsproblemen. Leve de beschaving, zal ik maar zeggen.

knuppeltje
16-03-12, 08:48
Nee. Dit is effectiever.


Antonio Gramsci - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Antonio_Gramsci#Hegemony)

Volgens mij is het communisme een allang achterhaalde zaak. Marxisme en Gramsci ook volgens mij. Ik weet dat in vroegere communistische landen er nog oude mensen zijn die nog naar die tijd terug verlangen, maar die zijn door alle idioterie die er daar sindsdien plaatsvond echt door de mangel gegaan. Jongere mensen daar willen er echt niets van weten. Ik geloof dus niet dat het daarmee nog aankomen nog enig zin heeft, hier niet en daar niet. Ik snap trouwens toch al niet dat een vrije jongen als jij dweept met communisme en Marxisme, maar dat zal wel aan mij liggen.

Max Stirner
16-03-12, 08:50
Ik heb het volgens mij nergens over een bidruimte gehad...maar over een algemene stilteruimte. Stop dus eindelijk eens met dat idiote verdraaien van andermans woorden. Dat er dan ook mensen willen bidden, gereformeerd of niet, zal me echt een rotzorg zijn.

.


Moslimstudenten bidden in traphal HvA - AT5 Nieuws (http://www.at5.nl/artikelen/76533/moslimstudenten-hopen-nog-altijd-op-stilteruimte)



In Amsterdam is die stilteruimte, die voor 'algemeen gebruik' was, destijds dus actief gesloten. Daar zal het HvA bestuur bepaalde redenen voor gehad hebben, lijkt me.

Geen idee of onderstaand commentaar, van één van de reaguurders, klopt ... maar zou me kunnen voorstellen dat dit inderdaad het geval is geweest :


@ Fancy
Er was een stilteruimte en die werd geclaimd en omgebouwd tot een halve moskee. Daardoor beleven andersdenkenden die behoefte hadden aan stilte weg. Men claimde wel dat anderen ook welkom waren maar had de ruimte gewoon wel geclaimd en ingericht volgens hun religieuze ideeën. Is een hele rel geweest en na herhaald waarschuwen heeft men toen maar de ruimte geheel gesloten.

knuppeltje
16-03-12, 09:15
Moslimstudenten bidden in traphal HvA - AT5 Nieuws (http://www.at5.nl/artikelen/76533/moslimstudenten-hopen-nog-altijd-op-stilteruimte)

In Amsterdam is die stilteruimte, die voor 'algemeen gebruik' was, destijds dus actief gesloten. Daar zal het HvA bestuur bepaalde redenen voor gehad hebben, lijkt me.

Geen idee of onderstaand commentaar, van één van de reaguurders, klopt ... maar zou me kunnen voorstellen dat dit inderdaad het geval is geweest.

Daar zijn die trappenhallen dus niet voor bestemd en ook niet echt voor geschikt.

Zal best. Kan je de reden ook even vertellen, want zo blijft het maar bij speculatie.

Zolang je niet weet of iets waar is, kun je daarover zoveel speculeren als je wil.

Max Stirner
16-03-12, 09:43
Zal best. Kan je de reden ook even vertellen, want zo blijft het maar bij speculatie.

.


Het zijn vast zo'n beetje dezelfde argumenten als de argumenten die hier, gedurende inmiddels 17 blz, door verschillende zeer verstandige mensen naar voren gebracht zijn.

knuppeltje
16-03-12, 09:53
Het zijn vast zo'n beetje dezelfde argumenten als de argumenten die hier, gedurende inmiddels 17 blz, door verschillende zeer verstandige mensen naar voren gebracht zijn.

Blijf maar leuteren Max.

knuppeltje
16-03-12, 10:30
Speciaal voor Max met zijn hang naar communisme en Marxisme een paar heel oude Russische moppen, al uit de vijftiger jaren van de vorige eeuw, zoals ik ze bij Chaim Potok tegenkwam:

Vraag: Wat is het verschil tussen kapitalisme en communisme? Antwoord: Bij het kapitalisme buit de ene mens de andere uit en bij het communisme is dat precies andersom.

Vraag: Wat gebeurt er als Cuba het communisme in praktijk brengt? Antwoord: Dan gaan ze suiker importeren.

Max Stirner
16-03-12, 10:44
Volgens mij is het communisme een allang achterhaalde zaak. Marxisme en Gramsci ook volgens mij. Ik weet dat in vroegere communistische landen er nog oude mensen zijn die nog naar die tijd terug verlangen, maar die zijn door alle idioterie die er daar sindsdien plaatsvond echt door de mangel gegaan. Jongere mensen daar willen er echt niets van weten. Ik geloof dus niet dat het daarmee nog aankomen nog enig zin heeft, hier niet en daar niet. Ik snap trouwens toch al niet dat een vrije jongen als jij dweept met communisme en Marxisme, maar dat zal wel aan mij liggen.

Ik dweep nergens mee.

Het gaat om het concept van culturele hegemonie en het belang/de mogelijkheden daarvan. Vind ik interessant, heeft ie goed gezien denk ik.

knuppeltje
16-03-12, 12:05
Ik dweep nergens mee.

Het gaat om het concept van culturele hegemonie en het belang/de mogelijkheden daarvan. Vind ik interessant, heeft ie goed gezien denk ik.

Weet het je wel zeker?

Verder was meneer Gramsci, die vond dat er binnen de Komintern geen oppositie tegen de grote snor (Stalin) mocht worden gevoerd, zoals hij in 1926 in een brief aan het Komintern schreef, blijkbaar niet goed bij zijn hoofd. Dat de beoogde brenger van die brief die overhandiging aan het Komintern na stiekeme lezing ervan maar achterwege liet, doet daaraan niets af.

Zijn theorie over de 'politieke praxis' is blijkbaar gebaseerd op het denken van Machiavelli, iets waarop ik me wat mij betreft in geen geval zou willen beroepen. Het soort redeneren alla die gozer gaat als uiterst bedenkelijk door.

Gramsci bleef blijkbaar een overtuigd Leninnist. Onderzoeken hebben allang uitgewezen dat veel van de misdaden die Stalin heeft bedreven, al door Lenin waren uitgedacht. Voorwaar ook al geen lekker heerschap om je bij aan te sluiten.

Jij kunt het nog zo interessant vinden als je wil, maar we zijn ondertussen al eeuwen geleden aangeland bij een multiculturele samenleving, je mag proberen de klok terug te draaien, maar het zal je niet lukken. Gebruik dus het mogelijk aanwezige gezonde verstand van je, en blijf niet bij een drogbeeld hangen. Dromen zijn nog steeds bedrog.

Max Stirner
16-03-12, 12:18
Weet het je wel zeker?

Verder was meneer Gramsci, die vond dat er binnen de Komintern geen oppositie tegen de grote snor (Stalin) mocht worden gevoerd, zoals hij in 1926 in een brief aan het Komintern schreef, blijkbaar niet goed bij zijn hoofd. Dat de beoogde brenger van die brief die overhandiging aan het Komintern na stiekeme lezing ervan maar achterwege liet, doet daaraan niets af.

Zijn theorie over de 'politieke praxis' is blijkbaar gebaseerd op het denken van Machiavelli, iets waarop ik me wat mij betreft in geen geval zou willen beroepen. Het soort redeneren alla die gozer gaat als uiterst bedenkelijk door.

Gramsci bleef blijkbaar een overtuigd Leninnist. Onderzoeken hebben allang uitgewezen dat veel van de misdaden die Stalin heeft bedreven, al door Lenin waren uitgedacht. Voorwaar ook al geen lekker heerschap om je bij aan te sluiten.

Jij kunt het nog zo interessant vinden als je wil, maar we zijn ondertussen al eeuwen geleden aangeland bij een multiculturele samenleving, je mag proberen de klok terug te draaien, maar het zal je niet lukken. Gebruik dus het mogelijk aanwezige gezonde verstand van je, en blijf niet bij een drogbeeld hangen. Dromen zijn nog steeds bedrog.



Ik vind het alleen interessant als strategie, als tactiek. En vond het in deze discussie relevant; macht/controle/invloed hoeft niet persé via politieke middelen te worden uitgeoefend.

Eke
16-03-12, 12:19
Moslimstudenten bidden in traphal HvA - AT5 Nieuws (http://www.at5.nl/artikelen/76533/moslimstudenten-hopen-nog-altijd-op-stilteruimte)



In Amsterdam is die stilteruimte, die voor 'algemeen gebruik' was, destijds dus actief gesloten. Daar zal het HvA bestuur bepaalde redenen voor gehad hebben, lijkt me.

Geen idee of onderstaand commentaar, van één van de reaguurders, klopt ... maar zou me kunnen voorstellen dat dit inderdaad het geval is geweest :


@ Fancy
Er was een stilteruimte en die werd geclaimd en omgebouwd tot een halve moskee. Daardoor beleven andersdenkenden die behoefte hadden aan stilte weg. Men claimde wel dat anderen ook welkom waren maar had de ruimte gewoon wel geclaimd en ingericht volgens hun religieuze ideeën. Is een hele rel geweest en na herhaald waarschuwen heeft men toen maar de ruimte geheel gesloten.

Nou, dit bovenstaande lijkt me leerzaam voor alle betrokkenen.

Jullie, de orthodoxen die graag op de uni willen bidden hebben een schone vloer nodig, stille ruimte om je heen plus kamerscherm en een rek voor de kleedjes.Klopt dit ? Ik vermoed dat de gematigde gelovige alleen op school wil bidden als ie later,thuis , geen tijd heeft om het in te halen.

Dat zou in principe moeten kunnen in een stilteruimte (die me heel gezond lijkt in zo'n groot instituut...voor iedere student die daar behoefte aan heeft)

Mijn vraag : kun je ook heel rustig bidden als orthodoxe moslim. Zie dit als een praktische vraag :)

Dit zou toch op te lossen moeten zijn.....

Juffrouw_Saartje
16-03-12, 13:29
Het lijkt me ten eerste gewoon menselijk (iedereen hunkert naar aandacht, wil 'gezien worden') en ten tweede maakt het een wezenlijk onderdeel uit van de betreffende, nogal totalitaire, godsdienst, die het complete leven/het denken/de maatschappij/het publieke domein 24/7 wil domineren en controleren.

Dan hoef je op enige vorm van 'discretie' dus niet te rekenen en dat kan je de individuele schapen zelfs niet eens kwalijk nemen. Het is logisch.


Trouwens, letterljik gesproken: het ontbreek je natuurlijk pas echt aan realiteitszin als je je religieuze beleving niet zou faken.

Uitspraken als: het lijkt je, je gelooft, je denkt, je denkt dat iets bedoelt is, zijn allemaal vaag en speculatie. Je kunt niet op basis van jouw persoonlijke gedachtekronkels, die iedere rede en realiteitszin missen, andere mensen iets verbieden. Zo werkt dat niet. In Nederland moet men een rationele grond hebben om iets te verbieden en niet een emo-gedachtekronkel van een waanzinnige zoals jij. Het is ronduit absurd om te denken, dat eeuwenlang, in mono- en multiculturele gemeenschappen hindoes, moslims, christenen, boedhisten hebben gebeden in hun tempels, kerken maar ook op straat om jou en andere atheisten te jennen en respektloos dat jij hun religieuze intentie niet gelooft en verdraait.

Dit is het laatste wat ik over deze topic te zeggen heb.

Max Stirner
16-03-12, 13:58
Dit is het laatste wat ik over deze topic te zeggen heb.


Daar zullen we dan maar mee moeten leren leven.

Wel liev dat je het allemaal nog één keer wilde uitleggen.

Charlus
16-03-12, 14:29
Daar zullen we dan maar mee moeten leren leven.

Wel liev dat je het allemaal nog één keer wilde uitleggen.
Wat ze schrijft, klopt als een zwerende vinger. Ik was al eerder flauw van je naargeestigheid: alles wat moslims doen, zal wel ingegeven zijn door dubieuze motieven. Een onaangenaam rommeltje moet het zijn in jouw hoofd.

Max Stirner
16-03-12, 15:09
Wat ze schrijft, klopt als een zwerende vinger. Ik was al eerder flauw van je naargeestigheid: alles wat moslims vanuit hun geloof doen, zal wel ingegeven zijn door dubieuze motieven. Een onaangenaam rommeltje moet het zijn in jouw hoofd. Zelf denk je daar natuurlijk heel anders over, oftewel het menselijk tekort.


Dank voor de info.

Wat vind je van de argumenten van de HvA ?

Charlus
16-03-12, 20:02
Dank voor de info.
Wees barmhartig jegens moslims. Ze kunnen er ook niets aan doen.

Wat vind je van de argumenten van de HvA ?
Op welke argumenten doel je?

knuppeltje
17-03-12, 09:30
Ik vind het alleen interessant als strategie, als tactiek. En vond het in deze discussie relevant; macht/controle/invloed hoeft niet persé via politieke middelen te worden uitgeoefend.

Hele volksstammen vinden nog steeds van alles en nog wat waarvan ze geen ene reet snappen hoogst interessant. En?

Max Stirner
17-03-12, 16:26
Hele volksstammen vinden nog steeds van alles en nog wat waarvan ze geen ene reet snappen hoogst interessant. En?

(zucht)

Dit draadje is begonnen naar aanleiding van je opmerking dat het oprichten van een politieke partij veel effectiever zou zijn om macht / invloed te verwerven

Ik denk dus van niet en ter illustratie heb ik wat citaatjes van Mill en Gramsci geplaatst.

Max Stirner
17-03-12, 16:48
Wees barmhartig jegens moslims. Ze kunnen er ook niets aan doen.

Op welke argumenten doel je?



- ??? Het lijkt wel alsof je over je ontoerekeningsvatbare mongoloïde neefje praat ....

- Die mbt tot de sociale druk die de fundies zouden uitoefenen op de eigenwijze schapen

Charlus
17-03-12, 18:08
- ??? Het lijkt wel alsof je over je ontoerekeningsvatbare mongoloïde neefje praat ....

- Die mbt tot de sociale druk die de fundies zouden uitoefenen op de eigenwijze schapen
Och, 'wij' kunnen er ook niets aan doen maar een eerste stap in de goede richting is een milde houding aannemen, in ieder geval initiëel, t.o.v. mensen die zich wat vreemd lijken te gedragen. Afkeuren en maatregelen nemen kan altijd nog.
-
Op zich vind ik daar niet veel van. Sociale druk is een gegeven, niet alleen bij moslims. Moeten ze zelf een weg in vinden. Excessen (bv. gebruik van geweld) aanpakken, dat wel. Was er sprake van excessen?

Max Stirner
17-03-12, 18:55
Och, 'wij' kunnen er ook niets aan doen maar een eerste stap in de goede richting is een milde houding aannemen, in ieder geval initiëel, t.o.v. mensen die zich wat vreemd lijken te gedragen. Afkeuren en maatregelen nemen kan altijd nog.
-
Op zich vind ik daar niet veel van. Sociale druk is een gegeven, niet alleen bij moslims. Moeten ze zelf een weg in vinden. Excessen (bv. gebruik van geweld) aanpakken, dat wel. Was er sprake van excessen?


- Ik ben het met je eens dat je lief moet zijn voor mensen. Waarom ik mild zou moeten zijn t.o.v. totalitaire, bemoeizuchtige en intolerante ideologieën, begrijp ik niet zo.

- Misschien zoeken ze die weg zelf al, juist door naar een openbare school te gaan. Krijgen ze alsnog die 'vrome' bemoeials op hun dak. Gefaciliteerd door de om tolerantie roepende zeehondenredders.