PDA

Bekijk Volledige Versie : Adoptie iets onnatuurlijks of buitengewoon moois



fidaatje
13-03-12, 12:20
Al op jonge leeftijd werd ik helemaal gelukkig bij de gedachte dat adoptie mogelijk is. Ik droomde van een prachtig kindje die weggehaald word uit een situatie waarin ze/hij ondervoed, ongezond en ongeliefd word en naar mij toe komt. Hoe het kindje eruit ziet en waar het vandaan komt is niet van belang. Ik besef dat het geen sprookje is, omdat zo'n kindje bagage heeft en de wortels losgerukt worden om anders een kans te krijgen. Maar des al niet te min een mooi concept adoptie. Dè kans voor mensen die een kind verdienen en zelf geen kunnen krijgen of voor mensen die een kind veel kunnen bieden en ze een beter leven gunt.

Om op de essentie van het verhaal te komen. Toen ik het onderwerp ter sprake bracht bij een jongen (waar ik zo goed als verloofd mee was en waarvan ik dacht hem goed te kennen) schrok ik me rot door zijn reactie.Hij zei zoiets als wat moet ik met een kind van een ander. Het is niet mijn verantwoordelijkheid. Mijn reactie daarop was dat de kinderen er niet om hebben gevraagd, ze in vele gevallen geen ouders hebben en dat het onschuldige wezens zijn die door god op de wereld zijn gezet. Zij zijn niet minderwaardig aan ons en we moeten onze ogen niet sluiten voor ze. Wat doet het er toe of het je eigen kind is of niet. Dat vond hij belachelijk:"mijn kind moet op mij lijken en mijn genen bevatten en anders niks". Dus ook niet als het een wens is van zijn partner of als ze samen geen kinderen kunnen krijgen.

Later ben ik gaan polsen hoe anderen daar over dachten. Soms kreeg ik echt heftige reacties, voornamelijk van islamtische mannen. Willen jullie alstublieft zeggen dat dit toeval was en dat men over het algemeen niet zo harteloos is!
Al zit het er voor mij niet in dan ben ik in ieder gerust gesteld, omdat ik weet dat anderen (die de mogelijkheid hebben) zich wèl mede verantwoordelijk voelen voor deze kinderen in een onmachtspositie.

Ik zie graag jullie mening hierover tegemoet.

Groetjes van Hafida

TonH
13-03-12, 21:10
Adoptie is iets natuurlijks en niet iets dat buitengewoon mooi is. Ik kan en wil nooit voor culturen en bevolkingsgroepen spreken omdat er altijd weer uitzonderingen zijn. Kan alleen maar vertellen uit waar ik mee in aanraking ben gekomen. In alle geloven en samenlevingen heb ik adopties gezien. En ook overal ben ik wel eens tegengekomen dat iemand er niets van moest hebben.
Persoonlijk heb ik nooit kinderen gewild, maar stond toch positief tegenover het verzoek om toe te zeggen mijn neefje en nichtje te adopteren, mocht dat ooit noodzakelijk zijn... Zoals gezegd: het is iets natuurlijks.

Karin.N
13-03-12, 22:07
Al op jonge leeftijd werd ik helemaal gelukkig bij de gedachte dat adoptie mogelijk is. Ik droomde van een prachtig kindje die weggehaald word uit een situatie waarin ze/hij ondervoed, ongezond en ongeliefd word en naar mij toe komt. Hoe het kindje eruit ziet en waar het vandaan komt is niet van belang. Ik besef dat het geen sprookje is, omdat zo'n kindje bagage heeft en de wortels losgerukt worden om anders een kans te krijgen. Maar des al niet te min een mooi concept adoptie. Dè kans voor mensen die een kind verdienen en zelf geen kunnen krijgen of voor mensen die een kind veel kunnen bieden en ze een beter leven gunt.

Om op de essentie van het verhaal te komen. Toen ik het onderwerp ter sprake bracht bij een jongen (waar ik zo goed als verloofd mee was en waarvan ik dacht hem goed te kennen) schrok ik me rot door zijn reactie.Hij zei zoiets als wat moet ik met een kind van een ander. Het is niet mijn verantwoordelijkheid. Mijn reactie daarop was dat de kinderen er niet om hebben gevraagd, ze in vele gevallen geen ouders hebben en dat het onschuldige wezens zijn die door god op de wereld zijn gezet. Zij zijn niet minderwaardig aan ons en we moeten onze ogen niet sluiten voor ze. Wat doet het er toe of het je eigen kind is of niet. Dat vond hij belachelijk:"mijn kind moet op mij lijken en mijn genen bevatten en anders niks". Dus ook niet als het een wens is van zijn partner of als ze samen geen kinderen kunnen krijgen.

Later ben ik gaan polsen hoe anderen daar over dachten. Soms kreeg ik echt heftige reacties, voornamelijk van islamtische mannen. Willen jullie alstublieft zeggen dat dit toeval was en dat men over het algemeen niet zo harteloos is!
Al zit het er voor mij niet in dan ben ik in ieder gerust gesteld, omdat ik weet dat anderen (die de mogelijkheid hebben) zich wèl mede verantwoordelijk voelen voor deze kinderen in een onmachtspositie.

Ik zie graag jullie mening hierover tegemoet.

Groetjes van Hafida

Adapotie kan goed uitpakken, goede band tussen kind en adoptie ouders. Het kan ook negatief uitpakken. Maar zo is het met alles in het leven, er zijn geen garanties. Ook met "eigen" kinderen kan het goed gaan, maar ook zijn er ouders en kinderen die elkaar niet meer zien.

Allerbelangrijkste is denk ik, bij elke kinderwens, dat dit weloverwogen wordt genomen. Zowel bij natuurlijke verwekking als via adoptie. De komst van een kind verandert je relatie, je leven volkomen. Van te voren kun je je eigenlijk niet voorstellen wat voor impact de komst van kinderen op je leven hebben. Er zijn prachtige momenten, maar ook zorgen. Het is geen roze wolk!

Wat ik als een gemis ervaar in de huidige tijd is het idee dat mensen altijd gelukkig moeten zijn. Dat je kinderen gelukkig moeten zijn. Het lijkt soms wel alsof we van het ene hoogtepunt naar het andere hoogtepunt toe leven.

Ik wens voor mijn kinderen dat ze later in balans zijn. Dat ze kunnen genieten van de mooie momenten, maar ook om kunnen gaan met tegenslagen.

mark61
13-03-12, 23:17
Nee, dat is geen toeval.

Wat betekent 'onnatuurlijk'? En is dat een argument ergens voor of tegen?

Internet is onnatuurlijk :vreemd:

mark61
13-03-12, 23:18
Adapotie kan goed uitpakken, goede band tussen kind en adoptie ouders. Het kan ook negatief uitpakken.

Ik denk dat gemiddeld adoptie altijd beter is dan de alternatieven.

Charlus
13-03-12, 23:52
Nee, dat is geen toeval.

Wat betekent 'onnatuurlijk'? En is dat een argument ergens voor of tegen?

Internet is onnatuurlijk :vreemd:
Je eten koken is onnatuurlijk. Bestraling en chemotherapie, zeer onnatuurlijk. Niet aan beginnen. Jongens besnijden: onnatuurlijk.
Onnatuurlijk/natuurlijk zijn pure marketingtermen met alleen een gevoelswaarde. Ik verbaas mij in de AH wel eens over de aanprijzing: 'bereid uit natuurlijke ingrediënten'. Wat voor ingrediënten worden daarmee bedoeld? Wees niet bevreesd, dit product bevat geen ingrediënten die van een andere planeet afkomstig zijn? Afvallen op natuurlijke wijze... Het betekent net als 'natuurlijke ingrediënten' niets maar klinkt goed. Daarnaast 'vers' en 'hygiënisch'. Veel schoonmaakmiddelen maken niet gewoon schoon, ze maken hygiënisch schoon. Wat is het verschil tussen schoon en hygiënisch schoon?
Hoe waren de redenaties pro en contra ook al weer? Nee, homoseksualiteit is niet onnatuurlijk want H. komt ook bij dieren voor. Ja, H. is onnatuurlijk want de geslachtsorganen worden niet conform de bedoeling gebruikt. Pseudo inhoudelijke redenaties. Pagina's lang. Volgens mij komt adoptie bij dieren wel voor. Adoptie is natuurlijk! Je haar wassen met shampoo daarentegen... Misschien als de shampoo is gemaakt van natuurlijke grondstoffen.

mark61
14-03-12, 00:19
Je eten koken is onnatuurlijk. Bestraling en chemotherapie, zeer onnatuurlijk. Niet aan beginnen. Jongens besnijden: onnatuurlijk.
Onnatuurlijk/natuurlijk zijn pure marketingtermen met alleen een gevoelswaarde. Ik verbaas mij in de AH wel eens over de aanprijzing: 'bereid uit natuurlijke ingrediënten'. Wat voor ingrediënten worden daarmee bedoeld? Wees niet bevreesd, dit product bevat geen ingrediënten die van een andere planeet afkomstig zijn? Afvallen op natuurlijke wijze... Het betekent net als 'natuurlijke ingrediënten' niets maar klinkt goed. Daarnaast 'vers' en 'hygiënisch'. Veel schoonmaakmiddelen maken niet gewoon schoon, ze maken hygiënisch schoon. Wat is het verschil tussen schoon en hygiënisch schoon?
Hoe waren de redenaties pro en contra ook al weer? Nee, homoseksualiteit is niet onnatuurlijk want H. komt ook bij dieren voor. Ja, H. is onnatuurlijk want de geslachtsorganen worden niet conform de bedoeling gebruikt. Pseudo inhoudelijke redenaties. Pagina's lang. Volgens mij komt adoptie bij dieren wel voor. Adoptie is natuurlijk! Je haar wassen met shampoo daarentegen... Misschien als de shampoo is gemaakt van natuurlijke grondstoffen.

Arsenicum is ook natuurlijk.

Het is religeleuter. Homofilie is onnatuurlijk want het komt niet bij dieren voor (dus wel). Godsdienst is wel natuurlijk, alleen komt het bij dieren niet voor. Tenzij je het die mier vraagt wellicht.

Karin.N
14-03-12, 09:33
Ik denk dat gemiddeld adoptie altijd beter is dan de alternatieven.

Dat denk ik ook. Mensen moeten het alleen heel goed overwegen. Maar dat geldt voor iedereen die aan kinderen denkt. Tis niet allemaal rozengeur en maneschijn, zowel bij geadopteerde kinderen als kinderen die door de ouders zelf zijn verwekt.

Wanneer je kind is geboren of geadopteerd is er geen weg meer terug. Je bent dan voorgoed ouder met de bijbehorende verantwoordelijkheden.

mark61
14-03-12, 11:23
Dat denk ik ook. Mensen moeten het alleen heel goed overwegen. Maar dat geldt voor iedereen die aan kinderen denkt. Tis niet allemaal rozengeur en maneschijn, zowel bij geadopteerde kinderen als kinderen die door de ouders zelf zijn verwekt.

Wanneer je kind is geboren of geadopteerd is er geen weg meer terug. Je bent dan voorgoed ouder met de bijbehorende verantwoordelijkheden.

Nope, maar het is dan ook de enige major menselijke bezigheid waar je geen diploma voor hoeft te hebben. Elke gek mag aan kinderen beginnen.

fidaatje
14-03-12, 14:52
Nee hoo dat begrijp je toch verkeerd. Vraag maar eens voor de lol aan wat de procedures zijn die je moet doorlopen en aan welke voorwaarden je moet voldoen. Maar waarschijnlijk neem je het niet van me aan en zal hier weer lekker tegen ingaan zonder de moeite te nemen hetgeen uit te zoeken.

Soldim
14-03-12, 15:16
Nee hoo dat begrijp je toch verkeerd. Vraag maar eens voor de lol aan wat de procedures zijn die je moet doorlopen en aan welke voorwaarden je moet voldoen. Maar waarschijnlijk neem je het niet van me aan en zal hier weer lekker tegen ingaan zonder de moeite te nemen hetgeen uit te zoeken.

Voor adopteren zijn de procedures lang en streng -- zelf maken is aan geen enkele regeling gebonden.

mark61
14-03-12, 15:29
Nee hoo dat begrijp je toch verkeerd. Vraag maar eens voor de lol aan wat de procedures zijn die je moet doorlopen en aan welke voorwaarden je moet voldoen. Maar waarschijnlijk neem je het niet van me aan en zal hier weer lekker tegen ingaan zonder de moeite te nemen hetgeen uit te zoeken.

Ik heb het over het verwekken van kinderen, en het opvoeden.

Het is inderdaad bizar dat adoptie-ouders uitgebreid worden gescreend, en 'gewone' ouders niet.

Vanwaar die toon?

super ick
14-03-12, 15:35
Nope, maar het is dan ook de enige major menselijke bezigheid waar je geen diploma voor hoeft te hebben. Elke gek mag aan kinderen beginnen.

Jij hebt ze toch niet?

Karin.N
14-03-12, 15:38
Nee hoo dat begrijp je toch verkeerd. Vraag maar eens voor de lol aan wat de procedures zijn die je moet doorlopen en aan welke voorwaarden je moet voldoen. Maar waarschijnlijk neem je het niet van me aan en zal hier weer lekker tegen ingaan zonder de moeite te nemen hetgeen uit te zoeken.

Ik weet van de procedures, mijn zus heeft ze doorlopen. Maar dan nog is er niet 1 procedure die je laat voelen wat het ouderschap in de praktijk betekent. Het krijgen van een kind is heel ingrijpend, zowel via adoptie als de natuurlijke weg. Al gaat het laatste vaak vele malen gemakkelijker dan adopteren.

Eke
14-03-12, 15:55
Ik denk dat gemiddeld adoptie altijd beter is dan de alternatieven.

Je kunt ook heel goed geld doneren.

Het valt me op bij het tvprogramma waarin geadopteerde kinderen hun biologische familie (ouders e.v.)zoeken en vinden dat er toch moeders en vaders in het spel zijn. Armoede zou geen reden moeten zijn om je kind af te staan.

Als een ouderloos kind in een gezin van een oom en tante goed op kan groeien,met de hele familie om hen heen, maar de financien zijn het probleem dan lijkt het me positief om financieele adoptie toe te passen.

super ick
15-03-12, 09:29
Je kunt ook heel goed geld doneren.

Het valt me op bij het tvprogramma waarin geadopteerde kinderen hun biologische familie (ouders e.v.)zoeken en vinden dat er toch moeders en vaders in het spel zijn. Armoede zou geen reden moeten zijn om je kind af te staan.

Als een ouderloos kind in een gezin van een oom en tante goed op kan groeien,met de hele familie om hen heen, maar de financien zijn het probleem dan lijkt het me positief om financieele adoptie toe te passen.

Zeker als je met het geld dat hier de opvoeding van datzelfde kind kost inculsief de vaak torenhoge kosten van de adoptie je in het betreffende land vaak het kind EN de hele bijbehorende familie kunt onderhouden.

Adoptie komt meestal voort uit egoisme. Eerst de kinderwens, lukt dat na een lang medisch traject niet dan maar adopteren om toch die kinderwens te bevredigen. Je ziet maar zelden dat mensen uit principe adopteren. Dus wel kinderen kunnen krijgen of al hebben en een kind adopteren.

Eke, ik ga jou een duimpje geven.

super ick
15-03-12, 09:32
Ik denk dat gemiddeld adoptie altijd beter is dan de alternatieven.

Een alternatief is ook dat het ter plaatse met een luttel geldbedrag vaak opgelost kan worden.