PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws VPRO zwicht alsnog voor druk joodse lobby en verwijdert kolonisten-game van de website



iReport
15-03-12, 10:41
15071
Te pas en te onpas beschuldigd worden van antisemitisme is nog altijd een effectief wapen van de joods lobby om haar zin door te drukken. Wie niet horen wil moet maar voelen. Dit heeft de VPRO inmiddels ook aan den lijve ervaren.

De omroep haalt het online spel ‘De Kolonisten van de Westelijke Jordaanoever (http://weblogs.vpro.nl/dorst/kolonisten/)’ van haar website. Het gaat eigenlijk niet om een spel maar om een visuele column die al sinds 2010 online staat. Het item kreeg zware kritiek van joodse en Israëlische organisaties omdat het “antisemitisch” zou zijn.

Het visuele schouwspel is gemaakt door VPRO Dorst, het jongerenplatform van de omroep, en is bedoeld als ironisch commentaar op het Israëlisch-Palestijnse conflict, aldus een woordvoerder van de VPRO in het NRC Handelsblad. “Het is niet bedoeld om te spelen, je kunt het niet downloaden. Je kunt het zien als een visuele column. De satire druipt ervan af.” Op de website wordt het spel aanbevolen als: “een van de items die iedereen met liefde haat”.

De kritiek uit joodse en Israëlische hoek is al langer gaande. Eerder liet de VPRO weten niet voornemens te zijn het spel van de website te verwijderen. Onder de toenemende druk van infame beschuldigingen van anti-semitisme doet de omroep doet dat nu alsnog, “niet omdat we er niet achterstaan, maar omdat het satirische doel nu wordt overschaduwd door beschuldigingen van antisemitisme”, laat een woordvoerder van de VPRO weten aan Novum.

Het zijn met name de Jerusalem Post, het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) en het CiJo, de jongerenorganisatie van het het CIDI, die het spel misplaatst en “antisemitisch” vinden.

Het Simon Wiesenthal Center, documentatiecentrum over de Holocaust, stuurde zelfs een brief naar Eurocommissaris Viviane Reding met het verzoek druk uit te oefenen op de Nederlandse regering om dit “verontrustende spel” te verwijderen. Minister Van Bijsterveldt liet bij monde van haar woordvoerder weten geen mening te hebben over het spel. “De overheid bemoeit zich niet inhoudelijk met omroepactiviteiten. Bovendien is het spel gefinancierd met verenigingsgeld, daar hebben wij niets over te zeggen.”

Korte omschrijving van het spel:
De speler moet als kolonist proberen het aantal nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever uit te breiden. Punten kunnen gescoord worden door de ‘Anne Frank-kaart’ of de ‘Ahmadinejad-kaart’ te trekken om te voorkomen dat er terrein verloren gaat. Het spel zit vol bekende vooroordelen, zo kan de speler “Joodse gierigheid” en “typische handelsgeest” inzetten tijdens het spel.

mark61
15-03-12, 11:55
De speler moet als kolonist proberen het aantal nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever uit te breiden. Punten kunnen gescoord worden door de ‘Anne Frank-kaart’ of de ‘Ahmadinejad-kaart’ te trekken om te voorkomen dat er terrein verloren gaat.

:haha:


Het spel zit vol bekende vooroordelen, zo kan de speler “Joodse gierigheid” en “typische handelsgeest” inzetten tijdens het spel.

Dat is dan weer achterlijk inderdaad.

toetsenbord
15-03-12, 11:56
Tja, andere kant van de medaille, even geen Baghdad bombarderen. Jaaa dan wordt het wel spannend.

MO_NL
15-03-12, 12:08
Arabische terroristen gebruiken als stereotiepen in multi-billion kill'm all games is ok, maar zodra er een arme jood als stereotiepe wordt afgebeeld is de wereld te klein.

toetsenbord
15-03-12, 12:09
Ik benijd ze wel, er wordt stevig voor ze gelobbyd, aan de ene kant meelijwekkend omdat ze moeilijk uit de slachtofferrol kunnen kruipen, aan de andere kant very empowering, spread your wings and show your colours!

mark61
15-03-12, 12:15
Ik benijd ze wel, er wordt stevig voor ze gelobbyd, aan de ene kant meelijwekkend omdat ze moeilijk uit de slachtofferrol kunnen kruipen, aan de andere kant very empowering, spread your wings and show your colours!

Ik benijd Israeli's niet. Leven in een permanente collectieve psychose lijkt me knap vermoeiend. En dan ergens nog aan je onderdrukte geweten moeten uitleggen waarom er zoveel bloed aan je handen kleeft. Of opa's en oma's dood je echt het recht geeft het zelf nog eens dunnetjes over te doen.

toetsenbord
15-03-12, 12:20
Ik benijd Israeli's niet. Leven in een permanente collectieve psychose lijkt me knap vermoeiend. En dan ergens nog aan je onderdrukte geweten moeten uitleggen waarom er zoveel bloed aan je handen kleeft. Of opa's en oma's dood je echt het recht geeft het zelf nog eens dunnetjes over te doen.

Ik benijd ze om het feit dat ze niet ontmenselijkt worden, dat is een primair recht van de mens, mens zijn, belangrijk, waardevol.

mark61
15-03-12, 12:23
Ik benijd ze om het feit dat ze niet ontmenselijkt worden, dat is een primair recht van de mens, mens zijn, belangrijk, waardevol.

Volgens mij zijn ze druk bezig zichzelf te ontmenselijken.

toetsenbord
15-03-12, 12:25
Volgens mij zijn ze druk bezig zichzelf te ontmenselijken.

Hey mark, even op reset jongen, ik heb 't niet over de kolonisten, we hebben het hier over de lobby. Mijn kind is stout, maar als ik zeg dat ie lief is, is ie lief! :gsm:

Opaatje... :hihi:

mark61
15-03-12, 12:26
Hey mark, even op reset jongen, ik heb 't niet over de kolonisten, we hebben het hier over de lobby. Mijn kind is stout, maar als ik zeg dat ie lief is, is ie lief! :gsm:

Opaatje... :hihi:

Mamaatje :jammer:

toetsenbord
15-03-12, 13:30
:hihi:

Nee bij mij is het omgekeerd, ik vertel iedereen dat ze stout zijn en niet eerlijk en alles wat slecht is, dus morgen gaan ze een anti-traumaweekend doorbrengen bij oma, mijn lieve moeder die mij gek vindt, en de kleinkinderen dus echt wel lief. Goeie anti-lobby hè? :zozo:

mark61
15-03-12, 15:21
:hihi:

Nee bij mij is het omgekeerd, ik vertel iedereen dat ze stout zijn en niet eerlijk en alles wat slecht is, dus morgen gaan ze een anti-traumaweekend doorbrengen bij oma, mijn lieve moeder die mij gek vindt, en de kleinkinderen dus echt wel lief. Goeie anti-lobby hè? :zozo:

Heel evenwichtig :duim: