PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Dubbele nationaliteit verbieden is een slecht idee volgens Raad van State



iReport
15-03-12, 12:00
15078
De Raad van State (RvS) heeft het druk met het afraden van de xenofobe symboolpolitiek van dit kabinet. Recent kwam naar buiten dat de RvS niets ziet in het plan van het kabinet om de dubbele nationaliteit af te schaffen. Volgens de RvS ontbreekt de noodzaak om de dubbele nationaliteit te verbieden. Dat blijkt uit een vandaag openbaar gemaakt advies van de Raad van State.

In het advies is te lezen dat 'nationaliteit en loyaliteit niet automatisch samen vallen'. Hiermee spreekt de Raad van State het kabinet tegen, dat met het afschaffen van de dubbele nationaliteit hoopt de band met Nederland versterkt wordt.

Ook het afnemen van het Nederlanderschap van mensen die een andere nationaliteit aanvragen, is volgens de RvS geen goed plan.

Minister van Binnenlandse Zaken Liesbeth Spies (CDA) laat weten dat het kabinet vasthoudt aan de plannen om de dubbele nationaliteit af te schaffen. Het zou volgens Spies namelijk niet alleen voor een sterkere band met Nederland zorgen, maar ook duidelijk geven 'omtrent de rechten en verplichtingen die tussen staat en individu bestaan'.

De Raad van State gaf het advies over de dubbele nationaliteit op 22 december 2011, maar het kwam nu pas naar buiten.

Ook inzake de visumplicht voor Turkse ondernemers staat de RvS haaks op het kabinetsbeleid. Minister Leers van Immigratie vroeg de laatste jaren een visum aan Turkse ondernemers. Hij beriep zich op een regeling uit 1957, maar volgens de Raad van State mag dat niet.

De Raad van State geeft als reden dat de overheid in de vorige eeuw ook geen visum eiste van Turkse zelfstandigen, dus mag er nu ook geen beroep op worden gedaan.

De uitspraken van de RvS zijn vooral een tegenvaller voor Wilders en zijn lakei Leers, maar stralen als zodanig af op het hele kabinet.

Karin.N
15-03-12, 13:10
Ik vind het een onzinnige discussie. Al heb je 10 paspoorten, wat maakt het uit? Iemands nationaliteit zegt mi verder niets over iemands loyaliteit.

Ben in ieder geval blij met de RvS. Laten ze in de regering aub eens hun verstand gebruiken!

mark61
15-03-12, 14:22
Tis echt hopeloos dat de RvS steeds moet ingrijpen omdat de regering een debiele puber is geworden.

Soldim
15-03-12, 14:39
Tis echt hopeloos dat de RvS steeds moet ingrijpen omdat de regering een debiele puber is geworden.

Soms vraag ik me af of ze echt zo debiel zijn, of die stukken alleen maar naar de RvS sturen om daarna tegen Wilders (cq. Henk & Ingrid) te kunnen zeggen dat ze het geprobeert hebben?

Als je ze dan een keer weer hoort praten neig je meer richting de eerste optie :hihi:

MO_NL
15-03-12, 14:46
Die Spies is wel heel rap gebrainwashed? Of zou ze geselecteerd zijn op plooibaarheid?

Als ik naar Gerd (met een zachte G) Leers kijk dan gok ik op het tweede. Die valse Limburger heeft laten zien over een ruggengraat van elastiek te beschikken. Op voorhand niet achter de man gezocht.

mark61
15-03-12, 15:03
Soms vraag ik me af of ze echt zo debiel zijn, of die stukken alleen maar naar de RvS sturen om daarna tegen Wilders (cq. Henk & Ingrid) te kunnen zeggen dat ze het geprobeert hebben?

Als je ze dan een keer weer hoort praten neig je meer richting de eerste optie :hihi:

In dat geval zijn ze laf.

CONTRA
15-03-12, 15:11
kabinet bruin 1 zal opgelucht ademhalen dat sinds kort donner de scepter zwaait binnen de raad van state

Karin.N
15-03-12, 15:13
Met de huidige regering (niet dat de vorige veel beter waren :boeps:) is het toch een uitkomst als je een tweede nationaliteit hebt. Wanneer je wordt aangesproken over het idiote Nederlandse gedoe, kun je heel rustig zeggen, sorry, ik heb een ......... paspoort:ego:

(leen)
15-03-12, 19:56
Met de huidige regering (niet dat de vorige veel beter waren :boeps:) is het toch een uitkomst als je een tweede nationaliteit hebt. Wanneer je wordt aangesproken over het idiote Nederlandse gedoe, kun je heel rustig zeggen, sorry, ik heb een ......... paspoort:ego:

Das wel een voordeeltje Idd:cool:

Wat ik me afvraag wat is nou echt de drijfveer om 2 paspoorten te hebben,
Het rootsgevoel en enkele wetten zullen er zeker bijzitten maar wat anders er is nou zo fijn aan.

Karin.N
15-03-12, 20:28
Das wel een voordeeltje Idd:cool:

Wat ik me afvraag wat is nou echt de drijfveer om 2 paspoorten te hebben,
Het rootsgevoel en enkele wetten zullen er zeker bijzitten maar wat anders er is nou zo fijn aan.

Neem Maxima, Argentijnse, toekomstige koningin van Nederland heeft 2 nationaliteiten. Waarom, omdat ze simpelweg de Argentijnse niet kan inleveren volgens de Argentijnse wet.
Idem dito geldt voor de Marokkaanse wet.

Dus je hebt vaak geen keus.

Maar waarom moeilijk doen om een 2de nationaliteit. Alsof een tweede paspoort iemands betrokkenheid in de weg staat. Als Maxima in het openbaar haar argentijnse paspoort verbrand, zou ze dus meer betrokken zijn bij Nederland wanneer we de voorstanders van 1 nationaliteit moeten geloven.

Nederland heeft dringend hervormingen nodig op het gebied van bijv. woningmarkt (hypotheekrenteaftrek!), arbeidsmarkt enz. Maar nee, we maken ons druk om een 2de nationaliteit.

mark61
15-03-12, 21:30
Das wel een voordeeltje Idd:cool:

Wat ik me afvraag wat is nou echt de drijfveer om 2 paspoorten te hebben,
Het rootsgevoel en enkele wetten zullen er zeker bijzitten maar wat anders er is nou zo fijn aan.

Nederlanders in Amerika vinden het handig Amerikaan te zijn, en de mogelijkheid te hebben later naar NL terug te keren.

Geen Marokkaan zijn in Marokko levert overal problemen op.

Alleen Turkije heeft het mogelijk gemaakt je paspoort op te geven en toch een soort status van 'ex-Turk' te krijgen die je wat voordelen geeft boven 'echte' buitenlanders.