PDA

Bekijk Volledige Versie : Schokkend: Grieken graaien naar voedsel in vuilnisbakken



Marsipulami
16-03-12, 14:02
http://www.youtube.com/watch?v=nysypmFARXA


Schokkend: Grieken graaien naar voedsel in vuilnisbakken



Door: Nadia Peeters en Luc Beernaert − 16/03/12, 14u53


Hoe zwaar de schuldencrisis de Grieken treft, wordt duidelijk in bovenstaande tv-reportage. Mensen verdringen elkaar om voedingswaren uit de vuilnisbakken van de supermarkt te vissen en smeken marktkramers en slager om hun overschotjes. We vroegen Nadia Peeters, een Vlaamse vrouw die al jarenlang in Griekenland woont en werkt, de commentaarstem te vertalen.

Peeters: "De reportage werd gedraaid in Vrilissia, een wijk van Athene dicht bij de duurdere buitenwijken".

Overal in Griekenland
"Dit is zeker niet het armste stadsdeel of het ghetto van Athene, en dit zijn toestanden die ondertussen overal in Griekenland voorkomen. De reportage werd getoond op de commerciële tv-zender Alpha".

Commentaarstem: "Het is negen uur 's avonds en een twintigtal mensen verdringen zich om de vuilnisbakken van de plaatselijke supermarkt voor hun dagelijkse maaltijd. Onder hen gepensioneerden, economische vluchtelingen, werklozen en zelfs kinderen"

"Geef die croissant aan dat kind"
Peeters: "Op een gegeven moment zegt iemand: 'Geef die croissant aan dat kind daar'. Dit zijn shokkende beelden die nog nooit te zien waren in dit land. In hun winkelkarretjes liggen waren die over hun houdbaarheidsdatum zijn: melk, yoghurt, brood, bevroren inktvis".

"Een vrouw zegt dat ze ziek geworden is en haar werk kwijt is. 'Wat moet ik anders doen?' vraagt ze hopeloos".

"De marktkramer zegt: 'Vroeger hadden deze mensen nog wel 20 euro om de dag mee door te komen, maar zelfs dat hebben ze niet meer. Ze vragen me om mijn overschotjes op het einde van de dag niet weg te gooien. Zelfs bruine bananen nemen ze mee'"

"Vervolgens vraagt de reporter of dit vreemdelingen of zigeuners zijn. De marktkramer antwoordt: 'Nee, het zijn vooral gepensioneerde en werkloze Grieken, ik word er zelf verdrietig van'. Daarna bij de slager en de visverkoper hetzelfde verhaal, de laatste laat de kleine visjes in een zak die hij bijhoudt om weg te geven".

Geen geld voor brood
"De bakker zegt dat sommige mensen zelfs geen geld hebben om brood te kopen. Mensen die langer dan een jaar werkloos zijn, hebben vaak geen enkel inkomen meer en kunnen zelfs hun kinderen geen eten meer geven, terwijl hun ouders pensioen moeten inleveren door de besparingen".

"De reporter zegt ten slotte: 'Uit deze vuilbakken halen mensen elke avond waren die over datum zijn. Over enkele uren begint weer de strijd om het dagelijkse voedsel bij de vuilbakken van deze supermarkt'".

TonH
16-03-12, 19:50
Ik zag de reportage op Alpha en eigenlijk slaat het nergens op.

Ten eerste zag ik dit soort dingen al toen ik nog in Athene woonde. Ook in een 'betere' buitenwijk. Daar had je 2x per week een markt. En aan het eind van de marktdag zag je mensen het weggegooide groente en fruit van de straat zoeken. Verder was daar ook een supermarkt waar dit soort dumpsters stonden. En inderdaad ook daar zag je mensen in de avond het afval van de dag doorzoeken. En dat was in 2006-2007. Dus ver voor het begin van de huidige ellende.

Wat verder terug. Toen ik nog in Amsterdam woonde zag je deze beelden elke dag bij het sluiten van de Albert Cuypmarkt. Keurig nette mensen die uit de hopen fruit en groente en overig afval de voor hen bruikbare spullen haalden.

En toevallig zag ik gisteren een docu van National Geographic over het fenomeen Freegans. Dat zijn mensen in de VS die als levensstijl/visie hebben dat ze 's avonds de dumpsters bij supermarkten langs gaan om daar al het nog bruikbare spul en consumeerbare voedsel uit te halen, waarna ze dat gebruiken.
Wil ik nu zeggen dat er geen mensen zijn hier die het verschrikkelijk slecht hebben? Nee natuurlijk zijn die er. Zwervend en in de rij voor de gaarkeukens proberen zij te overleven. Maar dat zijn niet deze mensen. En wanneer je hier bent zul je dit soort dingen verder bijna niet zien. Niet meer of minder dan in alle steden ter wereld.

Maar helaas gaat dit beeld nu weer de wereld over en is het de zoveelste karikatuur over Griekenland en Grieken die er alleen maar voor zorgen dat herstel van de ellende alleen maar langer zal duren.

Bofko
17-03-12, 11:47
Ik zag de reportage op Alpha en eigenlijk slaat het nergens op.
wereld over en is het de zoveelste karikatuur over Griekenland en Grieken die er alleen maar voor zorgen dat herstel van de ellende alleen maar langer zal duren.

Inderdaad een merkwaardig verschijnsel.
'Mensen die naar voedsel graaien in vuilnisbakken' wordt pas schokkend als daar een invalshoek bijgeleverd wordt door de berichtgever. Maar , zo zonder verdere contekst, kunnen we dat verschijnsel ook in de eigen Nederlandse stad waarnemen.Met de eigen ogen gewoon , en niet via een beeld van anderen. Het geeft dan hoogstens een soort ongemakkelijk gevoel, waarschijnlijk omdat iedere identificatie ontbreekt.

Ik had dat ook vorig jaar bij die plunderingen in Londen. De 'schokkende' suggestie die daarvan uitging was de algemene anarchie en totale gebrek aan beschaving dat zo dicht om de hoek ligt. Totdat ik het verhaal hoorde van de plunderingen in Rotterdam aan het het einde van de oorlog toen de Duitsers net weggetrokken waren het het gezag nog niet helemaal hersteld. Daarna kregen we de o zo fatsoenlijke jaren 50.

iReport
17-03-12, 18:26
De Grieken worden aan de bedelstaf gedwongen door de EU omdat "wij" geen zin hebben om onze banken op te laten draaien voor de risico's die ze bij volle bewustzijn hebben genomen.

Als je jarenlang honderden miljarden euro's uitleent aan armlastige Zuid-Europeanen waarvan je als bank behoort te weten dat ze niet over de verdiencapaciteit beschikken om al dat geld terug te betalen dan is het schandalig dat "we" de banken weer redden. Laat die banken lekker zelf voor de consequenties opdraaien!

Vergeet niet dat wij op dit moment in Nederland de 30 miljard aan het bezuinigen zijn die Bos en co aan ABN/ING/AEGON/SNS gegeven hebben.

De komende 10 jaar zijn wij bezig om het geld op te hoesten dat de politici en centrale bankpresidenten (Super Mario) zo grif aan het uitdelen zijn.

SCHANDE!

Binnen enkele maanden krijgen we te maken met het Spaanse falliet, dat laat zich niet zo eenvoudig manipuleren als de Grieken. Maak je borst maar nat.