PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Meer Nederlanders met dubbele nationaliteit



knuppeltje
19-03-12, 10:53
15104
Op 1 januari 2011 telde Nederland 1,2 miljoen personen met de Nederlandse en minstens één andere nationaliteit. Dat is per saldo 40 duizend meer dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Bijna de helft van de Nederlanders met een meervoudige nationaliteit heeft ook de Turkse of de Marokkaanse nationaliteit.

Helft van toename in 2010 door geboorte
Kinderen van wie één van de ouders naast een Nederlandse een niet-Nederlandse nationaliteit heeft, krijgen bij geboorte een meervoudige nationaliteit. in 2010 gold dit voor 24 duizend kinderen.

Verder werden 16 duizend personen door naturalisatie Nederlander met behoud van de oorspronkelijke nationaliteit en verkregen bijna 7 duizend personen het Nederlanderschap naast hun oorspronkelijke nationaliteit via een optie of adoptie.

In totaal werden 47 duizend personen in 2010 Nederlander met behoud van hun oorspronkelijke nationaliteit. Naast geboorte, naturalisatie, optie en adoptie zijn er ook mensen met een dubbele nationaliteit naar Nederland komen of eruit vertrekken. Per saldo vertrokken er in 2010 bijna 7 duizend personen met een dubbele nationaliteit uit Nederland.

Laagste aantal naturalisaties sinds 1990
In 2010 werden in totaal 18 duizend personen door naturalisatie Nederlander, van wie er 16 duizend ook hun oorspronkelijke nationaliteit behielden. In de jaren voor 2010 lag het aantal naturalisaties steeds rond de 22 duizend. De sterke daling werd vooral veroorzaakt doordat de Immigratie- en Naturalisatiedienst in 2010 minder beslissingen nam over verzoeken tot naturalisatie dan in voorgaande jaren. Sinds 1990 is het aantal naturalisaties niet meer zo laag geweest.

Drie op de tien genaturaliseerden van oorsprong Turk of Marokkaan.
Van de 18 duizend personen die in 2010 tot Nederlander zijn geneutraliseerd waren er bijna 14 duizend meerderjarig en ruim 4 duizend minderjarig. Drie op de tien hadden oorspronkelijk de Turkse of de Marokkaanse nationaliteit. (blikopnieuws.nl)


Zo makkelijk is het dus. Als je stilletjes het aantal ambtenaren bij die diensten flink vermindert dan volgt de rest vanzelf en hoef je niet in de Kamers moeilijk te gaan doen als je er niet de show mee wilt stelen.

mark61
19-03-12, 11:39
Zitten hier ook de Nederlanders in den vreemde bij die een andere nationaliteit hebben aangenomen? Vast niet.

knuppeltje
20-03-12, 08:08
Zitten hier ook de Nederlanders in den vreemde bij die een andere nationaliteit hebben aangenomen? Vast niet.

Nee, en dat zijn er heel wat. Ze zijn de laatste tijd ook wat opstandig daarover en een stelletje daarvan, diplomaten zoals consuls, en ander gespuis, hebben zelfs de gore lef gehad om er een tijdje geleden een soort protestclub voor op te richten met zelfs een meldpunt. Hoe durven ze. Maar de betreffende minister heeft heel dapper al eerder laten weten daar niet voor te zullen zwichten. Ook zij hebben maar te kiezen voor één paspoort, en daarmee uit.

knuppeltje
20-03-12, 08:15
Mag ik misschien even van MO_NL vernemen waarom en wat hij in mijn bericht heeft zitten verklooien, zomaar zonder opgaaf van reden?

Ok, ik kan me heel goed indenken dat mods het niet altijd met me eens zijn, maar ik verwacht wel het fatsoen van ze om even te vertellen waarom ze in berichten gaan zitten klooien. Als je het ergens niet mee eens bent dan kun je dat gewoon zeggen.