PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Steeds meer allochtonen doen vrijwilligerswerk



iReport
19-03-12, 14:06
15105
De integratie van allochtonen in Eindhoven gaat steeds beter. Vooral op het werk hebben allochtone en autochtone Eindhovenaren steeds vaker goed contact met elkaar. Privé is dat allemaal beduidend minder.

Dit blijkt uit de integratiemonitor van de gemeente Eindhoven. Omdat het de laatste jaren beter gaat met de integratie gaan burgemeester en wethouders door op de ingeslagen weg.

Wel is het aantal allochtonen dat aan sport doet verminderd. De gemeente wil een apart onderzoek om de reden daarvan te achterhalen.

Een ander probleem is het aantal vroegtijdige schoolverlaters. Turken vormen daarop een gunstige uitzondering, maar Surinaamse, Antilliaanse en Marokkaanse leerlingen gaan steeds vaker zonder diploma van school.

De gemeente gaat aanvullende maatregelen nemen om te proberen meer allochtonen aan het sporten te krijgen en om de schooluitval onder allochtonen tegen te gaan.

Opvallend is verder dat de verschillende groepen allochtonen onderling steeds vaker contact hebben en daardoor ook steeds meer begrip voor elkaar krijgen. De autochtone Eindhovenaren blijven daarbij aan de kant staan.

Meer dan de helft van de autochtone Eindhovenaren heeft geen negatief beeld van hun allochtone stadsgenoten. Een uitzondering zijn de Marokkaanse Eindhovenaren, die hebben een negatief imago onder de autochtone bevolking.

Een andere opvallend punt is het aantal allochtonen dat aan vrijwilligerswerk doet. Het verschil tussen autochtone en allochtone vrijwilligers is de afgelopen jaren helemaal opgelost.

super ick
20-03-12, 15:05
15105
Een ander probleem is het aantal vroegtijdige schoolverlaters. Turken vormen daarop een gunstige uitzondering, maar Surinaamse, Antilliaanse en Marokkaanse leerlingen gaan steeds vaker zonder diploma van school.


Steeds vaker?

Waarom nog steeds 'steeds vaker' vraag ik mij af. Ik lees het al jaren en het groeit nog steeds?

Is hier sprake van een misverstand, zijn er geen maatregelen genomen of hebben ze niets geholpen?