PDA

Bekijk Volledige Versie : De vonken springen, maar slaan niet aan



IbnRushd
26-03-12, 12:05
De vonken springen, maar slaan niet aan

Gastredacteur
16:00 zondag 25 maart 2012

Er is een belangrijk verschil tussen Anders Breivik en Mohammed Merah, betoogt schrijver Said el Haji, in een bijdrage die eerder verscheen op zijn eigen site (http://saidelhaji.com/).

‘Er is een katalysator nodig. Een vonk geslagen uit een vuursteen, geleverd door een eenling met een messiascomplex. De geschiedenis staat bol van dat soort eenzame wolven, zelfverklaarde martelaars, solitiaire kamikazepiloten. Dat is toch de les van 1914? Eén kogel in Sarajevo, één dode Franz Ferdinand in een cabriolet, en de Eerste Wereldoorlog barstte los.’ Deze passage is afkomstig uit het Boekenweekgeschenk Heldere hemel van Tom Lanoye. Historisch klopt hij niet, omdat de moordenaar van Franz Ferdinand geen eenling met een messiascomplex of zelfverklaarde martelaar was maar onderdeel van in totaal zes geoefende moordenaars die in opdracht handelden van het Servische leger; maar de woorden die Tom Lanoye in de mond van zijn fictieve generaal Van Buren legt, zijn actueel. Ja, het verschijnsel ‘lone-wolf terrorisme’ is weer een beetje in de aandacht, nu de Frans-Algerijnse Mohammed Merah in Toulouse zijn gruweldaden heeft gepleegd, per scooter.

Het verhaal van Heldere hemel gaat trouwens over een echte gebeurtenis die plaatsvond op 4 juli 1989, vlak voor het einde van de Koude Oorlog, toen een Russische MiG-23 zomaar het Westerse luchtruim betrad en de autoriteiten met de handen in het haar zaten over hoe te handelen. Een van de fictieve personages in het verhaal, Chief of Staff Clark Rogers, snapt niet waarom de Sovjet-Unie aanvalt met maar één vliegtuig. Waarop generaal Van Buren, een ander fictief personage, de eergenoemde les van 1914 aanhaalt. ‘Eén kogel in Sarajevo, één dode Franz Ferdinand in een cabriolet, en de Eerste Wereldoorlog barstte los. Twintig miljoen doden.’ Uiteindelijk stort het vliegtuig neer op een huis in België: één dode. Het was een ongeluk; het ging helemaal niet om een aanslag om een ramp van wereldformaat uit te lokken, de Russische piloot had gewoon omwille van technische problemen het toestel verlaten.

Is de scooterkiller van Toulouse, Mohammed Merah, een eenzame wolf met een messiascomplex? Ja, stelt Han van der Horst op Joop.nl (http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/breivik_en_merah_een_en_hetzelfde_gevaar/). ‘Anders Breivik en Mohammed Merah lijken op elkaar als twee druppels water. (…) Zij kozen allebei voor martelaarschap. In de traditie van de radicale Jihad betekent dat de dood. De kruisvaarder van de westerse cultuur accepteert de gevangenisstraf. Allebei hopen zij dat hun voorbeeld navolging krijgt.’ Hoewel beide figuren producten zijn van de uiterst complexe tijd waarin wij leven, zie ik vooral de verschillen en kom daarmee ook tot een andere conclusie.

Mohammed Merah lijkt zijn aanslagen niet zodanig te hebben gecoördineerd dat het tot een algeheel bloedbad zou kunnen leiden. Hij heeft zich niet verloren in orgastisch geweld zoals Breivik, maar zijn moorden uitgespreid over meerdere dagen. Alsof hij met iedere aanslag die hij pleegde wilde zien wat de gevolgen waren. Misschien genoot hij van zijn nieuwe rol als stille ideologische wreker. Hoe dan ook, hij wekt bij mij eerder de schijn van een verloren jongeman die tenminste één keer in zijn leven iets wil doen wat de wereld opschrikt dan als de spreekwoordelijke druppel die de maatschappelijke emmer doet overlopen. Zelf heeft hij weliswaar verklaard een Jihadist te zijn en in dienst van al-Qaeda te handelen, maar dat valt nog maar te bezien. Het zal me niet verbazen als blijkt dat het om een eenling gaat die wanhopig dorst naar grootsheid en betekenis, een groter verband genaamd al-Qaeda dat hem uit zijn nietige bestaan moet optillen. Noem mij voorbarig, maar zijn daden en zijn verklaring kunnen heel wel worden gezien als een stoutmoedige open sollicitatie daartoe.

Waar ik het eigenlijk over wil hebben, is de voorbeeldige wijze waarop de wereld zijn kalmte bewaart. Ja, er is angst en crisis in de wereld. Er is extremisme en nihilisme. Er zijn ook politici die niet terugdeinzen om moord en brand te schreeuwen ten dienste van de eigen politieke propaganda. Er is zelfs een Eindtijdverwachting. Maar de wereld laat zich niet meer gauw op de kast jagen. Er wordt niet eens gretig gereageerd op de oorlogsretoriek van een Netanyahu of een Ahmadinejad, noch laat de wereld, uitzonderingen daargelaten, zich uitlokken tot haatzaaiende simplismen over grote groepen mensen. De vonk slaat niet aan. De wereld is geen licht ontvlambaar kruitvat. Zelfs de Franse presidentskandidate Marine Le Pen reageerde ronduit redelijk. Ze zei: ‘Ik zeg al 10 jaar, hele wijken zijn in handen van islamitische fundamentalisten en ik zeg nog een keer dat het gevaar vandaag wordt onderschat.’ Peanuts. Het is niet eens populistisch! Wat Le Pen namelijk doet is de verantwoordelijkheid leggen waar hij hoort, bij de staat. Wanneer de staat hele wijken, de beruchte banlieus, laat verloederen en jongeren voor galg en rad laat opgroeien, dan kun je er donder op zeggen dat radicale groeperingen vroeg of laat misbruik maken van hun – terechte − grieven. Als die radicale groeperingen je niet weten te vinden, dan zoek je ze zelf wel op, desnoods in Afghanistan. Jongeren willen niets liever dan nuttig zijn. Je bent jong en je wilt wat, nietwaar? Tam van Le Pen. Heel tam. En waar is Geert Wilders? Die heeft andere dingen aan zijn hoofd: de zoveelste bezuinigingen, een muiter. Even niet dus.

Laten we wel wezen, het is anders geweest. Zo werd in 1938 te Parijs een Duitse diplomaat, Ernst von Rath, doodgeschoten. Dader was de joodse student Herschel Grynszpan, die handelde uit woede over zijn gedeporteerde familie in Duitsland. Voor de nazi’s een uitstekende window of opportunity, zoals dat in politieke termen heet, om het gehele Jodendom de schuld te geven. Of zoals de Minister van Propaganda Joseph Goebbels het destijds verwoordde: ‘Niet Herschel Grynszpan, maar het gehele Jodendom is verantwoordelijk voor de dood van een Duitse diplomaat.’ Het gaat veel te ver om te stellen dat de aanslag de Tweede Wereldoorlog heeft ingeluid, zoals de aanslag op keizer Franz Ferdinand dat deed met de Eerste Wereldoorlog. Maar waarin de aanslag op Von Rath wél resulteerde, is de grootste pogrom die de joden ooit is aangedaan: de Kristallnacht, een al te feestelijke benaming voor een koortsachtige gebeurtenis waarbij joden in elkaar werden geslagen en hun winkels vernield. Voorwaar, geen kattenpis. Had die arme Grynszpan geweten dat de nazi’s zo disproportioneel tekeer zouden gaan, dan, zo durf ik er veel om te verwedden, zou hij de aanslag niet hebben gepleegd. Dat is het grote verschil met de ‘lone-wolf terrorist’ van vandaag de dag, die zijn gruwels pleegt met de bedoeling een waar pandemonium uit te lokken. Breivik is er zo een. Zijn droom is een oorlog te ontketenen tegen alles wat links en multicultureel is. Hij hoopte de katalysator te zijn van een vernietigingsproces, de vonk uit de vuursteen die het kruitvat tot ontploffing brengt in de ijdele hoop dat de wereld er beter uit zou komen, als een fenix uit de as. Merah lijkt helemaal niet zo mythologisch geïnspireerd. Zijn tactieken komen eerder uit fatalistische misdaadfilms als La haine en Scarface dan uit een professioneel genoten training in religieus geïnspireerd geweld ergens in Verwegistan. Ook scandeerde hij niet de geijkte leuzen over de grootsheid van Allah en het ongeloof van het Westen. Nee, in plaats daarvan kwam hij schietend uit de badkamer tevoorschijn en dook hij, nog altijd schietend (dertig kogels vuurde hij af, hier en daar agenten verwondend) door het raam voordat hij buiten op straat te pletter stortte.

Bron: sargasso.nl (http://sargasso.nl/archief/2012/03/25/de-vonken-springen-maar-slaan-niet-aan/)

mark61
26-03-12, 13:41
Kijk, dat is een normaal verhaal. Maar niet in het straatje van de islamofobe islamfundamentalisten.

iReport
26-03-12, 14:54
En dus zullen "ze" het wel laten om hier op te reageren. Geen eer aan te behalen voor ze.

Max Stirner
26-03-12, 16:15
En dus zullen "ze" het wel laten om hier op te reageren. Geen eer aan te behalen voor ze.


Klopt, geen eer aan te behalen:


Wanneer de staat hele wijken, de beruchte banlieus, laat verloederen en jongeren voor galg en rad laat opgroeien, dan kun je er donder op zeggen dat radicale groeperingen vroeg of laat misbruik maken van hun – terechte − grieven.

super ick
26-03-12, 18:06
Klopt, geen eer aan te behalen:


Wanneer de staat hele wijken, de beruchte banlieus, laat verloederen en jongeren voor galg en rad laat opgroeien, dan kun je er donder op zeggen dat radicale groeperingen vroeg of laat misbruik maken van hun – terechte − grieven.




Dat er ook andere factoren kunnen meespelen zoals ongeinteresseerde ouders, ontbreken van ruggegraat, misplaats egogevoel, onaangepastheid, criminaliteit, intelligentieniveau van een garnaal, etc.


Maar nee het is uiteraard allemaal de schuld van de staat. Altijd maar weer ligt de schuld buiten henzelf. Aanslagen zijn onvermijdbaar en natuurlijk ook eigen schuld.

knuppeltje
27-03-12, 09:35
Wanneer de staat hele wijken, de beruchte banlieus, laat verloederen en jongeren voor galg en rad laat opgroeien, dan kun je er donder op zeggen dat radicale groeperingen vroeg of laat misbruik maken van hun – terechte − grieven.

En voor je het weet zijn ze dan zo dolgedraaid dat ze naar geweld grijpen. Maar als ik een paar experts hier moet geloven dan komt het eigenlijk door de islam...die is daar de schuld van. Ik denk dat ik ze maar niet ga geloven, moeten ze eerst maar eens met de bewijzen komen die profeten.

Max Stirner
27-03-12, 18:29
Dat er ook andere factoren kunnen meespelen zoals ongeinteresseerde ouders, ontbreken van ruggegraat, misplaats egogevoel, onaangepastheid, criminaliteit, intelligentieniveau van een garnaal, etc.




:zegniets:

(leen)
27-03-12, 19:04
En voor je het weet zijn ze dan zo dolgedraaid dat ze naar geweld grijpen. Maar als ik een paar experts hier moet geloven dan komt het eigenlijk door de islam...die is daar de schuld van. Ik denk dat ik ze maar niet ga geloven, moeten ze eerst maar eens met de bewijzen komen die profeten.

Zeker niet de schuld, en zo kan je het cristendom ook nergens de schuld van geven.
situatie word wel misbruikt om zieltjes te winnen, zo worden geloven misbruikt door hun eigen aanhangers.

Verlicht
27-03-12, 19:34
waaroom probeert men toch wel een vermeend verschil te vinden tussen Breivik & Merah ? in de zin van welke van 2 zou erger zijn dan de ander ....ze zijn allebei erg & allebei uit hetzelfde hout gesneden : dat heet de menselijk natuur , psyche ...

sommige mensen zijn nou eenmaal meer geneigd getriggerd te worden door propaganda dan anderen : Breivik & Merah maken wel een deel uit die mesnen dus

Verlicht
27-03-12, 19:38
Zeker niet de schuld, en zo kan je het cristendom ook nergens de schuld van geven.
situatie word wel misbruikt om zieltjes te winnen, zo worden geloven misbruikt door hun eigen aanhangers.

Breivik was wel een pragmatisch machiavellistisch agnost die wel het christendom misbruikte om een 'Tegenwicht " te bieden tegen de aanwezigheid van islam & moslims in Europa

Merah daarentegen had bijna niks met islam te maken in de praktijk : he was even seen partying & dancing days before the shootings, so

Verlicht
27-03-12, 20:11
"The West won the world not by the superiority of its ideas or values or religion but rather by its superiority in applying organized violence. Westerners often forget this fact, non-Westerners never do."


- Samuel P. Huntington

knuppeltje
28-03-12, 09:24
Zeker niet de schuld, en zo kan je het cristendom ook nergens de schuld van geven.
situatie word wel misbruikt om zieltjes te winnen, zo worden geloven misbruikt door hun eigen aanhangers.

Het zijn af en toe net mensen.

(leen)
28-03-12, 10:08
Breivik was wel een pragmatisch machiavellistisch agnost die wel het christendom misbruikte om een 'Tegenwicht " te bieden tegen de aanwezigheid van islam & moslims in Europa

Merah daarentegen had bijna niks met islam te maken in de praktijk : he was even seen partying & dancing days before the shootings, so

So bewijst dat alleen het verschil tussen Merah's geloofsbeleving en de jouwe.

Bijkomen nadeel van reli's is dat een aantal zich alleen houdt aan de artikelen die hun aanspreken,
lekker gemakkelijk om je denkwijze te motiveren.

Charlus
28-03-12, 10:09
zo worden geloven misbruikt door hun eigen aanhangers.
Zeker weten. Er is geen verschil tussen een geloof aanhangen en het misbruiken.

knuppeltje
28-03-12, 10:40
Zeker weten. Er is geen verschil tussen een geloof aanhangen en het misbruiken.

We zijn vandaag weer lekker kort door de bocht, niet?

Charlus
28-03-12, 11:12
:hihi: Het kan handig zijn om jezelf te ontsmetten van de gedachte dat gelovigen te onderscheiden zijn in good guys die op de juiste wijze (bepaal jij de juiste wijze? nee? wie dan wel?) met hun geloof omgaan en hypocriete vuilakken met een eigen agenda die het geloof misbruiken. Het uitgangspunt schijnt steeds te zijn dat geloof in beginsel mooi en goed is, maar die vervelende mensen hè? Een eigenaardig uitgangspunt, helemaal wanneer het wordt uitgedragen door ongelovigen. Alsof ook zij van mening zijn dat religies van boven komen.
Alle gelovigen zijn gewoon mensen met een eigen agenda. Wat ik op WSDB zie, is dat 'ze' allemaal hun eigen geloof bedenken. 100% misbruik.

Verlicht
28-03-12, 19:32
So bewijst dat alleen het verschil tussen Merah's geloofsbeleving en de jouwe.

Bijkomen nadeel van reli's is dat een aantal zich alleen houdt aan de artikelen die hun aanspreken,
lekker gemakkelijk om je denkwijze te motiveren.



Ben je dom of zo ?

Ik zei dat beide Merah & Breivik gemotiveerd waren door niet-religieuze drijfveren

knuppeltje
29-03-12, 08:39
Wat ik op WSDB zie, is dat 'ze' allemaal hun eigen geloof bedenken. 100% misbruik.

En hier niet denk je?

(leen)
29-03-12, 08:47
Ben je dom of zo ?

Ik zei dat beide Merah & Breivik gemotiveerd waren door niet-religieuze drijfveren

Sinds wanneer is jou woord de enige waarheid, Kan jij in Merah's hart kijken ofzo?

We zullen nooit echt weten wat zijn recente gedachten waren,alles is mogelijk.

mark61
29-03-12, 09:55
Sinds wanneer is jou woord de enige waarheid, Kan jij in Merah's hart kijken ofzo?

We zullen nooit echt weten wat zijn recente gedachten waren,alles is mogelijk.

Alle mensen die hem ook maar vagelijk kenden zijn uitgebreid ondervraagd. Familie, vrienden in heden en verleden, buren, familie van buren, tot de melkboer aan toe. Zelf was hij bijzonder spraakzaam in de 30 uur stand-off met de politie.

Dus ja, we kunnen ons een heel aardig beeld vormen van wie Mohammed Merah was. Alleen een aantal mensen hier wil dat gewoon niet zien, doen hun ogen dicht en drammen maar door over hun eigen fantasieMerah die ze zelf bedacht hebben, een één-dimensionale stripfiguur, een zombie-korankloon.

(leen)
29-03-12, 15:07
Alle mensen die hem ook maar vagelijk kenden zijn uitgebreid ondervraagd. Familie, vrienden in heden en verleden, buren, familie van buren, tot de melkboer aan toe. Zelf was hij bijzonder spraakzaam in de 30 uur stand-off met de politie.

Dus ja, we kunnen ons een heel aardig beeld vormen van wie Mohammed Merah was. Alleen een aantal mensen hier wil dat gewoon niet zien, doen hun ogen dicht en drammen maar door over hun eigen fantasieMerah die ze zelf bedacht hebben, een één-dimensionale stripfiguur, een zombie-korankloon.

Heb je voor mij een neutraal linkje?
De eerste 40 hits geven alleen maar aan dat ie niet meer in algerije welkom is of toch een moslimfanaat was.

mark61
29-03-12, 15:26
Heb je voor mij een neutraal linkje?
De eerste 40 hits geven alleen maar aan dat ie niet meer in algerije welkom is of toch een moslimfanaat was.

Als je Frans spreekt, alles op Le Monde. Er ging deze keer erg veel lost in translation.

(leen)
29-03-12, 15:31
Als je Frans spreekt, alles op Le Monde. Er ging deze keer erg veel lost in translation.

Voor mij dus onbereikbaar nieuws, toch jammer dat het niet in Engels of Nederlands gepubliceerd werd.

mark61
29-03-12, 16:46
Voor mij dus onbereikbaar nieuws, toch jammer dat het niet in Engels of Nederlands gepubliceerd werd.

Dit is wel een aardige bron, in het algemeen ook: Mohammed Merah: Profile Of Toulouse Shooting Suspect Who 'Led Two Lives' (http://www.huffingtonpost.co.uk/2012/03/21/gunman-suspect-description_n_1370148.html). Voorproefje:

“He never talked about politics, or religion, as if he wasn’t interested by it. I used to see him from time to time at the mosque but he wasn’t very devout. He was taken overtaken by raving madness, I can’t believe it,” cried one of his friends, who wishes to remain anonymous.

Al-Jazeera heeft vaak diepgravende artikelen of opiniestukken waar je het al dan niet mee eens kan zijn, maar die toch altijd wel informatief zijn: Merah: From petty criminal to killer - Features - Al Jazeera English (http://www.aljazeera.com/indepth/features/2012/03/201232211333224295.html). Voorproefje:

A third contemporary, who declined to give his name, said he went to primary school with Merah and they had remained friends.

"He likes football and motor-bikes like any other guy his age," said the man, dressed in a blue French national soccer shirt. "I didn't even know he prayed."

Verlicht
29-03-12, 18:55
Sinds wanneer is jou woord de enige waarheid, Kan jij in Merah's hart kijken ofzo?

We zullen nooit echt weten wat zijn recente gedachten waren,alles is mogelijk.

nou, nou , nu ga je pas zingen op een heel ander toon terwijl je eerder zo zeker was van zijn vermeend religeius motivatie

we kunnen inderdaad nooit doordringen tot het bewustijn of ziel van de man in kwestie , maar 1 ding is zeker : al die data over het leven van de man spreekt boekendelen dus

Bestudeer die data maar dan

Charlus
29-03-12, 19:16
En hier niet denk je?
Hier? Hier op NVDD? Hier in Nederland, waar WSDB in Marokko is? De moslims op WSDB nam ik alleen als voorbeeld. Ik doel op alle gelovigen, in ieder geval op Chistenen, moslims en Joden. Mensen nemen een geloof aan om er zelf beter van te worden waarbij ze nagenoeg altijd het geloof omvormen, misbruiken, tot iets wat het beste bij hen past, daarvoor zijn het mensen. Vervolgens zeggen ze (mede) te handelen vanuit dat geloof waardoor alles wat ze doen automatisch dik voor mekaar is, in ieder geval voor henzelf. Wanneer anderen er iets van zeggen, vertonen die niet het juiste respect en/of hebben geen begrip van hun geloof. Ik zie geen fundamenteel verschil tussen het geloof van de brave lieden van Westboro Baptist Church en uhm..., kun je je Wortel nog herinneren? Geloof navolgen = geloof misbruiken. Theoretisch is het bestaan van monomane rabiate fundie's denkbaar die hun geloof niet misbruiken. Kluizenaars in grotten of zo, die leven van gras en dauw.

(leen)
30-03-12, 08:43
Dit is wel een aardige bron, in het algemeen ook: Mohammed Merah: Profile Of Toulouse Shooting Suspect Who 'Led Two Lives' (http://www.huffingtonpost.co.uk/2012/03/21/gunman-suspect-description_n_1370148.html). Voorproefje:

“He never talked about politics, or religion, as if he wasn’t interested by it. I used to see him from time to time at the mosque but he wasn’t very devout. He was taken overtaken by raving madness, I can’t believe it,” cried one of his friends, who wishes to remain anonymous.

Al-Jazeera heeft vaak diepgravende artikelen of opiniestukken waar je het al dan niet mee eens kan zijn, maar die toch altijd wel informatief zijn: Merah: From petty criminal to killer - Features - Al Jazeera English (http://www.aljazeera.com/indepth/features/2012/03/201232211333224295.html). Voorproefje:

A third contemporary, who declined to give his name, said he went to primary school with Merah and they had remained friends.

"He likes football and motor-bikes like any other guy his age," said the man, dressed in a blue French national soccer shirt. "I didn't even know he prayed."

De h.p. spreekt van een dubbelleven en al.j. geïnterviewden vertellen over een man die feestte zonder alcohol maar ook bidde,
Het blijft een divers typetje,moeilijk te peilen of zijn geloof aan de bakermat van van zij daad stond,wellicht meer inf in de toekomst.

(leen)
30-03-12, 08:50
nou, nou , nu ga je pas zingen op een heel ander toon terwijl je eerder zo zeker was van zijn vermeend religeius motivatie

we kunnen inderdaad nooit doordringen tot het bewustijn of ziel van de man in kwestie , maar 1 ding is zeker : al die data over het leven van de man spreekt boekendelen dus

Bestudeer die data maar dan

Je kan ook niet zeggen dat het 100% zeker seculair was,
Lees zelf maar eens,niets is zeker bij deze man. en de laatste arrestaties in Toulouse spreken over een mogelijke relatie met Merah.

NOS Nieuws - Franse extremisten opgepakt (http://nos.nl/artikel/357150-franse-moslimextremisten-opgepakt.html)

Stel nou eens dat hij door de ridders van trots is ingelijfd en als stroman is ingezet,
jammer dat hij er dan is ingetrapt maar dan blijft er van je seculiere denkweg niets meer over.

Verlicht
30-03-12, 20:28
Je kan ook niet zeggen dat het 100% zeker seculair was,
Lees zelf maar eens,niets is zeker bij deze man. en de laatste arrestaties in Toulouse spreken over een mogelijke relatie met Merah.

NOS Nieuws - Franse extremisten opgepakt (http://nos.nl/artikel/357150-franse-moslimextremisten-opgepakt.html)

Stel nou eens dat hij door de ridders van trots is ingelijfd en als stroman is ingezet,
jammer dat hij er dan is ingetrapt maar dan blijft er van je seculiere denkweg niets meer over.

Nogmaals :

Al die data over het korte miserabel leven van Merah spreekt nogmaals boekendelen & liegt er absoluut niet om :

men kan wel soms deel nemen aan bepaalde destructieve activiteiten of gedrag ...op een al dan niet bewust pragmatisch manier al zou men niet echt erin geloven : Merah had bijv weinig met islam in de praktijk dus

Zelfs als men een full-time moslim praktiserend gelovige zou zijn & dan vervolgens een bepaald misdrijf gaat plegen in totaal contrast & in totaal strijd met de elementaire beginselen van islam , dan moet maar men die afdwaling van de desbetreffend moslim in de psyshisch & ander down-to-earth toestand van de moslim of mens in kwestie zoeken want islam zet moslims zeker niet aan tot het vermoorden van onschuldige mensen , laat staan het vermoorden van kinderen notabene

die loser ordinaire crimineel had geprobeerd "iets van zijn miserabel leven " te maken of "een zin aan zijn miserabel leven te geven " via het plegen van een spectaculaire misdrijf om het leven op een "glorieus manier " te verlaten want hij had geen enkel uitzicht op een waardig toekomst & vervolgens niet het lef had om verder door het leven te gaan : zijn mislukte zelfmoord in de gevangenis is een extra bewijs voor het feit dat ie wel een dood wens had die hij aan anderen overliet om te laten vervullen want hij was niet eens "dapper" genoeg om zelf een echt zelfmoord te plegen dus

Zijn verschrikelijk daad had dus meer te maken met zijn psychisch socio-economisch hopeloos toestand dan met welke religie dan ook : soms gaan mesnen wel bepaalde dingen doen in naam van religie bijv om hun ander diep geworteld onderliggende motieven te verbergen als uitlaatklep dus

Als hij "religieuze motieven " zou hebben gehad dan zou hij bijv niet gaan feest maken & dansen dagen voor die shootings

als hij "religieuze motieven " zou hebben gehad dan zou ie wel weten dat islam het vermoorden van onschuldige

mensen in het algemeen, laat staan kinderen, streng afkeurt .............iets dat zelfs alle idiote moslims zouden weten

Bovendien , was Merah geen "denker of idealist " , laat staan een zgn vroom moslim, die in naam van islam zou handelen ...

Merah was een psyshisch geval joh , meer niet , zijn hopeloosoetsnad werd erger gemaakt door zijn hoepeloos socio-economisch tostand ook nog wel, zijn ordinaire crimineel uitzichtloos leven ...

In plaats van zijn eigen hard realiteit te confronteren via hard werk, onderwijs, scholing ....doorzettingsvermogen, geduld, liefde , positief -instelling -energie, via dankbaarheid voor het leven ,,,,,via optimisme ....had Merah helaas gekozen voor een makkelijk destructief uitweg als uitlaatklep ,als exit strategie dus zoals we hebben gezien dus