PDA

Bekijk Volledige Versie : Biryani rijst. Lekker pittig gekruide rijst.

amana_mode
27-03-12, 16:06
15179

Dit is weliswaar geen Marokkaanse gerecht maar wel lekker als je van pittige gekruide rijst houd. In de kruidenmix zit al wat zout maar je kan het beste nog wat zout toevoegen.

- uitjes bruin in olie bakken.

- Vlees erbij (kip, rund of lams)

- Biryani kruiden erbij, verkrijgbaar bij pakistaanse en veel indiase voedingswinkels.

- Groentemix (bijv. Champions, peen, prei, erwten) of de nasi-groentemix in de supermarkt.

- Voor elke beker rijst 2 bekers water toevoegen.

- 20 minuten koken.

- Nu de basmati rijst toevoegen.

- 15 minuten op een zacht pitje laten garen.

De rijst is nu klaar.

ClaudiaN
27-03-12, 20:35
Ik ken biryani als gele rijst, gekleurd met kurkuma, niet echt pittig of zo, en je moet er ook kardamom indoen. Vaak doen ze er noten of rozijnen doorheen. Dit is vast een andere variant, klinkt wel goed hoor. :duim:

SportFreak
27-03-12, 22:23
ken ik niet maar lijkt me lekker

Joesoef
08-04-12, 08:26
Zo een pakje is natuurlijk gewoon een schande voor ieder zichzelf respecterend kok. Biryani is afgeleid van het Perzische woord Berya wat gebakken/ gefrituurd betekend. Het is dus gewoon gebakken rijst met maaktnietuit welke kruiden en ingredienten. Zowel de indiaanse, Irakese, Iraanse middenoosten keuken heeft een variant. In IndonesiŽ heet het basis.

Gewoon zelf lekker aan de rol gaan met kruiden....

Tip, rijst niet helemaal gaar koken, bijna. Naarling komt tijdens het bakken.... Wat wel perfect kan is restjes rijst van vorige dag of zo...