PDA

Bekijk Volledige Versie : Kort geding tegen Staat vanwege huurverhoging voor rijke huurders



mark61
29-03-12, 10:02
door Marije Willems
Binnenland

Vier huurders uit Amsterdam spannen een kort geding aan tegen de Nederlandse staat vanwege de extra huurverhoging voor huurders met een hoger inkomen. Zij vinden dat de maatregel hun recht op privacy aantast, zo meldt de NOS.

Maatregel moet ‘scheefwonen’ tegengaan

Woningcorporaties vragen momenteel de inkomensgegevens van hun huurders op bij de Belastingdienst. Wie jaarlijks meer dan 43.000 euro verdient, kan geconfronteerd worden met een extra huurverhoging van 5 procent, bovenop de gebruikelijke jaarlijkse huurverhoging van 2,3 procent. Zestien procent van de huurders behoort tot die groep. Minister van Binnenlandse Zaken Liesbeth Spies (CDA) geeft de corporaties de mogelijkheid om de huren te verhogen om op die manier ‘scheefwonen’ tegen te gaan.

Volgens de huurders ontbreekt echter een wettelijke basis voor de maatregel, omdat het wetsvoorstel nog niet is aangenomen door de Tweede Kamer.

‘Overheid hoort privé-informatie te beschermen, niet te grabbel gooien’

Frans Ondunk, voorzitter van de huurdersvereniging:

“De overheid hoort informatie over mijn prive-situatie te beschermen, niet te grabbel gooien op straat.”

Uit onderzoek van de NOS blijkt dat de helft van de corporaties dit jaar de huren verhoogt voor rijkere huurders. Ze doen dat volgens de NOS vooral omdat de overheid ze in 2014 een heffing oplegt.

Kort geding tegen Staat vanwege huurverhoging voor rijke huurders :: nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2012/03/29/kort-geding-tegen-staat-vanwege-huurverhoging-voor-rijke-huurders/)

Ik snap dit niet. Voor een groot deel van de woningvoorraad van woningbouwverenigingen geldt nu al een inkomenstoets; boven de zoveel euro inkomen krijg je de bewuste woning niet. Dat uitbreiden voor bestaande huurders lijkt me redelijk.

Ik snap niet hoe je je dan op 'privacy' kan beroepen. WBV-woningen zijn expliciet bedoeld voor mensen met een lager inkomen. Breid die inkomenseis dan uit tot alle woningen, of maak verschillende klassen. Ik vind het ook nergens op slaan dat mensen met bijv. een netto gezinsinkomen van 4000 euro kunnen huren voor 500 euro.

Tegelijkertijd moet natuurlijk de hypotheekrente aangepakt, die maakt huizen veel te duur. NL is het laatste land in Europa dat dat nog heeft. Het is hier overbevolkt, dus prijzen voor onroerend goed zullen altijd al hoger zijn dan in de meeste andere landen. Vzv. je de vrije markt vrij wilt houden moet je dan zo min mogelijk verstorende, prijsopdrijvende regelingen hebben. Ik stel voor om HRA boven de 250.000 euro in 10 jaar af te schaffen.

Moet je es zien hoe de woningmarkt dan in beweging komt.

Een ander plan van 80 jaar geleden is om es een keer woningen te gaan bouwen die aansluiten bij de vraag: het niet-traditionele gezin is in opmars, 3 miljoen alleenstaanden, veel mensen zonder kinderen. Daar zijn nauwelijks woningen voor, ze blijven maar 1 gezinswoningen bouwen.

En nog een oud idee: bouw cascowoningen die mensen zelf kunnen afbouwen. Die zijn ook goedkoper.

knuppeltje
29-03-12, 11:10
En nog een oud idee: bouw cascowoningen die mensen zelf kunnen afbouwen. Die zijn ook goedkoper.

Dat gebeurt dan ook allang, maar niet met grote projecten, meer bij heel kleine projecten en particuliere bouw. Al meer dan 25 jaar geleden heb ik zelf wel eens een klein woningbouwproject in houtskeletbouw gedaan waarbij de kopers zelf de woningen afbouwden. Bij houtskeletbouw kwam dat wel meer voor.

Maar het leidde vaak tot de meest absurde situaties.
Indien in een groter project woningen ter verkoop werden aangeboden dan hoorde daar volgens de bouwverordeningen ook een ingerichte keuken bij. Volgens de bouwverordeningen was daarvoor zelfs een heel eenvoudig camping-keukenblokje van de Gamma al genoeg. Maar dat werd door aannemers niet aan hun kopers verteld. De aannemer bood omwille van zijn omzet de kopers slechts een keuze uit dure keukens aan. En zo heb ik al menig dure keuken al meteen na oplevering door de koper in de clico zien doen belanden waarna de koper er een nog duurdere keuken installeerde. Dat kon ook want de koper had goed naar de hypothekeer en Scheringa geluisterd, dus geld genoeg. Slechts een hoogst enkele keer ben ik een koper tegen gekomen die die bouwverordening goed had gelezen.

Gelukkig heeft men deze regeling alweer een tijdje uit de bouwverordening geschrapt en worden er hier en daar ook bescheiden casco woningbouwprojecten aangeboden.

mark61
29-03-12, 12:39
Dat gebeurt dan ook allang, maar niet met grote projecten, meer bij heel kleine projecten en particuliere bouw. Al meer dan 25 jaar geleden heb ik zelf wel eens een klein woningbouwproject in houtskeletbouw gedaan waarbij de kopers zelf de woningen afbouwden. Bij houtskeletbouw kwam dat wel meer voor.

Maar het leidde vaak tot de meest absurde situaties.
Indien in een groter project woningen ter verkoop werden aangeboden dan hoorde daar volgens de bouwverordeningen ook een ingerichte keuken bij. Volgens de bouwverordeningen was daarvoor zelfs een heel eenvoudig camping-keukenblokje van de Gamma al genoeg. Maar dat werd door aannemers niet aan hun kopers verteld. De aannemer bood omwille van zijn omzet de kopers slechts een keuze uit dure keukens aan. En zo heb ik al menig dure keuken al meteen na oplevering door de koper in de clico zien doen belanden waarna de koper er een nog duurdere keuken installeerde. Dat kon ook want de koper had goed naar de hypothekeer en Scheringa geluisterd, dus geld genoeg. Slechts een hoogst enkele keer ben ik een koper tegen gekomen die die bouwverordening goed had gelezen.

Gelukkig heeft men deze regeling alweer een tijdje uit de bouwverordening geschrapt en worden er hier en daar ook bescheiden casco woningbouwprojecten aangeboden.

Yep, ik ken kleine projectjes. En ze hebben hier een halve straatkant beschikbaar gesteld aan mensen die eigen ontwerp mochten maken. Heel leuk, alleen kwamen ze toch allemaal met blokkendozen vanwege het beperkte grondoppervlak. Wel in verschillende materialen en kleuren :hihi: