PDA

Bekijk Volledige Versie : Bio halal van De Wolverlei

Fulanadetal
02-04-12, 17:32
De Wolverlei is een boerderij waar geiten biologisch worden gehouden. Dat wil zeggen dat ze op diervriendelijke wijze worden gehouden, niet in kleine hokjes zitten, goed worden behandeld, natuurlijke, onbespoten voeding krijgen die in de eigen regio is geteeld. Ze krijgen geen nodeloze antibiotica om ze extra hard te laten groeien, zoals bij de gewone veehouderij nog altijd gebruikelijk is. Kortom, de dieren leven op een wijze die voldoet aan een halal omgang met de dieren.

De geiten worden gehouden voor melk en kaas. Daarvoor moeten ieder voorjaar lammeren worden geboren om de melkproductie op gang te brengen.
Als de lammeren voldoende zijn gegroeid gaan ze naar de slacht. Echter, in Nederland is men niet gewend om vlees van geitenlam te eten. Helaas ziet de Wolverlei zich daarom gedwongen de dieren te verkopen naar Frankrijk en Spanje. Ze gaan dan veelal naar niet-biologische opfokkerijen, en de reistijd is ook heel naar voor de dieren. Het zou goed zijn als er in Nederland een markt voor was.

Eind april zijn de lammeren van dit jaar naar verwachting op gewicht.
Ik zou graag wat vlees van Wolverlei afnemen, maar voor hen is het slechts vanaf vijf lammeren rendabel om een halal-slachter in de arm te nemen. Vijf passen er niet in mijn vriesvak. Nu zou het kunnen zijn dat hier mensen zijn die a) lekkere recepten voor mals geitenlam hebben
b) bereid zijn een of meer lammeren af te nemen.
Ik zal ook nog eens rondvragen bij islamitische familie/vrienden in mijn omgeving. Willen ge´nteresseerden hier me een pm sturen svp?

Dit vlees is duurder dan het vlees uit de winkel. Maar je hebt dan wel biologisch vlees dat echt halal is van geboorte tot slacht van het dier. Reken op 15 euro per kg, aan een lam zit zes tot acht kg schoongemaakt vlees. Voor een meerprijs kan de slachter het verdelen in twee voorpoten, twee achterbouten, een zadel en een nek.
Als een heel lam teveel is kan men met familie delen.
Afhalen moet een afspraak over gemaakt worden, maar dit kan naar verwachting in Delden, Amsterdam en Vlaardingen/Schiedam.

Interesse? Graag pm. Recepten? Die kan je hier kwijt.