PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Homo mag in pastorale raad’



Marsipulami
04-04-12, 21:28
‘Homo mag in pastorale raad’

woensdag 4 april 2012 om 00:05u (Bron: La Croix / Kath.net)


WENEN (RKnieuws.net) - Florian Stangl (26) woont in de kleine gemeente Stützenhofen, ten noorden van Wenen, en leeft samen met zijn vriend met wie hij een samenlevingscontract heeft. Hij werd met grote meerderheid (96 stemmen op 142) verkozen in de pastorale raad van zijn parochie. Gerhard Swierzek, pastoor van de parochie, vroeg hem echter zijn functie niet op te nemen en ook niet ter communie te gaan omdat hij samenleeft met een man.
‘Ik voel me verbonden met de leer van de Kerk maar de vraag om in onthouding te leven lijkt me niet realistisch’, aldus Stangl. Het bisdom Wenen, waarvan de parochie afhangt, liet weten dat wie een samenlevingscontract heeft niet kan verkozen worden in de pastorale raad. Stangl, bediende bij Caritas, vroeg een audiëntie aan bij kardinaal Schönborn (foto) die hem samen met zijn levensgezel uitnodigde. Na de ontmoeting liet de kardinaal weten dat Stangl in de pastorale raad moet opgenomen worden. ‘Er zijn vele leden van parochiale pastorale raden waarvan de levensstijl niet in overeenstemming is met de idealen van de Kerk’, aldus kardinaal Schönborn, die onder de indruk zei te zijn van het geloofsleven van het homostel. ‘Ik begrijp waarom velen op Stangl hebben gestemd want de manier waarop hij zijn geloof beleeft, maakt indruk. Ik weet dat zijn manier van zijn indruist tegen de regels maar ik stel me garant. Ik ben ervan overtuigd dat deze jongeman thuishoort in de pastorale raad.’

Kardinaal Schönborn erkent dat er een formele fout werd gemaakt. In theorie moeten de kandidaten voor de pastorale raden een verklaring ondertekenen waarin zij het geloof en de leer van de katholieke Kerk onderschrijven. In dit geval werd geen enkele vraag in die zin aan de kandidaten gesteld.