PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Timboektoe gedwongen door Toeareg om sharia in te voeren



iReport
05-04-12, 17:11
15244
De Toearegs die stijden voor een onafhankelijke staat in het noorden van Mali hebben Timboektoe gedwongen om de sharia in te voeren. De Toearegs grepen begin dit jaar de macht in het noorden van het land waar Timboektoe ligt.

Timboektoe is een historische stad, die in de twaalfde eeuw gesticht werd door de Toearegs. De stad was altijd een trefpunt van gematigde islamitische geleerden en er was plaats voor andere gelovigen.

De rebellen maakten vorige maand gebruik van het machtsvacuüm in Mali, Toen militairen vorige maand een staatsgreep pleegden maakten de Toeareg gebruik van de gelegenheid en werd Timboektoe ingenomen.

De Toearegs strijden voor onafhankelijkheid van het centrale Malinese gezag. Binnen de Toeareg is een orthodox-islamitische afdeling, die Ansar Dine heet. Deze afdeling zou in contact staan met al-Qaida. Het is met name deze organisatie die in de afgelopen tien jaar zo'n vijftig westerlingen heeft ontvoerd.

De burgemeester van de stad heeft tegen persbureau AP gezegd dat hij de invoering van de sharia heeft moeten accepteren.

(leen)
06-04-12, 19:55
15244
De Toearegs die stijden voor een onafhankelijke staat in het noorden van Mali hebben Timboektoe gedwongen om de sharia in te voeren. De Toearegs grepen begin dit jaar de macht in het noorden van het land waar Timboektoe ligt.

Timboektoe is een historische stad, die in de twaalfde eeuw gesticht werd door de Toearegs. De stad was altijd een trefpunt van gematigde islamitische geleerden en er was plaats voor andere gelovigen.

De rebellen maakten vorige maand gebruik van het machtsvacuüm in Mali, Toen militairen vorige maand een staatsgreep pleegden maakten de Toeareg gebruik van de gelegenheid en werd Timboektoe ingenomen.

De Toearegs strijden voor onafhankelijkheid van het centrale Malinese gezag. Binnen de Toeareg is een orthodox-islamitische afdeling, die Ansar Dine heet. Deze afdeling zou in contact staan met al-Qaida. Het is met name deze organisatie die in de afgelopen tien jaar zo'n vijftig westerlingen heeft ontvoerd.

De burgemeester van de stad heeft tegen persbureau AP gezegd dat hij de invoering van de sharia heeft moeten accepteren.

De touaregstaat is een feit geworden,
Zal helaas wel weer gaan eindigen in een soort van burgeroorlog,drama.

Charlus
06-04-12, 21:36
Timboektoe
Donald Duck

mark61
06-04-12, 23:01
Toeareg. Zonder s. Is al meervoud.

(leen)
06-04-12, 23:27
Toeareg. Zonder s. Is al meervoud.

Idd ,

Maar wat nu?

Toeareg: noord-Mali onafhankelijk (http://www.nrc.nl/nieuws/2012/04/06/toeareg-in-noord-mali-roepen-onafhankelijkheid-uit-humanitaire-ramp-dreigt/)

Charlus
07-04-12, 00:08
Irrelevante informatie. Vroeger was ik eens geabonneerd op een krant. Ik las over gebeurtenissen en ontwikkelingen in verre en nabije landen. Ineens kwam ik tot de conclusie dat ik er niks beter of minder door zou worden wanneer ik al die informatie voortaan links zou laten liggen. Ergens stort een bus in een ravijn, ok. Ergens anders stort nog een bus in een ravijn, so what? Of zoals hier: een takkietakkie stam grijpt in een godvergeten uithoek van de wereld de macht, fijn voor hen. Ze verliezen weer de macht, ja nou weet ik het wel. In vroeger tijden bereikte informatie over gebeurtenissen in plaatsen op meer dan 100 km. afstand ons meestal niet.
Dat geleuter over Israël bijvoorbeeld. Mensen zijn gehersenspoeld in dat ze van de toestand daar iets moeten vinden of er zelfs maar aandacht aan moeten besteden. Erbij horen, kunnen meepraten, voor vol worden aangezien, behoefte aan status, verslaving en, paradoxaal, escapisme. Een stap in de goede richting: reizen naar het buitenland alleen toestaan ihgv. een aantoonbaar noodzakelijk doel. Afgelopen met die verpestende invloeden van toeristen en de bijbehorende industrie. Enorme besparingen die ten goede kunnen komen aan ontwikkelingswerk.

Kortman
07-04-12, 00:54
Irrelevante informatie. Vroeger was ik eens geabonneerd op een krant. Ik las over gebeurtenissen en ontwikkelingen in verre en nabije landen. Ineens kwam ik tot de conclusie dat ik er niks beter of minder door zou worden wanneer ik al die informatie voortaan links zou laten liggen. Ergens stort een bus in een ravijn, ok. Ergens anders stort nog een bus in een ravijn, so what? Of zoals hier: een takkietakkie stam grijpt in een godvergeten uithoek van de wereld de macht, fijn voor hen. Ze verliezen weer de macht, ja nou weet ik het wel. In vroeger tijden bereikte informatie over gebeurtenissen in plaatsen op meer dan 100 km. afstand ons meestal niet.
behoefte aan status, verslaving en, paradoxaal, escapisme. Een stap in de goede richting: reizen naar het buitenland alleen toestaan ihgv. een aantoonbaar noodzakelijk doel. Afgelopen met die verpestende invloeden van toeristen en de bijbehorende industrie. Enorme besparingen die ten goede kunnen komen aan ontwikkelingswerk.

Helemaal met je eens en zeker over het volgende :Dat geleuter over Israël bijvoorbeeld. Mensen zijn gehersenspoeld in dat ze van de toestand daar iets moeten vinden of er zelfs maar aandacht aan moeten besteden. Erbij horen, kunnen meepraten, voor vol worden aangezien,
Dit is ong hetzelfde als ik als antwoord heb gegeven over het zoooooooooveelste onderwerp Israel nu weer omdat de een of andere Joodse schrijver heeft gezegd dat Israel Een gevaar vormt in het MO.
Iets wat ik ook al zo vaak gezegd heb ,maar alleen zolang het ' vuurtje '' dat je haat noemt regelmatig wordt aan gewakkerd .
Ik heb ze niet geteld maar schat het aantal topic,s over Israel nu al over de 1500!! zolang Maroc bestaat
:rolleyes:

Stopnaald
08-04-12, 11:32
De touaregstaat is een feit geworden,
Zal helaas wel weer gaan eindigen in een soort van burgeroorlog,drama.

Dit dus. Zonde van zo'n mooie stad, maar ja.

Eke
10-04-12, 14:38
Of zoals hier: een takkietakkie stam grijpt in een godvergeten uithoek van de wereld de macht, fijn voor hen. Ze verliezen weer de macht, ja nou weet ik het wel. In vroeger tijden bereikte informatie over gebeurtenissen in plaatsen op meer dan 100 km. afstand ons meestal niet.
.


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/Woodenshoewater.jpg/450px-Woodenshoewater.jpg fotografie : Looi.NL

Bericht uit takkie-takkieland voor Charlus :

We zijn Nomaden en trokken rond in woestijnachtig-gebied (dus weinig takkie-takkie). Een deel van Mali is ons eigen oude, vertrouwde land.
De ruime kern van ons, de Touareg, wil gewoon daar -op "eigen" grondgebied-een vrije democratie vestigen. Wij hebben steun gekregen van een groep orthodoxe Islamitische Touareg. Dat zou wel eens kunnen gaan botsen als blijkt dat zij de Wet gaan bepalen..

Ook zwierven wij eeuwenlang ook door stukken buurland (dat hoort bij ons gebied), dus als de vlam in de pan slaat zullen veel mensen op de vlucht slaan...ook richting JOU, Charlus, al draai je ook je hoofd weg..

super ick
10-04-12, 14:59
Als die Sharia daar nu goed werkt dan kunnen moslims er naartoe emigreren.

Eke
10-04-12, 17:28
Als die Sharia daar nu goed werkt dan kunnen moslims er naartoe emigreren.

Waarom ?