PDA

Bekijk Volledige Versie : Aanvaller overleden busbegeleider aangehouden



mark61
07-04-12, 16:06
zaterdag 07 april 2012, 15u47
Bron: belga, vrt

BRUSSEL - Een busbegeleider van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB is overleden na een geval van zware agressie. De feiten deden zich voor na een ongeval met de bus. Daarop werd de begeleider aangevallen aan het Redersplein in de Brusselse Haven. De dader werd intussen gevat.

De feiten gebeurden kort voor 7 uur op de grens van Molenbeek en Brussel. Een bus op lijn 14 reed in op een wagen. Hoe het ongeval precies gebeurde, is voorlopig onduidelijk. Een medewerker van de MIVB kwam ter plaatse om bijkomende vaststellingen te doen. Hij werd aangevallen en moest zwaargewond worden afgevoerd naar het ziekenhuis. Daar is hij later aan zijn verwondingen overleden.

Dader gevat

Rond 14.30 uur zaterdagmiddag kon de aanvaller opgepakt worden in het Brusselse. Dat meldt de Brusselse procureur des konings Bruno Bulthé, die zaterdagnamiddag een persconferentie hield op de plaats van de feiten. De aanvaller zou een man van 29 jaar zijn. Waarom hij de busbegeleider aanviel, is nog altijd niet duidelijk.

Volgens de procureur is er vermoedelijk slechts één persoon die de medewerker heeft geslagen. Eerder was er sprake van twee daders. 'Alle betrokkenen worden momenteel ondervraagd', aldus Bulthé. Volgens hem is er intussen een min of meer duidelijk beeld van wat zich zaterdagochtend omstreeks 6 uur heeft afgespeeld. Er waren immers enkele getuigen, onder wie de bestuurder van de bus.

Het slachtoffer werd ter plaatse geroepen om foto’s te maken van het ongeval, waarbij een bus en een wagen betrokken waren. Hij werd zwaar verwond aan het hoofd en bezweek later op de dag. Zijn familie heeft hem nog gezien voor hij overleed.

De procureur gaf aan 'dit soort gratuit geweld' niet meer te tolereren.

Slachtoffer stond acht maanden voor pensioen

Het slachtoffer is een 56 jarige man van Albanese afkomst en werkte al 29 jaar voor de Brusselse vervoersmaatschappij. Over acht maand zou hij met pensioen gaan. Hij heeft twee kinderen, die eveneens voor de MIVB werken.

De buschauffeur bleef ongedeerd en werd naar het ziekenhuis overgebracht voor psychologische ondersteuning. Hij is intussen terug thuis.

Opgeschort

Na het dramatische voorval besliste de MIVB-directie om alle tram-, bus- en metroverkeer op te schorten.

Op het Poelaertplein, bij het Brusselse justitiepaleis, kwamen een honderdtal werknemers van de MIVB samen om er onder meer de toenemende agressie aan de kaak te stellen. De vicevoorzitter van de MIVB, Ridouane Chahid, heeft de aanval al ten stelligste veroordeeld: 'We kunnen niet meer toelaten dat onze medewerkers aan zulke agressie worden blootgesteld tijdens de uitoefening van hun job.'

De toegang tot het justitiepaleis op het plein werd verhinderd met een tiental trams en bussen. Op het scherm boven de voorruit waar normaal de bestemming is afgebeeld, stond 'SOS'. Daarna trokken de manifestanten naar de hoofdzetel van de MIVB, in de buurt van Brussel-Centraal. De politie leidt de betoging in goede banen.

Aanvaller overleden busbegeleider aangehouden - De Standaard (http://destandaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120407_023)

Ik dacht dat NL gestoord was, maar in Brussel kunnen ze er ook wat van.

'De bestuurder van de auto raakte gewond en trommelde enkele vrienden op', meldt nu.nl.

Stopnaald
07-04-12, 21:40
Nekschot. Ja, ik weet dat het ws geen Maroc, maar juist een autochtoon is, maar dat maakt voor mij geen verschil. Als je zoiets gruwelijks doet, dan heb je geen geweten en ben je het niet waard om verder te leven. Ik ben daar echt helemaal klaar mee, die aso's. Als je je als een beest gedraagt, mag je ook als een beest behandeld worden (en hoeveel dieren worden er dagelijks geslacht? nou dan).

Eke
08-04-12, 14:35
Metro, tram en bus rijden niet
Zondag 8 april 2012

Door een geval van agressie met dramatische afloop zaterdagochtend op het bovengrondse net op een van onze medewerkers, heeft de directie van de MIVB besloten de exploitatie van het metro-, tram- en busnet op te schorten en niet te hervatten vóór de vergadering met de federale overheid op maandag.

Rouwregister
Naar aanleiding van het overlijden van onze collega Iliaz Tahiraj, die op zaterdag 7 april is overleden na een zwaar geval van agressie, heeft de MIVB besloten een rouwregister te openen. U kunt hier uw steunbetuiging achterlaten voor de familie van onze overleden collega : MIVB Officieel - Vervoer - Brussels, Belgium | Facebook (http://www.facebook.com/mijnmivb)







Het is gruwelijk, Stopnaald,wat er gebeurd is, maar meteen nekschot voor die ene bruut is misschien niet de juiste oplossing om een evenwichtiger samenleving te krijgen.
Iemand die het zwart voor de ogen wordt denkt niet meer na over de konsekwenties.

Uit praktisch oogpunt :
Daarbij kost dat 'de volgende keer' nog meer slachtoffers aangezien dan de toeschouwers/getuigen ook maar afgemaakt worden (pistool op zak wordt handig)...je komt dan in een geweldspiraal. Vreemd dat z'n kameraden hem niet tegenhielden. Hoe zit dat ?

Wat ik verwarrend vind is dat jij juist tegen extreme sharia-straffen bent. Of klopt dat niet ?

Marsipulami
08-04-12, 20:56
Nekschot. Ja, ik weet dat het ws geen Maroc, maar juist een autochtoon is, maar dat maakt voor mij geen verschil. Als je zoiets gruwelijks doet, dan heb je geen geweten en ben je het niet waard om verder te leven. Ik ben daar echt helemaal klaar mee, die aso's. Als je je als een beest gedraagt, mag je ook als een beest behandeld worden (en hoeveel dieren worden er dagelijks geslacht? nou dan).





Advocaat dader: ‘Hij heeft spijt’

Brussel-Stad

zondag 8 april 2012, 15u22

© brusselnieuws.be


De advocaten van de man die zaterdag vermoedelijk een MIVB-controleur doodsloeg hebben gezegd dat hun cliënt spijt heeft van zijn daden. Hij had niet de intentie het slachtoffer te doden.
.
Advocaten David Ribant en Laurent Kennes geven in een mededeling de versie van de feiten van hun cliënt. "Een vriend van onze cliënt was in aanrijding geraakt met een bus. Hij werd gewond weggevoerd met een ziekenwagen. Geïnformeerd over de gebeurtenis, kwam onze cliënt samen met een andere vriend aan op de plaats van het ongeval, voor het vertrek van de ziekenwagen. Onze cliënt mocht zijn gewonde vriend niet begeleiden in de ziekenwagen", zo schrijven ze.

De advocaten benadrukken dat de verdachte slechts één slag heeft uitgedeeld aan het slachtoffer. "In een context waarover de autoriteiten zich nog dienen uit te spreken, heeft onze cliënt een vuistslag uitgedeeld op het gezicht van de controleur", luidt het.

De man kon zich niet inbeelden dat zijn slag dergelijke gevolgen zou hebben en is diep geschokt door de dood van het slachtoffer, aldus de advocaten. Hij zou ook zijn spijt betuigd hebben aan de politie.

Stopnaald
08-04-12, 22:10
[QUOTE=Eke;5016325
Het is gruwelijk, Stopnaald,wat er gebeurd is, maar meteen nekschot voor die ene bruut is misschien niet de juiste oplossing om een evenwichtiger samenleving te krijgen.
Iemand die het zwart voor de ogen wordt denkt niet meer na over de konsekwenties.

Uit praktisch oogpunt :
Daarbij kost dat 'de volgende keer' nog meer slachtoffers aangezien dan de toeschouwers/getuigen ook maar afgemaakt worden (pistool op zak wordt handig)...je komt dan in een geweldspiraal. Vreemd dat z'n kameraden hem niet tegenhielden. Hoe zit dat ?

Wat ik verwarrend vind is dat jij juist tegen extreme sharia-straffen bent. Of klopt dat niet ?[/QUOTE]


Zoals gewoonlijk reageer je weer empatisch en begripvol. Dat vind ik heel knap van je, maar ik zie de dingen toch anders.

Ja, iemand kan het zwart voor de ogen zien, maar nee, dat is geen excuus om maar handtastelijk te worden (laat staan het gehalte aan geweld dat hier gebruikt is). Dat hij/zij niet nadenkt over de consequenties van zijn/haar handelen is onzin. Mensen verliezen hun zelfbeheersing omdat ze (denken dat zij) ermee wegkomen, niet omdat zij niet anders kunnen. Genoeg psychologie over bekend.

Nee, met het opruimen van deze ene figuur wordt de samenleving niet direct evenwichtiger, maar hopelijk wel veiliger (hij kan 100% zeker geen nieuwe slachtoffers maken).

Betreffende dader (en ook zijn maat de bestuurder van de auto) zijn bekende veelplegers. Ik heb een gigantische hekel aan notoire crimminelen. En wat mij betreft komt de doodstraf voor bepaalde zeer ernstige delicten, danwel meervoudige zeden en/of geweldsdelicten terug op de tafel. Robert M. bijv. is wat mij betreft ook een kandidaat, net als alle longstay-TBSers. Ergens moet er een grens getrokken worden. Ik trek hem hier. En nee, geen willekeur, maar netjes een deugdelijk proces en gerechtelijk vonnis.

Is humaner dan levenslang opsluiten (valt onder marteling), goedkoper voor de samenleving en bovendien wordt vermeden dat slachtoffers worden gedwongen mee te betalen aan het natje en droogje van de daders via de belastingen. Bijkomend voordeel, de samenleving wordt definitief beschermd tegen nieuwe slachtoffers van deze daders, het risico komt absoluut op nul te staan.



Wat de sharia betreft, ben ik op tegen vanwege de structurele en impliciete discrimminatie tov vrouwen. En ja, ik weet dat er onmiddelijk geneuzeld zal worden "dat is niet zo", maar dat is theorie. In de praktijk zie je dat overal waar sharia ingevoerd is, de rechtspositie van de vrouw slechter (vaak veel slechter) is dan van de man.

Stopnaald
08-04-12, 22:14
Advocaat dader: ‘Hij heeft spijt’

Brussel-Stad

zondag 8 april 2012, 15u22

© brusselnieuws.be


De advocaten van de man die zaterdag vermoedelijk een MIVB-controleur doodsloeg hebben gezegd dat hun cliënt spijt heeft van zijn daden. Hij had niet de intentie het slachtoffer te doden.
.
Advocaten David Ribant en Laurent Kennes geven in een mededeling de versie van de feiten van hun cliënt. "Een vriend van onze cliënt was in aanrijding geraakt met een bus. Hij werd gewond weggevoerd met een ziekenwagen. Geïnformeerd over de gebeurtenis, kwam onze cliënt samen met een andere vriend aan op de plaats van het ongeval, voor het vertrek van de ziekenwagen. Onze cliënt mocht zijn gewonde vriend niet begeleiden in de ziekenwagen", zo schrijven ze.

De advocaten benadrukken dat de verdachte slechts één slag heeft uitgedeeld aan het slachtoffer. "In een context waarover de autoriteiten zich nog dienen uit te spreken, heeft onze cliënt een vuistslag uitgedeeld op het gezicht van de controleur", luidt het.

De man kon zich niet inbeelden dat zijn slag dergelijke gevolgen zou hebben en is diep geschokt door de dood van het slachtoffer, aldus de advocaten. Hij zou ook zijn spijt betuigd hebben aan de politie.

Ja hoor, hij zal wat anders beweren.:roken: Dader liegt dat ie barst met z'n maar een klap. Slachtoffer moest aan de hand van zijn papieren geïdentificeerd worden, want zij hele gezicht was als moes. Tel daar bij op dat zowel autobestuurder, als dader bekende veelplegers zijn en dan weet ik genoeg.

Marsipulami
09-04-12, 01:28
Ja hoor, hij zal wat anders beweren.:roken: Dader liegt dat ie barst met z'n maar een klap. Slachtoffer moest aan de hand van zijn papieren geïdentificeerd worden, want zij hele gezicht was als moes. Tel daar bij op dat zowel autobestuurder, als dader bekende veelplegers zijn en dan weet ik genoeg.

De waarheid in dezen zal wel ergens in het midden liggen.

- omtrent het aantal slagen bestaan er getuigenverklaringen en camerabeelden.
- De dader was volgens info bekend bij justitie maar was nooit eerder veroordeeld.
- "Spijt" is een subjectief gegeven. Een spijtbetuiging via een advocaat is daarenboven waardeloos.

Eke
09-04-12, 12:18
Zoals gewoonlijk reageer je weer empatisch en begripvol. Dat vind ik heel knap van je, maar ik zie de dingen toch anders.

.

Stopnaald, laat ik heel duidelijk zijn : ik vind zo'n man een absolute loser. Ben je helemaal belaaitafeld om een ander aan te vliegen !!!! Ook bij opvoeden vind ik geweld totaal overbodig.

zie ook dit topic over dat dove meisje: http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/348910-dove-moslima-elkaar-geslagen.html

Ik vind ook dat een duidelijke grens in die jonge koppies ingeprent moet worden. Boos-zijn dat kan, maar daarom iemand aanvallen doe je niet (moraal)

Ik reageer op jouw nekschot. Je gevoel kan dat aangeven , maar we hebben ook nog ons verstand....en onze ervaring. Zie wat er gebeurd bij 'oog-om-oog,tand-om-tand-samenlevingen'
Lees nog eens een keer een geschiedenis boek over bv. de start van de kolonie "Australië", kijk naar deeltjes Afrika.... De kosten liggen lager uit financieel oogpunt, maar niet uit menselijk oogpunt. En het geweld verdwijnt niet, kan zelfs nog grover worden.

Er gaan mensen de grens over. (van geweldspleging) Dat gedrag is totaal onacceptabel. Laten we dat gedrag uitroeien.

De regering moet er geld voor over hebben om geweldsmisdrijven voor een groot deel terug te drijven.Het begint al bij de opvoeding : zelf getrapt en geslagen worden als kind geeft mee dat geweld blijkbaar 'kan".Ook kunnen ouders hun kind verwaarlozen en over laten aan de wetten van 'de straat'...Gelukkig kunnen veel volwassen kinderen dat toch nog corrigeren.
Een groep heeft daarbij extra steun nodig om met (heftige) frustraties om te gaan....
En er is oneerlijkheid binnen de samenleving. Daar kun je ook niet aan voorbij ..dan pak je geweld aan vanuit een heel andere hoek. Het is niet "of-of"...
Ook zijn er psychische ziektes waarbij mensen een waardeloos geweten hebben, of een slechte controle over zichzelf. En vergeet drank en drugs niet. Nogmaals..een beschaafde samenleving moet dat willen oplossen...er ruimte en geld voor moeten geven.Als preventie. En weet je, Stopnaald, dat een duidelijk Geloof een kind moraal kan leren als de ouders dat hebben laten liggen ?
Wat een goeie straf is voor deze minkukel : dat moet ik overlaten aan een rechter. Hij/Zij zal oordelen

cummonisto
09-04-12, 13:57
Ik ben benieuwd naar zijn religieuze achtergrond.

Het zal wel geen heiden zijn, want die doen dat soort dingen niet.
waar komt deze LUL vandaan?en hij krijgt 598 Dirham ook nog

The_Grand_Wazoo
09-04-12, 14:09
Ik ben benieuwd naar zijn religieuze achtergrond.

Het zal wel geen heiden zijn, want die doen dat soort dingen niet.

Hoe kom je bij deze onzin? Waarom zou een heiden dit soort dingen niet doen?

The_Grand_Wazoo
09-04-12, 14:12
Ja, iemand kan het zwart voor de ogen zien, maar nee, dat is geen excuus om maar handtastelijk te worden (laat staan het gehalte aan geweld dat hier gebruikt is).

Wat mij opvalt in jouw reactie is dat het jou evenzeer zwart voor de ogen woord en dingen als 'nekschot' begint te roepen.

Nederlandertje
09-04-12, 16:12
nekschot zoals eerder werd gezegd vind ik niet nodig maar laat het maar de rest van zijn leven in de cel zitten. Zonder tv, radio, kranten, internet. Kijken hoe snel hij door draait en zichzelf ophangt :-D

The_Grand_Wazoo
09-04-12, 16:20
nekschot zoals eerder werd gezegd vind ik niet nodig maar laat het maar de rest van zijn leven in de cel zitten. Zonder tv, radio, kranten, internet. Kijken hoe snel hij door draait en zichzelf ophangt :-D

Ja, goeie, lachen ... en al deze wensen op basis van een krantenberichtje.

super ick
09-04-12, 21:34
Zoals gewoonlijk reageer je weer empatisch en begripvol. Dat vind ik heel knap van je, maar ik zie de dingen toch anders.

Ja, iemand kan het zwart voor de ogen zien, maar nee, dat is geen excuus om maar handtastelijk te worden (laat staan het gehalte aan geweld dat hier gebruikt is). Dat hij/zij niet nadenkt over de consequenties van zijn/haar handelen is onzin. Mensen verliezen hun zelfbeheersing omdat ze (denken dat zij) ermee wegkomen, niet omdat zij niet anders kunnen. Genoeg psychologie over bekend..

Ik ben een hele andere mening toegedaan.

Ik heb 6 jaar aan de deur van diverse uitgaansgelegenheden in diverse steden gestaan. Ik kan dus met recht zeggen dat ik te maken heb gehad met geweld. Ik ben bijna 2 mrt lang en woog toen 110 kg als resultaat van hard trainen.
De enkele keren dat ik belaagd ben was er altijd sprake van een groep.
1op 1 heeft nog nooit iemand mij belaagd.

Ook in dit geval is er dus weer een berekening aan vooraf gegaan. Dit heeft niets te maken met door het lint gaan maar een inschatting. Die controleur is slachtoffer geworden omdat hij 'de zwakke' was. Als die controleur nu Badr Hari of Sem Schilt had geheten was hij niet aangevallen. Dat is voor mij reden te meer om dergelijke kakkerlakken zo hard mogelijk te straffen. Als je last van ratten hebt moet je de knuppel pakken en niet bang zijn dat er een beetje bloed op de muur komt.

Een goede vriend van mij werkte bij het R.E.T. Hij is misschien iets korter dan ik ben maar heeft een nek als een stier. Die heeft nooit problemen gehad. Die kreeg altijd handjes van tuig waarvan hij wist dat ze zich op andere tijden, andere lijnen wel misdroegen.

Ik vergelijk ze wel eens met hyena's. Die creëeren eerst onrust zodat de kudde begint te bewegen. Dan zien ze wie slecht ter been is, oud of ziek en die zijn het haasje.

Nogmaals, dergelijk tuig kunnen ze niet hard genoeg aanpakken. Die verwoesten levens.
Ik zie regelmatig mensen bij mij de sportschool inkomen die te maken hebben gehad met geweld en zichzelf weerbaarder willen maken, wat helaas meestal gedoemd is te mislukken. Die hebben te maken met letsel, angsten, uitval op het werk, etc. Dit heeft ook zijn weerslag op relaties met partner en kinderen. De eigenwaarde heeft een onherstelbare deuk opgelopen. Dit gebeurt zo vaak dat men er al niet meer van opkijkt. Beroving met geweld, straatroof, mishandeling, etc. Ik kan er pislink om worden.

Stopnaald
10-04-12, 12:29
@Eke en Super Ick: ik kom graag later met een reactie. Heb even geduld.

Eke
10-04-12, 16:40
@Eke en Super Ick: ik kom graag later met een reactie. Heb even geduld.

Yep :) Zelf stop ik hier ook weer met reageren : i.p.v appellant lees ik 'appeltaart' in een topic.:confused: