PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Cordon Sanitaire rond extreem rechts lijkt beter te werken dan opnemen in regering



iReport
14-04-12, 13:06
15271
Het Vlaams Belang, de rechts extremistische partij van Filip Dewinter, lijkt haar hoogtepunt voorbij te zijn.

De partij van Bart De Wever, de grote winnaar van de verkiezingen, heeft vooral kiezers weggehaald ter rechterzijde waar het Vlaams Belang huist. Dat blijkt uit een postelectoraal onderzoek van de KU Leuven waarover De Standaard, Het Nieuwsblad en Le Soir berichten.

Zo verloor Vlaams Belang netto 231.500 kiezers aan de N-VA, wat overeenkomt met 32 procent van de stemmen die Vlaams Belang in 2007 binnenhaalde. De partijtrouw van Vlaams Belang viel onder meer daardoor terug tot 54 procent, waar dat bij eerdere verkiezingen meer dan 80 procent was. Open VLD verloor 131.500 kiezers aan N-VA.

Met de linkerzijde was de uitwisseling beperkter. SP.A en Groen blijven communicerende vaten.

Het Instituut voor Sociaal en Politiek Opinieonderzoek (Ispo) van de KU Leuven bracht de kiezersstromen in beeld tussen de federale verkiezingen van 2007 en 2010.

MO_NL
15-04-12, 12:41
Nederlandse politieke partijen hebben de ballen niet om een cordon sanitaire in te stellen.

Onder het mom van "de keuze van de kiezer respecteren" camoufleren ze de angst om een paar kiezers mis te lopen.

Angsthazen zijn het.

Maar ja, iedereen beïnvloed iedereen. Kijk maar naar het illegalen-meldpunt en de wenst van Vlaams Belang om een rechts gemeentebestuur te gedogen in Antwerpen.

Spijtig dat weinigen zien dat het een one way street is waarop men zich begeeft.

Eenmaal salonfähig gemaakt kan de politieke mainstream de PVV vervolgens niet meer uitsluiten.

mark61
15-04-12, 12:59
Nederlandse politieke partijen hebben de ballen niet om een cordon sanitaire in te stellen.

In feite is dat cordon er wel; alleen CDA, VVD en nu dan SGP doorbreken dat. En dat is een schande.

Alle andere partijen weigeren met de PVV te regeren.

mark61
15-04-12, 13:11
Ik weet eigenlijk niet hoe de opkomst van N-VA de werking van het cordon sanitaire aantoont.

Dat mensen overlopen van een extreemrechtse partij naar de dichtstbijzijnde rechtse partij zegt op zich niks. Ze hebben blijkbaar meer vertrouwen in de beleidsvoornemens van de op één na meest rechtse partij.

Vervolgens eindigde die partij, net als het VB, in de oppositie. Dus wat betekent 'beter werken' dan eigenlijk? Ik heb geen idee. Mensen hebben ideeën. Dan stemmen ze op een partij die het dichtst bij die ideeën komt. Dat die partij vervolgens per definitie niet aan de macht komt hoeft geen stimulans te zijn niet meer op die partij te stemmen.

Na de instelling van het cordon sanitaire in 1989 groeide het Vlaams Blok lustig door. In 2007, drie jaar na de afschaffing van het cordon sanitaire, bereikte het Vlaams Belang zijn grootste omvang. Sindsdien is het gekelderd van 24% naar 8% (2010). Dus wat is het verband tussen het een en het ander?

Als er een verband zou zijn, is dat eerder dat afschaffing van het cordon tot minder stemmen leidt :hihi: Maar zo werkt het natuurlijk niet.

Het cordon sanitaire in België sinds 2004 dus niet meer, omdat het niet werd vernieuwd voor het nieuwe Vlaams Belang. Zeg ik er nog maar es, ik denk niet dat iemand dat hier weet. Allez, de Belgen vast wel.

mark61
15-04-12, 13:12
15271
Het Vlaams Belang, de rechts extremistische partij van Filip Dewinter, lijkt haar hoogtepunt voorbij te zijn.

Dat 'lijken' slaat nergens op. Van 24% naar 8% van de stemmen in 6 jaar. Dat noemen we kelderen.

^_^
15-04-12, 13:40
Het Vlaams Belang - haar hoogtepunt.

Klopt niet, hè. :o

'Haar' moet 'zijn' zijn.

H.P.Pas
15-04-12, 13:46
Klopt niet, hè. :o

'Haar' moet 'zijn' zijn.

Klopt wel.
'Haar' slaat op 'de partij'.
Voetballen kunnen Belgen niet; Nederlands schrijven wel.

^_^
15-04-12, 13:53
Klopt wel.
'Haar' slaat op 'de partij'.
Voetballen kunnen Belgen niet; Nederlands schrijven wel.

Maar dat is een bijstelling...

'Haar' verwijst in die zin naar 'Het Vlaams belang'.

mark61
15-04-12, 14:03
Maar dat is een bijstelling...

'Haar' verwijst in die zin naar 'Het Vlaams belang'.

Dat zou ik ook zeggen, maar Vlamingen hebben daar wellicht een ander idee over. Enfin het is een (gelijkwaardige) nevenstelling / appositie. Maar mijn Nederlands is niet zo goed...

^_^
15-04-12, 14:05
Ik dacht dat de redactie van Maroc.nl dit schreef, omdat ik geen bronvermelding zag staan...

Vandaar het wantrouwen, denk ik. :slaap:

mark61
15-04-12, 14:11
Er staat weer es geen bron bij het bericht, maar we gaan er dus van uit dat het Vlaams is. Het zou ook Brabants kunnen zijn, in het zuiden van NL doen ze ook nog wel aan onderscheid mannelijk / vrouwelijk. In het Noord-Nederlands eigenlijk niet meer.

mark61
15-04-12, 14:12
Ik dacht dat de redactie van Maroc.nl dit schreef, omdat ik geen bronvermelding zag staan...

Vandaar het wantrouwen, denk ik. :slaap:

Ja das altijd vaag hiero. Doen alsof je zelf nieuws gegaard hebt, glote glap :hihi:

mulan
15-04-12, 14:42
Er staat weer es geen bron bij het bericht, maar we gaan er dus van uit dat het Vlaams is. Het zou ook Brabants kunnen zijn, in het zuiden van NL doen ze ook nog wel aan onderscheid mannelijk / vrouwelijk. In het Noord-Nederlands eigenlijk niet meer.

Ook nog wel?..Dat is geloof ik hier gewoon gebruikelijk hoor. Ik weet niet of het klopt volgens de officiële spelregels maar het is voor mij best wel vanzelfsprekend dat het onderscheid gemaakt wordt. Klinkt ook mooier.

mark61
15-04-12, 15:15
Ook nog wel?..Dat is geloof ik hier gewoon gebruikelijk hoor. Ik weet niet of het klopt volgens de officiële spelregels maar het is voor mij best wel vanzelfsprekend dat het onderscheid gemaakt wordt. Klinkt ook mooier.

Bij alle woorden? Of alleen bij bepaalde veelgebruikte? Kan jij blind aangeven van elk willekeurig de-woord of het vrw of mnl is? Petje af :hihi:

Ik vind het mooi hoor, maar het is historisch een aflopende zaak. Voor het Nederlands in ieder geval. Ik denk omdat het in feite nutteloos is, en alleen maar een extra barrière om taal te verwerven.

Ik schat dat verreweg de meeste talen op de wereld niet aan woordgeslacht doen. Neem alleen al Engels, Chinees en aanverwanten, Japans en aanverwanten, Turkse talen... In ieder geval qua aantallen sprekers. Van Indianentalen weet ik geen ruk, Hindi en aanverwanten doen er wel aan, Arabisch natuurlijk ook. Ik kan geen lijst vinden van hoeveel talen daar wel en niet aan doen.

Leuk dat je even langskomt!

^_^
15-04-12, 15:29
Nou, ik moet nog steeds leren wat het verschil is tussen mannelijke en vrouwelijke woorden, hoor...

Vrouwelijke woorden zijn vaak een collectief of het zijn leenwoorden die bijv. in het Frans vrouwelijk zijn.
Mannelijke woorden zijn vaak iets tastbaars, maar 'de raad' is dan wel weer een mannelijk woord.

We werden bij Nederlands gewaarschuwd voor de 'haar-ziekte', dus het vrouwelijk maken van woorden die dat niet zijn.

Je hebt bepaalde uitgangen die wijzen op een vrouwelijk of mannelijk woord. Een heel lang rijtje in beide gevallen. Maar goed, genoeg uitzonderingen daarop, zoals we wel van het Nederlands gewend zijn.


Al die moeite wordt gedaan, omdat je geen fouten in verwijzingen mag maken bij het centraal examen, want je moet dan ook een samenvatting maken bij een tekst.

Blijkbaar is dit niet een regionaal iets.

mark61
15-04-12, 15:58
Al die moeite wordt gedaan, omdat je geen fouten in verwijzingen mag maken bij het centraal examen, want je moet dan ook een samenvatting maken bij een tekst.

Blijkbaar is dit niet een regionaal iets.

Je hoeft in het Noord-Nederlands / ABN helemaal geen onderscheid te maken bij verwijzingen, dat is je reinste flauwekul. Je verwijst naar hij of het.

Nieuwerwetse onzin, proberen iets te herintroduceren dat op sterven na dood is. In main taid verspilden we geen tijd aan zulke futiliteiten. Heb je nog wel tijd voor iets anders?

Het Nederlandse pronominale genussysteem is aan het veranderen; het traditionele drieledige genussysteem is aan het verdwijnen. In het traditionele genussysteem werd de vorm van het pronomen gekozen op basis van syntactische regels; het geslacht van het pronomen kwam overeen met het grammaticale geslacht van het nomen. Audring (2006ab) stelt dat het traditionele systeem wordt vervangen door een nieuw systeem dat gebruik maakt van semantisch gemotiveerde pronomina, een verschijnsel dat zij hersemantisering noemt. De vorm van het pronomen wordt volgens Audring (2006ab) gekozen op semantische kenmerken van het nomen, zoals bezieldheid [+/- animate] en telbaarheid [+/- telbaar]. Het pronomen dat verwijst naar bezielde nomina wordt gekozen op basis van het kenmerk [+/- animate] van het nomen; het pronomen komt dan overeen met het natuurlijke geslacht van het nomen. De vorm van pronomina die naar onbezielde nomina verwijzen wordt bepaald op basis van het kenmerk [+/- telbaar] van het nomen; naar telbare nomina wordt verwezen met hem en naar niet-telbare nomina met het.

Hoe leer je het? De invloed van semantische factoren op de verwerving van het als persoonlijk voornaamwoord (http://igitur-archive.library.uu.nl/student-theses/2010-0301-200220/UUindex.html)

Tis een beetje moeilijk, maar het komt erop neer dat veel mensen tegenwoordig verwijzen naar woorden, niet op grond van hun grammaticaal geslacht (de regering - zij) maar naar betekenis (abstract begrip: de regering - hij of het).

^_^
15-04-12, 16:14
Op de achterkant van mijn boeken staat dat ze de richtlijnen van het Europees ReferentieKader (ERK) als uitgangspunt hebben genomen.

Mijn docent heeft bepaalde dingen gewoon liever niet. Je krijgt een minpunt als je een zin begint met 'echter', 'maar' of 'en'. Doet 'ie gewoon expres, zodat je de boel niet gaat onderschatten.
Schoolexamens worden sowieso moeilijker gemaakt, zodat je extra goed bent voorbereid op de centrale examens. Op het moment dat je veertigduizend spellingsregels in je hoofd hebt zitten, ga je minder laks om met de taal bij je CE.
Op het moment dat een corrector van een andere school je examen nakijkt, heb je de garantie dat hij geen minpunten geeft voor de spelling en grammatica. Kun je heel veel minpunten voor krijgen.

Hé, niet haten. We zitten meer uren op school, hè. Die moet je opvullen. :slaap:

mark61
15-04-12, 16:50
Op de achterkant van mijn boeken staat dat ze de richtlijnen van het Europees ReferentieKader (ERK) als uitgangspunt hebben genomen.

Mijn docent heeft bepaalde dingen gewoon liever niet. Je krijgt een minpunt als je een zin begint met 'echter', 'maar' of 'en'. Doet 'ie gewoon expres, zodat je de boel niet gaat onderschatten.
Schoolexamens worden sowieso moeilijker gemaakt, zodat je extra goed bent voorbereid op de centrale examens. Op het moment dat je veertigduizend spellingsregels in je hoofd hebt zitten, ga je minder laks om met de taal bij je CE.
Op het moment dat een corrector van een andere school je examen nakijkt, heb je de garantie dat hij geen minpunten geeft voor de spelling en grammatica. Kun je heel veel minpunten voor krijgen.

Hé, niet haten. We zitten meer uren op school, hè. Die moet je opvullen. :slaap:

Echter is correct, 'maar' en 'en' niet, want dat zijn voegwoorden. Als literair stijlmiddel kan je dat dan weer wel doen. Die man heeft les nodig :hihi:

Ik vind dit soort geleuter als geslacht achterhaalde onzin die afleidt van veel belangrijker dingen.

^_^
15-04-12, 16:54
Hij vindt 'echter' lelijk staan, zegt-ie.

Misschien heb ik het wel verkeerd begrepen, niet mijn docent beledigen. :jammer:


Mag je vinden, maar ze verwachten gewoon veel van je bij het examen. De docenten passen zich daar slechts op aan.

mark61
15-04-12, 16:57
Hij vindt 'echter' lelijk staan, zegt-ie.

Misschien heb ik het wel verkeerd begrepen, niet mijn docent beledigen. :jammer:

Mag je vinden, maar ze verwachten gewoon veel van je bij het examen. De docenten passen zich daar slechts op aan.

Zeg maar tegen hem dat ik hem lelijk vind staan. Esthetiek mag geen rol spelen in grammaticaonderwijs, wat is dat voor kul?

Ze verwachten de verkeerde dingen, het VWO onwaardig :ego:

Die permanente revoluties hebben alleen maar het onderwijs steeds slechter gemaakt, ben ik bang. Maja wat weet opa ervan.

iReport
15-04-12, 17:49
Ja das altijd vaag hiero. Doen alsof je zelf nieuws gegaard hebt, glote glap :hihi:

Bronvermelding wordt weggelaten op verzoek van Maroc.NL.

Ze hebben recentelijk een aanzienlijk bedrag moeten betalen omdat ze berichten overnamen met bronvermelding.

Ik moet nieuwsberichten zodanig herschrijven dat het een nieuwe tekst wordt. Daarom zet ik er geen bronvermelding onder.

iReport
15-04-12, 17:53
Volgens mij is het cordon sanitaire succesvol omdat de aanname in Nederland is dat negeren automatisch leidt tot meer stemmers.

De ontwikkelingen bij het VB laten zien dat dit een foute aanname is.

Maiwand Al-Afghani
15-04-12, 20:47
Ze zitten al in de regering en hebben al behoorlijk wat macht. Wat doe je daar aan? Enige optie voor moslims is dawah doen en oproepen tot tawheed, shariah en islam!

-PI-
15-04-12, 20:57
http://www.lekkeretensite.nl/images/cordon-bleu.jpg

mark61
15-04-12, 21:18
Bronvermelding wordt weggelaten op verzoek van Maroc.NL.

Ze hebben recentelijk een aanzienlijk bedrag moeten betalen omdat ze berichten overnamen met bronvermelding.

Ik moet nieuwsberichten zodanig herschrijven dat het een nieuwe tekst wordt. Daarom zet ik er geen bronvermelding onder.

OK.

Bizar. Omgekeerde wereld.

mark61
15-04-12, 21:21
Volgens mij is het cordon sanitaire succesvol omdat de aanname in Nederland is dat negeren automatisch leidt tot meer stemmers.

De ontwikkelingen bij het VB laten zien dat dit een foute aanname is.

In België worden ze eigenlijk niet genegeerd. Alleen wil niemand met ze regeren :hihi: Ze komen gewoon op tv. Ik denk dat opkomst en ondergang los stond van het cordon.

Ik liet net zien hoe ze groeiden tijdens het cordon en krompen na het cordon, dus dat klopt niet wat je daar zegt.

mark61
15-04-12, 21:22
cordon-bleu

Ga weg met je harame sjit :jammer:

-PI-
15-04-12, 21:52
Ga weg met je harame sjit :jammer:

Is halal versie.

Ga terug naar je eigen land jij.

:slaap:

mark61
15-04-12, 23:46
Is halal versie.

Ga terug naar je eigen land jij.

:slaap:

Ik ruik die hallouf van hieraf :jammer:

Ik ziet em trouwens ook.

super ick
16-04-12, 16:13
Eerst maar eens de betrekkelijk voornaamwoorden aanpakken.
Die meisje, die boek. Alles is tegenwoordig die.

Autochtonen maken die fout ook nog vaak als ze in het tweede deel van een zin verwijzen naar een zelfstandig naamwoord dat in het eerste gedeelte staat.

Aan de andere kant is ook wel wat te zeggen voor de groep die meent dat de enige functie van taal is dat je elkaar begrijpt en dat groene kloteboekje in de open haard willen flikkeren.