PDA

Bekijk Volledige Versie : Dit waren de plannen in het Catshuis (twv 14,2 miljard)



IbnRushd
21-04-12, 19:13
Dit waren de plannen in het Catshuis (twv 14,2 miljard)

Bewerkt door: Redactie
21-4-12 - 17:40

VVD, CDA en PVV waren het voordat PVV-leider Geert Wilders de finale onderhandelingen staakte, in principe eens over een bezuinigingspakket van 14,2 miljard euro. Dat had het begrotingstekort van Nederland in 2013 teruggebracht naar 2,8 procent, zei VVD-fractievoorzitter Stef Blok vandaag.


De doorrekeningen van het CPB
Open pdf (http://static1.ad.nl/static/asset/2012/doorrekeningcpb_162.pdf) (1,1 MB)

Er was besloten om het lage btw-tarief van 6 naar 7 procent te brengen en het hoge tarief van 19 naar 21 procent. Dat had 4,7 miljard euro opgeleverd, maar zou later weer zijn teruggeven via een verlaging van de inkomstenbelasting.

Ook waren de partijen het vorige week eens over een snellere verhoging van de AOW-leeftijd. Die zou al in 2015 naar 66 zijn gegaan. Verder zou een bevriezing van de ambtenarensalarissen 4 miljard euro opbrengen. Bezuinigingen in de zorg zouden 1,8 miljard euro opbrengen, onder meer door per recept een eigen bijdrage van 9 euro te vragen.

Op ontwikkelingssamenwerking zou 750 miljoen euro worden bespaard. De hypotheekrenteaftrek zou voor nieuwe aflossingsvrije hypotheken niet meer gelden. De huren zouden marktconform worden.

ad.nl

Kortman
21-04-12, 19:57
Dit waren de plannen in het Catshuis (twv 14,2 miljard)

Bewerkt door: Redactie
21-4-12 - 17:40

VVD, CDA en PVV waren het voordat PVV-leider Geert Wilders de finale onderhandelingen staakte, in principe eens over een bezuinigingspakket van 14,2 miljard euro. Dat had het begrotingstekort van Nederland in 2013 teruggebracht naar 2,8 procent, zei VVD-fractievoorzitter Stef Blok vandaag.



Er was besloten om het lage btw-tarief van 6 naar 7 procent te brengen en het hoge tarief van 19 naar 21 procent. Dat had 4,7 miljard euro opgeleverd, maar zou later weer zijn teruggeven via een verlaging van de inkomstenbelasting.

Ook waren de partijen het vorige week eens over een snellere verhoging van de AOW-leeftijd. Die zou al in 2015 naar 66 zijn gegaan. Verder zou een bevriezing van de ambtenarensalarissen 4 miljard euro opbrengen. Bezuinigingen in de zorg zouden 1,8 miljard euro opbrengen, onder meer door per recept een eigen bijdrage van 9 euro te vragen.

Op ontwikkelingssamenwerking zou 750 miljoen euro worden bespaard. De hypotheekrenteaftrek zou voor nieuwe aflossingsvrije hypotheken niet meer gelden. De huren zouden marktconform worden.

ad.nl

Met een eigen bijdrage per recept van 9 euro zou ik ongeveer 135 Euro per mnd kwijt zijn ,en ik ken mensen die nog meer medicijnen gebruiken.
:confused:

Joesoef
21-04-12, 21:58
Negen euro per recept, zijn ze gek geworden?

mark61
22-04-12, 00:33
Nieuwe aflossingsvrije hypotheken? Die waren toch verboden?

BTW verhogen is typisch rechts.

Na, blij dat dit zootje niet doorging.

Ik denk niet dat dat voor vervolgrecepten voor chronisch zieken zou gaan gelden.

knuppeltje
22-04-12, 08:44
Negen euro per recept, zijn ze gek geworden?

Nou ja, een heleboel pillen kunnen ze ook net zo goed in een keer voor een heel jaar uitschrijven. Dan wordt het weer spotgoedkoop toch? Voor Mars toch zeker. :confused:

knuppeltje
22-04-12, 09:00
Nieuwe aflossingsvrije hypotheken? Die waren toch verboden?

Nee, niet helemaal. Vanaf 1 augustus 2011 hoeft er bij het aangaan van een hypothecaire lening voor 50 procent van de op dat moment geldende marktwaarde van het pand geen aflossingsschema gemaakt te worden, waarmee dus 50 procent van de op dat moment geldende marktwaarde niet hoeft te worden afgelost zolang de looptijd van de lening duurt.

mark61
22-04-12, 12:18
Oh OK. Laffe nepoplossing was het sowieso. Echt minimaal. De beuk moet er gewoon in, alle aftrek op termijn afschaffen. Voor de villa's per direct, voor normale huizen in 20 jaar ofzo.

Wellicht moet er een hoop verhuisd worden, maar das goed voor de woningmarkt en spinoff, al dat geherinricht en verhuis is goed voor de economie. Het geld gaat weer rollen.

knuppeltje
23-04-12, 08:45
Wellicht moet er een hoop verhuisd worden, maar das goed voor de woningmarkt en spinoff, al dat geherinricht en verhuis is goed voor de economie. Het geld gaat weer rollen.

Allemaal goed voor de omzet van IKEA. Zul je Joesoef eens horen, die heeft al zo'n pestpokkenhekel aan dat bedrijf. :hihi:

Soldim
23-04-12, 09:43
Negen euro per recept, zijn ze gek geworden?

Een eigen bijdrage is, volgens mij, redelijk. Negen euro is een raar bedrag. Hier betalen we 10% -- heb je er ook zelf voordeel bij om generics te nemen.....

gewoonrenee
23-04-12, 12:12
De grote vraag is natuurlijk wat het alternatief wordt... Wie gaat Rutte en Verhagen nu helpen om een tussenplan voor dit jaar op te stellen, en wat komt daarin? Hypotheekrenteaftrek? Belastingverhoging? Ontwikkelingshulp?

mark61
23-04-12, 13:12
Ontwikkelingshulp is een grap. Sowieso blijft sinds de 'herwaardering' het grootste deel van dat geld in Nederland, en die rottige 2 miljard die ze eraan uitgeven, dat schiet echt niet op als je tientallen miljarden moet bezuinigen.

Hypotheekrente-aftrek gaat eraan, minimaal zoals in het huidige plan lijkt me nauwelijks wat opleveren, besides, het gaat om het principe.

Over belastingtarieven gaat het niet, dacht ik.

Met kaasschaven kom je al een heel eind.

Maar in aanmerking genomen dat een KWART van de begroting aflossing en rente is, weggegooid geld dus eigenlijk, zou ik daar es een lange-termijnplan voor maken. Geen schuld betekent dat je met dezelfde begroting een derde meer kan doen.

Kortman
23-04-12, 13:44
Een eigen bijdrage is, volgens mij, redelijk. Negen euro is een raar bedrag. Hier betalen we 10% -- heb je er ook zelf voordeel bij om generics te nemen.....

Ben het niet met jou eens , ik gebruik medicijnen die zo duur zijn dat ze per 2wkn uitgeschreven worden (d.v.m overlijden )verder gebruik ik nog andere medicijnen die beperkt houdbaar zijn.
Elk jaar begint voor mij 2 sec na 00.00 uur al met een ''eigen bijdrage'' en als ik ook nog eens per recept 9 euro moet betalen is dat voor mij en nog vele duizenden meestal 65 + ers behoorlijk veel geld.
heb het al ong voorgerekend (zie elders).

Soldim
23-04-12, 13:52
Ben het niet met jou eens , ik gebruik medicijnen die zo duur zijn dat ze per 2wkn uitgeschreven worden (d.v.m overlijden )


Zelfs dan betaal je nog minder als 250€ voor een jaar voor die medicijnen; als dat als kostenpost voor jou niet te billijken is, waarom zou het wel acceptabel voor de maatschappij als geheel moeten zijn om vrijwel de volledige kosten van die medicijnen op zich te nemen?



Elk jaar begint voor mij 2 sec na 00.00 uur al met een ''eigen bijdrage'' en als ik ook nog eens per recept 9 euro moet betalen is dat voor mij en nog vele duizenden meestal 65 + ers behoorlijk veel geld.
heb het al ong voorgerekend (zie elders).

Maar, uiteindelijk moet dat geld toch ergens weg komen -- als het niet bij jou is dan bij iemand anders. Een deel van de ziekten kosten spreiden is, in mijn opinie, een goede zaak. Alle kosten spreiden lijkt me een slecht idee, en werkt zeker niet consumptie verlagend.

Joesoef
23-04-12, 18:02
Een eigen bijdrage is, volgens mij, redelijk. Negen euro is een raar bedrag. Hier betalen we 10% -- heb je er ook zelf voordeel bij om generics te nemen.....

Je zal maar afhankelijk zijn van interferon of Imatinib.

Joesoef
23-04-12, 18:07
Maar, uiteindelijk moet dat geld toch ergens weg komen -- als het niet bij jou is dan bij iemand anders. Een deel van de ziekten kosten spreiden is, in mijn opinie, een goede zaak. Alle kosten spreiden lijkt me een slecht idee, en werkt zeker niet consumptie verlagend.


Van mijn verzekerings premie worden ook abortussen betaald, maag verkleiningen, behandeling longkanker etc. Solidariteitsprinipe.

Zelfs in NL schrijft men makkelijk medicijnen voor, laat men daar eens naar kijken.

mark61
23-04-12, 19:01
Das nog niks, hoe verder je naar het zuiden gaat, hoe meer medicijnen er worden geconsumeerd. Dit gaat niet over geneeskunde maar over cultuur :hihi:

knuppeltje
24-04-12, 09:34
Das nog niks, hoe verder je naar het zuiden gaat, hoe meer medicijnen er worden geconsumeerd. Dit gaat niet over geneeskunde maar over cultuur :hihi:

Yep, en vooral over de scheefgroei ervan. Over een veelvuldig afschuiven van de risico's door totaal onverantwoordelijk eigen gedrag. We vreten en zuipen veel teveel en werken veel te weinig, en ga zo maar door.

Oeps, dat klinkt akelig puriteins volgens mij, maar toch.

Soldim
24-04-12, 15:35
Je zal maar afhankelijk zijn van interferon of Imatinib.

Zoontje gebruikt somatropin -- persoonlijk vind ik de eigen bijdrage niet onredelijk. Zeker niet gezien de 90% die de maatschappij op zich neemt.

mark61
24-04-12, 15:54
Zoontje gebruikt somatropin -- persoonlijk vind ik de eigen bijdrage niet onredelijk. Zeker niet gezien de 90% die de maatschappij op zich neemt.

Als je het kan betalen. Er zijn natuurlijk mensen die erg ziek en erg arm zijn.

Azyzz
24-04-12, 21:51
1 grote poppekast!!