PDA

Bekijk Volledige Versie : 15-jarige maker omstreden gedicht: ik heb niemand willen kwetsen



mark61
26-04-12, 15:05
door David Haakman
Binnenland

Zelden leidt een gedicht van een scholier in 24 uur tijd tot zo veel ophef. Zojuist is bekendgemaakt dat het omstreden gedicht van de 15-jarige Auke de Leeuw geschrapt is uit het programma van de Nationale Dodenherdenking. NRC-redacteur Danielle Pinedo interviewde eerder vanochtend de Noord-Brabantse jongen over zijn gedicht.

Auke de Leeuw schreef het gedicht naar aanleiding van de gedichtenwedstrijd die het Nationaal Comité 4 en 5 mei ieder jaar uitschrijft onder scholieren. Het vraagt scholieren daarbij te reflecteren op de erfenis van de oorlog. Een onafhankelijke jury bepaalde dat Auke zijn gedicht, over zijn oudoom die tijdens de Tweede Wereldoorlog diende bij de Waffen-SS en daarmee „voor een verkeerd leger koos”, mocht voordragen.

Lees hieronder het gedicht:

Foute Keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt
Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven
Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan
Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief
Dirk Siebe kwam nooit meer thuis
Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden.

Auke (15)

Een bericht hierover in NRC Handelsblad van gisteren leidde tot ophef. “Je schoffeert hiermee de eerste generatie slachtoffers. Moet dit nou echt, zo’n gedicht op zo’n dag?”, zei adjunct-directeur Esther Voet in NRC Handelsblad. Het Nederlands Auschwitz Comité dreigde vanochtend met een boycot.

Oorlog kent alleen maar verliezers

Tegenover NRC-redacteur Danielle Pinedo vertelde Auke de Leeuw vanochtend hoe hij op het idee kwam om over zijn oudoom te schrijven.

“Van onze docent Nederlands moesten we een gedicht schrijven over vrijheid. De beste gedichten zou zij naar het Comité 4 en 5 mei sturen. Toen herinnerde ik mij een verhaal dat mijn moeder mij enkele jaren geleden vertelde, over mijn oudoom Dirk Siebe. Zijn broer had brieven van hem bewaard. Die heb ik met mijn moeder gelezen. Op basis daarvan heb ik een gedicht geschreven.”

Auke zei in het interview dat hij beseft dat hij een gevoelig thema aansneed.

“Ik kan mij voorstellen dat mensen zich door mijn gedicht gekwetst voelen, maar dat is nooit mijn bedoeling geweest. Ik wilde laten zien dat oorlog alleen verliezers kent: aan de goede én de verkeerde kant. Hoe kunnen wij leren van onze fouten als wij die fouten niet mogen benoemen? Ik ben zelf geboren in vrijheid. Voor mij is het al moeilijk genoeg om altijd de juiste keuzes te maken. Hoe moet het dan zijn geweest voor mensen in de oorlog? Dat heb ik proberen te vertellen met mijn gedicht.”

„Ik hoop dat ik niet veroordeeld word. Ik ben gevraagd mijn gedicht voor te lezen. Ik vind het spannend en een eer. Als het aan mij ligt, ga ik naar de Dam. Punt.”

Auke zal echter dus niet zijn gedicht mogen voorlezen. Het Comité schrijft in een verklaring:

Dat het gedicht niet voorgedragen wordt op de Dam doet niets af aan de waardering die het comité heeft voor het gedicht van Auke. Het comité betreurt de discussie en vindt het verdrietig dat de keuze van het comité om deze jongere aan het woord te laten op de Dam tot zoveel emoties heeft geleid. Derhalve heeft het comité besloten om het gedicht niet te laten voordragen.

Jammer dat Auke speelbal is geworden

NRC-redacteur Danielle Pinedo sprak rond 14.00 uur met de moeder van Auke. Die zegt in een reactie:

“We kunnen ons vinden in de beslissing van het Comité. Het is jammer dat Auke speelbal is geworden in een complex geheel”

Op de vraag of hij nog naar de herdenking op de Dam gaat, antwoordde ze:

“Ja, als toehoorder.”

15-jarige maker omstreden gedicht: ik heb niemand willen kwetsen :: nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2012/04/26/maker-omstreden-gedicht-ik-heb-niemand-willen-kwetsen/)

Geweldig, een jongen van 15.

En dan het Auschwitzcomité en het CIDI dat zich ertegenaan bemoeit. Ziekelijk gewoon. Zeker bang dat Israël ook nog ter sprake komt. Waar bemoeit dat kutCIDI zich mee?

Hun boodschap: censuur en weg met de vrijheid van meningsuiting. Weg met de nuance en reflectie.

Eeuwig slachtofferschap en eeuwige verkettering van de ander. Fantastische boodschap aan de jeugd.

Van mij mogen ze die 'herdenking' afschaffen.

Charlus
26-04-12, 16:38
Geweldig, een jongen van 15.

En dan het Auschwitzcomité en het CIDI dat zich ertegenaan bemoeit. Ziekelijk gewoon. Zeker bang dat Israël ook nog ter sprake komt. Waar bemoeit dat kutCIDI zich mee?

Hun boodschap: censuur en weg met de vrijheid van meningsuiting. Weg met de nuance en reflectie.

Eeuwig slachtofferschap en eeuwige verkettering van de ander. Fantastische boodschap aan de jeugd.

Van mij mogen ze die 'herdenking' afschaffen.
Walgelijk op verschillende niveaus idd. Valt me nog mee dat hij niet is gedwongen om publiekelijk excuses aan te bieden, hoewel dat in zekere zin wel gebeurd is...
„Ik hoop dat ik niet veroordeeld word.” Djiezus. Die Esther Voet mag van mij wel over de knie.

Joesoef
26-04-12, 18:12
Cidi is gek. Zwak uitgedrukt.

H.P.Pas
26-04-12, 19:25
Esther Voet

Grossierderij in opbouwend gedachtegoed met een eigentijds matketingconcept. (http://www.esthervoet.nl/curriculum.htm)

Brr.:verveeld:

knuppeltje
27-04-12, 10:35
Je zou mogen willen dat je al die pijn zo zuiver zou kunnen verwoorden als die slechts vijftienjarige jongen. Hier past geen hypocriete houding van anderen bij.

Isch
01-05-12, 20:00
Nu moet een van de andere dichters dit gedicht voordragen ipv zn eigen.

super ick
01-05-12, 22:41
Kaalscheren en pek met veren.

super ick
02-05-12, 16:36
Overigens vind ik wel dat je de slachtoffers niet moet dwingen om hun familie te herdenken in aanwezigheid met 'de daders'. Dat gaat, wat mij betreft alleen op voor 4 mei.

Wat ik overigens wel meten met twee maten vind is dat de doden die gevallen zijn bij de politionele acties in Indonesie tegelijkertijd herdacht mogen worden. Dan herdenk je in principe OOK daders.

Tomas
02-05-12, 19:43
Een Duitser zit in een Nederlandse kroeg op 4 mei en ziet op de tv de dodenherdenking. Hij vraagt aan de barman wat dat allemaal precies inhoud. De barman vertelt dat met die minuut stilte alle slachtoffers van de laatste oorlogen worden herdacht. Oh, zegt de Duitser, dat is mooi. Dus ook Duitse slachtoffers? Nee, zegt de barman, dat vieren we morgen.

bravedave
03-05-12, 02:11
Gewoon een keer de film "De Tweeling" kijken. Dan begrijp je het iets beter.

Bart.NL
03-05-12, 17:53
Het ligt erg gevoelig. Degenen die het plan hadden opgevat en degenen die het gedicht uitkozen hadden wel beter mogen nadenken.

De jongen zelf valt niets te verwijten.

Ik kan me voorstellen dat als jouw familie door de Nazi's is uitgemoord, dat je dit niet gepast vindt. De meeste mensen hier hebben de Tweede Wereldoorlog niet meegemaakt, dus snappen ze deze gevoelens ook niet.

mark61
03-05-12, 23:22
De meeste mensen hier hebben de Tweede Wereldoorlog niet meegemaakt, dus snappen ze deze gevoelens ook niet.

De mensen die bezwaar maken ook niet. Er is bovendien een verschil tussen 'nazi's', 'Duitsers', en 'Nederlanders die verkeerde keuzes maken op grond van een aantal onduidelijke redenen'.

Het CIDI is een bespottelijke organisatie die zich niet moet bemoeien met zaken die het niet aangaan. Die I staat toch voor Israël, niet voor joden?

knuppeltje
04-05-12, 10:22
Het ligt erg gevoelig. Degenen die het plan hadden opgevat en degenen die het gedicht uitkozen hadden wel beter mogen nadenken.

De jongen zelf valt niets te verwijten.

De meeste mensen hier hebben de Tweede Wereldoorlog niet meegemaakt, dus snappen ze deze gevoelens ook niet.

Ik denk dat ze dat laatste juist wel hebben gedaan.

Inderdaad, die voelde wat een en ander moet hebben betekend voor de familie waarvan 4 andere zonen bij het verzet zaten, en wist dat heel zuiver te verwoorden. Nergens in het gedicht wordt er ook maar iets goedgepraat, alleen maar even aandacht gevraagd voor andere slachtoffers van die oorlog

Waarom zouden ze dat niet snappen? Het ermee eens zijn is weer een andere zaak.

super ick
04-05-12, 12:04
Ik denk dat ze dat laatste juist wel hebben gedaan.

Inderdaad, die voelde wat een en ander moet hebben betekend voor de familie waarvan 4 andere zonen bij het verzet zaten, en wist dat heel zuiver te verwoorden. Nergens in het gedicht wordt er ook maar iets goedgepraat, alleen maar even aandacht gevraagd voor andere slachtoffers van die oorlog

Waarom zouden ze dat niet snappen? Het ermee eens zijn is weer een andere zaak.

Aan die herdenking doen nog overlevenden en direct nabestaanden mee. Het lijkt mij dat het standpunt van deze mensen omtrent de herdenking doorslaggevend moet zijn.

Ik lees hier weer eens prikkers en organisaties die van alles beweren en praten 'over' ipv 'met'.

Wellicht vinden deze mensen het wel prima en is er helemaal geen discussie.

H.P.Pas
04-05-12, 13:54
Wellicht vinden deze mensen het wel prima en is er helemaal geen discussie.

Mogelijk is het.
Russische en Duitse veteranen houden al sinds 1993 gemeenschappelijke Stalingrad-herdenkingen.

knuppeltje
05-05-12, 09:59
Wellicht vinden deze mensen het wel prima

en is er helemaal geen discussie.

Dat weet ik niet.

Die is er nu toch van gekomen.

Ik zou het juist goed hebben gevonden om met die herdenking eens wat breder naar het geheel te kijken. Er waren veel meer slachtoffers dan die er nu worden herdacht. En waarom die niet mogen worden herdacht op die enen nationale herdenkingsdag in het jaar is mij totaal onbegrijpelijk.

Maar het allerbelangrijkste daaraan vindt ik dat als waarschuwing er dan duidelijker in beeld blijft hangen dat oorlog aan meerdere zijden slachtoffers maakt. Dat er dan altijd en overal verliezers zijn, en dat we dat maar beter samen moeten proberen te voorkomen.

De Staliningrad-herdenkingen van Pas zijn daarvoor een mooi voorbeeld waarvan we nog kunnen leren.

super ick
05-05-12, 10:59
Dat weet ik niet.

Die is er nu toch van gekomen.

Ik zou het juist goed hebben gevonden om met die herdenking eens wat breder naar het geheel te kijken. Er waren veel meer slachtoffers dan die er nu worden herdacht. En waarom die niet mogen worden herdacht op die enen nationale herdenkingsdag in het jaar is mij totaal onbegrijpelijk.

Maar het allerbelangrijkste daaraan vindt ik dat als waarschuwing er dan duidelijker in beeld blijft hangen dat oorlog aan meerdere zijden slachtoffers maakt. Dat er dan altijd en overal verliezers zijn, en dat we dat maar beter samen moeten proberen te voorkomen.

De Staliningrad-herdenkingen van Pas zijn daarvoor een mooi voorbeeld waarvan we nog kunnen leren.

Daar ben ik het ook niet mee oneens alleen wacht ermee tot de directe slachtoffers er niet meer zijn. Voor de rest is het meer symbolisch geworden en dan kun je het inderdaad breder trekken.
Of organiseer iets anders om dat signaal af te geven.

Mbt slachtoffers is het altijd meten met twee maten. Het
Ligt er altijd aan van welke kant je het bekijkt. Juichend klapten de mensen voor de vliegtuigen die over kwamen om complete Duitse steden, voor alle duidelijkheid; woonwijken met burgers plat te gooien. Een rechtstreekse oorlogsmisdaad. Moordenaars van onschuldige burgers. Die staan nu met de borst vooruit op het bordes. Gedecoreerd ipv gedetineerd. Daarna zijn bij de inname van de steden over de grond door de Russen ook nog massaal Duiste vrouwen verkracht.

Ik vraag mij wel af of het werkt, zo'n herdenking en of we er van leren. Volgens mij leren we veel meer als de media eens niet zo'n 1dimensionaal beeld geven en het eerlijk van alle kanten laten zien. Met vooral de nadruk op het lijden aan beiden zijden.

knuppeltje
06-05-12, 10:16
Daar ben ik het ook niet mee oneens alleen wacht ermee tot de directe slachtoffers er niet meer zijn.

Dat is gewoon heel erg zonde van de tijd.

super ick
06-05-12, 11:13
Dat is gewoon heel erg zonde van de tijd.

Is er zoveel haast mee dan? Het hele thema is allang veel breder getrokken behalve die twee minuten om 20.00

Nogmaals, laat het over aan de slachtoffers die nog leven. Dwing hen niet in een setting die buitenstaanders zo nodig vinden.

mark61
06-05-12, 13:07
Is er zoveel haast mee dan? Het hele thema is allang veel breder getrokken behalve die twee minuten om 20.00

Nogmaals, laat het over aan de slachtoffers die nog leven. Dwing hen niet in een setting die buitenstaanders zo nodig vinden.

Het is altijd de bedoeling geweest, voorzover ik weet, dat niet alleen blind wordt herdacht wat er is gebeurd, maar dat dat wordt doorgetrokken naar het heden en de toekomst, dat de herdenking dus nut heeft voor de toekomst. 'Dit nooit weer'.

Dat roept de vraag op wat dat 'dit' precies is. De herdenking wordt dus geacht relevantie te hebben voor ons, hier en nu. Waarom ook juist jongeren erbij betrokken worden. En juist vzv. die herdenking ook betrekking heeft op wat er met de Europese joden is gebeurd is het 'aardig' om je te realiseren hoe dat kon gebeuren, en hoe eventueel er nu ook tendenzen zijn, beginnetjes, die lijken op hoe het toen begon. Parallellen waar je nu voor beducht moet zijn.

Het demoniseren en voorstellen van alle Duitsers als tientallen miljoenen identieke klonen van één menstype met precies dezelfde ideeën en gevoelens is in die zin net zo fout als wat Duitsers met joden deden.

Ik zie waarachtig niet in waarom 'mensen die het zelf hebben meegemaakt' om die reden het recht hebben alles op één hoop te gooien, overtuigde nazi's tot en met dienstplichtigen die de Wehrmacht in moesten omdat ze anders zelf zouden worden geëxecuteerd. Plus werkloze naïeve Hollanders die dachten, beetje avontuur in het oosten. Blinde huursoldaten. Waarom er met die 'gevoelens' van hen, die fout zijn, rekening moet worden gehouden.

Anders verengt het gebeuren zich tot een veteranenbijeenkomst, 'wij die er toen bij waren', zonder enige relevantie voor de rest van het land.

mark61
06-05-12, 13:09
Daar ben ik het ook niet mee oneens alleen wacht ermee tot de directe slachtoffers er niet meer zijn.

Volgens mij leren we veel meer als de media eens niet zo'n 1dimensionaal beeld geven en het eerlijk van alle kanten laten zien. Met vooral de nadruk op het lijden aan beiden zijden.

Dit is dus tegenstrijdig. Waarom zouden de directe slachtoffers vrijgesteld zijn van meer-dimensionaal denken? Er zijn genoeg joden en andere slachtoffers die wel in staat zijn genuanceerder te denken, dus waarom moet 1-dimensionaliteit ontzien en gerespecteerd worden?

super ick
07-05-12, 10:07
Dit is dus tegenstrijdig. Waarom zouden de directe slachtoffers vrijgesteld zijn van meer-dimensionaal denken? Er zijn genoeg joden en andere slachtoffers die wel in staat zijn genuanceerder te denken, dus waarom moet 1-dimensionaliteit ontzien en gerespecteerd worden?

Gisterenavond heb je nog kunnen zien hoe Leipzch en Dresden totaal vernietigd zijn. Het centrum van Berlijn met de grond gelijk gemaakt werd. Regelrechte oorlogsmisdaden. Natuurlijk zijn er aan beide zijden onschuldige slachtoffers gevallen, natuurlijk is er aan beide zijden onbeschrijfelijk leed geweest.
Concentratiekampen die door de Russen veroverd werden zijn gebruikt om tegenstanders van hun ideologie weer in op te sluiten. Hoe dat verder afgelopen is onder die 'bevrijders' weten we inmiddels ook.

Joden springen eruit omdat zij als groep vernietigd moesten worden volgens de ideologie maar er is evengoed huis gehouden onder de zigeuners. Misschien moeten we volgend jaar de familie Nicolich wel naast de koningen zetten?

knuppeltje
07-05-12, 11:03
Is er zoveel haast mee dan? Het hele thema is allang veel breder getrokken behalve die twee minuten om 20.00

Nogmaals, laat het over aan de slachtoffers die nog leven. Dwing hen niet in een setting die buitenstaanders zo nodig vinden.

We hebben al veel teveel tijd verloren.

Wie bepaald of nabestaanden van foute mensen daarvan niet slachtoffers zijn? Of dat zij buitenstaanders zijn? Totaal bezopen volgens mij.

Ook het belichten van die kant van het verhaal helpt om een completer beeld te krijgen en meer begrip. Helaas, slachtofferschap schijnt voor sommigen een exclusief recht te zijn.
Tja, het zijn niet allemaal Mandela's.

knuppeltje
07-05-12, 11:04
palestijnen komen uit jordanie

Volgens mij kan jij het verder maar beter bij je schaapjes houden.

mark61
07-05-12, 14:08
Volgens mij kan jij het verder maar beter bij je schaapjes houden.

:hihi:

mark61
07-05-12, 14:09
palestijnen komen uit jordanie

En me opoe komt uit de Kongo, Brazzaville hè, niet Kinshasa. Je schapen lopen weg.

super ick
08-05-12, 09:39
We hebben al veel teveel tijd verloren.

Wie bepaald of nabestaanden van foute mensen daarvan niet slachtoffers zijn? Of dat zij buitenstaanders zijn? Totaal bezopen volgens mij.

Ook het belichten van die kant van het verhaal helpt om een completer beeld te krijgen en meer begrip. Helaas, slachtofferschap schijnt voor sommigen een exclusief recht te zijn.
Tja, het zijn niet allemaal Mandela's.

Dat vind ik echt onzin. Als je de media volgt dan wordt het leed aan beide kanten belicht.

Je slaat de plank mis. Met buitenstaanders bedoel ik juist jou en mij en anderen die er ver vanaf staan. Die moeten zonodig bepalen, uit ideologisch oogpunt, voor hen wie het zo aan het hart gaat. Dat vind ik het foute eraan.
En dan gaat het precies over die 2 minuten om 8 uur?

Je blijft maar aansturen op Joden. Ik heb het over alle geallieerde slachtoffers die herdacht worden. Dat zijn er m.i. voldoende om ook een signaal van dit nooit weer af te geven zoals Mark al zei. Last van je onderbuik ofzo?

Ik vind het een teken van zwakte om een bestaand ritueel te willen jatten van oude mensen, die paar minuutjes. Waar overigens ook al lang Duitsers bij uitgenodigd worden.
Wil je het breder trekken dan kan je beter gezamenlijk bevrijdingsdag vieren. Ik neem tenminste aan dat de meeste huidige Duitse jongeren het verslaan van Hitler achteraf ook als een bevrijding zien.
Duitsers uitnodigen om de bevrijding mee te vieren. Dat zegt volgens mij veel meer.

mark61
09-05-12, 02:25
Ze worden nu echt gestoord. Ik zou haast zeggen, nazi:

Joodse organisatie wil herdenken Duitsers op 4 mei verbieden

door Enzo van Steenbergen
Binnenland

De Joodse belangenorganisatie Federatief Joods Nederland (FJN) gaat proberen alle Nederlandse Dodenherdenkingen waarbij omgekomen Duitse militairen worden herdacht, op 4 mei volgend jaar te laten verbieden. Dat zegt advocaat Herman Loonstein namens de organisatie tegen NRC Handelsblad.

Vorige week verbood de rechtbank van Zutphen de burgemeester en wethouders van de gemeente Bronckhorst tijdens de Dodenherdenking in Vorden langs de graven van tien omgekomen Duitse militairen te lopen. Het plaatselijke 4-meicomité had deze optie in het programma opgenomen. Het comité vond het 67 jaar na de Tweede Wereldoorlog tijd voor “verbroedering en verzoening”, maar FJN noemde het een “onrechtmatige daad tegenover slachtoffers, dood en levend”.

De kortgedingrechter zei vrijdagmiddag dat herdenken van omgekomen Duitse soldaten “passend” kan zijn, “maar niet op 4 mei en niet in één adem met de herdenking van slachtoffers van het nazi-bewind”.

FJN wil in gesprek met comité op Schiermonnikoog

Op Schiermonnikoog, waar ook Duitse militairen liggen begraven, wordt al jaren het Duitse volkslied gespeeld tijdens Dodenherdenking. Loonstein:

“We gaan op Schiermonnikoog eerst in gesprek met het plaatselijke comité. Als het niet goedschiks lukt dit te stoppen, dan beginnen we weer een rechtszaak.”

Het is niet duidelijk bij hoeveel Dodenherdenkingen aandacht is voor omgekomen Duitsers. Loonstein zal daarom proberen “in een vroeg stadium” landelijk de programma’s te krijgen van alle herdenkingen:

“Zien we dat er Duitsers worden herdacht, dan zullen we daar een stokje voor steken. De uitspraak in de zaak-Vorden moet gevolgen hebben voor toekomstige Dodenherdenkingen. Deze was zo duidelijk, dat ik me niet kan voorstellen dat we andere zaken verliezen.”

Joodse organisatie wil herdenken Duitsers op 4 mei verbieden :: nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2012/05/08/joodse-organisatie-wil-herdenken-duitsers-op-4-mei-verbieden/)

Het lijkt wel een 1-aprilgrap. Een paar joden die 16 miljoen Nederlanders iets wil gaan verbieden.

Zijn ze krankzinnig geworden?

knuppeltje
09-05-12, 09:05
Dat vind ik echt onzin.

Je blijft maar aansturen op Joden.

Wil je het breder trekken dan kan je beter gezamenlijk bevrijdingsdag vieren.

Ondanks die zogenaamde media-aandacht maakt het nog steeds geen onderdeel uit van de herdenking. Ronduit schandelijk. Over onzin gesproken.

Daar ging het mij in eerste instantie niet eens om, maar nu je het zegt, het was wel een joodse organisatie die het hardste blèrde.

Dat zou volgens mij veel beter zijn.

mark61
09-05-12, 13:23
Niemand commentaar op dit jongste 'initiatief'?

Soldim
09-05-12, 14:38
Niemand commentaar op dit jongste 'initiatief'?

Weinig aan jou commentaar toe te voegen -- het verwoord min of meer (je gebruikt beleefdere woorden ;) ) wat ik dacht.

knuppeltje
09-05-12, 14:41
Niemand commentaar op dit jongste 'initiatief'?

Ja zeg, ik zal hier de hele dag commentaar gaan zitten geven. :hihi:

mark61
09-05-12, 15:40
:hihi:

Eke
09-05-12, 16:01
Ze worden nu echt gestoord. Ik zou haast zeggen, nazi:



Wie zijn 'ze', Mark ?
Aan wie denk je dan, terecht of onterecht.



Ff wat info opgeduikeld over Federatie Joods Nederland :

Hoewel de persberichten van de FJN regelmatig worden overgeschreven door de media, bestaat ze slechts uit advocaat Loonstein, zijn zonen*, een fax en wat briefpapier.


Waarvan acte. Bron : weblog NRC-next

NRC Carriere | Voor hoogopgeleid Nederland (http://www.nrccarriere.nl/rssfeed/530075/iets-met-joden-doet-het-reltechnisch-gezien-altijd-goed)



TOEGEVOEGD : *plus 5 onbekende bestuursleden.

mark61
09-05-12, 16:56
Wie zijn 'ze', Mark ?

Ff wat info opgeduikeld over Federatie Joods Nederland :

Hoewel de persberichten van de FJN regelmatig worden overgeschreven door de media, bestaat ze slechts uit advocaat Loonstein, zijn zonen, een fax en wat briefpapier.]

Dat clubje, wie anders?

:haha: Das een goeie.

Eke
09-05-12, 17:04
:moe:

Ze waren vorige week al in het nieuws, lees ik in de krant. Door een begrafenis langs me heen gegaan. Dus je wist het natuurlijk. Stom van mij.

mark61
09-05-12, 17:31
Bewijs dat je dat wist en waar je dat opgeschreven hebt hier zodat we jouw aanvallende uitspraken konden duiden :ego:

Huh?
.

Eke
09-05-12, 18:02
:moe:

Nou ja, dat schelden was natuurlijk onnodig grof.


Verder heb ik er niets aan toe te voegen.