PDA

Bekijk Volledige Versie : Dit zijn de maatregelen uit het akkoord van de vijf partijen



IbnRushd
26-04-12, 20:29
Dit zijn de maatregelen uit het akkoord van de vijf partijen

Door: Redactie − 26/04/12, 20:00

De inhoud van het akkoord is bekend. Dit zijn de maatregelen.

Minister De Jager heeft de brief (http://static3.volkskrant.nl/static/asset/2012/concept_stabiliteitsprogramma_1__152.pdf)met daarin het akkoord naar de Tweede Kamer gestuurd.

- Het begrotingstekort wordt teruggebracht naar 3 procent, in totaal wordt er zo'n 14 miljard bezuinigd.
- Het hoge btw-tarief gaat met 2 procent omhoog naar 21 procent.
- Het reiskostenforfait wordt aangepakt, dit moet zo'n 1,2 miljard euro opleveren.
- Volgend jaar geldt de nullijn voor ambtenaren, zij krijgen er dus geen salaris bij. Een uitzondering wordt er gemaakt voor mensen in de zorg en mensen met een uitkering.
- De huizenmarkt wordt ook aangepakt. De huren worden marktconform en er geldt geen hypotheekrenteaftrek meer voor nieuwe, aflossingsvrije hypotheken. De overdrachtsbelasting blijft op 2 procent.
- In de zorg wordt 1,6 miljard bespaard door onder meer de kosten van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) te beperken. Mensen moeten zelf meer bijdragen.
- De verhoging van de AOW-leeftijd wordt versneld ingevoerd. Volgend jaar gaat deze met een maand omhoog, de jaren daarna steeds met 2 of 3 maanden. Uiterlijk in 2019 is de pensioengerechtigde leeftijd verhoogd naar 66 jaar. Daarna wordt deze gekoppeld aan de levensverwachting.
- De accijnzen op alcohol, tabak en fris worden ook verhoogd. Daarnaast worden de belastingschijven niet geïndexeerd, waardoor belastingbetalers sneller meer belasting zullen betalen. Een lastenverzwaring dus.
- Er komt een vergroening van het belastingstelsel, onder meer door een extra belasting voor kolencentrales.
- Werkgevers zullen allemaal de eerste 6 maanden van de WW-uitkering moeten betalen, en het ontslagrecht wordt versoepeld.
- Er worden ook zaken teruggedraaid. Zo worden de bezuinigingen op het PGB en het passend onderwijs teruggedraaid.
- De bezuiniging op ontwikkelingssamenwerking (750 miljoen euro) is van tafel.
- De btw op zonnepanelen gaat naar beneden.
- De btw op kaartjes voor kunstvoorstellingen gaat ook omlaag.
- Natuurbeleid krijgt er 200 miljoen bij.
- Het eurovignet wordt duurder, waarmee het vrachtvervoer over weg zwaarder wordt belast.
- De verhoging van de griffierechten wordt teruggedraaid

Stef Blok, fractievoorzitter van de VVD, zei al dat er in het akkoord naast lastenverzwaringen ook grote hervormingen staan.

Jolande Sap van GroenLinks liet weten dat er een speciaal crisistarief voor de hoogste inkomens komt. 'Daar gaan we honderden miljoenen weghalen', zei ze op BNR Nieuwsradio.

Sap en Alexander Pechtold wilden over de inhoud vanmiddag verder weinig loslaten. 'Het wordt vanavond in zijn totaliteit bekend', zei Jolande Sap.

Wel wilde ze kwijt dat dit een pakket is, 'waarmee we in Europa voor de dag kunnen komen'. Verschillende bezuinigingen op het gebied van het persoonsgebonden budget, natuur en passend onderwijs zijn van tafel, zei ze.

Volgens Alexander Pechtold streeft zijn partij naar het handhaven van de begrotingsregels. Hij heeft naar eigen zeggen niet gekeken naar het Catshuispakket, maar 'met mijn eigen pakket onderhandeld'.

Demissionair minister van Financiën Jan Kees de Jager zei dat het pakket de financiële markten tot rust zou brengen.

Bron: volkskrant.nl (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/10637/VK-Dossier-Verkiezingen-van-2012/article/detail/3246966/2012/04/26/Dit-zijn-de-maatregelen-uit-het-akkoord-van-de-vijf-partijen.dhtml)

CONTRA
26-04-12, 20:47
zeven weken onderhandelen zonder succes en nu binnen twee dagen een akkoord met de oppositie

Joesoef
26-04-12, 21:02
Sap verklaard net dat het akkoord geldig is tot de nieuwe verkiezingen en dat dan nieuwe onderhandelingen beginnen.

Snapt u het?

The_Grand_Wazoo
26-04-12, 22:59
Sap verklaard net dat het akkoord geldig is tot de nieuwe verkiezingen en dat dan nieuwe onderhandelingen beginnen.

Snapt u het?

Ja hoor, de formatie is begonnen. En nu maar hopen dat voldoende mensen radicaal terug willen naar het midden ...

Soldim
27-04-12, 06:12
Ja hoor, de formatie is begonnen.

Het lijkt bijna of er binnen twee dagen een formatie en een begrotings-ronde is geweest.

Vanaf de, Zwitserse, zijlijn gezien lijkt het of Pechtold aan de touwtjes trekt. Ik vind hem een kwal, maar zou bijna overwegen op D66 te stemmen....

The_Grand_Wazoo
27-04-12, 07:03
Hij is beslist een kwal, maar wel een fatsoenlijke kwal. Mijn zegen hebben zij. Ik ben erg tevreden met deze ontwikkeling.

knuppeltje
27-04-12, 09:06
Sap verklaard net dat het akkoord geldig is tot de nieuwe verkiezingen en dat dan nieuwe onderhandelingen beginnen.

Snapt u het?

Ik wel. Door elke verkiezing ontstaat er een nieuwe politieke realiteit in de Kamer. De machts- en krachtsverhoudingen zijn dan weer verschoven. Daardoor worden er weer nieuwe coalities gesmeed, en begint men weer opnieuw met formeren. daar zal elke partij mee te maken krijgen, ook GroenLinks,, en ook de PvdA, ondanks Samsons grote bek. Dat was altijd al zo, dat is nog steeds zo, en dat zal altijd zo blijven. Sap had het bij het rechte eind en Rutte wreef Samson dat feit nog eens fijntjes onder zijn neus.

Waar he nu om ging was om Brussel en de financiële markten te tonen dat indien nodig, er genoeg Kamerleden bereid zijn om hun verantwoordelijkheid te nemen.

knuppeltje
27-04-12, 09:07
Ja hoor, de formatie is begonnen. En nu maar hopen dat voldoende mensen radicaal terug willen naar het midden ...

Juist, ik ben het helemaal met je eens.

knuppeltje
27-04-12, 09:14
Het lijkt bijna of er binnen twee dagen een formatie en een begrotings-ronde is geweest.

Vanaf de, Zwitserse, zijlijn gezien lijkt het of Pechtold aan de touwtjes trekt. Ik vind hem een kwal, maar zou bijna overwegen op D66 te stemmen....

Misschien wordt na de verkiezing uit deze vijf wel het nieuwe kabinet in elkaar gezet, wie weet.

Jij staat dan ook op véle kilometers afstand aan de zijlijn hè. Ik zou er eigenlijk wel wat voor voelen om die dappere Sap te belonen.