PDA

Bekijk Volledige Versie : Politie pakt verdachte overval Haagse juwelier op



Khadijal
02-05-12, 11:58
Stratmann van juwelierszaak Lapidee aan de Beeklaan in Den Haag werd vorige week woensdag overvallen en neergeschoten door twee mannen, vermoedelijk Ziya B. en Sandro Grigolia.
<center class="articlebodyad"> </center>
Tips

De politie spoorde B. op aan de hand van onder meer informatie uit tips die dinsdag binnenkwamen nadat de namen en foto's van de verdachten openbaar waren gemaakt.
Sinds de fatale overval op de juwelierszaak had de politie al 200 tips gekregen, waardoor ze te weten kwam wie de mogelijke daders waren. Nadat de politie deze identiteiten bekend maakte, kwamen nog eens 50 tips binnen. Er waren 35 politiemensen betrokken bij de arrestatie, die op straat gebeurde.
De informatie over B. en Grigolia werd ook aan de Belgische autoriteiten gegeven, omdat Grigolia mogelijk daar naartoe is gevlucht. De zoektocht naar deze tweede verdachte gaat onverminderd door, benadrukt de politie in Den Haag.

bron: nu.nl | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl)

Bofko
02-05-12, 12:09
De afschrikking voor dit soort criminele daden moet omhoog.

Dat kan niet echt door nog langere straffen, denk ik. . Wel o.a. door dit soort berichtgeving over snelle en succesvolle opsporingen... Openbaarheid van namen en foto's als de ouders niet meewerken....
Ik denk dat er een preventieve, afschrikkende werking vanuit kan gaan voor nieuwe potentiële roofovervallers.

Fulanadetal
02-05-12, 18:01
Snel opsporen snel straffen, inderdaad, als je met de straf het gedrag van de persoon in positieve zin beoogt te beďnvloeden. Even afgezien van vergelding en beschermen samenleving tegen verdere wandaden.

Verder heb ik een vermoeden dat deze roofoverval en doodslag het trieste (voorlopige) hoogtepunt vormen in een lang geleden gestarte carričre. En die loopbaan had vroeg in de kiem gesmoord moeten worden met de juiste maatregelen.

Als je zo'n moeder hoort zeggen dat het zo'n lieve, rustige jongen is die dit nooit gedaan kan hebben (heeft ze de beelden niet gezien?) dan vraag ik me af hoeveel eerdere wapenfeiten ze voor zichzelf of de omgeving met de mantel der moederliefde heeft bedekt. Lieve, rustige jongens lopen niet rond met vuurwapens.

mark61
02-05-12, 18:16
Ouders weten vaak bij benadering niet wat hun zoontjes uitspoken. Ik ken zo'n geval van dichtbij. Daarbij moet dan wel opgemerkt dat in het Marokkaanse of Turkse geval ouders wel nauwlettend in de gaten houden wat dochterslief doen. Maar een ontspoorde jongen heeft gewoon schijt aan zijn ouders, wat ze ook doen.

Ik denk dat als oplossingen zo simpel waren ze al waren bedacht. Alle (westerse) landen in de wereld hebben ermee te maken, niemand heeft een 'oplossing'.

Glen Mills is roemloos ten onder gegaan, de Amerikaanse militaire aanpak bleek toch niet te werken, al logen ze jaren over recidive-reductie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Glen_Mills_School

Ik weet wel van een Turks internaat in Rotterdam, als dat nog bestaat. Want het eerste signaal is natuurlijk dat kinderen gaan klooien op school. Chronisch spijbelen, niks uitvoeren, etc.

Bestuurlijk Documentair Systeem Rotterdam - Turks schoolinternaat Het Centrum (http://www.bds.rotterdam.nl/Bestuurlijke_Informatie:7/Raadsinformatie/Vorige_raadsperioden/Raadsperiode_1994_1998/Commissie_1994_1998/O_R/1996/Kwartaal_2/Turks_schoolinternaat_Het_Centrum)

Er zijn ook ondersteuningsinitiatieven zonder internaat.

Fulanadetal
02-05-12, 18:24
Met Glenn Millsachtige dingen ben je al veeeeeel te laat. Daar verwacht ik niets van.

Vaak zien leerkrachten in de eerste twee groepen al aan het gedrag van de kinderen, welke risico op ontsporen lopen. Met vroeg ingrijpen bedoel ik heel vroeg. En niet straffen ofzo, maar heel goed begeleiden. Kost geld, spaart leed en nog meer geld.
Als gedrag al 15 a 16 jaar heeft kunnen woekeren en zelfs regelmatig is beloond, is het bijzonder lastig te vervangen door goed gedrag.

Fulanadetal
02-05-12, 18:25
Als ouders weten wat dochters uitspoken, kunnen ze het ook met zonen.

(leen)
02-05-12, 20:01
En de 2e is ook in handen van de hermandad.

bravedave
03-05-12, 01:53
Complimenten speurwerkers. Je ziet en hoord gelukkig steeds vaker het succes van opsporingswerk.

Bofko
03-05-12, 02:11
Ik denk dat als oplossingen zo simpel waren ze al waren bedacht. Alle (westerse) landen in de wereld hebben ermee te maken, niemand heeft een 'oplossing'.

Criminaliteit als natuurramp ?

Onverteerbaar fatalisme. Dan maar een 'schijnoplossing'.Kennelijk zijn andere invalshoeken hard nodig.

mark61
03-05-12, 11:11
Criminaliteit als natuurramp ?

Onverteerbaar fatalisme. Dan maar een 'schijnoplossing'.Kennelijk zijn andere invalshoeken hard nodig.

Ik zeg niet dat je niks moet doen, ik zeg alleen dat er al een hoop geprobeerd is en dat dus niet werkte. En dat het dus niet zo simpel is. Fula heeft gelijk, je moet dus vroeger erbij zijn. En dat roept dan moeilijke vragen op over de autonomie van ouders, en hoe je kan ingrijpen als er in feite nog niet veel aan de hand is. Lastig, lijkt me.

mark61
03-05-12, 11:12
Complimenten speurwerkers. Je ziet en hoord gelukkig steeds vaker het succes van opsporingswerk.

Wat is er gespeurd dan? De ene is gepakt na tig tips, de andere kwam zichzelf melden. Niemand had bedacht dat ie in zijn land van herkomst zou kunnen zijn.

mark61
03-05-12, 11:13
Als ouders weten wat dochters uitspoken, kunnen ze het ook met zonen.

En als ze niet luisteren?

(leen)
03-05-12, 16:29
En als ze niet luisteren?

Waarom luisteren dochters wel en zonen niet?