PDA

Bekijk Volledige Versie : Fascistische partij op weg naar Grieks parlement



IbnRushd
05-05-12, 13:17
Fascistische partij op weg naar Grieks parlement

4 mei 2012 (MO*) — Met de parlementsverkiezingen in aantocht, lijkt het erop dat de racistische partij Golden Dawn enkele zetels zal kunnen veroveren. ‘Alle immigranten zijn illegaal, zelfs diegene die al lang in het land verblijven, en ze moeten worden gestraft’, aldus kandidaat Alias Panayiotaros.

De groepering is bekend voor gewelddadige incidenten in buurten waar veel migranten wonen. Hun logo in rood en zwart doet denken aan de swastika van nazi-Duitsland. Aanhangers beweren dat het geen nazistisch of fascistisch teken is. Ze zeggen dat het een oud Grieks symbool is. Ondertussen is al een video verschenen waarin leider Nikolaos Michaloliakos de fascistische groet brengt.

Voor het uitbarsten van het Griekse economische drama zou een fascistische groepering als Gouden Dageraad met moeite een honderdtal aanhangers vinden. Maar nu het land in zijn vierde recessiejaar is beland en het werkloosheidspercentage 21,7 procent bedraagt, zou de partij in het nationale parlement kunnen belanden. Samen met twee andere nationalistische partijen, LAOS en de Onafhankelijke Grieken, zou extreemrechts een vijfde van de Griekse stemmen kunnen wegkapen, meldt het Britse dagblad The Independent.

Werkkampen

Elia Panayiotaros is kandidaat voor Gouden Dageraad in Athene. Hij heeft een winkel met militair materiaal en op zijn kaartje staan een Byzantijnse arend en een doodskop afgebeeld. ‘Onze eerste prioriteit tijdens deze economische crisis is om de vreemdelingen uit het land te zetten’, klinkt het vanuit een kantoor waar wekelijks voedsel en kleren worden uitgedeeld aan hulpbehoevende Grieken.

Volgens hem durven de Grieken amper hun woning te verlaten omdat overal migranten rondlopen die stelen, verkrachten en moorden. ‘De kosten van opsluiting of deportatie zouden ons worden bespaard als we hen in werkkampen steken’, vertelt Panayiotaros. ‘Zij die niet willen werken, zullen ook geen eten krijgen.’

Geweld

Panayiotis Roumeliotis getuigt over de opkomst van de neonazi’s in zijn wijk in Athene. ‘Mijn eerste contact met de neonazi’s was twee jaar geleden toen twee mannen naar mijn identiteitskaart vroegen. Ze noemden zichzelf de bewonersassociatie maar het waren gewoon fascisten’, vertelt hij.

Sindsdie ‘De kosten van opsluiting of deportatie zouden ons worden bespaard als we de allochtonen in werkkampen steken’ n is de situatie er niet op verbeterd. Toen Roumeliotis op een ochtend de bus nam, was hij getuige van een gewelddadige raid. ‘Nadat ze met een geweer de achterruit van de bus hadden kapotgeschoten, dwong een bende de chauffeur om te stoppen en de deuren te openen. Ze stapten op en vielen de niet-Grieken aan’, vertelt hij. ‘De mannen droegen t-shirts van Gouden Dageraad.’ De mannen zouden met vlaggenstokken verschillende inzittenden hebben geslagen.

Volgens Roumeliotis heeft de politie gewoon afgewacht tot de geweldenaars vanzelf stopten en werd niemand gearresteerd. ‘Toen ik vroeg waarom ze niemand hadden gearresteerd, antwoorden ze ‘waarom? Hebben ze jou iets aangedaan?’’

Theodore Couloumbis, een 76-jarige professor internationale relaties aan de universiteit van Athene, heeft op de nieuwssite van Bloomberg vorige week al zijn angst geuit om hetzelfde mee te maken als toen hij nog een kind was. ‘Het laatste dat ik wil zien is een groepering die in het parlement de Hitlergroet brengt’, vertelt hij. ‘Ik ben oud genoeg om mij de consequenties van dergelijke praktijken te herinneren.’

Toename racisme in Europa

Een rapport van de Europese Raad wijst op de relatie tussen de strenge maatregelen die Europese landen nemen tegen immigratie en de toename van het racisme. ‘Immigratie wordt gelinkt met onzekerheid. Migranten, asielzoekers en vluchtelingen nemen ofwel de jobs van de autochtone bevolking af ofwel laten ze het hele welvaartsysteem kapseizen’, klinkt het.

De harde taal die ook gematigde politici steeds meer gebruiken in verband met immigratie zou ervoor zorgen dat extreemrechts en xenofobie meer wordt aanvaard door een groter deel van de bevolking. ‘Politieke leiders moeten koste wat het kost weerstaan aan de vooroordelen en misplaatste angsten voor de teloorgang van de Europese waarden, terrorisme en criminaliteit’, staat te lezen op de website EUObserver.com.

Auteur: Charley Dossche

Bron: mo.be (http://www.mo.be/artikel/fascistische-partij-op-weg-naar-grieks-parlement)