PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Dokters en patiënten in Syrië bang voor arrestaties en martelingen



MissAngie
15-05-12, 11:58
15399

Zowel mensen die gewond raken, als het medisch personeel dat hen probeert te helpen, riskeren arrestaties en martelingen, zo zegt Artsen Zonder Grenzen (AZG).

AZG doktoren, die geen toestemming kregen om te werken in het land, zijn illegaal het land binnen gekomen en hebben de bolwerken Homs en Idlib bereikt. Hier riskeren ze echter het risico om opgepakt te worden. In Syrië is er praktisch geen humanitaire hulp aanwezig en wordt ook niet toegelaten.

Het is net zo gevaarlijk voor patiënten en dokters als het is voor mensen met een wapen in de hand, aldus een AZG dokter die deel uitmaakte van de trip.

Een van de artsen vertelt dat hij zoveel mogelijk probeerde te werken in drie dagen en dat hij binnen 10 minuten het ziekenhuis moest verlaten omdat ze een dreigende aanval moesten ontwijken. Patiënten willen niet langer dan maximaal een uur in het ziekenhuis blijven na een operatie. Ze willen zo snel mogelijk naar huis om niet opgepakt te worden.

Het helpen van de gewonden en de veiligheid van het gezondheidspersoneel zou de hoogste prioriteit moeten hebben in Syrië, zegt een AZG medewerker. Dit statement komt één dag nadat de Europese Unie nieuwe sancties heeft opgelegd aan Syrië.

Meer dan 12.000 mensen, de meerderheid gewone burgers, zijn omgekomen sinds de Syrische opstand begon, inclusief meer dan 900 doden sinds 12 april.

Eke
15-05-12, 17:26
Helse taferelen.

Enkele dagen geleden was er hierover op Canvas een reportage te zien (12 mei:Canvas - Vranckx (http://actua.canvas.be/vranckx/vranckx-125-artsen-zonder-vrees/) ) , waarin een arts uit een openbaar ziekenhuis hulp verleende in een klandestiene kliniek. Daarna verraden door een collega van hem en gefolterd.

55 collega's van hem zijn al vermoord, hij kon het gelukkig nog navertellen.



citaat topic-artikel :Het helpen van de gewonden en de veiligheid van het gezondheidspersoneel zou de hoogste prioriteit moeten hebben in Syrië, zegt een AZG medewerker


Wat is eigenlijk de bedoeling en het effekt van die VN-officials die er rondlopen ?

Welke sancties zijn er opgelegd aan Syrië, weet iemand dat ?

mark61
15-05-12, 17:33
De bedoeling is dat ze ophouden met knallen. Het effect is 0,00001.

Bevriezing tegoeden regime, reis'verbod' 74 personen.

EU:

Olie-invoer uit Syrië.

Er komt een verbod op de export van goederen en technologie die door het regime kunnen worden gebruikt om tegenstanders te onderdrukken.

Daarnaast komt er een verbod op de uitvoer van luxegoederen. Gedacht wordt onder meer aan horloges en dure levensmiddelen.

Briljant. Daar schrikt Assad wel ff van.

VN: geen, vzv. ik weet, vanwege Rusland en China.

Eke
15-05-12, 18:02
Briljant. Daar schrikt Assad wel ff van.

VN: geen, vzv. ik weet, vanwege Rusland en China.


Thnx, Mark.

Dan toch maar liever zo snel mogelijk een accoord over humanitaire hulpverlening. Je zou denken dat Rusland en China daar geen buil aan kunnen vallen als ze dat samen met de andere VN-leden regelen.

Het duurt al meer dan een jaar en elke dag vallen er meeer slachtoffers.

Is de angel in het konflikt de dreiging van extreem-fundamentalisten om Syrië over te nemen ?

super ick
15-05-12, 18:49
Nu ze elkaar naar het leven staan mag het verderfelijke westen wel de kastanjes uit het vuur halen?

mark61
15-05-12, 19:26
Thnx, Mark.

Dan toch maar liever zo snel mogelijk een accoord over humanitaire hulpverlening. Je zou denken dat Rusland en China daar geen buil aan kunnen vallen als ze dat samen met de andere VN-leden regelen.

Het duurt al meer dan een jaar en elke dag vallen er meeer slachtoffers.

Is de angel in het konflikt de dreiging van extreem-fundamentalisten om Syrië over te nemen ?

Hulpverlening is wat lastig als ze op je schieten.

Ik denk eerder de angst voor geopolitieke gevolgen. Rusland en China willen niet dat het westen invloed krijgt op Syrië.

Eke
15-05-12, 22:57
1)Hulpverlening is wat lastig als ze op je schieten.

2)Ik denk eerder de angst voor geopolitieke gevolgen. Rusland en China willen niet dat het westen invloed krijgt op Syrië.

1)Je bedoelt dat er nu in feite al een burgeroorlog gaande is en er geen 1 duidelijke oppositie is ??

2) En Iran niet te vergeten.

Ik las dat ook het feit dat de oppositie inmiddels verdeeld is geraakt de situatie nog complexer maakt.

De Syrische Revolutionaire Patriottische Groep - de SRPG - schijnt banden te hebben met Al-Qaida.

Het Westen is bezorgd dat door de grotere chaos van buitenlands ingrijpen groepen zoals Al-Qaida en Hezbollah de hand weten te leggen op de Syrische massa-vernietigingswapens....Dus weer verdere konflikten.

...en het moorden gaat elke dag maar door want het Assadregime kan het zich veroorloven met zulke machtige vrienden.

Wat een rot situatie .

Eke
15-05-12, 23:05
Nu ze elkaar naar het leven staan mag het verderfelijke westen wel de kastanjes uit het vuur halen?

Nee joh. Het is een hel. Er zou vanwege het humane aspect eens een keer samengewerkt moeten worden door de belangrijkste buitenstaanders.Welke diplomaten krijgen dat voor elkaar. Hoeveel urgentie krijgt dit volk toebedeeld op de internationale agenda 's ???

super ick
16-05-12, 17:37
Nee joh. Het is een hel. Er zou vanwege het humane aspect eens een keer samengewerkt moeten worden door de belangrijkste buitenstaanders.Welke diplomaten krijgen dat voor elkaar. Hoeveel urgentie krijgt dit volk toebedeeld op de internationale agenda 's ???

Ik vrees dat simpelweg de dictator wegsturen niet zal leiden tot rust en wie wil daar ala Irak zijn burgers voor opofferen?

Eke
16-05-12, 18:20
Ik vrees dat simpelweg de dictator wegsturen niet zal leiden tot rust en wie wil daar ala Irak zijn burgers voor opofferen?

Daar dacht ik ook niet aan. Maar waar denk jij aan, Superick ?

super ick
17-05-12, 10:32
Daar dacht ik ook niet aan. Maar waar denk jij aan, Superick ?

Dat het zonnetje weer lekker doorbreekt vandaag. Ik denk eraan een terrasje te gaan pikken.