PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Casablanca: vuil verdwijnt als de koning verschijnt



MissAngie
17-05-12, 22:34
15428

Wanneer belangrijke Marokkanen Casablanca bezoeken, voornamelijk dus Marokko’s koning, maken bulldozers de straten schoon en laten ze spik en span achter. Echter, maar een paar meter verderop, verscholen achter de bosjes, stapelt het vuil zich op, buiten het zicht van de koninklijke ogen.

Casablanca heeft een van de hoogste percentages luchtvervuiling van het koninkrijk. In 2008 was het bewoond door 20% van alle Marokkanen die lijden aan aandoeningen aan de luchtwegen. Vervuiling in de vorm van afval wordt ook verspreid over stoepen en braakliggende terreinen, die vaak worden gebruikt als stortplaats omdat er gewoonweg geen adequate vuilnisdiensten zijn.

Een filmpje dat gemaakt is van een van de bulldozers kun je hier vinden:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=22ePXaS9hD4

Marsipulami
18-05-12, 20:45
...omdat er gewoonweg geen adequate vuilnisdiensten zijn.

Die Marokkanen mogen best ook wel eens wat meer zelfdiscipline hebben wat sluikstorten en afval sorteren betreft in plaats van altijd de overheid de schuld te geven.

cummonisto
18-05-12, 23:50
De bevolking moet zelf een recycling bedrijf beginnen in de achtertuin :verward:

Bofko
21-05-12, 03:39
Zelfs een minimum aan democratie kan apathisch cynisme bestrijden.

HaasHaas
21-05-12, 09:11
vreemd want de koning struimt ook vaak undercover de straten af om te zien hoe alles zeilt en draait.
dus je zou denken dat die bulldozers helemaal niet nodig zijn. tenzij clinton op bezoek komt ofzoiets.
daarnaast, ik vind het wel een beetje hypocriet van de bevolking zelf. als je ziet wat mensen gewoon op straat dumpen. de zwarte plastic zakjes zijn het grootste voorbeeld.
ik denk dat de bevolking gewoon heropgevoed moet worden. iedereen smijt maar alles op straat.
alhoewel er al jaren spotjes op teevee te zien zijn dat mensen geen afval op straat moeten dumpen.
al helemaal niet een villa-bezitter die zijn eigen villa netjes houdt maar erom heen er een puinhoop van maakt. en er een hoge muur omheen bouwt. en die overheid maar de schuld geven. buurtbewoners hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. helemaal als je centjes genoeg hebt om een leuke villa met tuin te bouwen. dan moet je niet met filmpjes raar gaan doen omdat de overheid een bulldozer stuurt. per slot van rekening is die troep van die mensen zelf. je kan niet verwachten dat de overheid alle rommel voor je opruimt.
het is gewoon de mentaliteit van mensen. lekker makkelijk.

super ick
21-05-12, 09:43
Nee hoor uiteraard is het de schuld van een ander. Deze keer de overheid. Alle Marokkanen zijn uitermate netjes en non-stop op zoek naar prullenbakken.

Dit doen Marokkanen niet, net als discrimineren, doen Marokkanen ook niet. (zie ander topic)

toetsenbord
21-05-12, 14:14
Misschien doen ze dat omdat ze boeven zijn, die net als alle andere overheden geld krijgen om het land en de infrastructuur te verbeteren, maar dat niet doen omdat hun buiken te dik zijn en hun gretigheid alleen voor hen en hun zbel bestemd is, en niet voor het volk dat sterft aan kanker en armoede. Dit zie ik sinds ik kind ben en dat gaat kilometers lang door, en mensen blijven vuil weggooien, omdat het een kettingreactie is op jaren wanbeleid. Herstellen daarvan duurt jaren, misschien wel een eeuw, maar feit blijft wel, als Marokko in staat is om megaprojecten als Airport Marrakech/Oujda Angad/MegaMall/Tramway en Mega Zoo neer te zetten, dan is dit een fluitje van een cent. En als de koning komt, mag hij het wanbeleid niet met eigen ogen zien, vandaar deze maffia-praktijken, want als overheden ergens hun bips tegenaan gooien, zijn het de koning en zijn volk. Et voilà, there you have it, brarek & Zebala Paradise.

Nas msaken kat 3ish wast zbel, 3ala denia kidaira. Yeg....

SubhanAllah el 3Adhim, hou die intellectuele hoogstandjes voor wat ze zijn, ik kan niet samen met mijn buren een vuilnisbelt verzetten of oplossen.

Al3arbi
21-05-12, 14:16
Misschien doen ze dat omdat ze boeven zijn, die net als alle andere overheden geld krijgen om het land en de infrastructuur te verbeteren, maar dat niet doen omdat hun buiken te dik zijn en hun gretigheid alleen voor hen en hun zbel bestemd is, en niet voor het volk dat sterft aan kanker en armoede. Dit zie ik sinds ik kind ben en dat gaat kilometers lang door, en mensen blijven vuil weggooien, omdat het een kettingreactie is op jaren wanbeleid. Herstellen daarvan duurt jaren, misschien wel een eeuw, maar feit blijft wel, als Marokko in staat is om megaprojecten als Airport Marrakech/Oujda Angad/MegaMall/Tramway en Mega Zoo kan neerzetten, dan is dit een fluitje van een cent. En als de koning komt, mag hij het wanbeleid niet met eigen ogen zien, vandaar deze maffia-praktijken, want als overheden ergens hun bips tegenaan gooien, zijn het de koning en zijn volk. Et voilà, there you have it, brarek & Zebala Paradise.

Nas msaken kat 3ish wast zbel, 3ala denia kidaira. Yeg....

SubhanAllah el 3Adhim, hou die intellectuele hoogstandjes voor wat ze zijn, ik kan niet samen met mijn buren een vuilnisbelt verzetten of oplossen.

En daarom ga ik niet graag die kant op. Ergerlijk.


http://2.bp.blogspot.com/-SkZBNQIggJk/T0IXgxT2EwI/AAAAAAAACh4/J-jww6byGUg/s400/Neil%2BRoss%2B1.jpg

MaryJames
21-05-12, 14:19
Ik begreep dat de vuilophalers in Nador aan het staken zijn.

Een goed begin.

toetsenbord
21-05-12, 14:21
El3Arbi, ik zal wel moeten, I got family there, en dan heb je de fosfaatbergen niet gezien, jonge gasten met zwarte tanden, in de bloei van hun leven, worden gepest met grapjes 'heb je in een dr*l gehapt', mensen die hun raam openzetten en uitkijken op de gifpyramides, wallahila 7ogra ou safi. Ik heb het verhaal daarachter opgezocht en aaaaaaaaal die mensen mogen hun longen inleveren for the sake of uranium en happy friends we are with America en alle andere blablablabla en nog een bla 3afak.

HaasHaas
21-05-12, 14:28
er zijn zat jongeren zonder baan; bouw er maar een paar van die vuilverbrandingsovens die ook nog eens elektriciteit genereren. en ja, die lokale overheden zijn vaak onder andere ook de boosdoeners. die creëren aan de rand van de steden vaak van die vuilnisbelten. verzameld uit de woonwijken die wat sjieker en wat meer macht hebben bij de lokalen. haal het daar weg en dump het bij de armoezaaiers die daar weer in gaan zitten ploerten om wat inkomen te genereren. zie je niet alleen in le maroc. ook in andere 3erde wereldland. vuilnisverwerking is vaak niet goed georganiseerd. ook omdat veel mensen neerkijken op vuilnis. terwijl het een hele goede bron van inkomsten kan zijn. recycling etc.
gewoon wanbeleid of beleid om de armoede bezig te houden.

Al3arbi
21-05-12, 14:38
El3Arbi, ik zal wel moeten, I got family there, en dan heb je de fosfaatbergen niet gezien, jonge gasten met zwarte tanden, in de bloei van hun leven, worden gepest met grapjes 'heb je in een dr*l gehapt', mensen die hun raam openzetten en uitkijken op de gifpyramides, wallahila 7ogra ou safi. Ik heb het verhaal daarachter opgezocht en aaaaaaaaal die mensen mogen hun longen inleveren for the sake of uranium en happy friends we are with America en alle andere blablablabla en nog een bla 3afak.

Schijnbaar heb ik die ook. Maar ook daarbij zit ik me vaker te ergeren, dan dat ik relaxed van een vakantie geniet. Dus liever niet.

mark61
21-05-12, 16:23
er zijn zat jongeren zonder baan; bouw er maar een paar van die vuilverbrandingsovens die ook nog eens elektriciteit genereren. en ja, die lokale overheden zijn vaak onder andere ook de boosdoeners. die creëren aan de rand van de steden vaak van die vuilnisbelten. verzameld uit de woonwijken die wat sjieker en wat meer macht hebben bij de lokalen. haal het daar weg en dump het bij de armoezaaiers die daar weer in gaan zitten ploerten om wat inkomen te genereren. zie je niet alleen in le maroc. ook in andere 3erde wereldland. vuilnisverwerking is vaak niet goed georganiseerd. ook omdat veel mensen neerkijken op vuilnis. terwijl het een hele goede bron van inkomsten kan zijn. recycling etc.
gewoon wanbeleid of beleid om de armoede bezig te houden.

Ja maar mensen die in hun uppie zonder geschikt materiaal afval gaan scheiden lopen enorme gezondheidsrisico's. Dat zal toch georganiseerd moeten gaan (of ik begrijp je post niet goed, kan ook :hihi: )

mark61
21-05-12, 16:30
Ik denk trouwens dat meer algemeen mensen die versneld in de moderne consumptiemaatschappij terecht zijn gekomen zich stomweg niet bewust zijn van een en ander.

In een traditionele samenleving, platteland maar net zo goed stad, is alle afval organisch, afbreekbaar, en nauwelijks gevaarlijk. Er is ruimte zat en als je organisch afval in een warm land zo maar ergens neerpleurt is het zeer snel afgebroken. In een droog klimaat wat minder snel, maar toch.

Maar als je dan die 'moderne' sjit krijgt met enorm veel plastic afval, en omdat het om een arm land gaat ook nog eens individuele verpakkingen van kleine hoeveelheden (viel me op, die kiosken die piepkleine porties koffie, wasmiddel en danoontjeskuipjes verkopen), dan krijg je een enorme berg afval die opeens niet blijkt te vergaan.

Ik denk, tot de verbazing en door de onwetendheid van de mensen. Je moet zo'n bewustzijn aanleren, het is een ontwikkeling waar mensen zich denk ik nauwelijks van bewust zijn.

Ik stond er versteld van hoe in Moulay Brahim, een bedevaartsoord notabene, de helling van de berg / heuvel onder het dorp bezaaid is met afval. Het ziet er werkelijk niet uit. Bovenaan staat een restaurant en daar pleuren ze alles uit het raam wat ze niet meer nodig hebben. Dat mensen dat niet alleen al een goor gezicht vinden snap ik niet. Hier kan je het een beetje zien, al hebben ze die foto van de schonere kant genomen:

http://www.marrakech-circuit.com/admin/excursion_photo/kik%201.jpg

In de Sahel is het ook zo erg. In Niger heb je het lugubere zicht op kale bomen met die zwarte plastic tasjes als bladeren. Net of er dode kraaien in zitten. Ze zeggen dan ook nog dat die zwarte gevaarlijk zijn voor de gezondheid als je er voedsel in doet.

http://cache.virtualtourist.com/15/1503488-Plastic_bags_in_tree_Niamey.jpg

mark61
21-05-12, 16:38
Ik weet wel van Algerije dat er mensen zijn die er zich wild aan ergeren. Je hebt buurtcomité's die recente immigranten van het platteland 'mores' proberen bij te brengen. Waar je in NL plantsoentjes hebt voor een flatgebouw heb je daar dan vuilnisbelten voor de deur.

Enfin in NL is het ook vaak smerig, dus het is ook een opvoedings- / hmm klasse-ding, denk ik. Ik heb geleerd op straffed des doods nooit iets op straat te gooien. Afval is van jou en jouw verantwoordelijkheid. Ik denk niet dat duurdere wijken schoner zijn omdat ze beter of vaker worden schoongemaakt, maar omdat de bewoners meer manieren hebben. In achterbuurten haten jongens blijkbaar hun omgeving en slopen wat ze maar slopen kunnen en smijten met afval.

Ik ben een opa en snap niet dat je gaat proberen de lift van je eigen flat af te fikken, of alleen al de knoppen te smelten. Of erin te zeiken, of met een mes te krassen etc. En dan die grafitti overal. Grafitti kan best leuk zijn, maar dat gekrabbel in hal en liften is niks.

Ik weet ook dat de oorspronkelijke, 'oudgediende' bewoners van Istanboel precies dezelfde klachten hebben over recente immigranten van het platteland als Hollanders over de eerste Turken: ze smijten maar alles van het balkon af en denken dat ze nog in hun dorp zitten. Istanboel is in 40 jaar ofzo gegroeid van 3 miljoen inwoners naar 16 miljoen, en die 13 miljoen komen vrijwel allemaal uit dorpen, vooral in het oosten. Het zal in Casa niet veel anders zijn.

Joehoe, opa is weer los.

mark61
21-05-12, 16:39
In Afrika is het vaak minder vies omdat mensen bij gebrek aan regelmatige afvalophaaldienst (ze zijn er wel) uiteindelijk bergen afval verbranden. Ook de pest, maar het staat wat netter.

Ik neem aan dat boeren wel es van compost hebben gehoord en hun organische afval scheiden. Maar ik weet niet zeker.

mark61
21-05-12, 16:49
El3Arbi, ik zal wel moeten, I got family there, en dan heb je de fosfaatbergen niet gezien, jonge gasten met zwarte tanden, in de bloei van hun leven, worden gepest met grapjes 'heb je in een dr*l gehapt', mensen die hun raam openzetten en uitkijken op de gifpyramides, wallahila 7ogra ou safi. Ik heb het verhaal daarachter opgezocht en aaaaaaaaal die mensen mogen hun longen inleveren for the sake of uranium en happy friends we are with America en alle andere blablablabla en nog een bla 3afak.

Oh, dat wist ik niet eens, dat uranium vaak in fosfaat zit.

Nog een reden voor biologisch eten. Fosfaat > kunstmest > groente en fruit > jij en ik gaan lichtend stralen in het donker. :eek:

Never mind depleted uranium, the farms are full of the hot stuff (http://digitaljournal.com/article/273019)

mark61
21-05-12, 16:55
Heftige discussies:

Casablanca: Bataille autour des petites déchetteries - Leconomiste.com (http://www.leconomiste.com/article/casablanca-bataille-autour-des-petites-dechetteries)

Er wordt wel GFT-afval gescheiden ingezameld, maar veel locale overheden zijn tegen.

Ook alweer Franse bedrijven die de markt beheersen: Les implantations de Sita au Maroc (http://www.sita.ma/identite/maroc/)

YousssouF
21-05-12, 19:27
In zuid Italie doen ze dat ook niet eens...

mark61
21-05-12, 19:42
In zuid Italie doen ze dat ook niet eens...

Dat is omdat de maffia daar de controle heeft. De overheid probeerde de vuilophaaldienst terug te krijgen, maar dat zag de maffia niet zitten.

cummonisto
21-05-12, 21:20
Als ze eetbaar verpakkingen uitvinden, dan produceren we minder afval, cola fles leeg gelijk opeten.

Dit is pas afval op Malediven:tranen:

http://youtu.be/Ax5slU974v8

cummonisto
21-05-12, 21:33
Nee hoor uiteraard is het de schuld van een ander. Deze keer de overheid. Alle Marokkanen zijn uitermate netjes en non-stop op zoek naar prullenbakken.

Dit doen Marokkanen niet, net als discrimineren, doen Marokkanen ook niet. (zie ander topic)
Ook dat nog, worden we beschuldigt van discrimineren van afval.

super ick
22-05-12, 09:24
Ook dat nog, worden we beschuldigt van discrimineren van afval.

Ik zie hier de vingertjes weer eens alle kanten op gaan. Het is weer eens de schuld van overheid en omstandigheden.

Jammer dat Sidi niets meer van zich laat horen de laatste tijd. Er staat nog een topic waarin hij zijn kijk op e.e.a. heeft gegeven. Hij woont er middenin, ziet het om zich heen gebeuren. Het is grotendeels een mentaliteitskwestie.

Je zou denken dat de mens het liefst in een opgeruimde nette frisse omgeving wil wonen? Kennelijk gaat dat niet overal op, zeker niet als men er enige moeite voor moet doen.

HaasHaas
22-05-12, 09:49
Ja maar mensen die in hun uppie zonder geschikt materiaal afval gaan scheiden lopen enorme gezondheidsrisico's. Dat zal toch georganiseerd moeten gaan (of ik begrijp je post niet goed, kan ook :hihi: )
dat boeit ze niet. das nou juist de zeer. alles draait om status en macht. en dan weet je toch hoe het spelletje gespeeld wordt? de mensen die onderaan bungelen moeten ook van de troep van de rijken leven. of in de troep van de rijken. is een systeem die in veel derde wereldlanden wordt toegepast door vooral lokale bestuursleden.
lui die eigenlijk de hersenen niet hebben om een stad of provincie te draaien dus dan krijg je dit soort simplistische manieren. de overheid zelf heeft er de tijd en de mensen niet voor om overal bovenop te zitten/controleren.
de koning is nu meer bezig met infrastructuur. ziekenhuizen wegen etc. hij heeft her en der behoorlijke kritiek geuit. er zijn zelfs gebouwen door hem met de grond gelijk gemaakt en dan moet de lokale overheid met het geld dat ze kregen een beter gebouw neerzetten. maar hij is voornamelijk in andere streken bezig. streken die jarenlang door rabat en diens lokale bestuurders verwaarloosd zijn. de grote steden zoals casa hadden dat niet. die krijgen minder prioriteit van de koning omdat daar het meeste overheidsgeld in het verleden naar toe ging.
lokale bestuursleden zijn vaak heel corrupt. grootste probleem waar le maroc mee te kampen heeft. en die lui eisen ook alle macht van de bevolking op. ze misdragen zich als maffioso.
ze kunnen je maken of breken. zij bepalen wat wel en niet stedelijk ontwikkeld wordt. en dat gaat gepaard met steekpenningen.
voorbeeld: mijn zwager heeft ooit een stukje grond gekocht van iemand die wat invloed had. gewoon een simpele boer die verkozen is tot de man van de streek omdat ie grond bezat die hij goedkoop van de spanjaarden kocht en rijk is geworden door het weer te verkopen aan mensen die een huis willen bouwen. die man kan niet schrijven of lezen. maar verbaal wel sterk en gedraagt zich als een lokale dictator. mijn zwager woont daar dus al een jaar of 7. heeft er een huisje gebouwd en alles. en die wil nu verkopen. maar dat gaat niet want die boer met macht wil hem geen vergunning verlenen voor de koop en bouw van zijn huis. zijn huis staat er al 7 jaar en hij woonde daar ook met zijn gezin. hij wil de vergunning niet verlenen omdat hij niet wil dat mijn zwager de grond met winst zou verkopen aan een buitenstaander. met buitenstaander bedoel ik dus iemand die de boer niet kent en geen macht over zou hebben. hij wil dat stukje grond weer terug zodat ie het aan zijn zoons kan schenken zodat zij er winst op kunnen maken of in ieder geval iemand aanstellen die uit de buurt komt en in hun ogen goed is. dus moet voldoen aan hun wensen. zo werkt het systeem in le maroc. niet overal, niet alle mensen zijn zo, maar grotendeels wordt dat spelletje wel zo gespeeld.

mark61
22-05-12, 11:34
hij wil de vergunning niet verlenen omdat hij niet wil dat mijn zwager de grond met winst zou verkopen aan een buitenstaander. met buitenstaander bedoel ik dus iemand die de boer niet kent en geen macht over zou hebben. hij wil dat stukje grond weer terug zodat ie het aan zijn zoons kan schenken zodat zij er winst op kunnen maken of in ieder geval iemand aanstellen die uit de buurt komt en in hun ogen goed is. dus moet voldoen aan hun wensen. zo werkt het systeem in le maroc. niet overal, niet alle mensen zijn zo, maar grotendeels wordt dat spelletje wel zo gespeeld.

Ja dat is hopeloos. Heeft je zwager geen papieren dan, inschrijving in het kadaster? Das toch essentieel? Of was het gewoon een mondelinge deal?

HaasHaas
22-05-12, 12:44
Ja dat is hopeloos. Heeft je zwager geen papieren dan, inschrijving in het kadaster? Das toch essentieel? Of was het gewoon een mondelinge deal?

het was een mondelinge deal. in tijd van nood. hij moest zijn oude woning wegdoen vanwege overstromingen. ook zoiets bizars. iedereen weet dat die rivier standaard buiten de oevers treedt bij zware regen maar dan nog deden de lokale autoriteiten er niks aan. maar hij was destijds nog "starter" in het leven. jong, net getrouwd en had schijt aan de corrupte autoriteiten. kon nergens anders grond vinden dat voor zijn inkomstenbron betaalbaar was.
en dan kom je al snel in de uithoeken terecht. hij wist toen eigenlijk ook niet dat hij op een gevaarlijk stuk grond iets wilde gaan bouwen. werd hem niet verteld. en iedereen die gewoon een baantje had en niet veel geld bezat ging dan daar zitten. uiteindelijk ging ie het hoger opzoeken vanwege die overstroming en tja dan kom je in een positie terecht dat je dan van anderen afhankelijk bent. in dit geval zo'n corrupte bestuurder.
die had wel beloofd dat ie een bouwvergunning zou krijgen maar is nooit gebeurd. elke keer weer smoesjes. en uiteindelijk toen het huis klaar was en erin trok kwam de ware aard naar buiten. procedure instellen heeft geen zin, dan moet je naar rabat en ben je tientallen jaren bezig en failliet zodra de rechter uitspraak doet. in de tussentijd zou ie ook uit zijn huis getrapt zijn vanwege de tussenkomst van de macht van de lokale bestuurders, dus dat is geen optie. zonder bouwvergunning wordt je niet ingeschreven in het kadaster.

mark61
22-05-12, 12:46
Hopeloos inderdaad :(

HaasHaas
22-05-12, 13:00
yeps.
maar zo werkt het dus wel vaak.
net als met die mensen die dus van een vuilnisbelt moeten rondkomen. die mensen hebben geen andere keus.
corruptie veroorzaakt ontzettend veel miserie. en de lui die geld hebben interesseert het ze niet. het enige wat ze dan doen is dan zo'n filmpje online zetten om op de koning de gal uit te spuwen terwijl ze zelf onderdeel zijn in dat corrupte systeem. beetje neerkijken op anderen die geen andere keus hebben.

Khadijal
22-05-12, 13:16
wat ik heb gemerkt is dat tanger de laatste tijd wel echt netjes is geworden..

Al3arbi
22-05-12, 13:17
Mozes komt een winkelcentrum openen. Of een nieuwe snelweg. Misschien een nieuw busstation?

Quddusiyyah
24-08-13, 04:16
15428

Wanneer belangrijke Marokkanen Casablanca bezoeken, voornamelijk dus Marokko’s koning, maken bulldozers de straten schoon en laten ze spik en span achter. Echter, maar een paar meter verderop, verscholen achter de bosjes, stapelt het vuil zich op, buiten het zicht van de koninklijke ogen.

Casablanca heeft een van de hoogste percentages luchtvervuiling van het koninkrijk. In 2008 was het bewoond door 20% van alle Marokkanen die lijden aan aandoeningen aan de luchtwegen. Vervuiling in de vorm van afval wordt ook verspreid over stoepen en braakliggende terreinen, die vaak worden gebruikt als stortplaats omdat er gewoonweg geen adequate vuilnisdiensten zijn.

Een filmpje dat gemaakt is van een van de bulldozers kun je hier vinden:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=22ePXaS9hD4dats helemaal niet waar, zodra die koning komt, wordt die straat gelijk vervuilt, hij is de vervuiler, daar is die straatvuil nog niets bij