PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Zonne-energie kookpotten in Marokko



MissAngie
21-05-12, 10:39
15477

Vrouwen in landelijk Marokko zijn vaak verantwoordelijk voor de vreselijke taak om kilometeres te lopen om brandstof te halen voor het koken. Energie die ook gebruikt zou kunnen worden voor het ontwikkelen van andere skills.

Aangezien er moeilijk toegang is tot gas, hebben de dorpjes weinig andere keus dan het verbranden van biomassa om te koken. Deze situatie heeft alleen wel ernstige gevolgen voor het milieu.

Een nieuw initiatief zou de levenskwaliteit echter zeer positief kunnen beïnvloeden. Het Spaanse “Agency for International Development Cooperation (AECI), heeft 150 zonne-energie kookpotten uitgedeeld aan de bewoners van het klein dorpje Ouffi Ait (ten zuidoosten van Marrakech). Deze kookpotten gunnen de vrouwen wat meer tijd om bij te dragen aan de dorpsindustrie, en geven de omringende bossen een welverdiende rust.

Het programma biedt training aan de dorpelingen in het gebruik van de kookpotten en een publicatie van een zonne-energie kookboek.

Marokko is een van de landen waar het zonnelicht het meest geconcentreerd is en Marokko is derhalve ook betrokken bij het Desertec programma om zonne-energie te leveren aan Europa.

Filmpje van de zonne-energie kookpot:


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=VBP20HW_H2M

Eke
21-05-12, 15:50
Mooi apparaat. Zelf zou ik er toch ook voor kiezen om de dorpelingen zelf een kookapparaat/methode met zonne-energie te laten kiezen/verder te laten ontwikkelen. Er zijn zulke mooie filmpjes beschikbaar.En eens kijken naar de plaatselijke kookgewoontes. Kan ook inspirerend zijn, vermoed ik. Denk aan onze hooikist.

Dus voorlichting erover en vaardigheid zonodig overbrengen., Folie beschikbaar stellen. Dat's in de hoofdstad te koop als je verder wilt experimenteren...

Als eigenaar moet je je spullen ook zelf kunnen repareren, bij voorkeur.

Dat geeft veel meer lol in het leven dan alleen maar dankjewel te zeggen. :hardlach:

En iedereen die wil kan dan aan de bak komen.

mark61
21-05-12, 15:56
Dan is deze 'mechanische' oplossing goedkoper, eenvoudiger te repareren, minder kwetsbaar dan zonnepanelen.

Kanz
21-05-12, 15:59
Oooooh, MissAngie is een nieuwsbot, ik dacht al.

Eke
21-05-12, 16:00
Dan is deze 'mechanische' oplossing goedkoper, eenvoudiger te repareren, minder kwetsbaar dan zonnepanelen.

Je hoeft ook niet aan zonnepanelen te denken..Mark, zit er geen superdunne folie aan de binnenkant ?
En heb je dat oventje gezien van die Amerikaan bij die filmpjes...

Ze moeten die dingen ook maar in Nederland op de markt brengen.
a. voor je tante in Marokko
b. voor een gezellig tuinfeestje als de zon schijnt !

mark61
21-05-12, 16:24
Ik ben geen expert. Ik zou zeggen dat folie niet nodig is, en zo'n ding ook van afvalblik kan worden gemaakt:

Koken met zonne-energie « Zonne-energie « WOT (http://www.wot.utwente.nl/nl/demonstratieterrein/zon/koken-met-zonne-energie)

MissAngie
21-05-12, 16:55
Oooooh, MissAngie is een nieuwsbot, ik dacht al.

Nou, bedankt! Ik ben geen robot hoor.. en er loopt ook geen electriciteit door mijn aderen :)

@Eke: Lijkt me ook wel cool voor een tuinfeestje.. Is weer eens wat aparters dan alleen maar BBQ-en :o)

Fulanadetal
21-05-12, 17:40
Welkom | Stichting Solar Cooking Nederland (http://www.solarcooking.nl/)

mark61
21-05-12, 18:14
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat ze zoiets als een hooikist in Afrika zelf al niet bedacht hebben.

Eke
21-05-12, 18:52
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat ze zoiets als een hooikist in Afrika zelf al niet bedacht hebben.



Klopt. Die kun je zien in de link van Fulanadetal. Een hele geciviliseerde zo te zien..vlekkeloos schoon.

Maar mijn punt is : ik zou bestaande slimmigheden willen koppelen aan technologie.

Neem nou dit traditionele broodbakoventje van klei :http://les-pistes-du-sud.nl/fotos/broodbakken1.jpg

Er komt zalig brood uit.Het maken van dat oventje is een ambacht dat beheerst wordt. Het past zich naadloos aan aan de omgeving.

Wat zijn de voordelen.
Wat zijn de nadelen.

Hoe kan het verbeterd worden zodat we zonder of met veel minder hout kunnen stoken ? (dit is een overstijgend belang voor de hele gemeenschap)
Enz.

Eke
21-05-12, 19:14
Nou, bedankt! Ik ben geen robot hoor.. en er loopt ook geen electriciteit door mijn aderen :)

@Eke: Lijkt me ook wel cool voor een tuinfeestje.. Is weer eens wat aparters dan alleen maar BBQ-en :o)

En spannend: schijnt de zon ...lukt het eten of wordt het op een houtje bijten :hihi:

Fulanadetal
21-05-12, 19:47
Met zo'n parabool kan je zelfs dingen bakken. Wel zonnebril opdoen!