PDA

Bekijk Volledige Versie : Reportage Allochtone jongeren kunnen huwelijkspartner vrijer kiezen



Marsipulami
22-05-12, 16:15
Voorkeur voor Vlaamse moslim
dinsdag 22 mei 2012, 03u00

Reportage Allochtone jongeren kunnen huwelijkspartner vrijer kiezen


Boven van links naar rechts: Tonya Touhafi, Sanaa El Makrini, Sofyan Belhadj en Haris Konjovic.Onderaan van links naar rechts: Zainab El Makrini, Ayoub Ourimchi en Yassin Naeme.Wim Kempenaers © wim kempenaers (wkb)

BOOM - Vlaamse allochtone jongeren kiezen als partner een moslim die hier geboren is. Daarmee lijkt het cliché van het migratiehuwelijk ontkracht.



Van onze medewerker

Met trouwen zijn ze nog niet bezig, de zesdejaars van het Koninklijk Atheneum in Boom. 'Eerst de studies afmaken.'

Maar dat neemt niet weg dat ze er al uitgesproken meningen over hebben. 'Ik vind het vooral belangrijk dat het meisje moslima is', zegt Yassin Naeme. 'En dat ze hier geboren is.' De anderen zijn het daarmee eens. 'We mogen van ons geloof wel met een meisje trouwen dat geen moslima is, zolang de kinderen maar volgens de islam worden opgevoed.'

Maar volgens Ayoub Ourimchi zou dat tot conflicten leiden: 'We hebben bepaalde gedragsregels, zoals een verbod op het drinken van alcohol. Als je partner die niet volgt, wordt het uiteindelijk onhoudbaar.' Hij benadrukt dat de voorkeur voor een moslima zijn eigen keuze is.

Is er dan niemand die wel eens alcohol drinkt? 'Nu nog wel', geeft Haris Konjovic toe. 'Maar als ik wat ouder ben, wil ik serieuzer worden. Niet meer uitgaan, me meer op het geloof richten. Het is mijn taak om later de kinderen op te voeden als moslim.'

Vrijer dan de ouders

De jongeren lijken vandaag een stuk vrijer dan hun ouders in de keuze van een huwelijkspartner. 'Vroeger was de rol van de ouders cruciaal', zegt Ayoub. 'Dat was zo ingebakken in de cultuur. Zelfs het volk was belangrijk: ik ben zelf Arabier en had dus niet met een Berber kunnen trouwen.'

Het omgekeerde was ook het geval. 'Mijn vader is van de eerste generatie', zegt Sofyan Belhadj, van Berberse afkomst. 'Hij is samen met mijn grootvader naar België gekomen en op vrij jonge leeftijd met een Berbers meisjes uit Marokko getrouwd. Tegenwoordig zitten Arabieren en Berbers gewoon samen op het Suikerfeest.'

De afkomst speelt amper nog een rol. De broers van Haris, zelf een Bosniër, zijn getrouwd met meisjes van Marokkaanse en Albanese afkomst.

Toch blijft de mening van de ouders heel belangrijk. 'Ik zou niet gerust zijn zonder toestemming van mijn ouders', zegt Sofyan. 'Ze willen het beste voor mij.' Ook voor Sanaa El Makrini komen de ouders op de eerste plaats.

'Als het echt serieus is, zou ik haar voorstellen aan mijn ouders', zegt Sofyan. 'En het is de gewoonte dat de jongen de hand van het meisje gaat vragen bij haar vader.'

Komt het initiatief dan nooit van het meisje? 'Dat kan,' zegt Sanaa, 'maar dan vraagt ze toch aan de jongen om haar hand te gaan vragen bij haar vader.'

Uithuwelijken is heel uitzonderlijk, aldus Ayoub. 'Het gebeurde vaker bij migranten van de eerste generatie', zegt Yassin. 'Maar als er bepaalde regels overtreden zijn, zoals seks voor het huwelijk, dan is de druk wel groot om te trouwen.'

Toch kunnen de ouders nog steeds een rol spelen in de zoektocht naar een geschikte partner. 'Als een jongen zelf geen meisje vindt, kan hij aan zijn moeder vragen om als koppelaarster op te treden', zegt Sofyan. 'Zij gaat dan met een meisje praten en regelt een ontmoeting.'

'Als hij echt wanhopig is', lacht Ayoub.

De meeste jongens willen trouwen als ze 25 of 26 jaar zijn. 'Eerst een kapitaal opbouwen, zelfstandig worden en zorgen dat je er financieel klaar voor bent', luidt het. 'Je moet je gezin kunnen onderhouden.' Dat betekent niet dat de vrouw moet thuisblijven om voor de kinderen te zorgen. 'Mijn zussen zijn getrouwd en gaan ook nog gewoon werken', zegt Ayoub. 'In deze maatschappij heb je twee inkomens nodig om rond te komen', vindt Sanaa.

Hun eigen kinderen willen ze vooral de normen en waarden van de islam bijbrengen, voor de keuze van een partner zijn ze vrij. 'Het belangrijkste is dat ze echt houden van elkaar', besluit Haris.



Joachim Heyvaert