PDA

Bekijk Volledige Versie : Lagarde heeft maar weinig medelijden met de Grieken



Marsipulami
26-05-12, 15:24
Lagarde heeft maar weinig medelijden met de Grieken
zaterdag 26 mei 2012, 15u58 Bron: belga


REUTERS

Christine Lagarde, de baas van het Internationaal Monetair Fonds (IMF), heeft maar weinig medelijden met de Grieken die zwaar gebukt gaan onder het juk van de door Europa opgelegde besparingen.


"Ik vind dat ze moeten beginnen met mekaar allemaal samen te helpen door hun belastingen te betalen", zegt de Franse zaterdag in een interview met de Britse krant The Guardian. Lagarde zit ook minder in met het lot van de gemiddelde Griek dan met het wedervaren van de kinderen in Afrika.

Neen, de IMF-topvrouw denkt maar weinig aan de moeilijkheden waarmee de modale Griek momenteel dagdagelijks geconfronteerd wordt. Moeders die geen beroep kunnen doen op een vroedvrouw bijvoorbeeld, of patiënten die het moeten stellen zonder levensnoodzakelijke geneesmiddelen.

"Ik denk meer aan de kleine kinderen in een klein dorp in Niger, die twee uur per dag naar school gaan, met drie een stoel moeten delen en dromen van een goede opleiding. Ik denk heel de tijd aan hen. Want ik denk dat zij nog meer hulp nodig hebben dan de mensen in Griekenland".

Of Lagarde net zoals zovelen in Europa denkt dat Griekenland boven zijn stand heeft geleefd en daarvoor nu een prijs moet betalen, wil The Guardian weten. "Dat klopt", antwoordt Lagarde. Het is de opdracht van haar en het IMF om de waarheid te zeggen en landen indien nodig harde maatregelen op te leggen, stelt ze.

Volgens de laatste peilingen zou de extreemlinkse coalitie van Syriza bij de nieuwe parlementsverkiezingen in Griekenland van 17 juni als sterkste uit de bus kunnen komen met 30 procent van de stemmen. De partij is radicaal gekant tegen de besparingen en wil dat grote delen van het Griekse besparingsprogramma onmiddellijk bevroren worden.

bvb

Marsipulami
29-05-12, 12:53
Lagarde betaalt zelf geen inkomstenbelasting

dinsdag 29 mei 2012, 12u40 Bron: Le Monde


IMF-directrice Christine Lagarde AP

IMF-baas Christine Lagarde riep de Grieken afgelopen weekend op om te beginnen met het betalen van hun belastingen. Nu blijkt echter dat de Française zelf geen belastingen betaalt op haar inkomsten.


'Ik vind dat ze moeten beginnen met mekaar te helpen, door hun belastingen te betalen', stelde Lagarde zaterdag in een interview met de Britse krant The Guardian. Het kwam haar op een hoop kritiek te staan van Griekse internauten, die haar op Facebook massaal bewensingen naar het hoofd zwierden.

Maandag wezen verschillende internauten erop dat de topvrouw van het Internationaal Monetair Fonds zelf geen belastingen betaalt op haar inkomsten, ondanks een jaarsalaris van maar liefst 380.939 euro.

Lagarde geniet als internationaal ambtenaar effectief van een speciaal belastingsstatuut. Alle inkomsten die ze verdient in haar functie bij het IMF zijn vrijgesteld van belastingen. Die bepaling is vastgelegd in de conventie van Wenen: 'de diplomatische vertegenwoordiger is vrijgesteld van alle belastingen en taksen'.

De IMF-topvrouw betaalt overigens wel belastingen op 'onroerend goed in privé-bezit op het grondgebied van de ontvangende staat' en op 'particuliere diensten'.



rvs