PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Minderjarigen werken als slaafjes in Marokko



MissAngie
28-05-12, 16:02
15518

Minderjarige meisjes in Marokko werken te vaak als hulpje in de huishouding. Organisaties die de kinderarbeid in de gaten houden hebben nu alarm geslagen.

Tienduizenden meisjes hebben een baantje bij mensen in huis en ook in andere sectoren zijn minderjarigen aan het werk. Hoewel Marokko velerlei internationale verdragen heeft getekend die deze kinderarbeid verbied en aan banden legt, is het nog niet verdwenen in de gemeenschap. De rechten van de kinderen zijn nog altijd niet gewaarborgd.

Marokko krijgt overigens regelmatig kritiek op dit sociale, politieke en economische probleem. De meisjes worden niet alleen maar als werk-slaafje gebruikt, velen worden ook mishandeld, onderbetaald en seksueel misbruikt.

Nu hebben 34 Marokkaanse organisaties besloten om actiever op te treden tegen de tewerkstelling van kinderen jonger dan 15 jaar. Ze trachten duidelijkere maatregelen te verkrijgen op het gebied van de wettelijke bescherming van de minderjarigen.

Malcolm.X
28-05-12, 18:02
Marokko dient terug te keren naar de Islam en er voor zorgen dat de koning word vervangen door een Vrome Moslim man. Zolang ze in Marokko oplossingen blijven zoeken buiten de Qor'an en Soena zullen ze nooit oplossingen voor bestaande problemen vinden en zullen er alleen maar meer problemen bij komen. Het Marokkaanse volk zijn net Joden, ze ruilen iets beters (shari'ah) in om voor man made laws (democratie, vrijheid, blijheid). De joden hebben de Thora opgegeven voor de man gemaakte wetten van de rabbijnen en hun Talmoed.

Charlus
28-05-12, 18:13
Marokko dient terug te keren naar de Islam
Zodat slavernij beter wordt gereguleerd? Ik heb mijn twijfels. Net als voor het huwelijk kent de Islam bij mijn weten geen minimumleeftijd voor slavernij.

Joesoef
28-05-12, 18:29
Zodat slavernij beter wordt gereguleerd? Ik heb mijn twijfels. Net als voor het huwelijk kent de Islam bij mijn weten geen minimumleeftijd voor slavernij.

Blijf bij het onderwerp, minimum leeftijd voor kinderen om te gaan werken. Andere problemen zoals leeftijd huwelijk heeft Marokko al opgepakt.

Hele zielige poging om weer op je frustratie, islam, uit te komen.

mark61
28-05-12, 18:31
Marokko dient terug te keren naar de Islam en er voor zorgen dat de koning word vervangen door een Vrome Moslim man. Zolang ze in Marokko oplossingen blijven zoeken buiten de Qor'an en Soena zullen ze nooit oplossingen voor bestaande problemen vinden en zullen er alleen maar meer problemen bij komen. Het Marokkaanse volk zijn net Joden, ze ruilen iets beters (shari'ah) in om voor man made laws (democratie, vrijheid, blijheid). De joden hebben de Thora opgegeven voor de man gemaakte wetten van de rabbijnen en hun Talmoed.

Wanneer precies was er geen kinderarbeid in de wereld van de islam?

7eloua
28-05-12, 22:25
In de wereld van de islam?
Kinderarbeid is van alle tijden en werelden (geweest).
Staat in samenhang met armoede en niet met religie.

leven in schoonheid
28-05-12, 23:17
Marokko dient terug te keren naar de Islam en er voor zorgen dat de koning word vervangen door een Vrome Moslim man. Zolang ze in Marokko oplossingen blijven zoeken buiten de Qor'an en Soena zullen ze nooit oplossingen voor bestaande problemen vinden en zullen er alleen maar meer problemen bij komen. Het Marokkaanse volk zijn net Joden, ze ruilen iets beters (shari'ah) in om voor man made laws (democratie, vrijheid, blijheid). De joden hebben de Thora opgegeven voor de man gemaakte wetten van de rabbijnen en hun Talmoed.
Kunnen we jou niet vervangen voor een Jood?

BoerHarms
29-05-12, 03:35
Blijf bij het onderwerp, minimum leeftijd voor kinderen om te gaan werken. Andere problemen zoals leeftijd huwelijk heeft Marokko al opgepakt.

Hele zielige poging om weer op je frustratie, islam, uit te komen.



Zie je wel , kritiek op de islam uit den boze , ongeacht terecht of onterecht, direct wordt er op gereageerd


Dat Charles dit opmerkt m.i. omdat in vele landen kerk en staat gescheiden zijn en in sommige landen niet.


Maar effe terug te komen op frustratie:

Als er een keer een pic van een schaars geklede dame in een burka geplaats wordt dan volgt er een waarschuwing en de pic wordt direct verplaatst
maar,
een poster met een strop om de hals van de koningin Beatrix wordt op maroc.nl getolereerd ondanks het schrijven van een klacht gericht aan maroc .nl. waar nooit op gereageerd is, laat staan actie ondernomen.


Maar effe terug te komen op kinderarbeid, dit vindt overal plaats , ongeacht geloof. Kijk alleen maar eens in India , ja ook in het Budistisch Thailand ( wel minderen mate).
In het katholieke zuid- amerika is ook nog steeds kinderarbeid te vinden.

Soldim
29-05-12, 06:37
Hele zielige poging om weer op je frustratie, islam, uit te komen.

Volgens mij kwam poster Malcom.X al heel efficient bij de Islam uit....

Joesoef
29-05-12, 06:50
Volgens mij kwam poster Malcom.X al heel efficient bij de Islam uit....

Malcom heeft het over terugkeren naar de Islam, topic start met kinderarbeid. Topic eindigt zo meteen met Israel en palestina nadat de koran ook even is behandeld.
Als de kenners nu met ayats en sounna aankwamen waarin kinderarbeid wordt aangeprezen, nee, basic issue Islam. Uiteindelijke kern ben elke discussie weer, Islam.

Topic gaat over kinderarbeid in Marokko....

Soldim
29-05-12, 07:04
Topic gaat over kinderarbeid in Marokko....

Volgens mij is het probleem kinderarbeid overal hetzelfde op te lossen: verhoging van de welvaart in combinatie met degelijke wetten en wetshandhaving.

mark61
29-05-12, 14:52
Volgens mij is het probleem kinderarbeid overal hetzelfde op te lossen: verhoging van de welvaart in combinatie met degelijke wetten en wetshandhaving.

Verhoging van de welvaart is niet zo simpel geloof ik. Is in Europa al een heel gedoe :hihi:

Ik weet niet of kinderarbeid in een arm land zo vreselijk is. Als het maar binnen de perken blijft.

In Azië is het makkelijker: daar zijn wij consumenten mede voor verantwoordelijk.

In Marokko gaat het vooral om 'bonnes', arme meisjes die bij iets rijkere familie of kennissen worden ingekwartierd. Theoretisch omdat ze dan een betere toekomst hebben, maar van naar school gaan komt zelden iets terecht.

Kortman
30-05-12, 00:55
Marokko dient terug te keren naar de Islam en er voor zorgen dat de koning word vervangen door een Vrome Moslim man. Zolang ze in Marokko oplossingen blijven zoeken buiten de Qor'an en Soena zullen ze nooit oplossingen voor bestaande problemen vinden en zullen er alleen maar meer problemen bij komen. Het Marokkaanse volk zijn net Joden, ze ruilen iets beters (shari'ah) in om voor man made laws (democratie, vrijheid, blijheid). De joden hebben de Thora opgegeven voor de man gemaakte wetten van de rabbijnen en hun Talmoed.

Kijk eens naar jou '' vrome Moslim mannen '' die minderjarige kinderen konden/ kunnen huwen en gebruiken ook!
Zet de tijd maar ff terug naar de middeleeuwen !

Kortman
30-05-12, 00:59
Kijk eens naar jou '' vrome Moslim mannen '' die minderjarige kinderen konden/ kunnen huwen en gebruiken ook!
Zet de tijd maar ff terug naar de middeleeuwen !

Ik doel hier duidelijk op de MACHTSHEBBERS zoals Sulthans enz

knuppeltje
30-05-12, 08:31
Lastig die kinderarbeid. Ze moeten dat ook niet laten zien. Dat is niet leuk om er naar te moeten kijken.

Maar hoe moet een beschaafd mens zich dan zonder Nike's, iPhone en iPad de hele dag doorworstelen? :gsm:

Tja, voorlichting en consumenten gedrag, daar komt het op aan. Alleen vrees ik dat het veranderen van het consumenten gedrag een stuk moeilijker is dan die voorlichting.

cummonisto
30-05-12, 09:09
30.000 minderjarige meisjes werken in de huishouding in Marokko en ze worden tevens seksueel misbruikt
door hadje hassan en hadje ahmed.

en maar roepen leve de koning leve de koning... alleen de koning heeft recht om te leven de rest niet
http://i49.tinypic.com/mv6nm1.jpg

Khadijal
30-05-12, 11:44
Het zijn niet alleen de meisjes, die minderjarig zijn en al hard aan het werk zijn. Vergeet die arme jongetjes niet die in de bouw werken of al op een jonge leeftijd vissers zijn.

Malcolm.X
30-05-12, 16:30
Zodat slavernij beter wordt gereguleerd? Ik heb mijn twijfels. Net als voor het huwelijk kent de Islam bij mijn weten geen minimumleeftijd voor slavernij.

Ook slaven hebben rechten... Een man kan hele dagen en nachten bidden en vasten maar door de onjuiste behandeling tegenover zijn bediende/werknemer/slaaf in de hel belanden...

Islam heeft geen minimumwetten voor arbeid als ik het goed heb, wanneer een jongen/meisje volwassen wordt kan die aan het werk als hij/zij het wil. Er is niks mis met kinderen die werken, mits ze niet worden uitgebuit, overbelast, overuren moeten maken, bestolen worden of te weinig betaald krijgen, maar dan heet het ook geen werk meer.

Dat geld ook voor huwelijk, als een meisje daar toe in staat is (mentaal & fysiek wat bijna niet meer voorkomt), niet ertoe wordt gedwongen, en er zelf geen bezwaar tegen heeft dan is er niks aan het handje.

Maar zoals jij het kent uit je vrije westerse cultuur gaat het er hier anders aan toe; eerder hoe kleiner hoe beter, liefst dat ze een beetje tegenwerken maar daar heb je dan ty-ribs en handboeien voor, en daarna vermoorden en begraven in de kelder of een natuurpark. Dat heet gewoon pedofilie, en wat wij doen is een huwelijk sluiten, maar dat is een andere discussie.

Malcolm.X
30-05-12, 16:32
Kijk eens naar jou '' vrome Moslim mannen '' die minderjarige kinderen konden/ kunnen huwen en gebruiken ook!
Zet de tijd maar ff terug naar de middeleeuwen !

Ik kan me alleen de donkere eeuwen herinneren waarin jullie je vrouwen met stenen knuppels op de kop sloegen en aan hun haren meesleepten, nooit gehoord hadden van hygiëne jullie nog erger leefden dan beesten.

Toen kwam de Islam Europa binnendringen en hebben jullie mede dankzij ons Mooiere verlichte eeuwen gehad.

Soldim
30-05-12, 16:39
en hebben jullie mede dankzij ons Mooiere verlichte eeuwen gehad.

Loop je al zo lang mee dan?

Fulanadetal
30-05-12, 17:30
Die kinderen wordt hun jeugd afgepakt, maar ook hun toekomst. Ik ken wel wat vrouwen die als kind in huizen van anderen moesten werken, omdat anders het gezin onmogelijk kon rondkomen. Marokko zorgt namelijk niet goed voor een bijvoorbeeld arme weduwen met kinderen. Dan krijg je dat.
Een hardvochtige behandeling was hun deel in het werkhuis. Ze hebben door die kinderarbeid weinig tot geen scholing gehad, hebben maar beperkt leren lezen, en daar hebben ze tot de dag van vandaag hinder van.
Ik vind dat echt dramatisch. Ze hebben talenten die niet tot bloei zullen komen.

(leen)
30-05-12, 18:43
Ook slaven hebben rechten... Een man kan hele dagen en nachten bidden en vasten maar door de onjuiste behandeling tegenover zijn bediende/werknemer/slaaf in de hel belanden...

Islam heeft geen minimumwetten voor arbeid als ik het goed heb, wanneer een jongen/meisje volwassen wordt kan die aan het werk als hij/zij het wil. Er is niks mis met kinderen die werken, mits ze niet worden uitgebuit, overbelast, overuren moeten maken, bestolen worden of te weinig betaald krijgen, maar dan heet het ook geen werk meer.

Dat geld ook voor huwelijk, als een meisje daar toe in staat is (mentaal & fysiek wat bijna niet meer voorkomt), niet ertoe wordt gedwongen, en er zelf geen bezwaar tegen heeft dan is er niks aan het handje.

Maar zoals jij het kent uit je vrije westerse cultuur gaat het er hier anders aan toe; eerder hoe kleiner hoe beter, liefst dat ze een beetje tegenwerken maar daar heb je dan ty-ribs en handboeien voor, en daarna vermoorden en begraven in de kelder of een natuurpark. Dat heet gewoon pedofilie, en wat wij doen is een huwelijk sluiten, maar dat is een andere discussie.


Grappig;

Islam heeft geen minimumwetten voor arbeid als ik het goed heb, wanneer een jongen/meisje volwassen wordt kan die aan het werk als hij/zij het wil. Er is niks mis met kinderen die werken, mits ze niet worden uitgebuit, overbelast, overuren moeten maken, bestolen worden of te weinig betaald krijgen, maar dan heet het ook geen werk meer.

versus;
Ook slaven hebben rechten...

Waarmee je dus slavernij goedkeurd?

En dat trouwen met meisjes en de weide begaan vanaf de eerste menstruatie is i.d.d. al veel gesproken.

Malcolm.X
30-05-12, 19:26
Grappig;

Islam heeft geen minimumwetten voor arbeid als ik het goed heb, wanneer een jongen/meisje volwassen wordt kan die aan het werk als hij/zij het wil. Er is niks mis met kinderen die werken, mits ze niet worden uitgebuit, overbelast, overuren moeten maken, bestolen worden of te weinig betaald krijgen, maar dan heet het ook geen werk meer.

versus;
Ook slaven hebben rechten...

Waarmee je dus slavernij goedkeurd?

En dat trouwen met meisjes en de weide begaan vanaf de eerste menstruatie is i.d.d. al veel gesproken.

Er zijn bepaalde overleveringen waarin de profeet (saws) ons uitlegd hoe met slaven om te gaan, mocht je er toevallig eentje hebben. Dat is in feite een werknemer die in dienst van jou is, als je die overleveringen leest. Slavernij in de Djahiliyah (pre-islamitische tijd), en recent met de zwarte bevolking is echt slavernij, omdat mensen worden uitgebuit, gedwongen, vast gebonden enz. en daar ben ik tegen en de Islam is daar ook tegen voor zover ik weet.

Het is maar wat je zelf verstaat onder slavernij. Een koning of een heerser heeft ook allemaal mensen in dienst die in feite gewoon slaven zijn, maar doordat hij ze redelijk behandeld, een beetje zorg draagt, meestal zijn de mensen allang blij dat ze uit de armoede zijn, of dat ze voor een belangrijk iemand mogen werken, en dat noemt men lakeien. Slavernij zal altijd blijven bestaan, heeft niks te maken met religie. Islam verbied het niet, want als wij een slaaf kunnen vrijkopen om hem/haar een beter leven te geven zijn wij verplicht dat te doen. En in tijde van oorlog namen de profeet (saws) en zijn metgezellen ook soldaten van de vijand (mannelijk/vrouwelijk) gevangen, met de juiste voorschriften en behandeling erbij, anders mag je er niet eens aan beginnen. Die werden vroeger gebruikt als bedienden totdat ze werden vrijgekocht of in veel gevallen Moslim werden en daardoor broeders.

Malcolm.X
30-05-12, 19:34
Die kinderen wordt hun jeugd afgepakt, maar ook hun toekomst. Ik ken wel wat vrouwen die als kind in huizen van anderen moesten werken, omdat anders het gezin onmogelijk kon rondkomen. Marokko zorgt namelijk niet goed voor een bijvoorbeeld arme weduwen met kinderen. Dan krijg je dat.
Een hardvochtige behandeling was hun deel in het werkhuis. Ze hebben door die kinderarbeid weinig tot geen scholing gehad, hebben maar beperkt leren lezen, en daar hebben ze tot de dag van vandaag hinder van.
Ik vind dat echt dramatisch. Ze hebben talenten die niet tot bloei zullen komen.


Daarom zeg ik dat terugkeren naar de fundamenten van ons geloof, in plaats van elke keer maar te blijven draaien. Zulke zaken heb je niet met een vrome Moslimleider die weet dat hij verantwoording moet afleggen aan Allah de Koning der Werelden. Omar ibn al Khattab (ra) regeerde over 2/3e van de wereld en er was geen een arme te vinden, sterker nog de staatskas wou aalmoezen weggeven maar ze vonden niemand om het aan te geven.

Maar als je Kufaar als mo6, mubarak, al saud, en de rest van de westerse slaven als leiders hebt die liever 1 miljoen aan jennifer lopez geven, of die vervloekte bedouinen die jaarlijks 700 miljard dollar verdelen over 54 zoons van de overgrootvader van deze hond en voor 9 dollar 100 Liter vaten olie verkopen aan de staatsvijanden van Islam, terwijl ze er voor kunnen vragen wat ze willen, dan moeten we ook niet zeuren.

In plaats van het probleem bij de wortel aan te pakken zie ik mensen altijd erom heen draaien bang om de essentie van het kwaad bloot te stellen en te bekritiseren.


Prophet Mohammed (saws) said:

"If you see my Umma afraid of telling the opressor you are and opressor it's a farewell to the Umma."


(Musnad Ahmad - Tabarani - Al-Hakim - Baihaqi)





<tbody>





</tbody>
Abdullah ibn Âbbas (ra) said that Muhammad (saws) said:

"There shall be rulers whom you will recognize from them good and evil. Whoever opposes them is saved. Whoever abondans them is freed. And whoever intermingles with them is destroyed"


(Collected by Ibn Abu Shaybah and at-Tabarani)

Eke
31-05-12, 17:04
Malcom, kun je niet gewoon stellen dat ons beeld over slavernij veranderd is als je het vergelijkt met 600 jaar na Christus ? Voor zover je precies kunt inschatten wat in die periode 'normaal' was. Kijk eens naar de vrouwen...In hoeverre hadden wij, als slavin, een keuze om geen zin te hebben in sex in een bepaalde 'nacht' (24/7). Of moesten wij dienstbaar zijn ?En als echtgenote ?

Bedoel je dat Omar Ibn al Khattab een Rijk veroverd had van tweederde deel van de hele aardbol ? Ijsland enzo meegerekend :) Enne...die eilanden in de Pacific ? Dit Rijk binnen 1 mensenleven gevormd ?
Dat kun je je nu niet meer voorstellen. Het is behoorlijk veranderd.

(leen)
31-05-12, 18:13
Er zijn bepaalde overleveringen waarin de profeet (saws) ons uitlegd hoe met slaven om te gaan, mocht je er toevallig eentje hebben. Dat is in feite een werknemer die in dienst van jou is, als je die overleveringen leest. Slavernij in de Djahiliyah (pre-islamitische tijd), en recent met de zwarte bevolking is echt slavernij, omdat mensen worden uitgebuit, gedwongen, vast gebonden enz. en daar ben ik tegen en de Islam is daar ook tegen voor zover ik weet.

Het is maar wat je zelf verstaat onder slavernij. Een koning of een heerser heeft ook allemaal mensen in dienst die in feite gewoon slaven zijn, maar doordat hij ze redelijk behandeld, een beetje zorg draagt, meestal zijn de mensen allang blij dat ze uit de armoede zijn, of dat ze voor een belangrijk iemand mogen werken, en dat noemt men lakeien. Slavernij zal altijd blijven bestaan, heeft niks te maken met religie. Islam verbied het niet, want als wij een slaaf kunnen vrijkopen om hem/haar een beter leven te geven zijn wij verplicht dat te doen. En in tijde van oorlog namen de profeet (saws) en zijn metgezellen ook soldaten van de vijand (mannelijk/vrouwelijk) gevangen, met de juiste voorschriften en behandeling erbij, anders mag je er niet eens aan beginnen. Die werden vroeger gebruikt als bedienden totdat ze werden vrijgekocht of in veel gevallen Moslim werden en daardoor broeders.

fyi, een slaaf is een mens in eigendom van een anders mens, voor zijn werk krijgt hij eten en onderdak,
Op het moment dat er betaald gaat worden spreken we van werknemer.

Fulanadetal
31-05-12, 18:21
Een slaaf heb je niet "toevallig", zoals een moedervlek. Die koop je. Op een markt met geketende mensen.

mark61
31-05-12, 18:34
Daarom zeg ik dat terugkeren naar de fundamenten van ons geloof,

Omar ibn al Khattab (ra) regeerde over 2/3e van de wereld en er was geen een arme te vinden

die vervloekte bedouinen

9 dollar 100 Liter vaten olie verkopen aan de staatsvijanden van Islam, terwijl ze er voor kunnen vragen wat ze willen, dan moeten we ook niet zeuren.

"If you see my Umma afraid of telling the opressor you are and opressor it's a farewell to the Umma."

"There shall be rulers whom you will recognize from them good and evil. Whoever opposes them is saved. Whoever abondans them is freed. And whoever intermingles with them is destroyed"


Wat 'terug'? Waar en wanneer was die fantastische staat van je?

Je lult ongenadig uit je nek. Enig idee hoe groot de wereld is, en hoe groot het islamitische rijk toen? Apparently not.

Racistische praat. Wat is er met bedoeïenen?

9 dollar is olie al in geen eeuw geweest; een vat is 159 liter.

Vetgedrukte is volstrekt onorthodox. Salafistische fantasie. Ketterij, eigenlijk. Die twee 'quotes' zijn allebei fantasie.

Fulanadetal
31-05-12, 18:36
Ketterij, maar vooral slecht Engels.

mark61
31-05-12, 18:38
Ketterij, maar vooral slecht Engels.

Dat is verplicht. De profeet sprak nooit fatsoenlijk Engels.