PDA

Bekijk Volledige Versie : Leraar islam leest koranverzen in plaats van ambulance te bellen



Marsipulami
09-06-12, 09:26
Leraar islam leest koranverzen in plaats van ambulance te bellen


9/06/12 - 04u01 Bron: belga.be


In het Koninklijk Atheneum Ukkel werd vorige vrijdag een islamleerkracht om dringende redenen ontslagen omdat hij in plaats van een ambulance te bellen, koranverzen begon te reciteren toen een van zijn leerlingen op de speelplaats een epilepsieaanval kreeg. Dat schrijven de Coreliokranten.

Ook in een andere Brusselse school van het Vlaamse gemeenschapsonderwijs was er recentelijk een incident dat tot ontslag leidde. Zo verklaarde een islamleerkracht van het Koninklijk Atheneum Anderlecht dat hij homoseksuele leerlingen naar de imam zou verwijzen voor een duiveluitdrijving.

"Tot een paar jaar geleden zou zoiets niet gebeurd zijn", zegt Jacky Goris, algemeen directeur van de Scholengroep Brussel. "Ik maak me zorgen over de nieuwe generatie islamleerkrachten. Die jonge lichting evolueert niet in de goede richting. Dit was al het tweede incident in korte tijd. En als we niets doen, verwacht ik alleen maar meer incidenten. We moeten dit probleem aanpakken."

Raymonda Verdyck, de topvrouw van het gemeenschapsonderwijs, is het daarmee eens. "We moeten hierover een breed debat voeren. Overheid en schooldirecties moeten aan kwaliteitsbewaking kunnen doen, ook wat betreft de levensbeschouwelijke vakken. Het is belangrijk dat we het pedagogisch project van onze scholen kunnen vrijwaren."

Vlaamse minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) belooft dat er meer inspecteurs islam komen, net als een een academische opleiding Islamitische Godsdienst vanaf 2014.


De Persgroep Digital. Alle rechten voorbehouden.

Marsipulami
09-06-12, 09:27
Volgens mij is het bellen van een ambulance bij een epileptische aanval zinloos.

Marsipulami
09-06-12, 09:31
Handelingen tijdens een aanval

Tijdens een aanval is het belangrijkste dat de patiënt beschermd wordt tegen verder letsel. Doorgaans probeert men de patiënt niet te verplaatsen, eventueel kan men hem of haar verplaatsen zodat hij of zij zich niet aan meubels en dergelijke kan verwonden. Als de patiënt verslapt kan hij of zij in stabiele zijligging worden gelegd. Het kan over het algemeen niet voorkomen worden dat de patiënt op zijn tong of lippen bijt. De hulpverlener is vaak niet op tijd om iets tussen de tanden te stoppen, en bij pogingen om dit wel te proberen kan het gebit beschadigen of de hulpverlener zelf letsel oplopen. Vroeger werd nog wel vaak aangeraden iets tussen de tanden te stoppen. Daarnaast bestaat er ook nog de mogelijkheid dat het voorwerp een obstructie van de luchtweg veroorzaakt, hierdoor kan de zuurstofvoorziening in gedrang komen. Ook is het mogelijk dat de hulpverlener de tong zodanig naar achter duwt met hetzelfde effect tot gevolg. De verwondingen van de patiënt (tong- of wangbeet) zijn vaak wel erg pijnlijk en vervelend, maar genezen meestal snel en staan niet in verhouding tot eventuele nare gevolgen van goedbedoelde hulp. Na een aanval wordt de patiënt aangeraden rustig aan te doen en veel te drinken. Dit is van essentieel belang om het lichaam tot rust te laten komen en een eventuele volgende aanval te voorkomen. Drinken kan pas wanneer de patiënt opnieuw volledig bij bewustzijn is. Kort na de aanval kan de patiënt om water vragen, maar loopt hij alsnog het risico zich te verslikken. Het is dus best de patiënt even te laten bekomen. Ook eten is onmiddellijk na de aanval uit den boze. Verder kan bij patiënten van wie bekend is dat zij epilepsie hebben een middel worden toegediend om de aanval te doen stoppen. Als een gegeneraliseerde aanval langer dan 5 minuten (anderen spreken van 30 minuten) aanhoudt, of als er meerdere aanvallen kort na elkaar plaatsvinden zonder bewustzijnsherstel spreekt men van een ('status epilepticus'). Indien er sprake is van een 'status epilepticus' of de patiënt zich bijvoorbeeld ernstig verwond heeft of na de aanvallen niet goed bijkomt, is het wel nodig een ambulance te laten komen, in andere gevallen meestal niet.

Epilepsie - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Epilepsie#Handelingen_tijdens_een_aanval)

Joesoef
09-06-12, 10:47
Wikipedia klopt. Belgen schieten door, uitersten en nerveusiteit.

Tomas
09-06-12, 10:50
Nee, is prima dat een leerkracht tijdens een epileptische aanval uit een 'heilig' boek gaat staan prevelen. Dat is de toekomst. We gaan goed vooruit.

Tomas
09-06-12, 10:52
...in andere gevallen meestal niet.

En juist deze leerkracht lijkt mij capabel genoeg om dat te kunnen beoordelen.

Joesoef
09-06-12, 11:04
Wat is een islamleerkracht trouwens, een leraar islam, een leraar islam die islamitisch is, een islamitische leraar?

Heb meegemaakt dat een verzorgende bij een patiënt met een aanval op de benen ging zitten en de armen vast hield en uitsprak dat ie is normaal moet doen.
geen ontslag, geen correctie gesprek maar wel grote mond naar mensen die probeerden uit te leggen dat het niet helemaal correct was (zacht uitgerukt).

cummonisto
09-06-12, 11:26
Nee, is prima dat een leerkracht tijdens een epileptische aanval uit een 'heilig' boek gaat staan prevelen. Dat is de toekomst. We gaan goed vooruit.

Als jij daar niet in gelooft moet jij gewoon je smoel dicht houden

cummonisto
09-06-12, 11:43
Volgens mij is het bellen van een ambulance bij een epileptische aanval zinloos.
Volgens mij, wist de leraar niet dat het een epilepsieaanval was.
Aangezien dat België vol is met de duivels heeft die leraar goed gehandeld :-)

Marsipulami
09-06-12, 13:00
Nee, is prima dat een leerkracht tijdens een epileptische aanval uit een 'heilig' boek gaat staan prevelen. Dat is de toekomst. We gaan goed vooruit.

Er is niks mis met een gebed tot God in moeilijke situaties.

super ick
09-06-12, 13:12
Als jij daar niet in gelooft moet jij gewoon je smoel dicht houden

Kijk, kijk daar hebben we wederom een voorbeeld van tolerantie.
Niemand hoeft 'zijn smoel' te houden. Men mag hier uitkomen voor zijn mening.

leven in schoonheid
09-06-12, 13:16
Volgens mij is het bellen van een ambulance bij een epileptische aanval zinloos.
Hoe het in Belgie is geregeld weet ik niet, maar in nederland moet men in openbare gelegenheden, scholen en bedrijven ten alle tijden een ambulance bellen als een persoon niet aanspreekbaar is om achteraf schadeclaims te voorkomen.

Joesoef
09-06-12, 13:30
Hoe het in Belgie is geregeld weet ik niet, maar in nederland moet men in openbare gelegenheden, scholen en bedrijven ten alle tijden een ambulance bellen als een persoon niet aanspreekbaar is om achteraf schadeclaims te voorkomen.


Kletskoek, waar staat dat?

super ick
09-06-12, 13:41
Kletskoek, waar staat dat?

Ik kan mij zomaar voorstellen dat een leraar op de hoogte gebracht hoort te worden van een kind in zijn klas dat last heeft van epilepsie. Lijkt mij een taak van de ouders.
Een leerkracht moet wel weten hoe hij moet handelen in dergelijke gevallen. Koranverzen gaan citeren maakt daar volgens mij geen onderdeel van uit.

Joesoef
09-06-12, 14:03
Ik kan mij zomaar voorstellen dat een leraar op de hoogte gebracht hoort te worden van een kind in zijn klas dat last heeft van epilepsie. Lijkt mij een taak van de ouders.
Een leerkracht moet wel weten hoe hij moet handelen in dergelijke gevallen. Koranverzen gaan citeren maakt daar volgens mij geen onderdeel van uit.

Zou kunnen dat hij tegen het protocol van de school inging door geen ambulance te bellen. Dr staat niet dat hij alleen maar stond te mummelen en voor de rest niets deed.

knuppeltje
09-06-12, 14:30
Bijna tien jaar dat ik EHBO cursussen heb gevolgd. Moest met elk van mijn collega's van het baasje twee maal per jaar op herhaling. In al die jaren werd er door de cursusleiderers (waarvan ook artsen) verteld dat men bij een epilepsie aanval van iemand altijd moet zien te voorkomen dat diegene daarbij letsel oploopt, maar nimmer proberen om die in helemaal in bedwang te houden. Het kan goed zijn dat dat niet eens lukt zonder er letsel mee te veroorzaken.

Voor een iemand, waarvan bekent is dat die aan epilepsie lijd, is meteen een ambulance bellen onnodig. Zeker als daarvan bekend is dat die aan epilepsie lijdt. Tenzij diegene daarbij zeer ernstig letsel oploopt.

Het lijkt mij ook heel raadzaam dat ouders de schoolleiding op de hoogte stelt indien hun kind aan epileptie lijdt. Maar daar was den Super me al mee voor.

Hoezit het trouwens met EHBO-cursussen voor leerkrachten?

knuppeltje
09-06-12, 14:30
Kletskoek, waar staat dat?

In het grote duimenboek.

leven in schoonheid
09-06-12, 14:30
Kletskoek, waar staat dat?

Wanneer 1-1-2 bellen (http://www.hvdgm.nl/ambulancezorg/wanneer_1-1-2_bellen)
Bel 1-1-2 alleen als iedere seconde telt; bij een ongeluk met gewonden, als iemand onwel wordt en niet aanspreekbaar is, of als sprake is van acute hartklachten.

Joesoef
09-06-12, 14:36
Wanneer 1-1-2 bellen (http://www.hvdgm.nl/ambulancezorg/wanneer_1-1-2_bellen)
Bel 1-1-2 alleen als iedere seconde telt; bij een ongeluk met gewonden, als iemand onwel wordt en niet aanspreekbaar is, of als sprake is van acute hartklachten.


Als iedere seconde teld staat er heel duidelijk.

Oranje boek, EHBO, welke bladzijde staat dat je in geval van een epileptische aanval direct 112 moet bellen?

cummonisto
09-06-12, 15:30
Kijk, kijk daar hebben we wederom een voorbeeld van tolerantie.
Niemand hoeft 'zijn smoel' te houden. Men mag hier uitkomen voor zijn mening.
Iedereen mag voor zijn mening uitkomen als iemand ergens geen verstand van heeft kan hij beter zijn smoel dicht houden

Firefox
09-06-12, 16:45
Bijna tien jaar dat ik EHBO cursussen heb gevolgd. Moest met elk van mijn collega's van het baasje twee maal per jaar op herhaling. In al die jaren werd er door de cursusleiderers (waarvan ook artsen) verteld dat men bij een epilepsie aanval van iemand altijd moet zien te voorkomen dat diegene daarbij letsel oploopt, maar nimmer proberen om die in helemaal in bedwang te houden. Het kan goed zijn dat dat niet eens lukt zonder er letsel mee te veroorzaken.

Voor een iemand, waarvan bekent is dat die aan epilepsie lijd, is meteen een ambulance bellen onnodig. Zeker als daarvan bekend is dat die aan epilepsie lijdt. Tenzij diegene daarbij zeer ernstig letsel oploopt.

Het lijkt mij ook heel raadzaam dat ouders de schoolleiding op de hoogte stelt indien hun kind aan epileptie lijdt. Maar daar was den Super me al mee voor.

Hoezit het trouwens met EHBO-cursussen voor leerkrachten?

Ingeval van epilepsie heel weinig doen, alleen obstakels uit de weg en meteen de conciërge laten halen.

leven in schoonheid
09-06-12, 16:56
Als iedere seconde teld staat er heel duidelijk.

Oranje boek, EHBO, welke bladzijde staat dat je in geval van een epileptische aanval direct 112 moet bellen?
Als iemand een aanval heeft is hij dan onwel?
Als iemand een aanval heeft is hij dan aanspreekbaar?
Wat maakt mij jou oranje boekje of je ehbo diploma uit, zo zijn de regels zo geeft de overheid het aan.
Dag John.

Joesoef
09-06-12, 17:38
Als iemand een aanval heeft is hij dan onwel?
Als iemand een aanval heeft is hij dan aanspreekbaar?
Wat maakt mij jou oranje boekje of je ehbo diploma uit, zo zijn de regels zo geeft de overheid het aan.
Dag John.


Triage, 112 komt niet voor iemand die net een epileptische aanval heeft, ze houden je aan de telefoon en pas na bepaalde tijd sturen ze een ambulance.

leven in schoonheid
09-06-12, 17:54
Triage, 112 komt niet voor iemand die net een epileptische aanval heeft, ze houden je aan de telefoon en pas na bepaalde tijd sturen ze een ambulance.
Wie bepaald er of het een epilesie aanval is of misschien toch iets anders, ik denk dat wij als leken dit niet kunnen bepalen zelfs niet met een ehbo diploma, sterker nog we mogen deze beslissing niet eens nemen.
Maar om er geen strijd van te maken hou jij je aan jou regels en ik aan de regels die mij worden opgedragen.

knuppeltje
10-06-12, 12:34
Ingeval van epilepsie heel weinig doen, alleen obstakels uit de weg en meteen de conciërge laten halen.

Zo is dat. Maar hoe zit het met EHBO-opleidingen voor onderwijzers of conciërges? Zou dat, zeker met al die grote scholengemeenschappen, niet een must zijn, als het nog niet geregeld is?

Joesoef
10-06-12, 13:02
Zo is dat. Maar hoe zit het met EHBO-opleidingen voor onderwijzers of conciërges? Zou dat, zeker met al die grote scholengemeenschappen, niet een must zijn, als het nog niet geregeld is?

Is geheel geregeld via BHV. Percentages/ werknemers aantallen/ verplichte aantal BHV weet ik niet maar het is echt allemaal tot in den treuren geregeld.

knuppeltje
10-06-12, 13:43
Is geheel geregeld via BHV. Percentages/ werknemers aantallen/ verplichte aantal BHV weet ik niet maar het is echt allemaal tot in den treuren geregeld.

Ik wist dat het in het bedrijfsleven zo geregeld is, daarom heb ik dan ook al die jaren EHBO-cursussen gevolgd. Maar ik wist niet of dat in het onderwijs ook zo was gereld.

Thanks.

leven in schoonheid
10-06-12, 14:06
Ik wist dat het in het bedrijfsleven zo geregeld is, daarom heb ik dan ook al die jaren EHBO-cursussen gevolgd. Maar ik wist niet of dat in het onderwijs ook zo was gereld.

Thanks.
Als bij jou in het bedrijf iemand op de grond ligt heeft stuipen en is niet aanspreekbaar wat doe jij dan in dit geval als EHBOer?

Joesoef
10-06-12, 14:21
Ik wist dat het in het bedrijfsleven zo geregeld is, daarom heb ik dan ook al die jaren EHBO-cursussen gevolgd. Maar ik wist niet of dat in het onderwijs ook zo was gereld.

Thanks.


ARBO wetgeving.

super ick
10-06-12, 15:45
Zou kunnen dat hij tegen het protocol van de school inging door geen ambulance te bellen. Dr staat niet dat hij alleen maar stond te mummelen en voor de rest niets deed.

Nee maar hij is toch niet voor niets door de schoolleiding ontslagen, neem ik aan.

Het ligt eraan of het bekend is dat het kind aan epilepsie lijdt. Zoals ik al eerder schreef is dat in eerste instantie een taak van zijn ouders. Die horen de schoolleiding in te lichten en die lichten vervolgens de leerkracht in. Die krijgt uiteraard instructies hoe te handelen. Tenminste dat zou een leerkracht zelf moeten willen! Nu is het nog zo dat er een bepaalt aantal mensen EHBO moeten hebben. Vaak wordt dat naar een conciërge geschoven. Dit is raar want zoals we weten telt iedere seconde! Ik zou het normaal vinden dat iedere leerkracht dit diploma heeft. Hij is tenslotte meestal dichtbij.

Als deze leerkracht heeft gezorgd dat de omgeving vrij is en het kind zich nergens aan kan verwonden dan zou hij een preveltje kunnen doen. Daar is dan niets op tegen.

knuppeltje
11-06-12, 09:29
ARBO wetgeving.

Inderdaad.

HaasHaas
11-06-12, 09:41
bij epilepsie hoef je vaak niet veel te doen. naast zorg dragen dat een persoon niet stikt door de eigen tong.
in het stuk staat niet in vermeld dat deze leraar dat niet gedaan heeft. ze hebben het enkel over het bellen voor een ambulance. daarnaast halen ze er allerlei dingetjes bij om hun vooroordeel over die leraar kracht bij te zetten.
waarom zou die man dan niet uit de koran mogen lezen? wat moet die man doen? op zen kop gaan staan? wat kan die man doen? misschien was die man wel degelijk op de hoogte van wat er bij een epilepsieaanval gedaan moet worden. en tja, een ambulance bellen voor epilepsie... tja......
zwartmakerij journalistiek. afgunst journalistiek.

Charlus
11-06-12, 10:55
waarom zou die man dan niet uit de koran mogen lezen?
Doet-ie maar in zijn eigen tijd. Rare indruk naar de leerlingen

wat moet die man doen? op zen kop gaan staan?
Een geruststellend gesprekje met de rest van de klas voeren over epilepsie totdat de les vervolgd kon worden? Die handelswijze zou op competentheid duiden.

wat kan die man doen? misschien was die man wel degelijk op de hoogte van wat er bij een epilepsieaanval gedaan moet worden.
Puur afgaand op het artikel ontstaat bij mij de indruk dat hij verviel in bidden (djinn verjagen?) omdat hij niet wist wat er aan de hand was en dat bidden het enige is wat hij heeft gedaan toen de epileptische aanval zich voltrok.

zwartmakerij journalistiek. afgunst journalistiek. wij blanken zijn superieur aan anderen journalistiek.
Doorslaan is een gave. Ondenkbaar dat het artikel een strikte weergave van de feiten is? Wat staat er dan in dat zo gekleurd en tendentieus is? Ok, er kan bewust informatie zijn weggelaten. Dat zal dan nog wel blijken. Vooralsnog...

HaasHaas
11-06-12, 11:29
Doet-ie maar in zijn eigen tijd. Rare indruk naar de leerlingen

Een geruststellend gesprekje met de rest van de klas voeren over epilepsie totdat de les vervolgd kon worden? Die handelswijze zou op competentheid duiden.

Puur afgaand op het artikel ontstaat bij mij de indruk dat hij verviel in bidden (djinn verjagen?) omdat hij niet wist wat er aan de hand was en dat bidden het enige is wat hij heeft gedaan toen de epileptische aanval zich voltrok.

Doorslaan is een gave. Ondenkbaar dat het artikel een strikte weergave van de feiten is? Wat staat er dan in dat zo gekleurd en tendentieus is?

hoezo raar? hij is islamleerkracht. wat jij raar vindt hoeven de leerlingen niet raar te vinden. in het stuk staat ook niets vermeld wat de nazorg is geweest.

het is tijdens een speelkwartier gebeurd. het eerste wat wordt aangeraden bij een epilepsieaanval is om vooral kalm te blijven. misschien was het reciteren uit de koran zijn manier om rustig te blijven. nazorg word niet over gerept.

ja en daarom is het stuk ook zo (on)gekleurd en tendentieus. de lezer wordt in een bepaalde richting gestuurd. men gaan er van uit dat de man niets weet over epilepsie. dat is een subjectieve manier van journalistiek bedrijven.
de leerkracht mag gezien zijn achtergrond en misschien wel de achtergrond van de leerling (in het stuk staat ook niet vermeld wat de achtergrond is van de leerling) zijn geloof gebruiken om geestelijke rust te zoeken. misschien is het zelfs besproken met de ouders. iemand die tijdelijk geen controle heeft over zijn/haar geest en lichaam mag je beschermen tegen het "kwaad". waar die mensen in geloven heb jij of ik of de journalistiek niets over te zeggen.

nee totaal niet. een ambulance bellen tijdens een epilepsie is geen feit. het is onnodig. daarnaast zijn er ook meerdere leraren op school die dan hadden kunnen ingrijpen als een epilepsieaanval langer dan 5 minuten duurt. ook hier staat niets over vermeld in het stuk.
in mijn ogen is het stuk racistisch. omdat men de lezer een bepaalde richting opstuurt. aannames die er helemaal niet hoeven te zijn. men opent de aanval op islamleerkracht en reciteren uit de koran.

Joesoef
11-06-12, 20:24
En voor de achtergehouden nuance gaat het topic hier verder :

http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/351286-%91-reciteerde-koranverzen-om-rust-brengen.html