PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Egyptische vrouwen gemolsteerd tijdens protest tegen seksuele intimidatie



iReport
10-06-12, 09:58
15590
Afgelopen vrijdag is een demonstratie van ongeveer 50 Egyptische vrouwen tegen seksuele intimidatie ruw verstoord door een groep van enkele honderden mannen.

De vrouwen stonden te betogen op het bekende Tahrirplein in Caïro. De aanvallers overmeesterden eerst de bewakers van de vrouwen, vervolgens vergrepen ze zich aan de vrouwen door ze te beasten en te molsteren. De aanval leek een georganiseerd karaktewr te hebben volgens meerdere getuigen.

Het is al langer onrustig op het Tahrirplein waar zich afgelopen week meerdere kleine incidenten voordeden.

Veel Egyptenaren zijn bang dat er ondanks de revolutie weinig zal veranderen en dat de praktijken van het bewind Mubarak voortgezet zullen worden. Om die reden demonstreerden duizenden Egyptenaren afgelopen week tegen het verloop van de presidentsverkiezingen waar een van de 2 kandidaten minister was onder president Mubarak.

Joesoef
10-06-12, 10:15
Je zal maar vrouw zijn en tussen dat soort mensen wonen :droef: Zon, soek, ahaan, al je geen vrijheid en veiligheid hebt heb je er niets aan.

Karin.N
10-06-12, 10:19
Je zal maar vrouw zijn en tussen dat soort mensen wonen :droef: Zon, soek, ahaan, al je geen vrijheid en veiligheid hebt heb je er niets aan.

Tis moeilijk, maar ik hoop dat de vrouwen daar blijven strijden voor hun plek in de samenleving. Wanneer we alleen in Nederland kijken naar de opvattingen van 60 jaar geleden en nu is er heel veel veranderd. Maar het heeft tijd nodig.

leven in schoonheid
10-06-12, 10:20
Je zal maar vrouw zijn en tussen dat soort mensen wonen :droef: Zon, soek, ahaan, al je geen vrijheid en veiligheid hebt heb je er niets aan.

We zijn het eens een keertje eens met elkaar. :duim:

Joesoef
10-06-12, 10:36
Tis moeilijk, maar ik hoop dat de vrouwen daar blijven strijden voor hun plek in de samenleving. Wanneer we alleen in Nederland kijken naar de opvattingen van 60 jaar geleden en nu is er heel veel veranderd. Maar het heeft tijd nodig.


Met dit verschil dat de vrouwen in Nederland 60 jaar geleden gewoon over straat konden lopen zonder dat ze opgepakt werden bij het demonstreren voor rechten, door politie werden betast en geslagen.
'klein' nuance verschil.

Karin.N
10-06-12, 10:51
Met dit verschil dat de vrouwen in Nederland 60 jaar geleden gewoon over straat konden lopen zonder dat ze opgepakt werden bij het demonstreren voor rechten, door politie werden betast en geslagen.
'klein' nuance verschil.

Niet in die mate van nu in Egypte, maar een inmiddels bejaarde tante van mij is wel degelijk seksueel betast door agenten tijdens een demonstratie. Egypte heeft nog een lange weg te gaan, maar hoopvol vind ik wel dat de vrouwen demonstreren. Wat ik meer bedoelde is dat de vrouwen daar nog een lange weg hebben te gaan. Zo is hier in Nederland ook niet de emancipatie in een jaartje geregeld geweest. Daar is een lange strijd voor nodig geweest. En die mannen hebben idd hun handen thuis te houden. Maar het geeft wel aan hoe lang en hoe nodig de strijd/protesten van vrouwen daar is.

Ik ben heel benieuwd hoe de Egyptische burgers hierover denken. Is dat in de trant van die kerels moeten opgepakt en berecht worden of wordt er gedacht, tsja de vrouwen hebben het uitgelokt.

knuppeltje
10-06-12, 11:00
Met dit verschil dat de vrouwen in Nederland 60 jaar geleden gewoon over straat konden lopen zonder dat ze opgepakt werden bij het demonstreren voor rechten, door politie werden betast en geslagen.
'klein' nuance verschil.

Er is nu wel een ander belangrijk verschil met vroeger hier. Vroeger had hier de kerk haar invloed op alle facetten van het openbare leven en was dat door de politiek gefaciliteerd. Misschien gaat dat in Egypte ook die kant uit. Maar daar hebben ze nu wel de moderne communicatiemiddelen die er hier vroeger niet waren. En het zijn niet alleen vrouwen die er dan veel last van zullen krijgen. Het Trahrirplein kan zomaar weer helemaal vol stromen.