PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Een werkstraf, daar ben ik geen fan van'



Marsipulami
16-06-12, 15:35
‘Een werkstraf, daar ben ik geen fan van'
zaterdag 16 juni 2012, 03u00

Politierechter D'Hondt laat weer van zich horen


DENDERMONDE - Met werkstraffen neem je het werk van werklozen af, vindt politierechter Peter D'Hondt. En hij heeft er niets dan slechte ervaringen mee.

Een advocate die vrijdag politierechter Peter D'Hondt om een werkstraf vroeg voor haar cliënt die voor de zoveelste keer een rijverbod aan zijn laars had gelapt, was eraan voor de moeite. ‘Een werkstraf, daar ben ik geen fan van', reageerde D'Hondt.

‘Ik ga soms lopen in het park van Aalst en dan zie ik daar mannen bezig met het uitvoeren van zo'n werkstraf. Zittend op een bank met een joint tussen de vingers. Plezant, zo'n werkstraf. De laatste keer dat er echt nog gedwongen arbeid was, dateert van de jaren dertig. Het was een Oostenrijker die dat toen oplegde.'

‘Uit recente cijfers blijkt dat bijna vijftig procent van alle werkstraffen nooit binnen het jaar wordt uitgevoerd. Een op de vijf werkstraffen wordt zelfs helemaal niet uitgevoerd. Ik ben een koele minnaar van dit soort maatregelen. Het systeem functioneert niet naar behoren, er zijn heel wat plaatsen te kort. Is het bovendien wel opportuun dat er werk wordt afgenomen van werklozen?'

D'Hondt zegt niets dan slechte ervaringen met werkstraffen te hebben. ‘Het kan soms nuttig zijn, en ook ik heb al een paar keer een werkstraf opgelegd. Maar de beklaagden kwamen achteraf zelf tegen mij zeggen dat ze de werkstraf nooit hadden uitgevoerd. Dat gaven zelfs hun advocaten toe.'

(bfs)