PDA

Bekijk Volledige Versie : Ben Chikha start debat over islam



Marsipulami
18-06-12, 15:05
Ben Chikha start debat over islam
maandag 18 juni 2012, 03u00

Theatermaker wil mening van álle moslims losweken


Chokri Ben Chikha: ‘Er ontbreekt visie, maar ik merk bereidheid om na te denken.' Lisa Van Damme


BRUSSEL - Nu de stem van Fouad Belkacem van Sharia4Belgium is gesmoord, wordt het tijd dat de moslimgemeenschap een grondig debat voert over welke islam ze wil, zegt Chokri Ben Chikha, theatermaker met islamitische roots. Hij geeft de voorzet met een open brief aan alle moslims.



Waarom krijgen extremistische moslims zo vaak een podium en blijft de rest zo onderbelicht? Chokri Ben Chikha vroeg het zich de voorbije weken meermaals af. ‘Naar aanleiding van Sharia4Belgium en de rellen in Molenbeek stel ik vast dat extremistische en conservatieve stemmen erin slagen zich op de voorgrond van het debat te wurmen.'

‘Onlangs heb ik het zelf meegemaakt. Ik speelde met Action Zoo Humain de voorstelling De Finale: een stand-up tragedie tijdens de Cultuurdagen in de Singel. Daarin speelde ik onder meer de rol van een moslimbasher.'

‘In die rol sprak ik de profeet aan en zei tegen hem: “Het is uit tussen ons”. Ik schreef zijn naam op een bord en doorstreepte hem. Ik vroeg aan de mensen in de zaal of er zich al tot de islam hadden bekeerd. Dat was het geval, waarop ik zei: “Zie je wel dat de islam zich als een olievlek uitbreidt en een groot gevaar is”. Het was theater, een tragikomische opvoering, maar verschillende moslimstudenten in de zaal hadden het optreden niet zo begrepen.'

‘Ze waren kwaad, een moslimstudent verliet de zaal. Ze waren verontwaardigd dat ik zo met de islam durfde te spotten. Ze voelden zich beledigd. “Dit is tegen de islam”, zeiden ze me. Ze wílden gewoon het onderscheid tussen realiteit en fictie niet maken. '

Slachtofferrol

‘Ik was geschrokken. Maar het is wel zo dat ik dergelijke reacties vaker merk als ik wat langer met jongeren praat', zegt Ben Chikha. ‘Ik maak me echt zorgen over het groeiende conservatisme en de slachtofferrol waarin sommige jongeren zichzelf wentelen, door te zeggen dat hun problemen de schuld van een ander zijn.'

‘Natuurlijk is er een socio-economische achterstand bij veel jongeren. En natuurlijk is er racisme. Dat voedt hun frustraties. De politiek moet daar iets aan doen. Maar dat mag moslims er niet van ontslaan om tegelijkertijd binnen de gemeenschap de discussie aan te gaan over welke islam ze willen voorstaan. Ik zeg niet dat de moslims zwijgen, dat ik hun stem niet hoor, maar we zwijgen wel over de interne keuken.'

‘Welke islam willen we nu eigenlijk, waar willen we naartoe, dat is de vraag die ik wil beantwoord zien.' Ben Chikha stelt die vraag in een open brief, die hij vandaag op de website van de interculturele organisatie Kif Kif publiceert. ‘Het is een voorzet. Bedoeling is dat moslims uit alle hoeken (politici, imams, jongeren,...), en ook niet-moslims reageren zodat er een groot debat op gang komt, wat moet resulteren in een interactief e-book.

Symboolkwesties

Ben Chikha hoopt vooral dat er in ons land eindelijk een islam groeit die erkent dat moslims een ‘meervoudige identiteit' hebben. ‘Alle moslims van de tweede en derde generatie zijn opgegroeid in Vlaanderen. Toch lijken veel jongeren zich in één identiteit te willen opsluiten, gevoed door de taal en ideeën van conservatieve moslims die heel sterk op de islamitische identiteit inspelen. Moreel en ethisch zijn zij zeer conservatief, wat hen gevaarlijk maakt.'

‘Nu is het bijvoorbeeld alsof de homoseksuele moslim niet bestaat. Net als de moslim die alcohol drinkt. Het debat draait ook te veel rond symboolkwesties, zoals de hoofddoek. Vooral conservatieven sturen daar op aan, omdat zij niet staan te trappelen om een modernere islam te omarmen.'

‘Er ontbreekt visie, maar ik merk bereidheid om na te denken. Hopelijk kan ik een duwtje in de rug geven.'

Welkom | Kif Kif (http://www.kifkif.be)

Yves Delepeleire

Saul
18-06-12, 15:36
Wat een naïeveling. Reële zaken die allesbehalve fictioneel zijn incorpereren in je 'tragikomische stuk' en dan klagen dat mensen het serieus nemen. Natuurlijk doen ze dat, zowel de moslims als de xenofoben, ik geef ze geen ongelijk. De zaken die hij zomaar even roept zijn inderdaad angstaanjagend en kwetsend voor de mensen over wie het gaat.

Voor de rest is zo'n 'discussie' vechten tegen de bierkaai. Een karikatuur als Fouad zal áltijd meer aandacht krijgen dan de grijze, weinig spectaculaire grijze meerderheid. Je trotseert niet zomaar de wetten der commercie en vermaak.

Hadden we niet pas een initiatief van een school om mensen bij elkaar te brengen? Dat kwam pas in het nieuws toen het werd verstoord door VB'ers. Zulke mediatactieken stemmen niet optimistisch.

Daarom zijn er meer van dit soort absurde berichten te vinden in (kuch) kwaliteitsmedia dan analyses van het disfunctioneren van banken en systemen. Het is een illusie te denken dat mensen van nu zoveel verschillen met de plebejers van vroeger die rondom de verhalenverteller gingen zitten of bij de dominee.

Ze horen nu eenmaal graag eenvoudig te begrijpen verhaaltjes over andere mensen (dus niet concepten, ideeën of systemen) die ergens de indruk van intellectualisme of waarheid wekken.

Laat iedereen in zijn waarde. Als iemand conservatieve denkbeelden heeft, soit. Chokri zal bovendien ook nooit geaccepteerd worden, als denkt hij dat wellicht met zijn geslijm.