PDA

Bekijk Volledige Versie : Senaat verwerpt verbod rituele slacht



Soldim
19-06-12, 14:00
Senaat verwerpt verbod rituele slacht

De Eerste Kamer heeft vandaag het voorstel verworpen om het onverdoofd ritueel slachten te verbieden. In een hoofdelijke stemming keerden 51 senatoren zich tegen voorstel van Tweede Kamerlid Marianne Thieme (Partij voor de Dieren). Zij wil het dierenwelzijn bij de slacht verbeteren door verdoven voor de slacht verplicht te stellen.

VVD, PvdA, CDA, D66, ChristenUnie en SGP vinden dat een verbod op de rituele slacht de vrijheid van godsdienst aantast. GroenLinks was verdeeld. We steunen het doel, maar een deel van de fractieleden vindt dit te ver gaan, was de boodschap van senator Marijke Vos, die zelf voor stemde. In totaal stemden 21 Eerste Kamerleden (PVV, SP, PvdD en 50Plus) voor.

Het ritueel slachten zorgt al ruim een jaar voor verdeeldheid in de politiek. Na een heftig debat over de spanning tussen de vrijheid van godsdienst en het dierenwelzijn, stemde de Tweede Kamer een jaar geleden voor het initiatiefwetsvoorstel van de Partij voor de Dieren. Nu sneuvelt het voorstel alsnog in de Eerste Kamer. Eind vorig jaar had de Eerste Kamer al gaten in het wetsvoorstel geschoten.

VVD, PvdA, D66 en GroenLinks hebben vooral moeite met de zin in het wetsvoorstel dat onverdoofd slachten alleen is toegestaan als daarmee geen extra dierenleed wordt veroorzaakt.

Deze maand vond staatssecretaris Bleker van Landbouw al een tussenoplossing, door een convenant te sluiten met het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK), het Contactorgaan Moslims en Overheid en de Vereniging van Slachterijen en Vleesverwerkende Bedrijven. Volgens het convenant moet een dier sterven binnen veertig seconden na de halssnede; anders wordt het alsnog doodgeschoten door een dierenarts. De rabbinale rechtbank liet echter weten het convenant te verwerpen.

-------------

Gelukkig die onzin hype is voorbij. Krijgt ook nauwelijks aandacht, dierenrechten zijn heel belangrijk, vooral als je er lekker moslims mee kunt pesten. Maar de interesse in elf (+een paar) verwende rijke nietsnutten is vele malen groter :hihi:

Joesoef
19-06-12, 14:03
Eea was te verwachten, al dat gedoe en tijd, hadden ze beter aan iets anders kunnen besteden.

Umarvlie
19-06-12, 14:23
Eea was te verwachten, al dat gedoe en tijd, hadden ze beter aan iets anders kunnen besteden.

Zoals meer aandacht voor de lijdensweg van de dieren voorafgaande aan de slacht bijvoorbeeld....

Soldim
19-06-12, 14:28
Zoals meer aandacht voor de lijdensweg van de dieren voorafgaande aan de slacht bijvoorbeeld....

Maar eh, dat zou geld gaan kosten!! :p

mark61
19-06-12, 14:48
Zoals meer aandacht voor de lijdensweg van de dieren voorafgaande aan de slacht bijvoorbeeld....

Ja die schijnheiligheid vond en vind ik echt stuitend. Focussen op 30 seconden, maar even die maanden, jaren daarvoor vergeten.

Soldim
19-06-12, 15:52
Focussen op 30 seconden, maar even die maanden, jaren daarvoor vergeten.

Maanden meestal, een dier ouder laten worden kost te veel geld. Ook dat gaat natuurlijk ten nadele van de kwaliteit.

Charlus
19-06-12, 17:49
VVD, PvdA, D66 en GroenLinks hebben vooral moeite met de zin in het wetsvoorstel dat onverdoofd slachten alleen is toegestaan als daarmee geen extra dierenleed wordt veroorzaakt.
Het wetsvoorstel was dus een doodgeboren kindje. Hoe en door wie wordt vastgesteld dat onverdoofd slachten extra dierenleed met zich meebrengt? De dieren moeten bordjes ophouden?

dierenrechten zijn heel belangrijk, vooral als je er lekker moslims mee kunt pesten.
En Joden, wie weet wie anders vóór hadden gestemd.

Fulanadetal
19-06-12, 19:01
Halal vlees is halal geslacht maar is bij leven niet "halal" behandeld.

Biologisch vlees is niet halal geslacht, maar de behandeling bij leven is wel volgens de islamitische regels.

Daarom eet Tariq Ramadan biologisch vlees en spreekt een gebed uit voor hij tot eten over gaat.
Ik ken verder geen moslims die deze keuze maken.

Joesoef
19-06-12, 19:06
Halal vlees is halal geslacht maar is bij leven niet "halal" behandeld.

Biologisch vlees is niet halal geslacht, maar de Fbehandeling bij leven is wel volgens de islamitische regels.

Daarom eet Tariq Ramadan biologisch vlees en spreekt een gebed uit voor hij tot eten over gaat.
Ik ken verder geen moslims die deze keuze maken.


:tik:

Fulanadetal
19-06-12, 19:11
Oh jij wel? Echt?

Karin.N
19-06-12, 19:17
Oh jij wel? Echt?


Zo ken ik er meerdere :duim:

Heb sinds enige tijd een eetwinkel en verkoop daar oa Marokkaanse maaltijden. De moslims die er komen vinden het een pre dat we biologisch groente, fruit, zuivel en vlees gebruiken.

En wat de wet betreft goed dat het is afgewezen. Een kip die maanden opeengepakt heeft gezeten op een roostertje maak je niet opeens gelukkig door haar te verdoven voor de slacht.

Fulanadetal
19-06-12, 19:25
Nou geweldig! En succes met je winkel. Hopelijk wordt het een keten.

Karin.N
19-06-12, 19:30
Moet ik even niet aan denken. 1 winkel is al behoorlijk heftig, maar ontzettend leuk om te doen.

Kortman
19-06-12, 22:49
Het wetsvoorstel was dus een doodgeboren kindje. Hoe en door wie wordt vastgesteld dat onverdoofd slachten extra dierenleed met zich meebrengt? De dieren moeten bordjes ophouden?

En Joden, wie weet wie anders vóór hadden gestemd.

Ja en als je beseft hoeveel mensen met Joodse roots in de Eerste Kamer zitten , dan begrijpje nu dat ze het volkomen eens waren met hun MOSLIM broeders .
Waarvan akte .
:boeps:

Kortman
19-06-12, 22:51
Zo ken ik er meerdere :duim:

Heb sinds enige tijd een eetwinkel en verkoop daar oa Marokkaanse maaltijden. De moslims die er komen vinden het een pre dat we biologisch groente, fruit, zuivel en vlees gebruiken.

En wat de wet betreft goed dat het is afgewezen. Een kip die maanden opeengepakt heeft gezeten op een roostertje maak je niet opeens gelukkig door haar te verdoven voor de slacht.

Een kip wordt al (elextrisch )verdoofd voor de slacht .
*) blijft een afschuwlijk gezicht en het gaat vaak ook nog mis ,maar toch ze worden wel verdoofd

mark61
19-06-12, 23:28
Zo ken ik er meerdere :duim:

Heb sinds enige tijd een eetwinkel en verkoop daar oa Marokkaanse maaltijden. De moslims die er komen vinden het een pre dat we biologisch groente, fruit, zuivel en vlees gebruiken.

En wat de wet betreft goed dat het is afgewezen. Een kip die maanden opeengepakt heeft gezeten op een roostertje maak je niet opeens gelukkig door haar te verdoven voor de slacht.

Succes!

Charlus
20-06-12, 07:43
Los gezien van het wetsontwerp, waarom is vlees niet kosher/halal omdat het dier voor de slacht is verdoofd? Het benodigde ritueel kan toch ook ihgv. verdoving worden uitgevoerd? Het enige wat ik kan bedenken: het dier hoort niets meer zodat het gebed (of wat het dan ook maar is) aan hem voorbij gaat.

mark61
20-06-12, 13:19
Los gezien van het wetsontwerp, waarom is vlees niet kosher/halal omdat het dier voor de slacht is verdoofd? Het benodigde ritueel kan toch ook ihgv. verdoving worden uitgevoerd? Het enige wat ik kan bedenken: het dier hoort niets meer zodat het gebed (of wat het dan ook maar is) aan hem voorbij gaat.

Dieren mogen niet 'incapacitated' zijn, dwz. ziek of gewond. Verdoving wordt (soms) gezien als daaronder vallend. Veel moslims zijn overigens tegenwoordig van mening dat verdoving geen bezwaar is. Hoeveel, daar heeft het NIPO nog niet naar gevraagd bij mijn weten. Joden zijn daar bij mijn weten strikter in en verwerpen vaker verdoving. Al hangt dat dan weer af van de mate van gelovigheid. Lastig.

Fulanadetal
20-06-12, 13:39
Dood is pas echt incapacitated.

mark61
20-06-12, 14:31
Dood is pas echt incapacitated.

Beheurlijk. Dat je geen zieke dieren eet lijkt me wel slim, maar wat een gebroken pootje ermee te maken heeft. Is dat medelijden?

Heb jij trouwens een link voor Ome Tariqs biovleesconsumptie? Kon niks vinden.

Fulanadetal
20-06-12, 15:32
Nee geen link. Ik heb een echt boek gelezen met bladzijden enzo. Maar in welke het stond weet ik niet en zijn boeken (ook een gesigneerde) zijn nu op 130 autominuten uitgeleend en aldaar in een chaos verdwenen, samen met een boek van Al Fadl. Voorlopig.