PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Bier drinken halal verklaard



MissAnn
22-06-12, 16:05
15658

De Tunesische nieuwssite mag14.com schrijft dat Sjeik Saâd Eddine El Hilali van de Al Azhar universiteit, een fatwa uitgevaardigd heeft waardoor het drinken van licht alcoholische dranken zoals bier en dadelwijn aanvaardbaar zou worden binnen de islam, voor zover men niet overdrijft en dronken wordt natuurlijk.

Normaal is ieder gebruik van alcohol strikt verboden binnen de Islam, maar blijkbaar wordt deze regel nu in vraag gesteld door de Egyptische Al Azhar-universiteit, die een belangrijk expertise-centrum is van de soenitische Islam.

Foto: A30_Tsitika (Flickr)

leven in schoonheid
22-06-12, 16:12
15654
Foto: A30_Tsitika (Flickr)

De Tunesische nieuwssite mag14.com schrijft dat Sjeik Saâd Eddine El Hilali van de Al Azhar universiteit, een fatwa uitgevaardigd heeft waardoor het drinken van licht alcoholische dranken zoals bier en dadelwijn aanvaardbaar zou worden binnen de islam, voor zover men niet overdrijft en dronken wordt natuurlijk.

Normaal is ieder gebruik van alcohol strikt verboden binnen de Islam, maar blijkbaar wordt deze regel nu in vraag gesteld door de Egyptische Al Azhar-universiteit, die een belangrijk expertise-centrum is van de soenitische Islam.
Dus een Fatwa gaat boven de koran?

Eke
22-06-12, 17:11
"De Oude Moslims dronken al dadelwijn (wijn van druiven vonden ze niet echt lekker) en omdat sommige Oude Moslims veel te veel dronken is het gebruik van alcohol afgeraden. De meeste jongeren drinken daarom af en toe wel wat. Ikzelf wil zoveel mogelijk volgens de heilige Q'ran leven en drink daarom alleen maar dadelwijn en nooit meer dan een paar glazen."


Er zit in 1 grote verse dadel 60 % suiker (bron: AH), dat makkelijk omgezet kan worden in alcohol.

Nodig is het niet, want ze smaken vers al heel lekker. Ik heb me laten vertellen dat vroeger bv. de kameeldrijvers in Marokko 1 of 2 dadels aten en daar de hele ochtend op teerden.....

Ik ben wel benieuwd trouwens naar de smaak van dadelwijn :)

cummonisto
22-06-12, 17:48
Nooit gehoord dat je van dadels wijn kan maken.

cummonisto
22-06-12, 17:59
Take a Beeeeer = تكبير
Take a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبيرTake a beeeeeer تكبير
Répondre · 28 · J’aime · S’abonner à la publication · 17 juin, 10:02

Deze reactie vond ik grappig op die Tunesische site TAKBEER betekend zeg Allaho akbar

Joesoef
22-06-12, 18:43
Dadels in water (suiker) en gist (nagenoeg altijd aanwezig) gaan fermenteren waardoor er alcohol ontstaat. In pre-islamitische tijden gebruikte ze dadels toegevoegd aan het water om de vieze smaak van het water te verdoezelen.

Ik ben wel benieuwd naar de fatwa, zo een Engels persbericht wat weer wordt vertaald naar het nederlands, daar gaat de essenties van verloren.

Charlus
22-06-12, 20:03
"De Oude Moslims dronken al dadelwijn (wijn van druiven vonden ze niet echt lekker) en omdat sommige Oude Moslims veel te veel dronken is het gebruik van alcohol afgeraden."
Het alcoholverbod is ingegeven door toevallige omstandigheden. Hadden de 'Oude Moslims' geen alcohol gekend of uitsluitend met mate gedronken, dan had het alcoholverbod niet bestaan. Dergelijke verklaringen, er zijn er legio voor allerhande verboden en geboden, zijn m.i. niet in overeenstemming te brengen met de veronderstelling van een God. Ze passen eerder in het straatje van ongelovigen en/of wetenschappers die religies als louter historisch verschijnsel beschouwen.
Veel beter: alcohol is verboden door God, doet er niet toe wat 'Oude Moslims' deden en of alcohol daar überhaupt bekend was. Nu wordt nota bene door moslims zelf doorlopend de suggestie gewekt dat de Islam is ingegeven door hoe mensen in een klein gebiedje zo'n 1500 jaar geleden zich gedroegen. De Islam kan dan niet een eeuwige boodschap voor de gehele mensheid behelzen.

Olive Yao
22-06-12, 20:33
.


Het alcoholverbod is ingegeven door toevallige omstandigheden. Hadden de 'Oude Moslims' geen alcohol gekend of uitsluitend met mate gedronken, dan had het alcoholverbod niet bestaan. Dergelijke verklaringen, er zijn er legio voor allerhande verboden en geboden, zijn m.i. niet in overeenstemming te brengen met de veronderstelling van een God. Ze passen eerder in het straatje van ongelovigen en/of wetenschappers die religies als louter historisch verschijnsel beschouwen.
Veel beter: alcohol is verboden door God, doet er niet toe wat 'Oude Moslims' deden en of alcohol daar überhaupt bekend was. Nu wordt nota bene door moslims zelf doorlopend de suggestie gewekt dat de Islam is ingegeven door hoe mensen in een klein gebiedje zo'n 1500 jaar geleden zich gedroegen. De Islam kan dan niet een eeuwige boodschap voor de gehele mensheid behelzen.

Is dat zo? De Oude Russen dronken en drinken veel wodka, de Oude Japanners veel saké, de Oude Nederlanders veel jenever, de Oude Schotten veel whisky en de Oude Fransen veel wijn van druiven … gaat dit de kant van een universele gedragsvorm op?

Op het eerste gezicht lijkt het of Allah deze norm speciaal wegens de Oude Moslims geopenbaard heeft. In werkelijkheid kan hij deze gedragsvorm in het algemeen op het oog gehad hebben. Als dat zo is had hij deze norm ook kunnen openbaren als de Oude Moslims geen dadelwijn gedronken hadden. Zie ik dit goed?

Weliswaar geldt de norm niet voor niet-moslims, maar de bedoeling of zelfs veronderstelling is dan dat zij zich bekeren.

littlegettog
22-06-12, 21:56
Hmm apart nieuws

Samir75017
23-06-12, 00:08
Unapplicable. What's the limit then ? Some people are drunk and think they are sober.

7eloua
23-06-12, 01:20
http://www.maroc.nl/forums/koran/172953-alcohol.html



De eerste openbaring van de Qoer'aan, met betrekking tot bedwelmende middelen, is het volgende vers:

"Zij vragen jou over de wijn en het kansspel. Zeg: "In beide is grote zonde en nut voor de mensen, maar de zonde in beide is groter dan hun nut.." [Qoer'aan 2:210]

Het volgende vers wat, met betrekking tot de bedwelmende middelen, wordt geopenbaard is het volgende vers van Surah Nisa:

"O jullie die geloven, nadert niet de salaat terwijl jullie dronken zijn, totdat jullie weten wat jullie zeggen.." [Qoer'aan 4:43]

Het laatste vers dat werd geopenbaard, met betrekking tot de bedwelmende middelen is het volgende vers van Surah Al-Maidah:

"O jullie die geloven! Voorwaar, de wijn en het gokken en de afgodsbeelden en pijlen om te verloten zijn onreinheden die tot het werk van de satan behoren, vermijdt deze (zaken) dus. Hopelijk zullen jullie welslagen!" [Qoer'aan 5:90]

De Qoer'aan werd geopenbaard over een periode van 22 jaar. Veel vernieuwingen die in de samenleving werden gebracht waren geleidelijk. Dit was om het voor de mensen te vergemakkelijken de nieuwe wetten aan te nemen. Een abrupte verandering in de samenleving leidt altijd tot rebellie en chaos.

Het verbod op bedwelmende middelen werd geopenbaard in drie fasen. De eerste openbaring vermelde alleen dat in de bedwelmende middelen een grote zonde en enig nut zit, maar dat de zonde groter is dan het nut (voordeel). De volgende openbaring verbiedt om te bidden als je alcohol genuttigd hebt, hiermee zeggende dat iemand geen alcohol zou moeten drinken gedurende de dag, omdat een Moslim vijf keer per dag moet bidden. Dit vers zegt dat wanneer iemand in de avond niet aan het bidden is het toegestaan is om alcohol te consumeren. Het betekent dat iemand het mag nemen, of niet. De Qoer'aan geeft hier geen commentaar op. Als dit vers had vermeld dat iemand is toegestaan om alcohol te drinken, wanneer men niet bid, dan zou dat tegenstrijdig zijn. Allah koos Zijn woorden op een goede wijze. Ten slotte het totale verbod op bedwelmende middelen (waaronder alcohol) in alle tijden. Dit werd geopenbaard in Surah Maidah, hoofdstuk 5, vers 90.
En met een beetje gezond verstand begrijp je dat bedwelmende middelen je niet helpen om in nuchtere staat te leven zoals een moslim hoort te leven (op zoek naar een staat van sterke imaan, je verlangens en ego kunnen beheersen, bescheiden leven...), te aanbidden en gedenken en het gevaar op verdraaiing van soerateksten of recitaties tijdens het gebed of andere momenten is groter. Bovendien is het bevolen in de islam om zaken die jouw lichaam schade toebrengen uit de weg te gaan. Het leidt wellicht ook tot andere schadelijke zaken of daden waar een moslim zich niet mee bezig moet houden of plaatsen waar een moslim zich niet moet bevinden. Het is bescherming voor je eigen welzijn.

7eloua
23-06-12, 02:04
Of misschien moet ik niet zeggen 'met een beetje gezond verstand', want ik bedoel het niet raar, maar meer in de zin van als je een beetje goed nadenkt.

Islam is a way of life, niet een set aan regeltjes puur voor de regels, maar richtlijnen om als een zo goed mogelijk mens te leven en trial en error hebben ervoor gezorgd dat richtlijnen zijn aangepast en zelfs nu nog zijn er nieuwe situaties en zaken die vergeleken moeten worden met de richtlijnen en diens achterliggende bedoeling om te weten of het halal, haram of twijfelachtig is.

HaasHaas
23-06-12, 08:17
dus omdat de oude moslims (arabieren) dadelwijn dronken en christenen druivenwijn lekkerder vinden, wordt het drinken van dadels goedgekeurd omdat de arabieren toen moslims waren en christenen christenen waren dus dan werd het drinken van druivenwijn haram verklaard, want dat waren geen arabieren :moe: :baard::verdriet::haha:

Giuseppe
23-06-12, 08:51
Wat 'n onzin.


't Is verboden en moslims zuipen zich al klem, laat staan als 't 'n 'beetje' mag.


Lijkt wel 'n populistische fatwa, om niet-moslims over de streep te krijgen.


Als de paus morgen 'n fatwa tegen fatwa's uitvaardigt, dan zou ik die eerder toejuichen.

knuppeltje
23-06-12, 09:07
Het zou ook zomaar kunnen zijn dat men dadel- of palmwijn dronk omdat die bomen er wel wilde groeien maar druiven niet.

In ieder geval zijn er moslimlanden met een al eeuwenoude wijncultuur, soms door de Romeinen ingevoerd, dus al eeuwen voordat er de islam ingevoerd werd. Tunesië is daar een voorbeeld van. En ze maker er daar van absolute topkwaliteit. Van druiven.

psychische
23-06-12, 14:20
Ok dan! dan pak ik er eentje *tssshht*

klock

klock klock

klock

kloch

aaaaaahhhh

Eke
23-06-12, 14:51
.


Op het eerste gezicht lijkt het of Allah deze norm speciaal wegens de Oude Moslims geopenbaard heeft. In werkelijkheid kan hij deze gedragsvorm in het algemeen op het oog gehad hebben. Als dat zo is had hij deze norm ook kunnen openbaren als de Oude Moslims geen dadelwijn gedronken hadden. Zie ik dit goed?

.

Hi Charlus en Olive Yao,

Er staat nergens expliciet in de Koran "alcohol is VERBODEN"

Deze anti-alcoholhouding heeft geleidelijk vorm gekregen door menselijke bijdrages (Tafsir).

De verzen worden steeds duidelijker anti-drank.


Even m'n bron opzoeken :Hadd - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hadd)

Eke
23-06-12, 14:53
http://www.maroc.nl/forums/koran/172953-alcohol.html



En met een beetje gezond verstand begrijp je dat bedwelmende middelen je niet helpen om in nuchtere staat te leven zoals een moslim hoort te leven (op zoek naar een staat van sterke imaan, je verlangens en ego kunnen beheersen, bescheiden leven...), te aanbidden en gedenken en het gevaar op verdraaiing van soerateksten of recitaties tijdens het gebed of andere momenten is groter. Bovendien is het bevolen in de islam om zaken die jouw lichaam schade toebrengen uit de weg te gaan. Het leidt wellicht ook tot andere schadelijke zaken of daden waar een moslim zich niet mee bezig moet houden of plaatsen waar een moslim zich niet moet bevinden. Het is bescherming voor je eigen welzijn.

Er wordt duidelijk toestemming gegeven voor een beperkte hoeveelheid alhohol. Een glaasje bier of een paar glaasjes dadelwijn.Zoiets.


Op zo'n moment kun je nog tellen :)

.Santino.
23-06-12, 15:11
Wanneer gaan we biertje drinken dan?

Charlus
23-06-12, 15:31
Bovendien is het bevolen in de islam om zaken die jouw lichaam schade toebrengen uit de weg te gaan.
Waar in de Islam wordt dat bevolen?

Het leidt wellicht ook tot andere schadelijke zaken of daden waar een moslim zich niet mee bezig moet houden of plaatsen waar een moslim zich niet moet bevinden. Het is bescherming voor je eigen welzijn.
In dit licht is in de Islam roken net zozeer verboden als alcohol; dezelfde redenen doen immers opgeld. Is verslavend en bedwelmend/afleidend en breng het lichaam schade toe. Wie rookt, handelt net zozeer tegen de Islam als wie alcohol drinkt.

Charlus
23-06-12, 15:31
Hi Charlus en Olive Yao,

Er staat nergens expliciet in de Koran "alcohol is VERBODEN"

Volgens mij wel in de overleveringen.

Charlus
23-06-12, 15:35
Islam is a way of life, niet een set aan regeltjes puur voor de regels, maar richtlijnen om als een zo goed mogelijk mens te leven en trial en error hebben ervoor gezorgd dat richtlijnen zijn aangepast
Islam is trial and error? Je brengt jouw visies op de Islam altijd nogal absoluut. Denk jij dat ze worden gedeeld door de hele geloofsgemeenschap?

Charlus
23-06-12, 15:41
Is dat zo? De Oude Russen dronken en drinken veel wodka, de Oude Japanners veel saké, de Oude Nederlanders veel jenever, de Oude Schotten veel whisky en de Oude Fransen veel wijn van druiven … gaat dit de kant van een universele gedragsvorm op?

Op het eerste gezicht lijkt het of Allah deze norm speciaal wegens de Oude Moslims geopenbaard heeft. In werkelijkheid kan hij deze gedragsvorm in het algemeen op het oog gehad hebben.
Hè ja, laten wij ongelovigen het eens gaan hebben over wat Allah al dan niet op het oog heeft gehad.

Als dat zo is had hij deze norm ook kunnen openbaren als de Oude Moslims geen dadelwijn gedronken hadden. Zie ik dit goed?

Weliswaar geldt de norm niet voor niet-moslims, maar de bedoeling of zelfs veronderstelling is dan dat zij zich bekeren.
Je moet het woord niet tot mij richten maar tot degene die dit:

"De Oude Moslims dronken al dadelwijn (wijn van druiven vonden ze niet echt lekker) en omdat sommige Oude Moslims veel te veel dronken is het gebruik van alcohol afgeraden."
bedacht heeft.
Je breekt een lans voor de mogelijkheid van een universele om niet te zeggen Goddelijke herkomst van het Islamitische alcolholverbod? Heb je je bekeerd?

leven in schoonheid
23-06-12, 15:42
Waar in de Islam wordt dat bevolen?

In dit licht is in de Islam roken net zozeer verboden als alcohol; dezelfde redenen doen immers opgeld. Is verslavend en bedwelmend/afleidend en breng het lichaam schade toe. Wie rookt, handelt net zozeer tegen de Islam als wie alcohol drinkt.
En wat dan met een narcose een volledige bedwelming

7eloua
23-06-12, 15:59
Islam is trial and error? Je brengt jouw visies op de Islam altijd nogal absoluut. Denk jij dat ze worden gedeeld door de hele geloofsgemeenschap?
Ik zeg niet dat islam trial en error is, maar het handelen van de mens en diens trials en errors.

7eloua
23-06-12, 16:01
Hè ja, laten wij ongelovigen het eens gaan hebben over wat Allah al dan niet op het oog heeft gehad.

Je moet het woord niet tot mij richten maar tot degene die dit:

bedacht heeft.
Je breekt een lans voor de mogelijkheid van een universele om niet te zeggen Goddelijke herkomst van het Islamitische alcolholverbod? Heb je je bekeerd?
Wiens idee was het volgens jou om alcohol verboden te maken?

7eloua
23-06-12, 16:18
Er wordt duidelijk toestemming gegeven voor een beperkte hoeveelheid alhohol. Een glaasje bier of een paar glaasjes dadelwijn.Zoiets.


Op zo'n moment kun je nog tellen :)
Als je dat gelooft dan negeer je de laatste vers die geopenbaard is waarin staat het vermeden moet worden.

7eloua
23-06-12, 17:48
Waar in de Islam wordt dat bevolen?

In dit licht is in de Islam roken net zozeer verboden als alcohol; dezelfde redenen doen immers opgeld. Is verslavend en bedwelmend/afleidend en breng het lichaam schade toe. Wie rookt, handelt net zozeer tegen de Islam als wie alcohol drinkt.
Ik zou de letterlijke bewoordingen op moeten zoeken als ik precies wil zijn.

Roken is afgeraden. Er zijn verschillende interpretaties over of het alleen afgeraden is of ook haram is. Alcohol is expliciet in de koran vermeld als iets wat je moet vermijden.

Mellow
23-06-12, 19:08
15658

De Tunesische nieuwssite mag14.com schrijft dat Sjeik Saâd Eddine El Hilali van de Al Azhar universiteit, een fatwa uitgevaardigd heeft waardoor het drinken van licht alcoholische dranken zoals bier en dadelwijn aanvaardbaar zou worden binnen de islam, voor zover men niet overdrijft en dronken wordt natuurlijk.

Normaal is ieder gebruik van alcohol strikt verboden binnen de Islam, maar blijkbaar wordt deze regel nu in vraag gesteld door de Egyptische Al Azhar-universiteit, die een belangrijk expertise-centrum is van de soenitische Islam.

Foto: A30_Tsitika (Flickr)




Onzin

Al Azhar is al lang ongeloofwaardig gebleken bijna niemand durft serieus te nemen meer


Bier drinken kan dus nooit halal zijn want bevat wel alcohol.zo




P.S.: Hi, jongens & meisjes

Mellow
23-06-12, 19:10
Ik zou de letterlijke bewoordingen op moeten zoeken als ik precies wil zijn.

Roken is afgeraden. Er zijn verschillende interpretaties over of het alleen afgeraden is of ook haram is. Alcohol is expliciet in de koran vermeld als iets wat je moet vermijden.




Inderdaad

Mellow
23-06-12, 19:12
En wat dan met een narcose een volledige bedwelming

Das iets totaal anders joh

cummonisto
23-06-12, 19:45
Volgens mij, was meneer Sjeik Saâd Eddine El Hilali aan het demonstreren op tahrir plein en had gruwelijk dorst en zie zo,nu eerst een Bavaria.

Isch
23-06-12, 21:06
Wat een bullshit. Hij lust er zelf zeker een paar.

Eke
23-06-12, 21:18
Of misschien moet ik niet zeggen 'met een beetje gezond verstand', want ik bedoel het niet raar, maar meer in de zin van als je een beetje goed nadenkt.

Islam is a way of life, niet een set aan regeltjes puur voor de regels, maar richtlijnen om als een zo goed mogelijk mens te leven en trial en error hebben ervoor gezorgd dat richtlijnen zijn aangepast en zelfs nu nog zijn er nieuwe situaties en zaken die vergeleken moeten worden met de richtlijnen en diens achterliggende bedoeling om te weten of het halal, haram of twijfelachtig is.

Juist. En de soennitische Sjeik Saâd Eddine El Hilali , een fiqh geleerde van de Hanafitische richting ( de richting die door veel Europese moslims wordt aangehangen) heeft er een nieuwe fatwa voor doen uitgaan.
Hij stelt duidelijk grenzen aan alcoholgebruik : alleen licht alcoholische drank en een beperkte hoeveelheid.


Maar je bent helemaal vrij om een van de 4 soennitische wetsscholen te volgen , zelfs kun je gedeeltelijk een andere richting volgen, 7eloua, las ik.

Joesoef
23-06-12, 21:21
Wat een drukte, van Saâd Eddine El Hilali krijg ik via Google alleen maar berichtjes die in verband staan met de bierfatwa. Dan ook nog eens alleen in Frans en Nederlands.

Het is een canard.

Eke
23-06-12, 21:23
Hè ja, laten wij ongelovigen het eens gaan hebben over wat Allah al dan niet op het oog heeft gehad.

Je moet het woord niet tot mij richten maar tot degene die dit:

bedacht heeft.
Je breekt een lans voor de mogelijkheid van een universele om niet te zeggen Goddelijke herkomst van het Islamitische alcolholverbod? Heb je je bekeerd?


DIT "De Oude Moslims dronken al dadelwijn (wijn van druiven vonden ze niet echt lekker) en omdat sommige Oude Moslims veel te veel dronken is het gebruik van alcohol afgeraden."
is een uitspraak die niet van mezelf is, maar die ik citeer.Als je goed kijkt zie je dat die uitspraak tussen aanhalingstekens staat en dat er een bron bij staat.

Eke
23-06-12, 21:29
Wat een drukte, van Saâd Eddine El Hilali krijg ik via Google alleen maar berichtjes die in verband staan met de bierfatwa. Dan ook nog eens alleen in Frans en Nederlands.

Het is een canard.

Een canard . Joesoef ? :hihi:

Maar zo vreemd is het niet om het alcoholgebruik ter discussie te stellen. Bijvoorbeeld in Tunesië is het gemiddelde alcohol gebruik (Tunesisch biertje) 12 liter per persoon per jaar. Stel dat 1 op de 7 drinkt dan is dat toch al gauw 94 liter per persoon.

Joesoef
23-06-12, 21:36
Een canard . Joesoef ? :hihi:

Maar zo vreemd is het niet om het alcoholgebruik ter discussie te stellen. Bijvoorbeeld in Tunesië is het gemiddelde alcohol gebruik (Tunesisch biertje) 12 liter per persoon per jaar. Stel dat 1 op de 7 drinkt dan is dat toch al gauw 94 liter per persoon.

Hoe weet jij dat hij van de hanafitische stroming is? Kan niet 123 wat van hem vinden.

7eloua
23-06-12, 21:52
Juist. En de soennitische Sjeik Saâd Eddine El Hilali , een fiqh geleerde van de Hanafitische richting ( de richting die door veel Europese moslims wordt aangehangen) heeft er een nieuwe fatwa voor doen uitgaan.
Hij stelt duidelijk grenzen aan alcoholgebruik : alleen licht alcoholische drank en een beperkte hoeveelheid.


Maar je bent helemaal vrij om een van de 4 soennitische wetsscholen te volgen , zelfs kun je gedeeltelijk een andere richting volgen, 7eloua, las ik.

Ja, maar het interesseert me niet zoveel wat hij voor fatwa doet uitgaan als het gaat om alcohol, omdat ik er persoonlijk van overtuigd ben dat in dit geval de vers in de koran voldoende richtlijn is en ik respecteer de volgorde waarin hierovergaande versen zijn geopenbaard. Heeft niet zoveel met soena te maken, maar met de koran.

Eke
23-06-12, 22:00
4 januari 2012 bron :Boire de la Bière serait "Halal" ! | Tiwinoo (http://www.tiwinoo.com/boire-de-la-bi%C3%A8re-serait-halal.html)





Il paraît que le docteur Saâd Eddine el Hilali sera le centre d'une polémique religieuse dont le retentissement va dépasser l'université d'el Azhar et les frontières de l'Egypte. En effet, ce dernier, d'après des médias arabophones comme "yamazaj.com", lors d'une interview avec Amrou Adib dans l'émission "Le Caire Aujourd'hui", aurait affirmé que seules les boissons à base de raisins et susceptibles de rendre saoul étaient prohibés dans la religion musulmane. Ainsi, boire de la bière ou une boisson à base de dattes par exemple, serait Halal tant que l'on ne se saoule pas.

El Hilali prétend se référer à l'Imam Abou Hanifa, qui est selon lui une référence fiable dans ce domaine, et dont les livres traitent de ce sujet. Ses écrits trancheraient concernant ce sujet depuis des siècles, et il reproche aux musulmans de ne pas lire assez les ouvrages de théologie. Il ajoute que les enseignements d'Abou Hanifa sont transmis aux étudiants d'El Azhar depuis longtemps et que ceux qui voudraient le critiquer n'avaient qu'à consulter les ouvrages du dit Imam.

Ceci dit, là où el Hilali s'avère vraiment avant-gardiste pour ne pas dire autre chose, c'est quand il déclare que vendre des boissons alcoolisées n'est pas interdit en Islam, seulement il faut que ceux qui boivent ne se saoulent pas, ainsi ils ne commettent aucun pêché.


Mohamed Anis Abrougui





Toch geen dode mus, Joesoef...

Eke
23-06-12, 22:03
Hoe weet jij dat hij van de hanafitische stroming is? Kan niet 123 wat van hem vinden.

Turkije | Het virtuele huis van Turkije in Nederland | Turks en Turkse zaken online :: Moslims en Actualiteiten :: Islamgeleerde verklaart alcohol drinken halal (http://turkenonline.nl/forum-nieuws-751999-islamgeleerde-verklaart-alcohol-drinken-halal)

Joesoef
23-06-12, 22:09
4 januari 2012 bron :Boire de la Bière serait "Halal" ! | Tiwinoo (http://www.tiwinoo.com/boire-de-la-bière-serait-halal.html)




Mohamed Anis Abrougui





Toch geen dode mus, Joesoef...



Geloof niet dat Mohamed Anis Abrougui een geleerde is op gebied Islam oid, nog de woordvoerder van saad eddinne en ben dan ook geneigd eea nog steeds niet serieus te nemen.

Eke
23-06-12, 22:16
Ja, maar het interesseert me niet zoveel wat hij voor fatwa doet uitgaan als het gaat om alcohol, omdat ik er persoonlijk van overtuigd ben dat in dit geval de vers in de koran voldoende richtlijn is en ik respecteer de volgorde waarin hierovergaande versen zijn geopenbaard. Heeft niet zoveel met soena te maken, maar met de koran.

Hoe zit dit dan, 7eloua ?
"Het is echter niet zo dat regels die in de Koran staan direct en in hun uiterlijk duidelijke betekenis direct als bindend gelden voor moslims; alleen de volgens fiqh-geleerden opgestelde interpretaties hebben rechtsgeldigheid"


Ik haal het allemaal ook maar uit artikeltjes, ben geen kenner.......lees tweede regel :Hadd - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hadd)

Eke
23-06-12, 22:21
Geloof niet dat Mohamed Anis Abrougui een geleerde is op gebied Islam oid, nog de woordvoerder van saad eddinne en ben dan ook geneigd eea nog steeds niet serieus te nemen.


Heb je gegoogled op zijn naam ? En op de datum gelet ? Die is van een half jaar geleden.
En heb je zijn artikel gelezen, Joesoef (eventueel via google vertaald)


De ophefartikelen zijn juist recent.


Ik ga slapen : welterusten !!!

7eloua
23-06-12, 22:37
Hoe zit dit dan, 7eloua ?
"Het is echter niet zo dat regels die in de Koran staan direct en in hun uiterlijk duidelijke betekenis direct als bindend gelden voor moslims; alleen de volgens fiqh-geleerden opgestelde interpretaties hebben rechtsgeldigheid"


Ik haal het allemaal ook maar uit artikeltjes, ben geen kenner.......lees tweede regel :Hadd - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hadd)

Dit gaat over straffen.

Als je het hebt over de betekenis van de verzen en hoe je de woorden dient te lezen, vertalen, in context dient te begrijpen, naar achterliggende betekenis van de islam moet interpreteren, dan bestaat er tafsir. Die is door verschillende geleerden gedaan en je kunt je zelf orienteren op wat er beschikbaar is aan tafsir.
Dit kun je gebruiken als je de koran beter wil begrijpen, aangezien het voor iemand die nooit andere islamitische historische kennis heeft bestudeerd, noch het oud arabisch goed kan vertalen zoals het gelezen en begrepen dient te worden het niet altijd helemaal correct kan interpreteren.
Daarom is het ook jammer dat anderen, bijv. ongelovigen soms teksten uit de koran pakken om daar naar te verwijzen terwijl ze totaal geen idee hebben wat de bedoeling was van dat vers in die tijd, noch wat het daadwerkelijk betekent en tegen wie wordt gesproken en nog meer hele specifieke uitleg.
Als je alleen al één vers pakt en daar bijv. een lezing over tafsir van beluistert (zoek bijv. ali nouman khan op youtube op, die kan goed en begrijpelijk vertellen) dan is het zo gedetailleerd en zo leerzaam, dat je achteraf denkt dat je nu pas het vers echt gelezen en begrepen hebt en zodra je dat hebt gedaan dan weet je dat je alle verzen op die manier moet onderzoeken en proberen te begrijpen. Het is geen jip en janneke taal zal ik maar zeggen.
Tafsir: onmisbaar bij Koranstudie (http://users.telenet.be/myprojects/peace/tafsir.html)

Poef
23-06-12, 22:40
En waar kan ik dan mn halalbier halen?

Isch
23-06-12, 23:28
In de moskee, aduh.

Archie Bunker
24-06-12, 07:35
Er wordt duidelijk toestemming gegeven voor een beperkte hoeveelheid alhohol. Een glaasje bier of een paar glaasjes dadelwijn.Zoiets.


Op zo'n moment kun je nog tellen :)

Ik denk dat als je een hoeveelheid op hebt waarmee je niet meer mag rijden dat in ieder geval wel haram zal zijn.
Dus een goede Islamiet blaast gerust bij de alcoholcontrole.

MAROC_lady
24-06-12, 08:45
15658

De Tunesische nieuwssite mag14.com schrijft dat Sjeik Saâd Eddine El Hilali van de Al Azhar universiteit, een fatwa uitgevaardigd heeft waardoor het drinken van licht alcoholische dranken zoals bier en dadelwijn aanvaardbaar zou worden binnen de islam, voor zover men niet overdrijft en dronken wordt natuurlijk.

Normaal is ieder gebruik van alcohol strikt verboden binnen de Islam, maar blijkbaar wordt deze regel nu in vraag gesteld door de Egyptische Al Azhar-universiteit, die een belangrijk expertise-centrum is van de soenitische Islam.

Foto: A30_Tsitika (Flickr)

Sjeik Saâd Eddine El Hilali dacht: "Geniet, maar drink met mate".. :slaap:

Charlus
24-06-12, 20:09
Wiens idee was het volgens jou om alcohol verboden te maken?
Dat is nu niet meer te achterhalen. Mensen die het toen daar voor het zeggen hadden, mogelijk de profeet zelf.
Wiens idee was het om harddrugs en kinderporno verboden te maken?

Charlus
24-06-12, 20:26
Roken is afgeraden. Er zijn verschillende interpretaties over of het alleen afgeraden is of ook haram is. Alcohol is expliciet in de koran vermeld als iets wat je moet vermijden.
Je schreef eerder dat de Islam beveelt om alles wat je lichaam schade berokkent, te vermijden. Op bevel van de Islam is roken verboden (haram zo je wilt). Ja/nee?
Voor zover ik weet geldt alleen een expliciet verbod op alcohol vwb. verslavende en bedwelmende middelen. Roken is minstens zo schadelijk zoniet schadelijker dan alcohol en heeft ook een bedwelmende in de zin van kalmerende invloed. Waarom denk je dat alcohol expliciet is verboden en roken niet?

MaryJames
24-06-12, 20:37
Charlus, we hoeven jou het verschil tussen roken en drinken toch niet uit te leggen? Check alleen het aantal verkeersdoden door alcohol....volgens mij ligt dat een stuk hoger dan het aantal mensen dat aan het gerook van een ander overlijdt.

Charlus
24-06-12, 20:53
Charlus, we hoeven jou het verschil tussen roken en drinken toch niet uit te leggen? Check alleen het aantal verkeersdoden door alcohol....volgens mij ligt dat een stuk hoger dan het aantal mensen dat aan het gerook van een ander overlijdt.
En dat is de reden waarom de Islam alcohol expliciet verbiedt en roken niet?

Uhm... Longkanker? Emfyseem? Hart- en vaatziekten? Aantasting van de conditie? Aantasting van potentie en vruchtbaarheid? Anderen laten meeroken?

MaryJames
24-06-12, 21:02
En dat is de reden waarom de Islam alcohol expliciet verbiedt en roken niet?

Uhm... Longkanker? Emfyseem? Hart- en vaatziekten? Aantasting van de conditie? Aantasting van potentie en vruchtbaarheid? Anderen laten meeroken?

Vraag je dat aan mij :argwaan:? Ik ben geen geleerde hoor, gewoon een logische denker. Dat roken niet expliciet genoemd wordt komt misschien doordat sigaretten veel later onstaan zijn. Islam is niet zo moeilijk hoor. Gewoon afblijven van datgene wat niet goed voor je is.

leven in schoonheid
24-06-12, 21:39
Islam is niet zo moeilijk hoor. Gewoon afblijven van datgene wat niet goed voor je is.

Wapens?:ego:

Charlus
24-06-12, 21:51
Vraag je dat aan mij :argwaan:? Ik ben geen geleerde hoor, gewoon een logische denker. Dat roken niet expliciet genoemd wordt komt misschien doordat sigaretten veel later onstaan zijn. Islam is niet zo moeilijk hoor. Gewoon afblijven van datgene wat niet goed voor je is.
Dat laatste daar had 7eloua het ook al over. Is roken volgens de Islam verboden? Ja dus.

De Islam verbiedt alcohol omdat je d'er dronken van wordt / kunt worden. Niet meer, niet minder. Waar staat dat alcohol niet mag omdat het ongezond is? Mijn eigen verklaring: men wist toen nog niet dat alcohol ongezond is (mensen stierven overwegend vroeg en als dat al was wegens een alcoholgerelateerde oorzaak dan legde men het verband niet) en, minder belangrijk, de Islam zegt niets over je verre houden van ongezonde zaken. Dat laatste is niet meer dan een vermoeden van mij. Ik begin dus wel benieuwder te worden naar de Islamitische tekst die zegt dat de gelovige zich verre moet houden van ongezonde zaken.
Wat doet het er toe dat roken toen onbekend was ter plekke wanneer het uitgangspunt is dat de koran uit de koker van Allah komt? Wanneer de redenatie is: drinken is verboden omdat drinken slecht voor je is, dan moet roken in dezelfde adem genoemd worden.

gadjo dilo
24-06-12, 21:52
En dat is de reden waarom de Islam alcohol expliciet verbiedt en roken niet?

Uhm... Longkanker? Emfyseem? Hart- en vaatziekten? Aantasting van de conditie? Aantasting van potentie en vruchtbaarheid? Anderen laten meeroken?

Van 'te veel' aan alcohol denk je niet helder, of je denkt helemaal niet, dus maakt je dat je kwetsbaar voor Mr.lucifer with hiz sneaky tricks. Bij roken heb je niet hetzelfde effect. Wanneer drink je te veel? dat is per persoon verschillend. afhankelijk van de drank, hoe groot dat persoon is (aantal liters bloed in het lichaam), je fitheid enz enz. Kortom een duidelijke grens. een algehele drankverbod om verwarring te voorkomen.

Schade op de langere termijn is geheel eigen keus. Wanneer je dagelijks taart eet zal dat ook ten koste gaan van je gezondheid. Oftewel alles kan je gezondheid aantasten.

knuppeltje
25-06-12, 08:05
Dat roken niet expliciet genoemd wordt komt misschien doordat sigaretten veel later onstaan zijn.

Die zuigert weet heel goed dat de tabaksplant niet uit die regio komt, en dat die daar minstens 850 jaar na Mohammed onbekend was.

Charlus
25-06-12, 08:17
Wat doet het er toe dat roken toen onbekend was ter plekke wanneer het uitgangspunt is dat de koran uit de koker van Allah komt?

Die zuigert weet heel goed dat de tabaksplant niet uit die regio komt, en dat die daar minstens 850 jaar na Mohammed onbekend was.
Zo te zien horen volgens jou moslims te geloven dat de Islam bij elkaar verzonnen is door mensen, in dit specifieke geval door ene Mohammed.
Nou komt er zeker weer iets over begrijpend lezen. Toe maar jongen.

knuppeltje
25-06-12, 09:00
Zo te zien horen volgens jou moslims te geloven dat de Islam bij elkaar verzonnen is door mensen, in dit specifieke geval door ene Mohammed.
Nou komt er zeker weer iets over begrijpend lezen. Toe maar jongen.

Ik zou iets kunnen zeggen over het kwaadaardig gezuig van je, maar dat ligt er zo duimendik bovenop dat dat niets eens nodig is.

Charlus
25-06-12, 09:38
Ik zou iets kunnen zeggen
Zeker.

Soldim
25-06-12, 10:18
Ik zou iets kunnen zeggen over het kwaadaardig gezuig van je, maar dat ligt er zo duimendik bovenop dat dat niets eens nodig is.

Wat de een als 'gezuig' bestempelt is voor een ander iets dat relevant inzicht biedt. Vermeend gedrag van de poster in plaats van de argurmenten en of feiten die de poster te berde brengt bespreken kan ook als gezuig afgedaan worden.

cummonisto
25-06-12, 10:37
DOODSTRAF VOOR TWEE IRANIERS VANWEGE ALCOHOLGEBRUIK

Twee Iraniërs zijn gisteren tot de doodstraf veroordeeld omdat zij voor de derde keer betrapt zijn op het drinken van alcohol. Dat meldt het persbureau Isna.

Volgens een justitiewoordvoerder moet het drinken van alcohol niet anders worden opgevat dan andere wetsovertredingen en wordt het in Iran als een zwaar misdrijf beschouwd. 'Het vonnis zal worden voltrokken zodra het hoogste gerechtsorgaan het heeft bevestigd.'

Alcoholgebruik is ten strengste verboden in het islamitische land, maar alcoholische dranken zijn tegen torenhoge prijzen wel beschikbaar op de zwarte markt. Tot nu werden overtredingen van de alcoholwet alleen bestraft met geldboetes en zweepslagen. Iran legt de doodstraf op vanwege onder meer moord, verkrachting, gewapende overval en handel in drugs.
__________________________________________________ ____________________________________________

Halalisieren die troep! en iedereen moet zelf weten wat hij/zij gebruikt drinkt spuit snuift rookt neu..:duivel:

Giuseppe
25-06-12, 10:43
Die gasten waren zeker niet rendabel.


Van 'n kale kip kun je niet plukken, dan maar ophangen.


Achterlijke mensen.

cummonisto
25-06-12, 10:56
Misschien was de rechter dronken

Giuseppe
25-06-12, 11:39
Zou zomaar kunnen.


Zoals die chef van de zedenpolitie, die bij 'n hoerenbezoek betrapt werd.

leven in schoonheid
25-06-12, 12:37
Kunnen jullie uitscheien met die gevatte antwoorden, kosten me net iets te veel "I like it". :ego:

super ick
25-06-12, 15:57
Wat een drukte, van Saâd Eddine El Hilali krijg ik via Google alleen maar berichtjes die in verband staan met de bierfatwa. Dan ook nog eens alleen in Frans en Nederlands.

Het is een canard.

Ik denk dat het een marketingtruc van Heineken is om de moslim aan het bier te krijgen.

mark61
25-06-12, 16:44
Ik denk dat het een marketingtruc van Heineken is om de moslim aan het bier te krijgen.

Dat hoeft niet, ze hebben de grootste Egyptische (alcoholvrije) bierbrouwer / wijn+frisboer al Al Ahram Beverages Company (http://www.alahrambeverages.com/).

Joesoef
25-06-12, 16:50
Ik denk dat het een marketingtruc van Heineken is om de moslim aan het bier te krijgen.

Iets wat in veel landen niet verkrijgbaar is, soort van straf dus eigenlijk. Heineken die moslims aan het jennen is die het toch al moeilijk hebben.

Schattig....

Olive Yao
25-06-12, 19:08
.
God heeft de islam niet voor een specifieke plaats en tijd geschapen. Of, om het idee van schepping te vermijden, Gods islam is niet voor een specifieke plaats en tijd. Daar doet niet aan af dat de islam wel aan een specifieke persoon enz. is geopenbaard.

Is het dan wel relevant wat er daar en toen wel en niet bekend was?

Het is Gods islam.

Is het dan wel relevant wat mensen daar en toen wel en niet bekend was?

schepsel
25-06-12, 19:23
Nuchtere Moslims hebben het al moeilijk genoeg laat staan drinkende Moslims.
Ik zie het voor me: Heineken met een Minaret (A3oudou bi-Allah mina Schayatin!)

Mellow
25-06-12, 19:25
Let silence speak

Charlus
25-06-12, 19:34
Van 'te veel' aan alcohol denk je niet helder, of je denkt helemaal niet, dus maakt je dat je kwetsbaar voor Mr.lucifer with hiz sneaky tricks.
Ja. Het negatieve effect van dronkenschap op het geestelijke functioneren als reden tot een verbod op alcohol, helemaal als door misbruik maatschappelijke ontwrichting ontstaat. I'll buy that.

Bij roken heb je niet hetzelfde effect.
Een ander effect, maar ook hier is iemand die rookt of net gerookt heeft niet 'zichzelf'.

Wanneer drink je te veel? dat is per persoon verschillend. afhankelijk van de drank, hoe groot dat persoon is (aantal liters bloed in het lichaam), je fitheid enz enz. Kortom een duidelijke grens. een algehele drankverbod om verwarring te voorkomen.
Geen algeheel Islamitisch rookverbod omdat daar de grens duidelijk is? Roken is tat. slecht.
Bedoel je met teveel drinken: bedwelmd raken en daarom ongewenst volgens de Islam óf teveel drinken is ongewenst want slecht voor de gezondheid? Verbiedt de Islam alcohol mede omdat alcohol slecht voor de gezondheid is? Zoals eerder al door mij gesteld, geloof ik dat laatste dus niet. De gezondheidsredenen zijn recent met terugwerkende kracht onterecht toegeschreven aan het Islamitische alcoholverbod. Als je het daarmee niet eens bent, hoor ik graag waarom.

Schade op de langere termijn is geheel eigen keus.
Volgens de Islam is het toegestaan om dingen te doen waarvan je weet dat die op termijn mogelijk schade aan lichaam of geest veroorzaken? Is helemaal eigen keus, word je niet op afgerekend.

Mellow
25-06-12, 19:51
Let silence be the art you practice

Mellow
25-06-12, 19:59
I want these words to stop,

Calm the chattering mind, my soul .



No more camel's milk.

I want silent water to drink .

And the majesty of a clear waking

super ick
26-06-12, 08:45
Iets wat in veel landen niet verkrijgbaar is, soort van straf dus eigenlijk. Heineken die moslims aan het jennen is die het toch al moeilijk hebben.

Schattig....

Is Heineken nu OOK al moslims aan het pesten?

sjo
26-06-12, 19:13
Wanneer gaan we biertje drinken dan?

Proost ! HIK......(sorry)

Olive Yao
26-06-12, 19:26
.
Talking, no matter how humble-seeming, is really a kind of bragging.

7eloua
26-06-12, 20:06
Oh discussie bestaat nog, kom hier later op terug. (vinnik leuk)

Eke
26-06-12, 20:43
Als je alleen al één vers pakt en daar bijv. een lezing over tafsir van beluistert (zoek bijv. ali nouman khan op youtube op, die kan goed en begrijpelijk vertellen) dan is het zo gedetailleerd en zo leerzaam, dat je achteraf denkt dat je nu pas het vers echt gelezen en begrepen hebt en zodra je dat hebt gedaan dan weet je dat je alle verzen op die manier moet onderzoeken en proberen te begrijpen. Het is geen jip en janneke taal zal ik maar zeggen.
Tafsir: onmisbaar bij Koranstudie (http://users.telenet.be/myprojects/peace/tafsir.html)

Dat geloof ik direkt, 7eoula. :)


TOEGEVOEGD..na het lezen van je link over Tafsir begrijp ik de volgende uitspraak niet :
"Ga eerst na welke auteurs van Tafsir brede steun genieten, want er zijn natuurlijk een paar auteurs die een interpretatie geven die niet door de meerderheid van de Muslims gedragen wordt en die daarom niet betrouwbaar en niet representatief zijn".

Volgens mij staat meerderheid niet altijd voor gelijk hebben...
Dat ze niet representatief zijn, daar kan ik inkomen.
Maar om te beweren dat ze onbetrouwbaar zijn ? Dat valt te bezien.


En nog even over het citeren van een los vers. Dat kan m.i. wel als het vers uit een artikel komt waarvan de auteur het vers in de context kent en het zelf overeenkomstig de uitleg gebruikt.

sarahtjje
01-07-12, 23:56
Hahaha :giechel:

Olive Yao
03-07-12, 21:29
.



Let silence speak



http://www.youtube.com/watch?v=nrbni0tVBZ8

Mellow
03-07-12, 21:39
Sallah, je zegt zelf dat ik het niet letterlijk moet nemen, dus een concreet antwoord op mijn vraag is er niet in te vinden Mijn conclusie is dat je je niet uitspreekt, maar vlucht in sofismen.

nee, de echt sofisme is geen uitvluchten juist

One great muslim sufi said once or in words to that same effect at least :

" No muslim can understand the Qur'an correctly unless the Qur'an is revealed to him/her as the Qur'an was revealed to the prophet " : you gotta try to understand or rather feel that


Wait : I am gonna display a nice poem of Rumi just for your blue eyes, Faust :


​Secret Places :


Lovers find secret places

Inside this violent world

Where they make transactions

With beauty .


Reason says : non-sense.

I have walked and measured the walls here .

There are no places like that .



Love says : there are .



Reason sets up a market

And begins doing business.

Love has more hidden work .



Hallaj steps away from the pulpit

And climbs the stairs of the gallows .




Lovers feel a truth inside themselves

That rational people keep denying .




It is reasonable to say, Surrender

is just an idea that keeps people

From leading their lives.


Love responds , No . This thinking

is what is dangerous .



Using language obscures

What Shams came to give .



Every day , the sun rises

Out of low word- clouds

Into burning silence .






Source : Rumi , Bridge to the soul by Coleman Barks



Welterusten


shuut .....

Mellow
03-07-12, 21:41
.




http://www.youtube.com/watch?v=nrbni0tVBZ8

storing

Ik zie geen video

Dank u wel, toch , dame

My Adblock Plus is gone crazy , i see , blocking all videos

Mellow
03-07-12, 21:45
Maar jij vindt als weldenkend mens het vermoorden van mensen toch ook erger dan het verscheuren van een paar bladen papier? Ik kan me niet voorstellen dat het anders is.


The Only Sin I Know :



If someone sits with me

And we talk about the Beloved


If i cannot give his heart comfort

If i cannot make him feel better

About himself & this world



Then, Hafiz ,

Quickly run to the mosque & pray -



For you have just committed

The only sin i know


Source : Hafiz, Selection from " I heard God laughing -Tonight the subject is love - The Gift "



P.S: Try to understand or rather feel this poem , do not take it literally .

Hafiz 's only sin he knows contains probabely all sins or is the root of all sins, i do not know for sure ,so

Olive Yao
03-07-12, 23:07
.



One great muslim sufi said once or in words to that same effect at least :

" No muslim can understand the Qur'an correctly unless the Qur'an is revealed to him/her as the Qur'an was revealed to the prophet " : you gotta try to understand or rather feel that

Pas op, Sufi, scherpslijpers zouden een zaak tegen je hebben. Zij zouden wijzen op Koran 3:7:

It is He who has revealed to you the Book. Some of its verses are precise in meaning – they are the foundation of the Book – and others ambiguous. Those whose hearts are infected with disbelief observe only the ambiguous part, so as to create dissension by seeking to explain it. But no one knows its meaning except God. Those who are well grounded in knowledge say: “We believe in it: it is all form our Lord”. (…)

Alleen God weet wat sommige verzen betekenen – zelfs niet de profeet, die dat trouwens zelf ook zegt, meer dan eens meen ik. Zij zouden je ervan beschuldigen dat je de profeet in je kennistheorie gelijk stelt aan God, hem daarmee goddelijke status toedicht, en daarmee zelfs geen ware moslim bent, maar een hybride christen.

Maar ik zou je verdedigen, Sufi. Je spreekt naar de menselijke maat. Je belicht wat wij mensen begrijpen. Daarbij vergelijk je ons met Mohamed – die je ipso facto als mens ziet en dus juist niet gelijk stelt aan God. De scherpslijpers belasteren je ten onrechte.

Hun zaak keert zich tegen hen. Sommigen van hen vertalen Koran 3:7 anders:

Hij is het, Die u het Boek heeft nedergezonden; er zijn verzen in, die onoverdrachtelijk zijn, zij vormen de grondslag van het Boek, en er zijn andere (verzen), die zinnebeeldig zijn. Maar degenen in wier hart dwaling is, volgen die, welke zinnebeeldig (bedoeld) zijn en zoeken tweedracht en de verkeerde uitleg. En niemand kent de juiste uitleg dan Allah en degenen, die vast gegrondvest zijn in kennis, die zeggen: "Wij geloven er in; het geheel is van onze Heer".

Dit verschil in betekenis is heftig. En het zit hem niet in de vertaling, maar vindt zn oorsprong in de oorspronkelijke text. .Santino. heeft dit denk ik als eens eerder gelezen. Bij deze betekenis zijn geleerden gelijk in kennis aan God. Dat gaat verder dan de beschuldiging aan jou, Sufi.

super ick
04-07-12, 10:03
Hallo, hallo,

Graag even ontopic.

Als dit baanbrekende nieuws waar is ben ik voornemens een paar leuke bruine cafés te openen in Saudi Arabië.

Iznogoodh
04-07-12, 18:02
15658

De Tunesische nieuwssite mag14.com schrijft dat Sjeik Saâd Eddine El Hilali van de Al Azhar universiteit, een fatwa uitgevaardigd heeft waardoor het drinken van licht alcoholische dranken zoals bier en dadelwijn aanvaardbaar zou worden binnen de islam, voor zover men niet overdrijft en dronken wordt natuurlijk.

Normaal is ieder gebruik van alcohol strikt verboden binnen de Islam, maar blijkbaar wordt deze regel nu in vraag gesteld door de Egyptische Al Azhar-universiteit, die een belangrijk expertise-centrum is van de soenitische Islam.

Foto: A30_Tsitika (Flickr)Leve de Sjeikh!

Mellow
04-07-12, 19:42
.


Pas op, Sufi, scherpslijpers zouden een zaak tegen je hebben. Zij zouden wijzen op Koran 3:7:

It is He who has revealed to you the Book. Some of its verses are precise in meaning – they are the foundation of the Book – and others ambiguous. Those whose hearts are infected with disbelief observe only the ambiguous part, so as to create dissension by seeking to explain it. But no one knows its meaning except God. Those who are well grounded in knowledge say: “We believe in it: it is all form our Lord”. (…)

Alleen God weet wat sommige verzen betekenen – zelfs niet de profeet, die dat trouwens zelf ook zegt, meer dan eens meen ik. Zij zouden je ervan beschuldigen dat je de profeet in je kennistheorie gelijk stelt aan God, hem daarmee goddelijke status toedicht, en daarmee zelfs geen ware moslim bent, maar een hybride christen.

Maar ik zou je verdedigen, Sufi. Je spreekt naar de menselijke maat. Je belicht wat wij mensen begrijpen. Daarbij vergelijk je ons met Mohamed – die je ipso facto als mens ziet en dus juist niet gelijk stelt aan God. De scherpslijpers belasteren je ten onrechte.

Hun zaak keert zich tegen hen. Sommigen van hen vertalen Koran 3:7 anders:

Hij is het, Die u het Boek heeft nedergezonden; er zijn verzen in, die onoverdrachtelijk zijn, zij vormen de grondslag van het Boek, en er zijn andere (verzen), die zinnebeeldig zijn. Maar degenen in wier hart dwaling is, volgen die, welke zinnebeeldig (bedoeld) zijn en zoeken tweedracht en de verkeerde uitleg. En niemand kent de juiste uitleg dan Allah en degenen, die vast gegrondvest zijn in kennis, die zeggen: "Wij geloven er in; het geheel is van onze Heer".

Dit verschil in betekenis is heftig. En het zit hem niet in de vertaling, maar vindt zn oorsprong in de oorspronkelijke text. .Santino. heeft dit denk ik als eens eerder gelezen. Bij deze betekenis zijn geleerden gelijk in kennis aan God. Dat gaat verder dan de beschuldiging aan jou, Sufi.

Je hebt totaal geen idee van wat je zegt

Je haalt ook wel veel dingen door elkaar bovendien = geen beginnen aan dus

Ik raad je aan om deze groot boek van Harvard orientaliste Duitse Annemarie Schimmel te gaan bekijken :


Mystical dimensions of islam :


Mystical.dimensions.of.Islam (http://www.scribd.com/doc/37031111/Mystical-dimensions-of-Islam)


Gebruik wel Google onder firefox als je die boek gratis wilt downloaden althans

Kan je ook terecht bij :


Introduction to sufism by A.J.Arberry


onder ander

Mellow
05-07-12, 20:54
The real healthy sufism is just an attempt to interiorize ...islam

Mellow
05-07-12, 21:44
White man's burden :


An English gentleman told me once that he hated the jews , because they believed themselves to be the chosen people of God -A belief which implies & perhaps justifies contempt of other nations .

He did not remember that the phrase "White man's burden " concealed the same jewish belief in a different garb .


Source : " Stray reflections, thoughts , the private notebook of Muhammad Iqbal " .