PDA

Bekijk Volledige Versie : Morsi: strategische bondgenootschap met Iran!



Al Sawt
25-06-12, 14:26
Morsi begint aan formatie regering

Toegevoegd: maandag 25 jun 2012, 15:08
Update: maandag 25 jun 2012, 15:16
De nieuwe Egyptische president Morsi heeft zijn intrek genomen in het presidentiële kantoor en is begonnen met het vormen van een regering. Ook beraadt hij zich op de benoeming van vicepresidenten.

Morsi, de presidentskandidaat van de Moslimbroederschap, zou overwegen om meerdere vicepresidenten te benoemen. Onder hen zouden een vrouw en een christen moeten zijn, om de nationale eenheid te bewaren.

De nieuwe president heeft laten weten dat hij de relatie met Iran nieuw leven wil inblazen. Egypte en Iran onderhouden sinds 1980 geen diplomatieke betrekkingen meer. In een interview met een Iraans persbureau zegt Morsi dat hij de banden wil herstellen. Samenwerking tussen Egypte en Iran moet volgens hem tot een "strategische balans" in het Midden-Oosten leiden.

De 60-jarige Morsi werd gisteren uitgeroepen tot winnaar van de presidentsverkiezingen. Hij versloeg zijn tegenkandidaat Shafik met 52 procent van de stemmen. Tegen de kandidatuur van Shafik was veel verzet, omdat hij premier was onder de afgezette president Mubarak.

Waarschijnlijk wordt Morsi op 30 juni beëdigd. De legertop, die nu nog de leiding heeft in Egypte, had beloofd om voor 1 juli de macht over te dragen. Toch is niet duidelijk hoeveel macht Morsi krijgt. Het leger heeft de laatste weken veel rechten en taken naar zich toegetrokken, onder meer op het gebied van wetgeving en Defensie.Ben geen liefhebber van de broeders, maar tot nu toe neemt Morsi alleen uitstekende beslissingen.

Firefox
25-06-12, 15:21
Ben geen liefhebber van de broeders, maar tot nu toe neemt Morsi alleen uitstekende beslissingen.

Jouw groot-Arabische beweging raakt hoe langer hoe meer uit zicht.

super ick
25-06-12, 15:27
Ben geen liefhebber van de broeders, maar tot nu toe neemt Morsi alleen uitstekende beslissingen.

Jou Nasser moest niets van de broeders hebben. Zij hebben zelfs een aanslag op hem gepleegd.
Volgens mij is er weer eens sprake van het simplistische gevoel: de vijand van mijn vijand is mijn vriend. Dat gaat maar zelden op.

Al Sawt
25-06-12, 15:51
Jou Nasser moest niets van de broeders hebben. Zij hebben zelfs een aanslag op hem gepleegd.
Volgens mij is er weer eens sprake van het simplistische gevoel: de vijand van mijn vijand is mijn vriend. Dat gaat maar zelden op.
Simplisme speelt af in jouw hersenpan. Jouw onwetendheid vormt helaas geen obstakel om jouw kortzichtige ideeën ten toon te spreiden.

Pan Arabisme aan de hand van Nationalistische Arabieren of fundamentalisten. Het maakt niet uit. Beiden streven naar regionale integratie. Dat is het meest belangrijkste detail!

Al Sawt
25-06-12, 15:54
Jouw groot-Arabische beweging raakt hoe langer hoe meer uit zicht.

Nee hoor. Als je onwetend bent ben je dergelijke mening toegedaan. Maar als je kennis bezit van de Arabische wereld en regio regelmatig op het voet volgt. Dan zie je dat gekozen leiders van Islamitisch snit, zoals premiers van Marokko, Tunesië en Libië, uitdrukkelijk integratie pleiten tussen de Arabische landen.

Dus bespaar mij jouw kortzichtige analyse.

Firefox
25-06-12, 15:56
Nee hoor. Als je onwetend bent ben je dergelijke mening toegedaan. Maar als je kennis bezit van de Arabische wereld en regio regelmatig op het voet volgt. Dan zie je dat gekozen leiders van Islamitisch snit, zoals premiers van Marokko, Tunesië en Libië, uitdrukkelijk integratie pleiten tussen de Arabische landen.

Dus bespaar mij jouw kortzichtige analyse.

Met de mond ja. In elk geval zijn die landen nooit de drijfkrachten geweest en zullen dat in de toekomst ook niet worden. Dat waren Egypte en Syrië, allebei nu ver afgedreven.

knuppeltje
26-06-12, 08:00
Volgens mij is er weer eens sprake van het simplistische gevoel: de vijand van mijn vijand is mijn vriend. Dat gaat maar zelden op.

Daar draait de hele internationale politiek al vele eeuwen om. Soms noemen ze dat ook wel: de koude oorlog, of internationale strijd tegen het terrorisme, en nog wat van die rare termen.

Iets gemist zeker?

leven in schoonheid
26-06-12, 11:52
Ben geen liefhebber van de broeders, maar tot nu toe neemt Morsi alleen uitstekende beslissingen.
Dan had hij per direct de grenzen moeten open zetten voor de palestijnen en Hamas als broeders moeten binnen halen.

reallife
26-06-12, 11:55
Ben geen liefhebber van de broeders, maar tot nu toe neemt Morsi alleen uitstekende beslissingen.

Wat heb je eigenlijk tegen de Moslimbroederschap?

super ick
26-06-12, 15:33
Daar draait de hele internationale politiek al vele eeuwen om. Soms noemen ze dat ook wel: de koude oorlog, of internationale strijd tegen het terrorisme, en nog wat van die rare termen.

Iets gemist zeker?

Opportunistisch en dom.

super ick
26-06-12, 15:39
Simplisme speelt af in jouw hersenpan. Jouw onwetendheid vormt helaas geen obstakel om jouw kortzichtige ideeën ten toon te spreiden.

Pan Arabisme aan de hand van Nationalistische Arabieren of fundamentalisten. Het maakt niet uit. Beiden streven naar regionale integratie. Dat is het meest belangrijkste detail!

Fijn dat je de betrekkelijkheid er van inziet en het een detail noemt.

Is het niet verstandiger eens even af te wachten hoe e.e.a. uitpakt? Tenslotte is een volle buik belangrijker dan een ideologie. Daar kan je niet van vreten.

Firefox
26-06-12, 19:50
Wat heb je eigenlijk tegen de Moslimbroederschap?

Ze streven naar een islamitische staat, waarin niet alle burgers dezelfde rechten hebben. Bijvoorbeeld Joden, christenen, atheïsten hebben minder rechten dan moslims.

Kortman
26-06-12, 21:44
Fijn dat je de betrekkelijkheid er van inziet en het een detail noemt.

Is het niet verstandiger eens even af te wachten hoe e.e.a. uitpakt? Tenslotte is een volle buik belangrijker dan een ideologie. Daar kan je niet van vreten.

Indd de ''weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens''!

leven in schoonheid
26-06-12, 21:44
Waarom heeft Morsi nog steeds de grenzen dicht voor zijn Hamas broeders?

Kortman
26-06-12, 21:48
Ze streven naar een islamitische staat, waarin niet alle burgers dezelfde rechten hebben. Bijvoorbeeld Joden, christenen, atheïsten hebben minder rechten dan moslims.

Met als voorbeeld van gerechtigheid en vrijheid IRAN .

knuppeltje
27-06-12, 08:52
Opportunistisch en dom.

Ongetwijfeld, maar toch is het altijd al zo geweest.

IbnRushd
27-06-12, 14:40
Interview blijkt vervalst te zijn. Zie topic: http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/351951-iran-interview-morsi-vervalst.html#post5054924

super ick
28-06-12, 07:58
Interview blijkt vervalst te zijn. Zie topic: http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/351951-iran-interview-morsi-vervalst.html#post5054924

Zoals ik al zei: eerst maar eens afwachten.