PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Regelmatig spijbelen kan leiden tot verlies kinderbijslag



MissAnn
26-06-12, 12:48
15688

Voor leerlingen van 16 en 17 jaar die regelmatig spijbelen kan, sinds 2010, de kinderbijslag worden stopgezet.

In 2010 en 2011 zijn er 35 gevallen gemeld van hardnekkig spijbelen.
In 26 gevallen leidde dit effectief tot het stopzetten van de kinderbijslag. In de overige 9 gevallen was dit niet nodig omdat de betrokken leerlingen terug regelmatig de lessen volgden voordat de kinderbijslag stopgezet werd.
In 2 van de 26 gevallen waarin de uitbetaling stopgezet werd gingen leerling na een tijdje terug naar school.

Deze cijfers komen uit een brief van ontslagnemend minister van Sociale Zaken Henk Kamp aan de Tweede Kamer.

Of deze maatregel blijft bestaan zal afhangen van de evaluatie van de effecten ervan door Henk Kamp (VVD) en Marja Van Bijsterveldt (minister van Onderwijs - CDA).


Foto: BES Photos (http://www.flickr.com/photos/besphotos/) (Flickr)

CONTRA
26-06-12, 13:58
altyd maar weer straffen, straffen, straffen... we leven in een strafmaatschappy.
het is natuurlyk te veel gevraagd na te gaan waarom iemand hardnekkig spybelt.

Fulanadetal
26-06-12, 14:52
We leven in een beloningmaatschappij. Wie gewoon naar school gaat en aan zijn toekomst bouwt krijgt ook nog kinderbijslag toe.
Dat kunnen veel kindertjes elders in de wereld die moeten werken in de straat of op de vuilnisbelt wel vergeten, zoveel kansen.

super ick
26-06-12, 15:42
We leven in een beloningmaatschappij. Wie gewoon naar school gaat en aan zijn toekomst bouwt krijgt ook nog kinderbijslag toe.
Dat kunnen veel kindertjes elders in de wereld die moeten werken in de straat of op de vuilnisbelt wel vergeten, zoveel kansen.

Tegenover een pakket unieke rechten mag best een inspanningsverplichting staan.
Je hebt groot gelijk.

CONTRA
26-06-12, 16:43
We leven in een beloningmaatschappij. Wie gewoon naar school gaat en aan zijn toekomst bouwt krijgt ook nog kinderbijslag toe.
Dat kunnen veel kindertjes elders in de wereld die moeten werken in de straat of op de vuilnisbelt wel vergeten, zoveel kansen.

kinderbyslag is geen beloning voor braaf naar school gaan.

kinderen die hardnekkig spijbelen doen dat niet voor de lol... help die kinderen met hun problemen inplaats van ze dwingend te conformeren naar een systeem die hun vyandig gezindt is.

na 22 jaar heb ik nog steeds wrok tegen het schoolsysteem die mij gedwongen heeft naar school te gaan... het voortgezet onderwys heeft 5 jaar van m'n leven gekost en heb er afgezien van haat niks aan overgehouden.

dat ze elders op de wereld in een shit-hole leven is geen argument kinderen in nederland te dwingen naar school te gaan door hun ouders te straffen.

Fulanadetal
26-06-12, 17:16
Vervelend dat je het niet leuk vond op school. Maar ik kan het niet zien, mensen die hun kansen niet pakken.
Ik ken mensen die nooit naar school konden omdat er geen geld was, omdat hun moeder bedelend langs de deuren moest, en die nu semi-analfabeet zijn en triest dat ze niet meer uit hun talent hebben kunnen halen. Voor altijd spijt.
Ik kende een weesjongetje die op straat (om precies te zijn de Mercado Oriental in Managua) leefde omdat zijn oude oma niet voor hem kon zorgen. Hector heette hij. Van alles geprobeerd om die jongen ergens onder dak en in een school te krijgen. Maar omdat er nog een oma in het spel was nam geen project hem op. Meenemen naar Nederland ging ook niet. Vrienden van me daar probeerden hem wat te begeleiden en voor kleding en schoeisel te zorgen. Twee jaar later is hij doodgeschoten op de Mercado.
Alleen al vanwege Hector kan ik geen begrip meer opbrengen voor mensen die de leerplicht ontduiken. Hij zou zo graag geruild hebben.

Bofko
26-06-12, 19:30
.

na 22 jaar heb ik nog steeds wrok tegen het schoolsysteem die mij gedwongen heeft naar school te gaan... het voortgezet onderwys heeft 5 jaar van m'n leven gekost en heb er afgezien van haat niks aan overgehouden.

Wow man wat erg voor je. Schoolplicht = nazi-praktijken !

CONTRA
26-06-12, 23:37
Vervelend dat je het niet leuk vond op school. Maar ik kan het niet zien, mensen die hun kansen niet pakken.

het ging dieper dan het niet leuk vinden op school. het was haat tegen school. het schoolsysteem beschouw ik als een vyand die me 5 jaar kwaad heeft aangedaan. tot de dag van vandaag snap ik niet waarom ik naar school moest. gelukkig kon in die tyd wel veelvuldig gespybeld worden.

overigens heb ik nadien m'n kansen wel gepakt. daar had ik geen school voor nodig.


Ik ken mensen die nooit naar school konden omdat er geen geld was, omdat hun moeder bedelend langs de deuren moest, en die nu semi-analfabeet zijn en triest dat ze niet meer uit hun talent hebben kunnen halen. Voor altijd spijt.
Ik kende een weesjongetje die op straat (om precies te zijn de Mercado Oriental in Managua) leefde omdat zijn oude oma niet voor hem kon zorgen. Hector heette hij. Van alles geprobeerd om die jongen ergens onder dak en in een school te krijgen. Maar omdat er nog een oma in het spel was nam geen project hem op. Meenemen naar Nederland ging ook niet. Vrienden van me daar probeerden hem wat te begeleiden en voor kleding en schoeisel te zorgen. Twee jaar later is hij doodgeschoten op de Mercado.
Alleen al vanwege Hector kan ik geen begrip meer opbrengen voor mensen die de leerplicht ontduiken. Hij zou zo graag geruild hebben.

schrynend verhaal! kinderen die willen leren moeten alle kansen krygen. de meeste jongeren willen ook naar school... nochtans zyn er ook kinderen die niet passen in het schoolsysteem en die de grote moeilykheden hebben zich te conformeren. als kinderen veelvuldig spybelen dan is dat een alarmsignaal dat er problemen zyn.