PDA

Bekijk Volledige Versie : Geboorteplaats Jezus erkend als werelderfgoed



Marsipulami
29-06-12, 17:16
Geboorteplaats Jezus erkend als werelderfgoed

Bewerkt door: Elke De Pourcq
29/06/12 - 16u26 Bron: afp, ap, dpa

De Geboortekerk in Bethlehem, de plaats waar volgens de christenen Jezus Christus is geboren, is door Unesco erkend als werelderfgoed. Ook de pelgrimsweg naar de kerk werd opgenomen. Een verrassing van het werelderfgoedcomité, want deskundigen hadden geen aanbevelingen voor de plek. De aanvraag werd ingediend door Palestina en zou ingegeven zijn door politieke motieven.

Dat trok de Unesco zich niet aan: de aanvraag werd met ruime meerderheid (13 voor, 6 tegen en 2 onthoudingen) goedgekeurd.

Triomf voor de Palestijnen

De erkenning geldt voor de Palestijnen als een nieuwe triomf in hun streven naar autonomie. Politiek heeft de aanvraag immers de bijzondere dimensie dat ze van de Palestijnen komt.

"Palestina" is pas vorig jaar ondanks heftige weerstand van Israël en de VS volwaardig lid van de Unesco geworden. Meteen is het ook de eerste Palestijnse inschrijving op de werelderfgoedlijst, die daarenboven via de spoedprocedure tot stand is gekomen.

Kritiek

Dat niet iedereen gelukkig is met de verkiezing was te voorspellen. de kritiek komt voorspelbaar uit Israëlische en Amerikaanse hoek, maar ook... van christenen zelf. Zij willen niet dat een heilige symbolische plaats als de Geboortekerk onderdeel wordt van een politiek spel.
Ook de pelgrimweg naar de kerk is nu Werelderfgoed. © reuters.
De Geboortekerk dateert uit de 6e eeuw en is gebouwd op de plek waar Jezus zou zijn geboren. Het gebedshuis wordt gezamenlijk beheerd door de Rooms-Katholieke Kerk, de Grieks-Orthodoxe Kerk en de Armeens-Apostolische Kerk. Elke stroming heeft een eigen vleugel.

De pelgrimplek is de meest bezochte attractie op de Westelijke Jordaanoever. Het gebouw trok vorig jaar 2 miljoen bezoekers.

Bedreigd door Israël

De aanvraag voor de bescherming van de kerk was de eerste sinds Palestina is toegetreden als lid. De erkenning was broodnodig volgens de Palestijnse delegatie: de kerk wordt bedreigd door de Israëlische bezetting van de Westelijke Jordaanoever. Door de bouw van de Israëlische scheidingsmuur zijn al veel gebouwen al met de grond gelijk gemaakt.

leven in schoonheid
29-06-12, 22:08
Bedreigd door Israël

De aanvraag voor de bescherming van de kerk was de eerste sinds Palestina is toegetreden als lid. De erkenning was broodnodig volgens de Palestijnse delegatie: de kerk wordt bedreigd door de Israëlische bezetting van de Westelijke Jordaanoever. Door de bouw van de Israëlische scheidingsmuur zijn al veel gebouwen al met de grond gelijk gemaakt.
Onzin Israel zou dit nooit durven, zo dom zijn ze nu ook weer niet.

Joesoef
29-06-12, 22:22
Birthplace of Jesus: Church of the Nativity and the Pilgrimage Route, Bethlehem - UNESCO World Heritage Centre (http://whc.unesco.org/en/list/1433)

Joesoef
29-06-12, 22:26
This voornamelijk politiek, erkenning van Palestina wat ze pissedoff maakt.

leven in schoonheid
29-06-12, 23:03
This voornamelijk politiek, erkenning van Palestina wat ze pissedoff maakt.
Ja maar Palestina zit daar nu éénmaal.

Marsipulami
30-06-12, 10:28
Onzin Israel zou dit nooit durven, zo dom zijn ze nu ook weer niet.


De grootste bedreiging voor de geboortekerk in Betlehem komt niet van Israël. De grootste bedreiging komt van de de clerici van diverse christelijke denominaties, die er gehuisvest zijn en die regelmatig op de vuist gaan met elkaar in de geboortekerk.



http://www.youtube.com/watch?v=gTJ04NbzjpE

Joesoef
30-06-12, 11:19
Onteigenen.
stelletje malloten :jammer:

leven in schoonheid
30-06-12, 11:25
Onteigenen.
stelletje malloten :jammer:

Zou u het zelfde antwoord kunnen waarderen indien het zou gaan om Mekka?

Joesoef
30-06-12, 11:32
Zou u het zelfde antwoord kunnen waarderen indien het zou gaan om Mekka?


Ik ben verbaasd over de geweldloze christenen die in het huis van god ruzie maken en elkaar te lijf gaan.

leven in schoonheid
30-06-12, 11:46
Ik ben verbaasd over de geweldloze christenen die in het huis van god ruzie maken en elkaar te lijf gaan.
Ja mijn beste, maar deze dingen gebeuren nu eenmaal helaas, het gebeurd in Kerken en in Moskee's, overal waar de mens is heerst er ook strijd, zelfs in het huis van God zelfs op heilige plaatsen, zelfs Jezus heeft al eens een gebedshuis leeg geveegd.

Marsipulami
30-06-12, 14:40
overal waar de mens is heerst er ook strijd, zelfs in het huis van God

Dat is misschien de reden waarom er niemand binnen mag in de kaaba.

Eke
30-06-12, 14:58
Ik ben verbaasd over de geweldloze christenen die in het huis van god ruzie maken en elkaar te lijf gaan.

Geloof geeft dus geen enkele garantie op een beter mens.

Iedereen zal zelf op de rem moeten trappen als ie erop wil springen...van atheist tot vrome kluizenaar (al heeft die weinig te springen ;) )

Eke
30-06-12, 15:07
De Geboortekerk dateert uit de 6e eeuw en is gebouwd op de plek waar Jezus zou zijn geboren. Het gebedshuis wordt gezamenlijk beheerd door de Rooms-Katholieke Kerk, de Grieks-Orthodoxe Kerk en de Armeens-Apostolische Kerk. Elke stroming heeft een eigen vleugel.



Dat iedere stroming een eigen vleugel heeft is al Godsgeklaagd.

Maar....zouden niet alle bouwwerken die zo oud zijn (6e eeuw !!) met rust moeten worden gelaten ?

Om een politieke twistappel te creeeren is nou net het tegenovergestelde waarvoor de boreling daar kwam, juist in een simpel stalletje. Van hout. Of leem.

Er zou eerder een politiek probleem opgelost worden door een andere visie op de zaak. Geen onderdrukking. Geen bedreiging..
En er zijn nu al mensen die zo denken, van meerdere Geloven/Levensvisies. Daar heb je wat aan.

mark61
30-06-12, 16:53
Dat is misschien de reden waarom er niemand binnen mag in de kaaba.

Het is geen huis van god, en het is wel toegankelijk, zij het beperkt.

Firefox
30-06-12, 21:43
Ik ben verbaasd over de geweldloze christenen die in het huis van god ruzie maken en elkaar te lijf gaan.

Vreemd dat je daar verbaasd over bent, want je had het wel kunnen weten Ze knokken er al 1500 jaar om.

Kortman
30-06-12, 22:17
Ik ben verbaasd over de geweldloze christenen die in het huis van god ruzie maken en elkaar te lijf gaan.

Ja wat dat betreft kun je in MEKKA niet zo gauw in de fout gaan , maar heb vernomen dat het bij de toiletten er soms op z,n zachts gezegd er hard op los gaat .

:stout:

Kortman
30-06-12, 22:19
Vreemd dat je daar verbaasd over bent, want je had het wel kunnen weten Ze knokken er al 1500 jaar om.

Wil je en rode of een groene duim ?
Laat me ff weten s.v.p

Kortman
30-06-12, 22:22
Ja wat dat betreft kun je in MEKKA niet zo gauw in de fout gaan , maar heb vernomen dat het bij de toiletten er soms op z,n zachts gezegd er hard op los gaat .

:stout:

Graag een rode duim !:duim:

Firefox
30-06-12, 22:25
Wil je en rode of een groene duim ?
Laat me ff weten s.v.p

Maakt me niet uit hoor, maar ik spreek altijd de waarheid. Eigenlijk zou ik alleen groene moet krijgen.

Kortman
30-06-12, 22:35
Maakt me niet uit hoor, maar ik spreek altijd de waarheid. Eigenlijk zou ik alleen groene moet krijgen.
:duim:
Ik heb van een persoon meer dan 20!!!! rode gekregen jij ook??
Ik geef deze klootzak niet eens EEN DUIM zelfs geen rode want een duim is echt en duim en de kleur maakt niet uit .
lache toch ?

leven in schoonheid
30-06-12, 22:56
Maakt me niet uit hoor, maar ik spreek altijd de waarheid. Eigenlijk zou ik alleen groene moet krijgen.
Kom kom foxje rood is jou kleur :hihi:

super ick
02-07-12, 10:11
Geloof geeft dus geen enkele garantie op een beter mens. )

Dat zie jij goed.

H.P.Pas
02-07-12, 11:17
Geloof geeft dus geen enkele garantie op een beter mens.



Wat moet je met mensen, die het tegendeel geloven ?
Hun geloof respecteren ?

BoerHarms
02-07-12, 11:25
Maakt me niet uit hoor, maar ik spreek altijd de waarheid. Eigenlijk zou ik alleen groene moet krijgen.

Maar de waarheid wordt vaak niet gezien vanwege de grote balk.

BoerHarms
02-07-12, 11:27
:duim:
Ik heb van een persoon meer dan 20!!!! rode gekregen jij ook??
Ik geef deze klootzak niet eens EEN DUIM zelfs geen rode want een duim is echt en duim en de kleur maakt niet uit .
lache toch ?


Ik ook alleen maar van die ene persoon, maar ja dat is voor hem net zoiets als een sexuele bevrediging

Kortman
02-07-12, 14:10
Dan moet ie wel erg oversext zijn , want ik kreeg er 14 ! op een dag
:stout:
p.s Is het jou ook opgevallen dat sommige mensen o.a jij en ik in enkele dagen van groen naar rood zijn overgegaan ?
Lijkt wel een stoplicht mis alleen het ''oranje ''gevoel nog !
!:lole:

BoerHarms
02-07-12, 14:20
Dan moet ie wel erg oversext zijn , want ik kreeg er 14 ! op een dag
:stout:
p.s Is het jou ook opgevallen dat sommige mensen o.a jij en ik in enkele dagen van groen naar rood zijn overgegaan ?
Lijkt wel een stoplicht mis alleen het ''oranje ''gevoel nog !
!:lole:

Mooi Rood is niet lelijk

Ach ja, ie er van opgewonden raakt moet ie gewoon doen wat zijn gevoel hem ingeeft, de ene houd van vrouwen en de andere vn rooie duimpies

super ick
02-07-12, 17:38
Wat moet je met mensen, die het tegendeel geloven ?
Hun geloof respecteren ?

Jazeker.

Wat mij opvalt is de vraag om respect die alom klinkt. Dat menig religieus regeltje niet respectvol is voor hele groepen andersdenkenden doet er kennelijk niet toe.

Je kunt de vraag ook anders stellen: mogen gelovigen respect verwachten van groepen die zij veroordelen?

Eke
02-07-12, 20:24
"Geloof geeft dus geen enkele garantie op een beter mens."
Wat moet je met mensen, die het tegendeel geloven ?
Hun geloof respecteren ?


Als mensen rondlopen met het idee dat het 'voldoende' is om het etiketje "Gelovige" te bemachtigen om recht te hebben op het andere etiketje "beter mens".

dan dragen ze misschien wel oogkleppen (ze kijken niet in de spiegel of bij anderen hoe je als mens regelmatig de mist ingaat) en/of hun kennis van de Leer is onvoldoende..Een minderwaardigheidsgevoel is ook heel behulpzaam om je 'beter' te voelen.

Geen reden om de religie niet te respekteren.

Geen reden om die mens niet te respekteren. De mens is feilbaar. Wij allemaal dus.

De religie geeft juist inspiratie en kracht ..om het toch steeds weer beter te doen. Niet beter dan een ander, maar beter dan jezelf deed. ;)


Nu 'naar de uitverkorenen', waar zowel de Tora, de Bijbel als de Koran over vertelt. De mens beslist echt niet zelf of ie uitverkorene is !!!!!!!!!!!!!Dat is een misvatting.

Charlus
02-07-12, 20:41
Te laat, ze hebben die kerk er al overheen gepleurd.

Ik word altijd een beetje opgewonden als ik die dikke rode streep zie. Damn I'm hot!!!
Steekt ook leuk af tegen dat groen.

Mellow
02-07-12, 21:04
Wat moet je met mensen, die het tegendeel geloven ?
Hun geloof respecteren ?


De vrije wil van de mens staat centraal in islam joh , het is dus de wil van de moslim bijv onder controle van de ego die die relatief garantie moet bieden, niet het geloof of islam zelf

" A strong will in a strong body " is the ideal of islam for example

A strong individualistic personality or a strong character of the self thus : the islamic "Nietzschean " version of the "ubermens "

Charlus
02-07-12, 21:12
De vrije wil van de mens staat centraal in islam
De vrije WAT?

reallife
02-07-12, 21:18
Om een politieke twistappel te creeeren is nou net het tegenovergestelde waarvoor de boreling daar kwam, juist in een simpel stalletje. Van hout. Of leem.



Dit is nog kinderspel. Ooit was het bezit van de sleutels één van de oorzaken tot de Krimoorlog. :jammer:

Mellow
02-07-12, 21:26
wie precies weet ,zonder enige twijfel, waar Jesus was geboren mag het wel zeggen :tover:

Mellow
02-07-12, 21:27
De vrije WAT?


Moet je je wel afvragen waar jouw hardnekkig ontkenning van het vanzelfsprekend bestaan van de vrije wil van de mens vandaan komt & vooraal waaroom

Firefox
02-07-12, 21:30
wie precies weet ,zonder enige twijfel, waar Jesus was geboren mag het wel zeggen :tover:

In Bethlehem.

Mellow
02-07-12, 21:51
In Bethlehem.

waar ​precies ?

Firefox
02-07-12, 21:52
waar ​precies ?

In de stal.

Mellow
02-07-12, 21:52
In Bethlehem.



waar precies dan ? :tover:

waar precies in Bethlehem ?

Mellow
02-07-12, 21:55
In de stal.


waar precies in Bethlehem dan ? in welke stal [precies & waar precies ?

Firefox
02-07-12, 21:58
waar precies in Bethlehem dan ? in welke stal [precies & waar precies ?

Ik weet het niet. Weet jij het?

Mellow
02-07-12, 22:06
Ik weet het niet. Weet jij het?

weet ik ook niet , niemand weet het , deze topic is dus een non-issue , vandaar dus

Hoe kan dus men de vermeende geboortplaats van Jesus erkennen als wereldserfgoed als men geen benul zou hebben van waar precies Jesus was geboren ? idioot onzin dus is deze topic wel

Ik heb wel waardering voor jouw eerlijkheid daarentegen

Eke
02-07-12, 22:13
Dit is nog kinderspel. Ooit was het bezit van de sleutels één van de oorzaken tot de Krimoorlog. :jammer:

Toe,Reallife, vertel eens.....:)

Mellow
02-07-12, 22:15
Toe,Reallife, vertel eens.....:)

weet u wel precies waar Jesus was geboren , dame ? :tover:

Firefox
02-07-12, 22:20
weet ik ook niet , niemand weet het , deze topic is dus een non-issue , vandaar dus

Hoe kan dus men de vermeende geboortplaats van Jesus erkennen als wereldserfgoed als men geen benul zou hebben van waar precies Jesus was geboren ? idioot onzin dus is deze topic wel

Ik heb wel waardering voor jouw eerlijkheid daarentegen

Hoezo? Ik spreek altijd de waarheid, maar Sallah, je zit er helemaal naast. De reden dat deze kerk op de werelderfgoedlijst is geplaatst is niet omdat onomstotelijk vast staat dat dit de plek is van Jezus' geboorte, maar omdat dit een gebouw, een heiligdom, is van maar liefst 1500 jaar oud. Daar zijn er niet veel van.

Eke
02-07-12, 22:30
weet u wel precies waar Jesus was geboren , dame ? :tover:

Daar was een ster en die wees precies de plek aan.....Dat is voor mij voldoende, Mellow...ik heb altijd van het kerstverhaal genoten. De herders die die in het veld lagen en toen engelen hoorden zingen http://www.cosgan.de/images/smilie/engel/g015.gif (http://www.cosgan.de/smilie.php)
een ster wees de weg naar een bescheiden stalletje. Het enige overdekte plekje wat op dat moment nog beschikbaar was in Bethlehem om te overnachten.

En daar lag dus dat pasgeboren kindje !!!! Die later miljarden mensen zou inspireren.

Het is helemaal niet de bedoeling dat die stal een bedevaartsoord of wat dan ook zou worden...dan zou de bevalling wel in een grot of een paleis plaatsgevonden hebben :)

Nee, het was een plekje wat snel zou vervallen en vergaan......Materieele zaken doen er niet zoveel toe in het leven van Jezus.
Maar ja, dat hoef ik jou niet te vertellen, Mellow ;)

Mellow
02-07-12, 23:23
Daar was een ster en die wees precies de plek aan.....Dat is voor mij voldoende, Mellow...ik heb altijd van het kerstverhaal genoten. De herders die die in het veld lagen en toen engelen hoorden zingen http://www.cosgan.de/images/smilie/engel/g015.gif (http://www.cosgan.de/smilie.php)
een ster wees de weg naar een bescheiden stalletje. Het enige overdekte plekje wat op dat moment nog beschikbaar was in Bethlehem om te overnachten.

En daar lag dus dat pasgeboren kindje !!!! Die later miljarden mensen zou inspireren.

Het is helemaal niet de bedoeling dat die stal een bedevaartsoord of wat dan ook zou worden...dan zou de bevalling wel in een grot of een paleis plaatsgevonden hebben :)

Nee, het was een plekje wat snel zou vervallen en vergaan......Materieele zaken doen er niet zoveel toe in het leven van Jezus.
Maar ja, dat hoef ik jou niet te vertellen, Mellow ;)


Ik durf je niet tegen te spreken, schat

Jij bent de echt engel in feite , jij bent die ster


You have no idea about the hidden treasures in yourself

I see some of them , sweet angel of ours

You are the light of this forum without which we would be struggling in darkness


Nice talking to you again

Good night , love

Mellow
02-07-12, 23:27
Hoezo? Ik spreek altijd de waarheid, maar Sallah, je zit er helemaal naast. De reden dat deze kerk op de werelderfgoedlijst is geplaatst is niet omdat onomstotelijk vast staat dat dit de plek is van Jezus' geboorte, maar omdat dit een gebouw, een heiligdom, is van maar liefst 1500 jaar oud. Daar zijn er niet veel van.

Ok , wie ben ik om je van deze heerlijk geloof te beroven ? kan ik niet durven doen , mijn hart zou me er van weerhouden , mijn verstand niet , ik kies de eerste , mijn hart dus

Werelderfgoed is dat , heb ik geen problemen mee ,dus

u have my vote on that

Good night , Faust

Umarvlie
03-07-12, 07:50
En daar lag dus dat pasgeboren kindje !!!! Die later miljarden mensen zou inspireren.

Je bedoelt hier waarscijnlijk dat kindje dat door miljarden mensen nooit goed is begrepen.....

reallife
03-07-12, 09:25
Toe,Reallife, vertel eens.....:)

:hihi: Het is wel een ingewikkeld stukje geschiedenis. Maar meeste weet je vast wel.

In die tijd was Palestina een onderdeel van het Turkse rijk. De Griekse en Roomse kerk maakten ruzie om die beruchte sleutels, ook om de andere 'heilige,' plaatsen in Palestina. Die sleutels hadden en hebben een grote symbolische betekenis.

De toenmalige tsaar van Rusland wierp zich op als voorvechter voor de Orthodoxe zaak en Napoleon voor de RK.

Nicolaas 1 eiste van de Turkse sultan dat hij de sleutels van de geboortekerk (die in handen waren van de RK) aan de orthodoxe kerk in bewaring zou geven en eiste eveneens dat Turken verplicht de orthodoxe christenen in Jeruzalem zou beschermen. Dit weigerde de sultan. Ook al omdat Rusland en Turkije toen in politieke conflicten waren verwikkeld in de Balkan.

Dit was een aanzet tot de Krim oorlog.

Turkije kreeg steun van oa Engeland en Frankrijk en hierdoor werd de strijd verplaatst naar de Krim. Rusland verloor en werd gedwongen om de Donaudelta af te staan. Frankrijk en Engeland garandeerden toen de veiligheid van Christenen in het hele Ottomaanse gebied en in de Donau landen. Door het laatste werd later weer een aanzet gegeven tot WO 1

Eén van mijn lievelingsboeken is het boek Ali en Nino. Kurban Said en de Kaukasus - Over Georgië en de Kaukasus (http://home.unet.nl/georgica/kurban%20sa%EFd%20en%20de%20kaukasus.html) Dat speelt wel later, aan het begin van de twintigste eeuw in Kaukasus maar om de wendingen van het verhaal te begrijpen werd ik vanzelf nieuwsgierig naar de geschiedenis in die regio en van het één duik je in het ander :o Las ook graag over Florence Nightingale tenslotte is 12 mei de dag van de verpleging. :)

Later tijdens WO 1 voerden de Engelsen juist een heftige strijd tegen de Turken. (Lawrence of Arabia)

Volg je het nog? Kom uit de nachtdienst, ben niet meer zo heel helder geloof ik.

super ick
03-07-12, 09:44
wie precies weet ,zonder enige twijfel, waar Jesus was geboren mag het wel zeggen :tover:

J.C. Is geboren in Amsterdam. Betondorp om precies te zijn.

knuppeltje
03-07-12, 12:30
In die tijd was Palestina een onderdeel van het Turkse rijk. De Griekse en Roomse kerk maakten ruzie om die beruchte sleutels, ook om de andere 'heilige,' plaatsen in Palestina. Die sleutels hadden en hebben een grote symbolische betekenis.

Ik denk niet dat ze wakker lagen van die sleutels. Er stonden wel heel belangrijkere zaken op het spel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Krimoorlog

reallife
03-07-12, 13:09
Ik denk niet dat ze wakker lagen van die sleutels. Er stonden wel heel belangrijkere zaken op het spel.

Krimoorlog - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Krimoorlog)


Wilde gewoon wat legende toevoegen aan de droge feiten, anders wordt het zo saai. :ego:

Eke
03-07-12, 14:56
You have no idea about the hidden treasures in yourself

I see some of them , sweet angel of ours


Nice talking to you again

Good night , love

Je geeft een groot compliment, Mellow..Dank je wel ! :)

Het leuke is :

Je bent gezegend met een sensitieve kant, waar je blij mee mag zijn, Mellow, daarom herken je dat in andermans teksten. Het is jouw liefde die dan opgloeit :)

Fijn dat je weer terug bent in ons midden!

Eke
03-07-12, 16:18
Je bedoelt hier waarscijnlijk dat kindje dat door miljarden mensen nooit goed is begrepen.....

Umarvlie, is het glas nou halfvol of is het halfleeg ???

Religies staan of vallen met wat de mensen er zelf van weten te brouwen, om maar even bij het glas te blijven :)

Eke
03-07-12, 16:26
:hihi: Het is wel een ingewikkeld stukje geschiedenis. Maar meeste weet je vast wel.

In die tijd was Palestina een onderdeel van het Turkse rijk. De Griekse en Roomse kerk maakten ruzie om die beruchte sleutels, ook om de andere 'heilige,' plaatsen in Palestina. Die sleutels hadden en hebben een grote symbolische betekenis.

De toenmalige tsaar van Rusland wierp zich op als voorvechter voor de Orthodoxe zaak en Napoleon voor de RK.

Nicolaas 1 eiste van de Turkse sultan dat hij de sleutels van de geboortekerk (die in handen waren van de RK) aan de orthodoxe kerk in bewaring zou geven en eiste eveneens dat Turken verplicht de orthodoxe christenen in Jeruzalem zou beschermen. Dit weigerde de sultan. Ook al omdat Rusland en Turkije toen in politieke conflicten waren verwikkeld in de Balkan.

Dit was een aanzet tot de Krim oorlog.

Turkije kreeg steun van oa Engeland en Frankrijk en hierdoor werd de strijd verplaatst naar de Krim. Rusland verloor en werd gedwongen om de Donaudelta af te staan. Frankrijk en Engeland garandeerden toen de veiligheid van Christenen in het hele Ottomaanse gebied en in de Donau landen. Door het laatste werd later weer een aanzet gegeven tot WO 1

Eén van mijn lievelingsboeken is het boek Ali en Nino. Kurban Said en de Kaukasus - Over Georgië en de Kaukasus (http://home.unet.nl/georgica/kurban%20sa%EFd%20en%20de%20kaukasus.html) Dat speelt wel later, aan het begin van de twintigste eeuw in Kaukasus maar om de wendingen van het verhaal te begrijpen werd ik vanzelf nieuwsgierig naar de geschiedenis in die regio en van het één duik je in het ander :o Las ook graag over Florence Nightingale tenslotte is 12 mei de dag van de verpleging. :)

Later tijdens WO 1 voerden de Engelsen juist een heftige strijd tegen de Turken. (Lawrence of Arabia)

Volg je het nog? Kom uit de nachtdienst, ben niet meer zo heel helder geloof ik.

Nee joh, ik herinner me voornamelijk het indrukwekkende werk van Florence Nightingale en de zeer gehavende strijders. De rest is finaal weggezakt.
dus..leuk om dat verhaal van die sleutels te lezen, Reallife ! Bedankt ervoor ...en nog wel meteen na je nachtdienst opgeschreven!

Ik ben dol op geschiedenisverhalen dus Ali en Nino zal ik een keer van de bieb meenemen :)

Mellow
03-07-12, 19:29
J.C. Is geboren in Amsterdam. Betondorp om precies te zijn.


Is this supposed to be funny ?

Why am i not laughing ?

Mellow
03-07-12, 19:46
Je geeft een groot compliment, Mellow..Dank je wel ! :)

Het leuke is :

Je bent gezegend met een sensitieve kant, waar je blij mee mag zijn, Mellow, daarom herken je dat in andermans teksten. Het is jouw liefde die dan opgloeit :)

Fijn dat je weer terug bent in ons midden!

Thanks , lady , i do not really deserve all that

Das slechts jouw goed mooi natuur die aan het spreken is , dame

we were all born as good people respecting our original covenant with God when he created us. longing to return to that original state

Volgens mij, waren dat geen complimenten voor je ,maar feiten

Je verdient het ruimchoots


Ik heb wel een te gevoelig kant , dat wel, raak ik dardoor in de problemen haha , samen met mijn relatief bruut schokend eerlijkheid , relatief gezien, haha


I just succeeded in getting myself rid of a thousand idiots in myself, relatively speaking thus, as this great poem goes :


Ten Thousand Idiots :


It is always a danger

To the aspirant

On the path



When one begins

To believe and

Act




As if the ten thousand idiots

Who so long ruled

And lived

Inside



Have all packed their bags

And skipped town

Or

Died .





Source : My favorite Hafiz , Selection from " I heard God luaghing -Tonight the subject is love -The Gift "

Mellow
03-07-12, 20:41
The great Persian mystic poet of love & compassion Saadi turned this Qur'anic great verse into a great poem :


" ...And We are closer to him (i,e . human being ) than his jugular vein ..."



My Friend is closer to me than me

And, strange to say , i am far from Him

What shall i do , whom shall i tell that He

Is beside me and i am afar from Him .

Umarvlie
03-07-12, 20:45
Umarvlie, is het glas nou halfvol of is het halfleeg ???

Religies staan of vallen met wat de mensen er zelf van weten te brouwen, om maar even bij het glas te blijven :)

Tja, en gooien dus hun eigen glazen in :-)

mark61
03-07-12, 23:12
Nicolaas 1 eiste van de Turkse sultan dat hij de sleutels van de geboortekerk (die in handen waren van de RK) aan de orthodoxe kerk in bewaring zou geven

Zulke 'details' zijn natuurlijk altijd leuk; maar in dit kader (en elk ander) gaat het altijd om het opblazen van half-verzonnen non-kwesties om de echte redenen te verhullen. Heel Europa aasde op het uitelkaar vallende Osmaanse Rijk; Rusland zocht en zoekt nou eenmaal altijd ijsvrije havens. Die oorlog ging dus eigenlijk niet eens over het OR, maar over de machtsstrijd in Europa. Daarbij worden dan altijd uitvluchten bedacht.

In het geval van het Osmaanse rijk werd sinds ca. de 18e eeuw de smoes gebruikt van het 'beschermen van christelijke minderheden.' Dat betekende meestal het opeisen van economische voordelen voor christelijke minderheden, en dan meteen Europese handelaren en bedrijven. Voorheen waren dat een juridische status voor voorheen rechteloze buitenlanders verblijvend in het OR, dan handelsvoordelen die de sultan zo vriendelijk was te verlenen; nu werden ze afgedwongen. De Capitulatiën.

Capitulations of the Ottoman Empire - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Capitulations_of_the_Ottoman_Empire)

Terwijl het Osmaanse Rijk wanhopig probeerde te moderniseren door het moderne staatsburgerschap in te voeren, en dus gelijkheid voor alle burgers (dus niet meer 1e rangs burgerschap voor moslims en 2e rangs burgerschap voor anderen - christenen, voornamelijk), probeerden de Europese grootmachten dat juist tegen te gaan door voor de verschillende christelijke gemeenschappen een hogere status te 'regelen'.

Het nationalisme dook op, en de Engelsen stimuleerden dat heftig door onder de Arabieren te stoken, die tot dan toe niet warm konden lopen voor dergelijke nieuwlichterij, maar ook niet dol op de Osmanen waren. Dit in het kader van WO I; het Osmaanse rijk hoorde tenslotte bij de vijand, de Centralen.

Kortman
03-07-12, 23:59
Te laat, ze hebben die kerk er al overheen gepleurd.

Ik word altijd een beetje opgewonden als ik die dikke rode streep zie. Damn I'm hot!!!
Steekt ook leuk af tegen dat groen.

Zal ff kijken of we het gestreept kunnen krijgen dus groen -rood enz

knuppeltje
04-07-12, 09:19
Wilde gewoon wat legende toevoegen aan de droge feiten, anders wordt het zo saai. :ego:

Tja, waar de geschiedenis al niet goed voor is. Maar zo wordt het wel een erg vrijblijvend geleuter.

super ick
04-07-12, 09:25
Tja, waar de geschiedenis al niet goed voor is. Maar zo wordt het wel een erg vrijblijvend geleuter.

Wiki kunnen we zelf ook vinden, bedankt.

reallife
04-07-12, 09:31
Zulke 'details' zijn natuurlijk altijd leuk; maar in dit kader (en elk ander) gaat het altijd om het opblazen van half-verzonnen non-kwesties om de echte redenen te verhullen. Heel Europa aasde op het uitelkaar vallende Osmaanse Rijk; Rusland zocht en zoekt nou eenmaal altijd ijsvrije havens. Die oorlog ging dus eigenlijk niet eens over het OR, maar over de machtsstrijd in Europa. Daarbij worden dan altijd uitvluchten bedacht.

In het geval van het Osmaanse rijk werd sinds ca. de 18e eeuw de smoes gebruikt van het 'beschermen van christelijke minderheden.' Dat betekende meestal het opeisen van economische voordelen voor christelijke minderheden, en dan meteen Europese handelaren en bedrijven. Voorheen waren dat een juridische status voor voorheen rechteloze buitenlanders verblijvend in het OR, dan handelsvoordelen die de sultan zo vriendelijk was te verlenen; nu werden ze afgedwongen. De Capitulatiën.

Capitulations of the Ottoman Empire - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Capitulations_of_the_Ottoman_Empire)

Terwijl het Osmaanse Rijk wanhopig probeerde te moderniseren door het moderne staatsburgerschap in te voeren, en dus gelijkheid voor alle burgers (dus niet meer 1e rangs burgerschap voor moslims en 2e rangs burgerschap voor anderen - christenen, voornamelijk), probeerden de Europese grootmachten dat juist tegen te gaan door voor de verschillende christelijke gemeenschappen een hogere status te 'regelen'.

Het nationalisme dook op, en de Engelsen stimuleerden dat heftig door onder de Arabieren te stoken, die tot dan toe niet warm konden lopen voor dergelijke nieuwlichterij, maar ook niet dol op de Osmanen waren. Dit in het kader van WO I; het Osmaanse rijk hoorde tenslotte bij de vijand, de Centralen.

Tot op zekere hoogte hebben jullie (jij en knuppeltje) gelijk maar ik ben het er niet mee eens dat jullie alle religieuze impact van tafel vegen. Eke vroeg ook specifiek naar het verhaal van de sleutels.

Natuurlijk ging het niet om die sleutels zelf. Maar ook symbolen kunnen de macht en invloed versterken. Nicolaas 1 had te maken met veel opstanden in zijn regeringstijd. Ook onder zijn eigen officieren. In Europa was het onrustig en hij was bang dat die onrust over zou slaan naar Rusland. Nicolaas wilde zijn positie versterken door de kerk aan zijn kant te krijgen. De kerk had veel macht en invloed op het volk en misbruikte deze ook. Wat dat betreft kan ik zeker sympathie opbrengen voor het begin van de revolutie later.

Ja, ik ken de niet fraaie kant van Europese grootmachten. Daarom noemde ik ook Lawrence of Arabia. Er werd gemanipuleerd bij het leven en nog steeds. Waarom ik het beschreef is omdat dat stuk geschiedenis nog steeds zijn invloed heeft op wat er hier en nu in de wereld gebeurd.

reallife
04-07-12, 09:35
Tja, waar de geschiedenis al niet goed voor is. Maar zo wordt het wel een erg vrijblijvend geleuter.

Eke vroeg specifiek naar het verhaal van de sleutels. Ik schrijf wat ik wil en als je het niet wilt lezen hoef je het zeker niet te doen. Ik lees ook lang niet alles van anderen.

Ik neem aan dat ik het gescheld wat hier af en toe plaats vindt wat zinvoller paginavulling moet vinden!!!

knuppeltje
04-07-12, 10:20
Eke vroeg specifiek naar het verhaal van de sleutels.

Nadat jij beweerde dat er om die sleutels die oorlog werd gevoerd, maar niets is er minder waar.

knuppeltje
04-07-12, 10:29
Tot op zekere hoogte hebben jullie (jij en knuppeltje) gelijk

maar ik ben het er niet mee eens dat jullie alle religieuze impact van tafel vegen.

Natuurlijk ging het niet om die sleutels zelf.

Dat overkomt ons wel meer.

Daar heb ik het niet eens over gehad. Maar nu we het er toch over hebben, geloof was ook hier maar bijzaak. Het ging ook hier over bezit en macht. Waar zou het anders over moeten gaan? En daarvoor is de waarde van die sleutels net zoveel als van de Stadssleutels die elk jaar weer heel symbolisch aan Prins Carnaval worden overgedragen, niet meer en niet minder.

knuppeltje
04-07-12, 10:30
Wiki kunnen we zelf ook vinden, bedankt.

Het zou goed zijn als je daar wat meer gebruik van maakte.

super ick
04-07-12, 10:58
Het zou goed zijn als je daar wat meer gebruik van maakte.

:hihi:
Doe maar weer kleinerend kerel.
Krijg je daar een goed gevoel van?

reallife
04-07-12, 11:38
Nadat jij beweerde dat er om die sleutels die oorlog werd gevoerd, maar niets is er minder waar.


Dat overkomt ons wel meer.

Daar heb ik het niet eens over gehad. Maar nu we het er toch over hebben, geloof was ook hier maar bijzaak. Het ging ook hier over bezit en macht. Waar zou het anders over moeten gaan? En daarvoor is de waarde van die sleutels net zoveel als van de Stadssleutels die elk jaar weer heel symbolisch aan Prins Carnaval worden overgedragen, niet meer en niet minder.

Dan verschillen we daarover van mening.

knuppeltje
04-07-12, 12:05
Dan verschillen we daarover van mening.

Dat mag. Voorlopig zie ik geen enkel argument waarom oorlog anders gaat dan om bezit en macht. De rest is een kapstok.

reallife
04-07-12, 12:52
Dat mag. Voorlopig zie ik geen enkel argument waarom oorlog anders gaat dan om bezit en macht. De rest is een kapstok.

Religie wordt ook gebruikt om bezit en macht te vergroten. En dat was wat ik schreef. Die sleutels speelden een rol in de aanloop tot de Krimoorlog, lees maar terug. Ik schreef niet dat het de hoofdrol was.

Jij beweerde dat ik schreef dat de Krimoorlog werd gevoerd om die sleutels. Dat schreef ik helemaal niet. Om precies te zijn ik schreef :'één van de oorzaken tot de Krimoorlog.'

mark61
04-07-12, 13:48
Tot op zekere hoogte hebben jullie (jij en knuppeltje) gelijk maar ik ben het er niet mee eens dat jullie alle religieuze impact van tafel vegen. Eke vroeg ook specifiek naar het verhaal van de sleutels.

Ik sta op het standpunt dat machthebbers bijna per definitie ongelovig zijn. Het enige dat telt is macht. Godsdienst kunnen ze dan mooi voor hun karretje spannen. Dus die impact is tweedehands, vals, het is een truc om gelovige 'sukkelaars' te manipuleren, o.a. om hun leven te geven voor de lol van de baas.

Dat is wat anders dan vanuit persoonlijke reli-ijver een bepaalde politiek bedrijven. Die mensen bestaan misschien wel, maar leven meestal heel kort :cheefbek:

Maar het is wel romantisch :hihi:

mark61
04-07-12, 13:51
:hihi:
Doe maar weer kleinerend kerel.
Krijg je daar een goed gevoel van?

Hij heeft gewoon gelijk. Time and again poneer jij hier 'meningen' die volledig fact-free zijn. Als je wil meepraten over onderwerpen moet je er eerst basale kennis van hebben. Jij bent nog te lui om relevante wiki-artikelen te lezen, blijkt dan. Of weet ik wat het is, anti-intellectualisme.

Iets over Zwitserland en Zweden schrijven wat feitelijk volstrekte nonsens is, en dan blijkbaar denken dat Zweden geen EU-lid is...

knuppeltje
04-07-12, 14:46
Religie wordt ook gebruikt om bezit en macht te vergroten.

Jij beweerde dat ik schreef dat de Krimoorlog werd gevoerd om die sleutels. Dat schreef ik helemaal niet. Om precies te zijn ik schreef :'één van de oorzaken tot de Krimoorlog.'

Tja, vertel eens iets nieuws? Maar ook hier bevestig je zelf mijn stelling, namelijk dat het gaat om bezit en macht, en dat de rest kapstok is.

Het was wel volgens je een van de redenen, en dat is regelrechte onzin. Waarom, heb ik al voor de zoveelste keer uitgelegd.

knuppeltje
04-07-12, 14:49
:hihi:
Doe maar weer kleinerend kerel.
Krijg je daar een goed gevoel van?

Ik krijg er helemaal niks bij, maar dat hoeft ook niet. Nou ja, ik moet wel eens hard lachen als ik jouw onzin lees, maar daar blijft het dan ook bij.

mark61
04-07-12, 14:51
Niet zo bitchy tegen Mevrouw Real hè :mad:

knuppeltje
04-07-12, 15:07
Niet zo bitchy tegen Mevrouw Real hè :mad:

Ik zal het niet meer doen pa.

mark61
04-07-12, 15:19
Tis je geraden :duivels:

reallife
04-07-12, 18:59
Tja, vertel eens iets nieuws? Maar ook hier bevestig je zelf mijn stelling, namelijk dat het gaat om bezit en macht, en dat de rest kapstok is.

Het was wel volgens je een van de redenen, en dat is regelrechte onzin. Waarom, heb ik al voor de zoveelste keer uitgelegd.
Ook al ben je het niet met me eens, ik wil wel graag dat mijn geleuter correct wordt geciteerd! Dank u :ego:

Eke
04-07-12, 21:06
Tja, en gooien dus hun eigen glazen in :-)

Het draait steeds om de inhoud (is het glas halfvol/halfleeg, het brouwen), maar jij stapt sneaky over naar de verpakking, Umarvlie.:hihi:

Maarten
08-07-12, 16:33
Noem de gang van zaken gerust een overwinning voor Islam. Moslims zullen zich wel kapot lachen, omdat zelfs christenen zich verzetten tegen de plaatsing van de geboorteplaats van hun 'profeet' op die lijst. Vermoedelijk zullen velen denken: Ze haten ons zo, dat ze zelfs de geboorteplaats van hun eigen profeet ervoor willen verkwanselen. Ze zouden hun eigen moeder nog verkopen, als dat zo uit kwam. :hihi:

En gelijk hebben ze. Het is een blamage. Wie een probleem heeft met de politiek er omheen, die pakt die politiek maar aan, niet de zaak zelf. Die moslims zullen wel zeggen: Zie je wel! Die alcoholzuipende meute is zijn kop helemaal kwijt. Ik geef ze geen ongelijk. Die Israellobby trekt ons nog een keer de hel in. Qua moraal is dat nou eenmaal het laagste van het laagste.

super ick
09-07-12, 09:46
Hier ook al Israel.

Ik kijk even verder.

Maarten
09-07-12, 13:04
Hier ook al Israel.

Ik kijk even verder.

Damn! Gaat het over de Geboorteplaats van Christus, weet die Maarten het toch weer zó te verdraaien, dat het weer over Israel gaat!

Logica van Super Ick. :hihi:

super ick
09-07-12, 14:17
Damn! Gaat het over de Geboorteplaats van Christus, weet die Maarten het toch weer zó te verdraaien, dat het weer over Israel gaat!

Logica van Super Ick. :hihi:

Het gaat over wel of niet op de lijst van het werelderfgoed. Ik geef toe je hoeft deze keer de zaak niet erg ver om te buigen maar toch heeft jou oude verhaaltje er geen flikker mee te maken.

Logica van een omhooggevallen systeembeheerder die overal uitgekotst wordt. :hihi:

Maarten
10-07-12, 18:02
Het gaat over wel of niet op de lijst van het werelderfgoed. Ik geef toe je hoeft deze keer de zaak niet erg ver om te buigen maar toch heeft jou oude verhaaltje er geen flikker mee te maken.

Bethlehem! Geboorteplaats van Christus! Een van de plaatsen waar de zionistische inlijvingsdrang op zijn hoogst is! Overal eromheen worden nederzettingen gebouwd. De bevolking wordt volkomen afgesneden. Boeren worden gescheiden van hun land enz enz.. Leuk tafreel van etnische zuivering, geheel mogelijk gemaakt dankzij de steun van fundamentalistische Christenen, en hun godsdienst van de Medemenselijkheid. :hihi:

Vele moslims denken gegarandeerd: wie zo'n zooitje toelaat in de geboorteplaats van zijn eigen profeet, die moet wel een bijzonder gedegenereerde godsdienst aanhangen. Ik geef ze geen ongelijk, ook al ben ik overtuigd christen. Vele kerken maken in vele opzichten een mestvaalt van hun godsdienst.
Super jongen, jij begrijpt ook echt helemaal niks he? :hihi: