PDA

Bekijk Volledige Versie : Stad Keulen rehabiliteert heksen na 400 jaar



Marsipulami
29-06-12, 16:32
Stad Keulen rehabiliteert heksen na 400 jaar

Bewerkt door: Yari Pinnewaert
28/06/12 - 21u02 Bron: belga.be


Het Keulse stadsbestuur heeft de heksenprocessen in de stad van 400 jaar geleden veroordeeld en alle slachtoffers gerehabiliteerd. Het bestuur sprak zich tegelijkertijd tegen elke schending van de menselijke waardigheid uit.

In totaal werden in Keulen 38 doodsvonnissen wegens hekserij voltrokken. Tot de slachtoffers behoorden niet alleen vrouwen, maar ook drie mannen en een jongen. Een achtjarig meisje, dat eveneens een heks zou zijn, werd uit de stad verbannen. In heel Duitsland werden naar schatting 25.000 tot 30.000 vrouwen en mannen als heksen en tovenaars terechtgesteld.

Het bekendste Keulse slachtoffer was de welvarende zakenvrouw Katharina Henot (ca. 1570-1627). Ze schreef uit de gevangenis bewogen brieven waarin ze haar onschuld benadrukte. Vele historici vermoeden achter haar belastering economische motieven van haar concurrenten. Ondanks zware folteringen legde ze geen bekentenissen af, werd echter toch ter dood veroordeeld en gewurgd.

De protestantse dominee Hartmut Hegeler heeft zich voor de rehabilitatie ingezet, iets wat hij ook al in andere Duitse steden had gedaan. "Een grote hoeveelheid angst is aan dit thema verbonden. Op vele plaatsen vreest men zelfs recht op verhaal van nabestaanden. En steeds opnieuw vertellen plattelandsmensen me dat hun oma nog met grote overtuigingskracht over de duivel en zijn helpsters, de heksen, heeft verteld", zei de dominee.

Historici zeggen dat vandaag geen mens nog gelooft in de schuld van de destijds als heksen veroordeelde vrouwen. "Mijn grote wens is dat ik in de Keulse dom een mis ter herdenking van de slachtoffers van de heksenvervolging mag opdragen", zei Hegeler.