PDA

Bekijk Volledige Versie : Contract kleuterjuf niet verlengd omdat ze niet gedoopt is



Marsipulami
02-07-12, 20:59
Contract kleuterjuf niet verlengd omdat ze niet gedoopt is

maandag 02 juli 2012, 16u38 Bron: hln, de morgen


wvv

EKEREN - In basisschool Sint-Lambertus in Ekeren moet één van de kleuterjuffen in september niet meer terugkomen omdat ze niet is gedoopt. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.


De kleuterleidster werkte al twee jaar in de katholieke school, maar kreeg eind vorige week te horen dat ze in september niet kan terugkeren omdat ze niet is gedoopt. Haar tijdelijk contract wordt niet verlengd. De ouders van de school hebben een petitie gestart tegen de maatregel van de directie.

Volgens Peter De Belie, de directeur van de school, kreeg de kleuterjuf bij haar indiensttreding twee jaar geleden de boodschap dat ze zich moest laten dopen als we in de school aan de slag wilde blijven. De juf moest ook een cursus godsdienst volgen omdat ook kleuters werken rond katholieke thema's zoals Kerstmis en Pasen.

De juf zou vorige week beslist hebben zich niet te laten dopen, een beslissing waarvoor de directie respect heeft. Volgens de directie betekende dat echter ook dat het contract van de juf niet kon verlengd worden en dat de juf in september niet meer hoeft terug te komen.

Miken Van Hecke, hoofd van het katholieke onderwijs, steunt de directie van de school. "We geven nu eenmaal les vanuit een katholieke inspiratie. Wij willen katholieke antwoorden bieden op levensvragen, die ook al in de kleuterklas aan bod komen. Het is dus maar logisch dat iemand die godsdienst geeft ook 'lid van de club' is. Een katholiek kan ook geen islamles of zedenleer geven, toch?", stelt Van Hecke in Het Laatste Nieuws.

bvb

Marsipulami
02-07-12, 22:03
Stelling: Niet-christenen betalen mee belastingen om die school draaiende te houden. Dan is het maar normaal dat ook niet-christenen er les mogen geven.

The_Grand_Wazoo
03-07-12, 11:01
Stelling: Niet-christenen betalen mee belastingen om die school draaiende te houden. Dan is het maar normaal dat ook niet-christenen er les mogen geven.

Daar ben ik het niet mee eens. Het meebetalen aan de school biedt weliswaar een grond voor bemoeienis, maar dat zou in dit geval niet van doorslaggevend belang moeten zijn.
In dit geval wordt een doop vereist. Er bestaat echter geen verband tussen de eigenschappen 'gedoopt zijn' en 'een goede leerkracht zijn'. Het ontbreken van dit verband lijkt mij voldoende grond om het ontslag aan te vechten.

Charlus
03-07-12, 11:38
De juf zou vorige week beslist hebben zich niet te laten dopen, een beslissing waarvoor de directie respect heeft.
Da's mooi.

Volgens de directie betekende dat echter ook dat het contract van de juf niet kon verlengd worden en dat de juf in september niet meer hoeft terug te komen.
Ik dacht nu juist dat de directie haar beslissing respecteerde. In het artikel is zeker tekst weggevallen.

Een katholiek kan ook geen islamles of zedenleer geven, toch?
Een katholiek kan geen zedenleer geven? Wat verstaan ze in België onder zedenleer?

Marsipulami
03-07-12, 11:41
Wat verstaan ze in België onder zedenleer?

Daar is discussie over, maar over het algemeen gaat het over het vak dat aan niet-gelovige leerlingen wordt onderwezen als alternatief voor (verplicht - 2 u per week) onderricht in één of andere erkende godsdienst.

Marsipulami
03-07-12, 11:43
Da's mooi.

Ik dacht nu juist dat de directie haar beslissing respecteerde. In het artikel is zeker tekst weggevallen.



Betekent het hebben van respect voor niet-gelovigen dat ze mogen lesgeven in een religieuze school ?

Charlus
03-07-12, 11:50
Daar heb je een punt, maar respect hebben voor iemand zijn beslissing impliceert voor mij: geen negatieve consequenties verbinden aan die beslissing.
Op deze manier is respect een hol begrip want waar uit zich dat respect dan in? Talk is cheap.
Zegt iets over die directie.

Marsipulami
03-07-12, 11:52
Er bestaat echter geen verband tussen de eigenschappen 'gedoopt zijn' en 'een goede leerkracht zijn'.

Een goede leerkracht is daarom nog geen katholieke leerkracht. Katholieke scholen zijn niet alleen instituten voor kennisoverdracht, ze houden ook een katholieke opvoedingsproject in. De katholiciteit van zo'n opvoedingsproject staat of valt niet met allerlei beginselverklaringen maar met de katholieke kwaliteit van de leerkrachten die er lesgeven.

De vraag is of scholen recht hebben op een levensbeschouwelijke identiteit? Indien ja, dan is de levensovertuiging van de leerkrachten een element dat mag meespelen bij de aanwerving van personeel.

Marsipulami
03-07-12, 11:55
Daar heb je een punt, maar respect hebben voor iemand zijn beslissing impliceert voor mij: geen negatieve consequenties verbinden aan die beslissing.
Op deze manier is respect een hol begrip.

Wie een beslissing neemt is over het algemeen ook bereid om de consequenties van die beslissing te dragen. Het lijkt me eerder inconsequent dat een leerkracht die zich manifest wenst te distantieren van het christendom, toch een lesopdracht in een christelijke school ambieert.

The_Grand_Wazoo
03-07-12, 14:14
Een goede leerkracht is daarom nog geen katholieke leerkracht. Katholieke scholen zijn niet alleen instituten voor kennisoverdracht, ze houden ook een katholieke opvoedingsproject in. De katholiciteit van zo'n opvoedingsproject staat of valt niet met allerlei beginselverklaringen maar met de katholieke kwaliteit van de leerkrachten die er lesgeven.

De vraag is of scholen recht hebben op een levensbeschouwelijke identiteit? Indien ja, dan is de levensovertuiging van de leerkrachten een element dat mag meespelen bij de aanwerving van personeel.

Maar dat wijkt af van je stelling. Ik ben tegen de stelling die je eerder lanceerde omdat ik deze een materiele ondersteuning als criterium stelt.
De vraag waar je deze bijdrage mee afsluit is waar het eigenlijk om draait, naar mijn bescheiden mening dan.

mark61
03-07-12, 18:28
Een katholiek kan ook geen islamles of zedenleer geven, toch?"

Hoezo niet?

mark61
03-07-12, 18:30
Een goede leerkracht is daarom nog geen katholieke leerkracht.

Er is geen verband tussen gedoopt zijn en verstand van het katholicisme hebben. Het artikel laat in het midden of ze die cursus nu gevolgd heeft of niet.

Umarvlie
03-07-12, 19:58
Stelling: Niet-christenen betalen mee belastingen om die school draaiende te houden. Dan is het maar normaal dat ook niet-christenen er les mogen geven.

Goh, zou zo maar door Geert verzonnen kunnen zijn, in de trant van ambtenaren zijn eigenlijk mijn personeel, want ik betaal via de belasting toch hun salaris....

Umarvlie
03-07-12, 19:59
Er is geen verband tussen gedoopt zijn en verstand van het katholicisme hebben. Het artikel laat in het midden of ze die cursus nu gevolgd heeft of niet.

Makkelijke oplossing : emmer water over die muts heenkiepen en ze is gedoopt.

Marsipulami
03-07-12, 20:21
Er is geen verband tussen gedoopt zijn en verstand van het katholicisme hebben.

Dat is juist, maar er is wel een verband tussen gedoopt zijn en een hart voor het katholicisme hebben. Zeker als het over een volwassendoopsel gaat.

mark61
03-07-12, 21:12
Dat is juist, maar er is wel een verband tussen gedoopt zijn en een hart voor het katholicisme hebben. Zeker als het over een volwassendoopsel gaat.

Ze hoeft daar geen hart voor te hebben om een paar kleuters de principes bij te brengen / in een katholieke 'sfeer' te opereren. Zulke hoogstaande geloofsijver of theologische kunde zal voor kleuters niet nodig zijn.

Islamles of zedenleer op dat niveau kan ook iedereen met een cursus achter de kiezen geven.

Marsipulami
04-07-12, 00:35
Ze hoeft daar geen hart voor te hebben om een paar kleuters de principes bij te brengen / in een katholieke 'sfeer' te opereren. Zulke hoogstaande geloofsijver of theologische kunde zal voor kleuters niet nodig zijn.

Islamles of zedenleer op dat niveau kan ook iedereen met een cursus achter de kiezen geven.

Katholiek onderwijs houdt een opvoedingsproject in. Wat opvoeding betreft geldt het gezegde dat woorden wekken en voorbeelden trekken. Allerlei intellectuele bespiegelingen vanwege de kleuterjuf over de katholieke levensbeschouwing zijn inderdaad niet terzake voor betrokken kleuters.

super ick
04-07-12, 08:47
Katholiek onderwijs houdt een opvoedingsproject in.

Laat me niet lachen. Wat een luchtfietserij zeg.
Dat aparte onderwijs moet helemaal opgedoekt worden. Kinderen vanaf een kleuterleeftijd scheiden op basis van geloof is ronduit ziek en slecht voor de samenleving.