PDA

Bekijk Volledige Versie : Treed eens in de boksring met de Schepper zelf



Marsipulami
12-07-12, 14:28
Treed eens in de ring met de Schepper zelf

do 12/07/2012 - 13:33 In de Sint-Andrieskerk in Antwerpen heeft pastoor Rudi Mannaerts een bokszak opgehangen. Gelovigen kunnen er op een symbolische manier enkele rekeningen met de Almachtige vereffenen.




"Liever blijven worstelen met God dan Hem al te snel te dumpen." Dat staat in vijf talen te lezen in een tekstje dat Rudi Mannaerts vlak bij zijn bokszak heeft opgehangen. De pastoor van de Sint-Andrieskerk in Antwerpen blijkt niet vies van een eigenzinnigheid meer of minder. Getuigen zijn het interieur van de kerk en de kledij van Maria, die werd gekleed door Ann Demeulemeester.

"Worstelen met God moet vooral op een symbolische manier geïnterpreteerd worden", zegt Mannaerts. De bokszak is voor gelovigen een middel om hun frustraties tegenover de Allerhoogste van zich af te slaan. "Dat worstelen hoort nu eenmaal bij het geloof", gaat de pastoor voort. "Zeker in een tijd dat het geloof in God niet evident is."

Of er al veel kampioenen in spe zich hebben getoond, is niet duidelijk. Volgens Mannaerts beleven veel parochianen hun frustratie blijkbaar liever alleen. Dat gramschap een zonde is, is daar misschien niet vreemd aan. Of de paus al een afspraak heeft gemaakt om de kerk met een bezoekje te vereren, is ook nog niet zeker.

reallife
12-07-12, 14:38
Net als Jacob...

Olive Yao
12-07-12, 19:24
.
Marsupilami en reallife, mn intuïtieve en naar mijn idee redelijke reactie hierop is zo.

Als ik me voorstel dat God in de zak zit, of de bokszak is - ik stel het me dus echt voor, leef me in in dat geloof - als ik dat zou doen zou ik niet op de bokszak willen slaan, uiteraard niet lijkt me.
En of ik me nu wel of niet voorstel dat het werkelijk God is, in beide gevallen is het een moreel verwerpelijke crime religieuse, God hangt daar weerloos in de bokszak. Neem dan een atletische boxer-danser die Zijn Boxende Incarnatie acteert om mee te sparren.
:nijn:

Mijn atheïsme is een geestestoestand die voor mij onmerkbaar is. Bij mezelf merk ik er niets van dat ik atheïst ben. Wat zou ik moeten merken? Dat ik atheïst ben, blijkt me vergeleken bij anderen.
Ondanks mn onmerkbare atheïsme zou ik God in de zak niet kunnen en willen slaan. Pastoor Rudi Mannaerts verkeerd idee. Terug naar sixties ok bws, niet naar middeleeuws geknuppel.

reallife
12-07-12, 20:05
.
Marsupilami en reallife, mn intuïtieve en naar mijn idee redelijke reactie hierop is zo.

Als ik me voorstel dat God in de zak zit, of de bokszak is - ik stel het me dus echt voor, leef me in in dat geloof - als ik dat zou doen zou ik niet op de bokszak willen slaan, uiteraard niet lijkt me.
En of ik me nu wel of niet voorstel dat het werkelijk God is, in beide gevallen is het een moreel verwerpelijke crime religieuse, God hangt daar weerloos in de bokszak. Neem dan een atletische boxer-danser die Zijn Boxende Incarnatie acteert om mee te sparren.
:nijn:

Mijn atheïsme is een geestestoestand die voor mij onmerkbaar is. Bij mezelf merk ik er niets van dat ik atheïst ben. Wat zou ik moeten merken? Dat ik atheïst ben, blijkt me vergeleken bij anderen.
Ondanks mn onmerkbare atheïsme zou ik God in de zak niet kunnen en willen slaan. Pastoor Rudi Mannaerts verkeerd idee. Terug naar sixties ok bws, niet naar middeleeuws geknuppel.

Kan er verder niets over vinden en Marsipulami heeft er geen link bij geplaatst, ws is het een onzin bericht ;)

Maar qua ethiek. De pastoor had het over worstelen, eigenlijk is een boksbal een verkeerde symboliek hiervoor :) In het verhaal van Jacob was het een worsteling zonder eigenlijke winnaar/verliezer.

Denk jij dat een gelovige en een atheïst van elkaar zouden moeten verschillen in hun mens zijn?

Marsipulami
12-07-12, 20:21
Kan er verder niets over vinden en Marsipulami heeft er geen link bij geplaatst, ws is het een onzin bericht ;)

Vecht met God in Sint-Andrieskerk - Gva.be (http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/antwerpen/vecht-met-god-in-sint-andrieskerk.aspx#)

Marsipulami
12-07-12, 20:26
Het boos zijn op God heeft heel sterke bijbelse wortels in de psalmen, het boek job en bij de profeten.

reallife
12-07-12, 20:32
Vecht met God in Sint-Andrieskerk - Gva.be (http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/antwerpen/vecht-met-god-in-sint-andrieskerk.aspx#)

Dank u. :slaap:


:hihi:

Mellow
12-07-12, 20:38
Treed eens in de ring met de Schepper zelf

do 12/07/2012 - 13:33 In de Sint-Andrieskerk in Antwerpen heeft pastoor Rudi Mannaerts een bokszak opgehangen. Gelovigen kunnen er op een symbolische manier enkele rekeningen met de Almachtige vereffenen.




"Liever blijven worstelen met God dan Hem al te snel te dumpen." Dat staat in vijf talen te lezen in een tekstje dat Rudi Mannaerts vlak bij zijn bokszak heeft opgehangen. De pastoor van de Sint-Andrieskerk in Antwerpen blijkt niet vies van een eigenzinnigheid meer of minder. Getuigen zijn het interieur van de kerk en de kledij van Maria, die werd gekleed door Ann Demeulemeester.

"Worstelen met God moet vooral op een symbolische manier geïnterpreteerd worden", zegt Mannaerts. De bokszak is voor gelovigen een middel om hun frustraties tegenover de Allerhoogste van zich af te slaan. "Dat worstelen hoort nu eenmaal bij het geloof", gaat de pastoor voort. "Zeker in een tijd dat het geloof in God niet evident is."

Of er al veel kampioenen in spe zich hebben getoond, is niet duidelijk. Volgens Mannaerts beleven veel parochianen hun frustratie blijkbaar liever alleen. Dat gramschap een zonde is, is daar misschien niet vreemd aan. Of de paus al een afspraak heeft gemaakt om de kerk met een bezoekje te vereren, is ook nog niet zeker.

Wat een flauwekul , zeg, sorry

Eke
12-07-12, 20:50
God in boxzak is God op een nogal puberaal nivo.

Je kunt beter je eigen verantwoordelijkheid leren pakken en je leren overgeven aan het leven.

God activeert je wijsheid als je je daar voor open stelt en geeft je kracht, bv. om tot vergeving te komen..van jezelf en de ander.Tot acceptatie van de werkelijkheid.

Zodat je weer vervuld kunt worden door Liefde dat een sprankeltje is van Gods onuitputtelijke Liefde.





Het is in therapieland trouwens ook een verouderd inzicht dat je BIJ IEDER MENS met een boksbal de pijn en frustratie eruit krijgt.

Eke
12-07-12, 20:52
Het boos zijn op God heeft heel sterke bijbelse wortels in de psalmen, het boek job en bij de profeten.

Oudtestamentisch dus.

Mellow
12-07-12, 21:06
God in boxzak is God op een nogal puberaal nivo.

Je kunt beter je eigen verantwoordelijkheid leren pakken en je leren overgeven aan het leven.

God activeert je wijsheid als je je daar voor open stelt en geeft je kracht, bv. om tot vergeving te komen..van jezelf en de ander.Tot acceptatie van de werkelijkheid.

Zodat je weer vervuld kunt worden door Liefde dat een sprankeltje is van Gods onuitputtelijke Liefde.





Het is in therapieland trouwens ook een verouderd inzicht dat je BIJ IEDER MENS met een boksbal de pijn en frustratie eruit krijgt.



Mooi gezegd , dame

Echt puberaal inderdaad : an understatement

H.P.Pas
12-07-12, 21:13
Treed eens in de ring met de Schepper zelf

do 12/07/2012 - 13:33 In de Sint-Andrieskerk in Antwerpen heeft pastoor Rudi Mannaerts een bokszak opgehangen.

Waarom gaat hij daar niet gewoon zelf staan ? Ophangen hoeft niet eens.

Eke
12-07-12, 21:14
Mooi gezegd , dame Dank U, heer :fpetaf:

reallife
12-07-12, 21:30
Je kunt beter je eigen verantwoordelijkheid leren pakken en je leren overgeven aan het leven.

God activeert je wijsheid als je je daar voor open stelt en geeft je kracht, bv. om tot vergeving te komen..van jezelf en de ander.Tot acceptatie van de werkelijkheid.

Zodat je weer vervuld kunt worden door Liefde dat een sprankeltje is van Gods onuitputtelijke Liefde.








Eén van de interpretaties van het verhaal van Jacob is dat Jacob zijn hele leven eigenlijk aan het vechten was en niet altijd met open vizier. Hij gebruikte oneerlijke methodes om zijn leven onder controle te houden en zag desondanks, naarmate hij ouder werd, aan alle kanten zijn zekerheden afbrokkelen door gebeurtenissen die hij zelf niet in de hand had. Bij Peniël kwam het tot een gevecht tussen Jacob zelf en zijn verleden.

Jacob, de derde aartsvader, zo menselijk met al zijn zwakheden en twijfels past erg mooi in wat jij hier schrijft.

Mellow
12-07-12, 22:21
Dank U, heer :fpetaf:

Graag gedaan, Mevrouw

Tot Uw dienst

Eke
13-07-12, 08:50
Eén van de interpretaties van het verhaal van Jacob is dat Jacob zijn hele leven eigenlijk aan het vechten was en niet altijd met open vizier. Hij gebruikte oneerlijke methodes om zijn leven onder controle te houden en zag desondanks, naarmate hij ouder werd, aan alle kanten zijn zekerheden afbrokkelen door gebeurtenissen die hij zelf niet in de hand had. Bij Peniël kwam het tot een gevecht tussen Jacob zelf en zijn verleden.

Jacob, de derde aartsvader, zo menselijk met al zijn zwakheden en twijfels past erg mooi in wat jij hier schrijft.

Hey Reallife, ik ben blij met je mooie verhaal. Daar heb je wat aan !
Dit brengt me bij de opmerking van H.P. : laat pastoor Rudi zelf in dat hoekje van de kerk gaan staan :) En de boksbal ? Die kan hij laten hangen. Maar zonder etiketje, m.i.

reallife
13-07-12, 10:17
Hey Reallife, ik ben blij met je mooie verhaal. Daar heb je wat aan !
Dit brengt me bij de opmerking van H.P. : laat pastoor Rudi zelf in dat hoekje van de kerk gaan staan :) En de boksbal ? Die kan hij laten hangen. Maar zonder etiketje, m.i.

Heb er zelf ook wel wat aan, vooral als ik het gevoel heb dat ik de controle over dingen kwijt raak, dus graag gedaan.

:hihi:

Charlus
13-07-12, 10:59
Waarom gaat hij daar niet gewoon zelf staan ? Ophangen hoeft niet eens.
Wat kan jou dit alles nou schelen?

Eke
13-07-12, 11:24
Graag gedaan, Mevrouw

Tot Uw dienst We zijn trots op je !!!! X

Eke
13-07-12, 11:36
Heb er zelf ook wel wat aan, vooral als ik het gevoel heb dat ik de controle over dingen kwijt raak, dus graag gedaan.

:hihi: Controle kwijtraken is eng,he. totdat je alles los kunt laten en vanuit de kracht van je kern kunt leven.

Het grappige is dat ik vanuit de betekenis van de Koran (door hier op Maroc.nl te prikken) me bezig heb gehouden met de overgave aan God (je levenslot) maar wat zag ik een gegeven moment : er stond ook een schitterende zin in het NT van Jezus, met dezelfde boodschap. Ik zal hem eens opzoeken, die zin.

Het was in m'n pubertijd niet stoer om met de Bijbel bezig te gaan. Iets voor vrome brave slijmballen die de kat in het donker knepen. Ik voel me bijna nog een kwezel als ik het woord Jezus opschrijf. Maar dat wordt wel beter :hihi: ... Ik vind zijn boodschappen heel inspirerend. Hoe zat dat met jou dan ? Een generatie later,he ?

super ick
13-07-12, 11:38
God in boxzak is God op een nogal puberaal nivo.

Je kunt beter je eigen verantwoordelijkheid leren pakken en je leren overgeven aan het leven.

God activeert je wijsheid als je je daar voor open stelt en geeft je kracht, bv. om tot vergeving te komen..van jezelf en de ander.Tot acceptatie van de werkelijkheid.

Zodat je weer vervuld kunt worden door Liefde dat een sprankeltje is van Gods onuitputtelijke Liefde.





Het is in therapieland trouwens ook een verouderd inzicht dat je BIJ IEDER MENS met een boksbal de pijn en frustratie eruit krijgt.

God activeert helemaal niets. Als je je opensteld activeer je zelf je wijsheid en als gevolg daarvan krijg je meer kracht. Daar komt geen god bij te pas.

Ikmkan het weten want ik geloof niet in god en bij mij werkt het ook. Waarschijnlijk kan Olive het bevestigen en met mij nog meer atheïsten.

super ick
13-07-12, 11:40
Waarom gaat hij daar niet gewoon zelf staan ? Ophangen hoeft niet eens.

Ophangen heeft als voordeel dat hij niet kan vallen. Dan kan je gemakkelijker doorslaan.

Voor een bepaalde groep uit de katholieke kerk zal de animo overweldigend zijn.

reallife
13-07-12, 12:37
Eke, vond mijn antwoord toch niet zo geschikt om zo te posten, stuur je wel even een pm.

H.P.Pas
13-07-12, 14:04
Wat kan jou dit alles nou schelen?

Waarom wil je dat weten ? :tik:

BoerHarms
13-07-12, 17:02
de schepper zet zijn creaties met zijn specifieke eigenschappen op deze wereld , volgens mij heeft de Schepper geen contacten met zijn creaties, de schepper is nog steeds opzoek naar de creaties waarvan de schepper vind dat deze of andere wereld kan leven. schijnbaar zijn de ideale creaties nog steeds niet gevonden. Mocht de ideale creaties gevonden worden dan is volgens mij de einde van de wereld nabij en moet dan plaats gemaakt worden voor de creaties waarvan ie tevreden is.

Charlus
13-07-12, 19:47
Wat kan jou dit alles nou schelen?Waarom wil je dat weten ? :tik:
Antwoorden met een wedervraag is onbeleefd. Je wekte met je reactie bij mij de indruk dat je onaangenaam getroffen was door de benadering van God door de goede man omdat je vond dat hij daar zelf maar als bokszak moest gaan staan. Niet verrassend dat je reactie prettig viel bij de gelovigen hier. Wel verrassend voor mij.

H.P.Pas
13-07-12, 20:40
Antwoorden met een wedervraag is onbeleefd.

Het is soms heel verhelderend.

Charlus
13-07-12, 22:54
Waarom ben jij ineens weer groen?

knuppeltje
14-07-12, 09:02
Ik begin er niet aan. Als ik in de bijbel lees dan kan god heel slecht tegen verlies en neemt hij na afloop op een gruwelijke manier wraak. Mij dus niet gezien. :schreeuw:

super ick
14-07-12, 14:18
Ik begin er niet aan. Als ik in de bijbel lees dan kan god heel slecht tegen verlies en neemt hij na afloop op een gruwelijke manier wraak. Mij dus niet gezien. :schreeuw:

Het is jou eigen keuze om een zondaar te zijn. Je komt er nog wel achter.

CONTRA
14-07-12, 14:58
Treed eens in de ring met de Schepper zelf

do 12/07/2012 - 13:33 In de Sint-Andrieskerk in Antwerpen heeft pastoor Rudi Mannaerts een bokszak opgehangen. Gelovigen kunnen er op een symbolische manier enkele rekeningen met de Almachtige vereffenen.




"Liever blijven worstelen met God dan Hem al te snel te dumpen." Dat staat in vijf talen te lezen in een tekstje dat Rudi Mannaerts vlak bij zijn bokszak heeft opgehangen. De pastoor van de Sint-Andrieskerk in Antwerpen blijkt niet vies van een eigenzinnigheid meer of minder. Getuigen zijn het interieur van de kerk en de kledij van Maria, die werd gekleed door Ann Demeulemeester.

"Worstelen met God moet vooral op een symbolische manier geïnterpreteerd worden", zegt Mannaerts. De bokszak is voor gelovigen een middel om hun frustraties tegenover de Allerhoogste van zich af te slaan. "Dat worstelen hoort nu eenmaal bij het geloof", gaat de pastoor voort. "Zeker in een tijd dat het geloof in God niet evident is."

Of er al veel kampioenen in spe zich hebben getoond, is niet duidelijk. Volgens Mannaerts beleven veel parochianen hun frustratie blijkbaar liever alleen. Dat gramschap een zonde is, is daar misschien niet vreemd aan. Of de paus al een afspraak heeft gemaakt om de kerk met een bezoekje te vereren, is ook nog niet zeker.

elke klap die je uitdeelt aan god zal tegen je worden gebruikt op de dag des oordeels.

Olive Yao
21-07-12, 12:43
.



Denk jij dat een gelovige en een atheïst van elkaar zouden moeten verschillen in hun mens zijn?

Denk juist van niet.
Denk juist dat zulke verschillen binnen grenzen van de overeenkomst "mens zijn" blijven.

Kortman
21-07-12, 14:00
Waarom ben jij ineens weer groen?

Hij werd ff misselijk misschien ?