PDA

Bekijk Volledige Versie : België: Nederland economisch niet meer belangrijk



Wizdom
14-07-12, 22:06
België: Nederland economisch niet meer belangrijk

--------------------------------------------------------------------------------

(Novum) - België heeft Nederland geschrapt van het lijstje van voor de economie belangrijke landen. De prioriteit gaat voortaan uit naar China, India, Japan, Rusland en Duitsland. Dat staat in een intern rapport van het Belgische ministerie van Buitenlandse Zaken, schrijft de Belgische krant De Tijd zaterdag.

In het lijstje volgen verder Brazilië, Canada, de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk en Turkije. Nu zijn Nederland en Frankrijk nog de belangrijkste landen, maar dat gaat volgens het ministerie veranderen.

De Belgische minister van buitenlandse zaken Didier Reynders kondigde volgens de krant eerder al aan dat hij op basis van deze lijst wil bepalen welke landen hij vaker gaat bezoeken en welke minder.

Marsipulami
15-07-12, 00:15
Nou, welke buitenlandminister zou er nu interesse hebben voor een bekrompen en op zichzelf gericht landje waar de economie krimpt en het begrotingstekort stijgt ?

H.P.Pas
15-07-12, 13:48
Nou, welke buitenlandminister zou er nu interesse hebben voor een bekrompen en op zichzelf gericht landje waar de economie krimpt en het begrotingstekort stijgt ?

Ik heb het niet opgezocht maar ik durf er iets onder te verwedden dat het Belgische handelsvolume met Nederland nogal wat groter is dan dat met China.

Marsipulami
15-07-12, 14:57
Ik heb het niet opgezocht maar ik durf er iets onder te verwedden dat het Belgische handelsvolume met Nederland nogal wat groter is dan dat met China.

Ik zou het niet weten of België iets uitvoert naar Nederland. Wij eten wel Hollandse kaas hier.

mark61
15-07-12, 15:08
Exports - partners:

Germany 19.1%, France 17%, Netherlands 12.2%, UK 7.2%, US 5.3%, Italy 4.7% (2009)

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/be.html

Ik denk dat ze bedoelen, groeivooruitzichten. Das iets anders.

mark61
15-07-12, 15:09
Ik heb het niet opgezocht maar ik durf er iets onder te verwedden dat het Belgische handelsvolume met Nederland nogal wat groter is dan dat met China.

De tekst zegt al: Nu zijn Nederland en Frankrijk nog de belangrijkste landen, maar dat gaat volgens het ministerie veranderen.

mark61
15-07-12, 15:10
Ze zijn boos en verdrietig over Maasvlakte II denk ik. Was op het VRT-nieuws :hihi:

Marsipulami
15-07-12, 15:14
Mosselen kopen we ook van de Hollanders.

mark61
15-07-12, 15:22
Een hele hoop mosselen. Ik denk meer dan er in NL gegeten wordt.

Marsipulami
15-07-12, 18:46
Behalve kaas en mosselen, huren we ook cellen en cipiers in de gevangenis van Tilburg.


Maar ik kom er niet achter wat de Belgen aan NL zouden leveren ? Tot dusver zijn het enkel de Hollanders die geld aan de Belgen verdienen.

H.P.Pas
15-07-12, 20:00
Maar ik kom er niet achter wat de Belgen aan NL zouden leveren ?

Bier.
Chocola.
En Poppelse Janhagel.

Nederland importeert uit België voor 60 Mia/jaar heb ik inmiddels uitgevonden. Meer dan Duitsland en Frankrijk; het is afnemer nr 1

leven in schoonheid
15-07-12, 20:49
België: Nederland economisch niet meer belangrijk

--------------------------------------------------------------------------------

(Novum) - België heeft Nederland geschrapt van het lijstje van voor de economie belangrijke landen. De prioriteit gaat voortaan uit naar China, India, Japan, Rusland en Duitsland. Dat staat in een intern rapport van het Belgische ministerie van Buitenlandse Zaken, schrijft de Belgische krant De Tijd zaterdag.

In het lijstje volgen verder Brazilië, Canada, de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk en Turkije. Nu zijn Nederland en Frankrijk nog de belangrijkste landen, maar dat gaat volgens het ministerie veranderen.

De Belgische minister van buitenlandse zaken Didier Reynders kondigde volgens de krant eerder al aan dat hij op basis van deze lijst wil bepalen welke landen hij vaker gaat bezoeken en welke minder.
Gelukkig, dus we hoeven als 3e wereldland de Schelde niet meer uit te diepen en polders onder te laten lopen voor Antwerpen?

mark61
15-07-12, 22:17
Vuurwerk :vreemd:

Ik importeer mayonaise en benzine.

mark61
15-07-12, 22:18
Import/export
België is de grootste exporteur van diamanten, tapijten en chocoladeproducten. België heeft een goede handelsverhouding met Nederland. Vanuit Nederland wordt er voornamelijk naar de regio Vlaanderen geëxporteerd.
Tussen Nederland en België worden de volgende goederen uitgewisseld:

chemische producten
farmaceutische producten
transportmiddelen (personenauto’s en auto-onderdelen)
machines
kunststoffen
rubber
metaalproducten
textiel en kleding
minerale producten
voedingsmiddelen
papier en grafische producte

mark61
15-07-12, 22:19
Belgische export naar Nederland
Jaar Waarde (in miljoen EUR) Variatie (in %) Rangschikking klant
2001 25.892,8 +0,5 3
2002 26.677,6 +3,0 3
2003 26.458,0 -0,8 3
2004 28.931,2 +9,4 3
2005 31.498,8 +8,9 3
2006 34.980,8 +11,1 3
2007 37.598,4 +7,5 3
2008 39.223,4 +4,3 3
2009 31.542,0 -19,6 3
2010 36.962,0 +17,2 3

Wat de voornaamste productgroepen betreft, stelt men vast dat het transportmaterieel in
2005 de eerste plaats heeft moeten afstaan aan de minerale producten. Tot op de dag van
vandaag vormt deze laatste productgroep de belangrijkste Belgische exportsectie naar
Nederland.

http://www.abh-ace.be/nl/binaries/Nota-stat-Nederland-mei2011_tcm448-132516.pdf

Stoere praatjes dus, maar export groeit gestaag, m.u.v. 2009. Ik weet niet wat dat voor oprisping was dan.

Minerale produkten. Diamanten? Asbest? :hihi:

Zal wel olie zijn vanuit Antwerpen. Omgekeerd ook. De wegen der handel zijn vaak ondoorgrondelijk.

mark61
15-07-12, 22:26
Voor bijkomende informatie: Mevr. I. Delvoy, tel.: 02 206 35 29 :hihi:

super ick
16-07-12, 07:56
Nou leuk hoor.
Weer een afzeiktopic van Mars naar de klote.

Marsipulami
16-07-12, 09:17
Belgische export naar Nederland
Jaar Waarde (in miljoen EUR) Variatie (in %) Rangschikking klant
2001 25.892,8 +0,5 3
2002 26.677,6 +3,0 3
2003 26.458,0 -0,8 3
2004 28.931,2 +9,4 3
2005 31.498,8 +8,9 3
2006 34.980,8 +11,1 3
2007 37.598,4 +7,5 3
2008 39.223,4 +4,3 3
2009 31.542,0 -19,6 3
2010 36.962,0 +17,2 3

Wat de voornaamste productgroepen betreft, stelt men vast dat het transportmaterieel in
2005 de eerste plaats heeft moeten afstaan aan de minerale producten. Tot op de dag van
vandaag vormt deze laatste productgroep de belangrijkste Belgische exportsectie naar
Nederland.

http://www.abh-ace.be/nl/binaries/Nota-stat-Nederland-mei2011_tcm448-132516.pdf

Stoere praatjes dus, maar export groeit gestaag, m.u.v. 2009. Ik weet niet wat dat voor oprisping was dan.

Minerale produkten. Diamanten? Asbest? :hihi:

Zal wel olie zijn vanuit Antwerpen. Omgekeerd ook. De wegen der handel zijn vaak ondoorgrondelijk.

Nederland exporteert per jaar dubbel zoveel naar België als omgekeerd. (cfr. ook tussenkomst van HP Pas hierboven)

België heeft dus een tekort op de handelsbalans (met Nederland). Wikipedia zegt daarover:


Gevolgen van een tekort

Een al te lange periode van handelsbalanstekorten lijkt daarmee onwenselijk te zijn, doch op basis van zowel historische als recente gegevens kan geconstateerd worden dat het een geruime tijd kan duren voordat het tot acute problemen leidt.

Indien over een langere periode een handelstekort bestaat, leidt dit tot een verslechtering van de netto-vermogenspositie van dat land. Dit kan risico's met zich meebrengen indien, door welke aanleiding dan ook, er plotseling op de internationale financiële markten twijfel ontstaat aan het vermogen van dat land om (op lange termijn) aan zijn verplichtingen te voldoen. Er zou dan een "vlucht" kunnen ontstaan, waarbij elke marktpartij (zoals banken en institutionele beleggers) zo snel mogelijk zijn in die valuta luidende beleggingen wenst te verkopen. Een dergelijke onevenwichtige markt zou kunnen leiden tot een scherpe daling van de koers van de betreffende valuta, hetgeen zou kunnen leiden tot een sterke renteverhoging. Dit zou alsdan een negatief effect op de conjunctuur in het betreffende land hebben, met mogelijk "uitstralingseffecten" op de mondiale conjunctuur. Tevens zou de internationale handel geschaad kunnen worden. Naarmate een bestaand patroon van handelsbalansonevenwichtigheden langer blijft bestaan, neemt de kans op een dergelijk negatief scenario toe. De omvang van het Amerikaanse handelstekort heeft bijvoorbeeld geleid tot talrijke waarschuwingen, onder meer van het IMF.[4][5]


http://nl.wikipedia.org/wiki/Handelsbalans

Marsipulami
16-07-12, 09:22
Nou leuk hoor.
Weer een afzeiktopic van Mars naar de klote.

Hoezo ? We zijn toch nog maar pas begonnen.

H.P.Pas
16-07-12, 09:50
België heeft dus een tekort op de handelsbalans (met Nederland). Wikipedia zegt daarover: ..



..Helemaal niets.
Dat WIKI verhaal gaat over een tekort op de totale handelsbalans.

mark61
16-07-12, 11:29
Nederland exporteert per jaar dubbel zoveel naar België als omgekeerd. (cfr. ook tussenkomst van HP Pas hierboven)

Tis meer 3:2, zie dat rapport waar ik link van gegeven heb.

Dat heeft alleen niks te maken met het onderwerp. Nog afgezien van wat HP Pas zegt.
Dat vraagt dan om meer inspanning om meer naar NL te exporteren. Maar die export groeit dus al steeds.

Uit het rapport begrijp ik dat het doorvoeren via R'dam naar B en via Antwerpen naar NL een grote rol speelt.

Het punt is, dat NL duurzaam België's derde handelspartner is. Met groeiende onderlinge handel.

De Tijd zal dat interne rapport wel verkeerd gelezen hebben. Het doel zal zijn om te diversificeren, en de handel met bepaalde landen aan te trekken. Tsja, big deal, iedereen wil een vinger in de pap bij opkomende economieën.

Marsipulami
16-07-12, 12:07
..Helemaal niets.
Dat WIKI verhaal gaat over een tekort op de totale handelsbalans.

Ja die bedenking had ik me ook al gemaakt. Maar ik had niet verwacht dat er iemand begrijpend kon lezen op dit forum.

Marsipulami
16-07-12, 12:15
iedereen wil een vinger in de pap bij opkomende economieën.

Dat is volgens mij de ware toedracht. Ik denk niet dat men in Nederland nog behoefte heeft aan ministriele delegaties die komen uitleggen waar België ergens ligt op de wereldkaart en wat we te bieden hebben (bier, chocolade, e.a.). Voor politici en bedrijfsleiders in China en Brazilië ligt dat anders.

Marsipulami
16-07-12, 12:55
http://www.youtube.com/watch?v=Pzfo1B4L5ek

mark61
16-07-12, 18:12
Hé, een VOC-mentaliteit van beneden :hihi: