PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Onderzoek wijst uit dat Franse Moslims tijdens de vastenmaand 350 miljoen euro besteden



MoStar
19-07-12, 18:37
15929

In Frankrijk wonen naar schatting 6 miljoen moslims. Tijdens de maand van het vasten blijft ongeveer 76% van de moslims in Frankrijk. Daarnaast geeft 82% van de moslims aan dat zij tijdens de Ramadan vasten. Een onderzoek van Solis wijst uit dat deze 4.5 miljoen moslims deze maand ongeveer 350 miljoen euro zullen uitgeven aan voedsel producten.

Deze tendens komt niet uit te lucht vallen. Vergeleken met een jaar terug is het uitgave patroon gedaald maar het is nog steeds hoger dan voorgaande jaren. Vorig jaar gaven Franse moslims in totaal 400 miljoen euro uit aan voedsel.

De verklaring van de stijging in uitgave patroon is te vinden in de manier waarop het vasten wordt onderbroken. Tijdens het vasten mogen moslims pas na de zonsondergang eten. Eerst wordt het vasten onderbroken met een speciale maaltijd, de iftar. De maaltijden die volgen worden vaak echter uitgestrekt omdat de lege maag niet te snel mag eten.

De verkoop van een aantal producten stijgt aanzienlijk tijdens de maand van het vasten. Hieronder vallen producten als dadels, vruchtensap, soep, magnetronmaaltijden, halal vlees, yoghurt, bouillon, verschillende tomatensauzen en griesmeel.

Foto: Ranoush. (Flickr)

leven in schoonheid
19-07-12, 18:40
15929

In Frankrijk wonen naar schatting 6 miljoen moslims. Tijdens de maand van het vasten blijft ongeveer 76% van de moslims in Frankrijk. Daarnaast geeft 82% van de moslims aan dat zij tijdens de Ramadan vasten. Een onderzoek van Solis wijst uit dat deze 4.5 miljoen moslims deze maand ongeveer 350 miljoen euro zullen uitgeven aan voedsel producten.

Deze tendens komt niet uit te lucht vallen. Vergeleken met een jaar terug is het uitgave patroon gedaald maar het is nog steeds hoger dan voorgaande jaren. Vorig jaar gaven Franse moslims in totaal 400 miljoen euro uit aan voedsel.

De verklaring van de stijging in uitgave patroon is te vinden in de manier waarop het vasten wordt onderbroken. Tijdens het vasten mogen moslims pas na de zonsondergang eten. Eerst wordt het vasten onderbroken met een speciale maaltijd, de iftar. De maaltijden die volgen worden vaak echter uitgestrekt omdat de lege maag niet te snel mag eten.

De verkoop van een aantal producten stijgt aanzienlijk tijdens de maand van het vasten. Hieronder vallen producten als dadels, vruchtensap, soep, magnetronmaaltijden, halal vlees, yoghurt, bouillon, verschillende tomatensauzen en griesmeel.

Foto: Ranoush. (Flickr)
350:4,5= nog minder dan 80 euro en dat is wel verdomde weinig, bijzonder weinig.

mark61
19-07-12, 18:45
En das is hoeveel meer dan de rest van het jaar? Niet schokkend.

Die 18%, die is schokkend :slaap:

Samir75017
19-07-12, 20:21
Die 18%, die is schokkend :slaap:

Pregnant or breastfeeding women, the elderly, the ill - among others - are exempt from fasting.

Fulanadetal
19-07-12, 22:14
Magnetronmaaltijden?

Ik vond dat ook wel makkelijk. Magnetron de deur uit gedaan, opgelost.

leven in schoonheid
20-07-12, 00:16
Magnetronmaaltijden?

Ik vond dat ook wel makkelijk. Magnetron de deur uit gedaan, opgelost.

Hoop wel dat je na de ramadan weer een magnetron neemt, gezien de storm van de laatste weken.

super ick
20-07-12, 08:56
En das is hoeveel meer dan de rest van het jaar? Niet schokkend.

Die 18%, die is schokkend :slaap:

Ja, die eten geen griesmeel?

Julien
20-07-12, 18:16
Die 18%, die is schokkend :slaap:

Ik vind het nog een laag aantal. In de praktijk is het percentage veel hoger, geloof mij. Vooral in het zuiden van Frankrijk, vorige zomer zag ik ongeveer elke Algerijnse jongen op het strand eten en drinken tijdens het vasten. Misschien zijn moslims in Frankrijk net zoals de katholieken daar.. niet al te serieus...

Longtime trouwens ! :P

Samir75017
20-07-12, 18:28
Ik vind het nog een laag aantal. In de praktijk is het percentage veel hoger, geloof mij. Vooral in het zuiden van Frankrijk, vorige zomer zag ik ongeveer elke Algerijnse jongen op het strand eten en drinken tijdens het vasten. Misschien zijn moslims in Frankrijk net zoals de katholieken daar.. niet al te serieus...



Being North African does not mean being Muslim.

As being French does not mean being Christian.

Julien
20-07-12, 18:32
Being North African does not mean being Muslim.

As being French does not mean being Christian.

Heb je zeker gelijk in . Alleen weten wij allebei dat een Algerijnse jongen in Frankrijk bijna altijd een moslimachtergrond heeft. Maar als moslimjongere uit Frankrijk moet je dit toch toegeven? Dit is algemeen bekend..

Samir75017
20-07-12, 18:35
Heb je zeker gelijk in . Alleen weten wij allebei dat een Algerijnse jongen in Frankrijk bijna altijd een moslimachtergrond heeft.

Yes, like French people are of Christian origin.

To be North African and to be Muslim are two different things.

Julien
20-07-12, 18:41
O.k. dat niet iedere Noord-Afrikaan moslim is, ben ik met je eens. Noord-Afrika heeft zelfs een oudere christelijke geschiedenis dan Frankrijk..

Maar wat betreft het vasten van Franse jongeren met Noord-Afrikaanse achtergrond, ik zie dat daar in (Zuid)-Frankrijk toch echt veel soepeler mee omgegaan wordt dan bijvoorbeeld in Nederland.

Olive Yao
20-07-12, 19:01
.
Bonsoir Julien! :zwaai:

mark61
21-07-12, 04:34
Ik vind het nog een laag aantal. In de praktijk is het percentage veel hoger, geloof mij. Vooral in het zuiden van Frankrijk, vorige zomer zag ik ongeveer elke Algerijnse jongen op het strand eten en drinken tijdens het vasten. Misschien zijn moslims in Frankrijk net zoals de katholieken daar.. niet al te serieus...

Longtime trouwens ! :P

Ja man, soyez le bienvenu à nouveau! Ça va?

Ja, dat denk ik eigenlijk ook als ik kijk naar de mensen die ik ken. Maar die zijn misschien niet representatief :slaap:

Laatst met die Merah-heisa heb ik zitten lezen. Hoewel de staat niet bijhoudt hoeveel moslims er zijn, zei de minister van binnenlandse zaken dat het er ongeveer 7 miljoen zijn. Hij bedoelde, immigranten en hun nageslacht. In een ander artikel dat ging over hoeveel moslims er nu eigenlijk zijn werden twee sondages aangehaald waaruit bleek dat 2 à 3 miljoen mensen zich moslim noemen.

Dat gaat dan hard in Frankrijk.

super ick
21-07-12, 14:09
Ja man, soyez le bienvenu à nouveau! Ça va?

Ja, dat denk ik eigenlijk ook als ik kijk naar de mensen die ik ken. Maar die zijn misschien niet representatief :slaap:

Laatst met die Merah-heisa heb ik zitten lezen. Hoewel de staat niet bijhoudt hoeveel moslims er zijn, zei de minister van binnenlandse zaken dat het er ongeveer 7 miljoen zijn. Hij bedoelde, immigranten en hun nageslacht. In een ander artikel dat ging over hoeveel moslims er nu eigenlijk zijn werden twee sondages aangehaald waaruit bleek dat 2 à 3 miljoen mensen zich moslim noemen.

Dat gaat dan hard in Frankrijk.

Rokende en drinkende N-Afrikanen noemen zichzelf wel moslim.

Wat is het uitgangspunt? Hanteer je bepaalde normen en beschouw je de mensen die daar niet aan voldoen geen moslim terwijl ze zichzelf wel als moslim beschouwen?

Het is maar hoe je het bekijkt. Denk zowiezo dat er weinig overblijven in het westen als je de vijf zuilen als uitgangspunt neemt.

mark61
21-07-12, 15:10
Wat is het uitgangspunt?

Wat ik zeg, die peilingen vroegen naar wat mensen zichzelf vonden. Das alles.

Bij welke hoeveelheid of soort zonden een moslim ophoudt moslim te zijn is aan moslims zelf om te bepalen.

super ick
22-07-12, 00:53
Wat ik zeg, die peilingen vroegen naar wat mensen zichzelf vonden. Das alles.

Bij welke hoeveelheid of soort zonden een moslim ophoudt moslim te zijn is aan moslims zelf om te bepalen.

De minister zegt dat er zeven miljoen zijn en twee à drie miljoen zegt van zichzelf moslim te zijn.

Nauwkeurig onderzoek.

mark61
22-07-12, 01:21
De minister zegt dat er zeven miljoen zijn en twee à drie miljoen zegt van zichzelf moslim te zijn.

Nauwkeurig onderzoek.

Wat bedoel je?

Joesoef
22-07-12, 08:32
Wat bedoel je?


Marge is wat ruim.

super ick
22-07-12, 12:28
Wat bedoel je?

Op 7 miljoen vind ik de marge 2 à 3 miljoen wat grof. Ik vraag mij af hoe ze daar aan komen. Ik neem aan een representatieve groep?

Met dergelijke onderzoeken mis ik de onderzoeksverantwoording.
Welke groep is precies ondervraagd en hoe luid de vraagstelling om maar eens wat te noemen.

super ick
22-07-12, 12:28
Marge is wat ruim.

Inderdaad, was het jou ook opgevallen?

mark61
22-07-12, 12:31
Ja nou ja, dit is wat ik me herinner, en het was een artikel waarin die peilingen aan bod kwamen. Zal ff kijken of ik het terug kan vinden.

mark61
22-07-12, 12:46
France : comment est évalué le nombre de musulmans

Owwe, dit artikel in het Engels: Mon Figaro - How does France count its Muslim population? (http://plus.lefigaro.fr/note/how-does-france-count-its-muslim-population-20110407-435643)

Mots clés : focus, musulmans, statistiques, FRANCE
Par Thomas Vampouille Mis à jour le 07/04/2011 à 17:57 | publié le 05/04/2011 à 17:56 Réactions (369)

FOCUS - En l'absence de statistiques religieuses officielles - interdites par la loi - des écarts importants apparaissent entre les estimations des instituts de sondage, basées sur des échantillons de population, et celles de l'État, obtenues par le truchement de l'origine géographique.

• Pourquoi ignore-t-on le nombre précis de musulmans en France ?

La loi française interdit depuis 1872 de poser la question de la religion lors des recensements effectués par les organismes publics. La IIIe République estimait en effet qu'il s'agissait d'une question privée. Un principe réaffirmé dans la loi du 6 janvier 1978 (article 8): «Il est interdit de collecter ou de traiter des données à caractère personnel qui font apparaître, directement ou indirectement, les origines raciales ou ethniques, les opinions politiques, philosophiques ou religieuses...»

• Comment, malgré la loi, peut-on disposer de chiffres ?

La loi interdisant les statistiques religieuses ne concerne pas les sondages, qui sont libres de poser la question. Il ne s'agit néanmoins que de sondages qui, tout en étant basés sur des échantillons représentatifs de la population française, ne peuvent atteindre la précision d'un recensement.

La loi prévoit également une exception pour les organismes publics (comme l'Ined ou l'Insee), «dans la mesure où la finalité du traitement l'exige» et «après autorisation» de la Commission nationale de l'informatique et des libertés (CNIL) et du Conseil national de l'information statistique (CNIS).

• Quelles sont les données sur le nombre de musulmans en France ?

La plupart des enquêtes posant directement la question de l'appartenance religieuse ont été effectuées par des organismes de sondage. Ainsi TNS Sofres (http://www.laprovence.com/fiches/lesfrancaisetlareligion.pdf) avançait en 2007 le chiffre de 3% de la population française. De son côté, CSA (http://www.lemondedesreligions.fr/archives/2007/01/01/vers-un-catholicisme-minoritaire,8492603.php)donnait 4%. Deux ans plus tard, Ifop (http://www.ifop.com/media/pressdocument/48-1-document_file.pdf)donnait le chiffre de 5,8%. Ce qui équivalait tout au plus à 3 ,5 millions.

La dernière étude en date, parue en octobre 2010 sous le titre «Trajectoires et Origines (http://www.ined.fr/fichier/t_telechargement/45659/telechargement_fichier_fr_questionnaire.teo.pdf)», émane de l'Institut national des études démographiques (Ined) et de l'Institut national de la statistique et des études économiques (Insee). Selon les deux organismes publics, la France compte 2,1 millions de «musulmans déclarés».

• D'où vient le chiffre de 5 à 6 millions ?

C'est l'estimation donnée par le ministère de l'Intérieur, également chargé des cultes. «Aujourd'hui, on estime qu'il y a à peu près 5 ou 6 millions de musulmans en France», affirmait lundi le ministre Claude Guéant, reprenant des chiffres délivrés par la place Beauvau en juin 2010. Mais pour donner cette estimation, le gouvernement, qui n'a pas le droit de poser la question de l'appartenance religieuse, utilise le biais de l'origine géographique des personnes. C'est en comptabilisant le nombre de personnes venant d'un pays à dominante musulmane, ou ayant des parents qui en viennent, qu'il parvient à établir ce chiffre. Or, de l'aveu même du ministère, seuls 33% de ces 5 à 6 millions se déclarent croyants et pratiquants. Soit deux millions, l'équivalent du chiffre de l'enquête Insee/Ined d'octobre 2010.

Le Figaro - France : France : comment est évalué le nombre de musulmans (http://www.lefigaro.fr/actualite-france/2011/04/05/01016-20110405ARTFIG00599-france-comment-est-evalue-le-nombre-de-musulmans.php)

Uitslag Trajectoires: http://www.ined.fr/fichier/t_telechargement/45660/telechargement_fichier_fr_dt168.13janvier11.pdf p. 124

Gaat uw gang. In Frankrijk zijn zaken als etniciteit en religie taboe door de sterke 'republikeinse' ideologie, dus is het onderwerp ietwat met geheimzinnigheid omgeven.

Sorry, was dus 5 à 6 miljoen, niet 7. Ook al lopen de cijfers uiteen, het is duidelijk dat er een groot verschil is tussen 'nominaal' en 'gerapporteerd'.

(Bevolking Frankrijk is nu ca. 65 miljoen)

Het zijn enquêtes, dus dan heb je de vervorming van 'niet willen deelnemen' en 'niet bereikbaar zijn'.

super ick
23-07-12, 09:02
Als je uit een moslimlanden komt dan ben je moslim. Of je hebt een ander geloof. Atheïsten kennen ze daar volgens mij niet. Ongeloof gaat er niet in.

Sommige tellingen tellen ons ook mee als christen. Omdat we blank zijn en in Europa wonen. Wij steken wel onze vinger op. Misschien is dat het verschil.

mark61
23-07-12, 13:11
Als je uit een moslimlanden komt dan ben je moslim. Of je hebt een ander geloof. Atheïsten kennen ze daar volgens mij niet. Ongeloof gaat er niet in.

Sommige tellingen tellen ons ook mee als christen. Omdat we blank zijn en in Europa wonen. Wij steken wel onze vinger op. Misschien is dat het verschil.

Wat bedoel je nou? Dat vind jij? Mensen kunnen na migratie niet van hun geloof vallen?

Dit artikel gaat vnl. over zelfrapportage. Dus wat mensen zelf vinden dat ze zijn. Ze 'steken hun vinger op'. Maar jij vindt dat ze dat niet mogen zijn? Ze liegen? :hihi:

Dit is nou wat ik in een ander topic, waar toen ook niemand meer op reageerde, bedoel met hoe identiteit ook opgelegd kan zijn. Je bent een moslim / Marokkaan / Algerijn omdat anderen dat zeggen, zonder even aan jou te vragen wat je er zelf van vindt.

H.P.Pas
23-07-12, 13:31
Dit is nou wat ik in een ander topic, waar toen ook niemand meer op reageerde, bedoel met hoe identiteit ook opgelegd kan zijn. Je bent een moslim / Marokkaan / Algerijn omdat anderen dat zeggen, zonder even aan jou te vragen wat je er zelf van vindt.

Moeilijke materie. Als je het de mensen zelf vraagt hebben we hier diverse geniale prikkers.

mark61
23-07-12, 13:38
Moeilijke materie. Als je het de mensen zelf vraagt hebben we hiet diverse geniale prikkers.

Ja, dat wel, maar uiteindelijk zijn ze zelf de enige autoriteit aangaande welke godsdienst ze aanhangen, if any.

Soldim
23-07-12, 13:59
Moeilijke materie. Als je het de mensen zelf vraagt hebben we hier diverse geniale prikkers.

:hihi:

super ick
23-07-12, 14:03
Wat bedoel je nou? Dat vind jij? Mensen kunnen na migratie niet van hun geloof vallen?

Dit artikel gaat vnl. over zelfrapportage. Dus wat mensen zelf vinden dat ze zijn. Ze 'steken hun vinger op'. Maar jij vindt dat ze dat niet mogen zijn? Ze liegen? :hihi:

Dit is nou wat ik in een ander topic, waar toen ook niemand meer op reageerde, bedoel met hoe identiteit ook opgelegd kan zijn. Je bent een moslim / Marokkaan / Algerijn omdat anderen dat zeggen, zonder even aan jou te vragen wat je er zelf van vindt.

Ik ben het met je eens hoor. Als mensen zelf vinden dat ze moslim zijn dan zijn ze dat voor mij ook. Iedereen mag van mij uit maken hoe ze met hun (on)geloof omgaan.

Ik betwijfel alleen of dat percentage onder moslims zo groot is.

mark61
23-07-12, 19:59
Ik ben het met je eens hoor. Als mensen zelf vinden dat ze moslim zijn dan zijn ze dat voor mij ook. Iedereen mag van mij uit maken hoe ze met hun (on)geloof omgaan.

Ik betwijfel alleen of dat percentage onder moslims zo groot is.

Nou als 4 Franse opiniepeilingen plus de regering dat zeggen, dan zal het toch wel zo zijn.

super ick
23-07-12, 22:22
Nou als 4 Franse opiniepeilingen plus de regering dat zeggen, dan zal het toch wel zo zijn.

Regeringen vertrouw ik niet in dergelijke gevallen. Wat de regering zegt zegt mij alleen iets als ik weet uit welke bron ze putten en opiniepeilingen hecht ik alleen waarde aan als er een onderzoeksverantwoording bij zit.

Wellicht dat ze er zelf te weinig mee doen en zichzelf daarom geen moslim vinden of vinden dat ze zich dan geen moslim meer Mogen noemen maar dat zal dan letterlijk betekenen dat ze ongelovigen zijn. Ik denk als je de vraag zo insteekt dat de percentages anders liggen.

Samir75017
24-07-12, 01:15
Ik betwijfel alleen of dat percentage onder moslims zo groot is.

Any person who knows France pretty well will surely assume that it's even higher.

Soldim
24-07-12, 08:03
Any person who knows France pretty well will surely assume that it's even higher.

Uitgaande van mijn observaties zou ik die inschatting precies andersom maken.

mark61
24-07-12, 12:37
Regeringen vertrouw ik niet in dergelijke gevallen. Wat de regering zegt zegt mij alleen iets als ik weet uit welke bron ze putten en opiniepeilingen hecht ik alleen waarde aan als er een onderzoeksverantwoording bij zit.

Wellicht dat ze er zelf te weinig mee doen en zichzelf daarom geen moslim vinden of vinden dat ze zich dan geen moslim meer Mogen noemen maar dat zal dan letterlijk betekenen dat ze ongelovigen zijn. Ik denk als je de vraag zo insteekt dat de percentages anders liggen.

Je kan de onderzoeksverantwoordingen in mijn links vinden.

Ik begrijp dat je koste wat het kost ze toch allemaal als moslims wil beschouwen. Ze mogen gewoon niet afvallen :hihi:

super ick
24-07-12, 14:03
Je kan de onderzoeksverantwoordingen in mijn links vinden.

Ik begrijp dat je koste wat het kost ze toch allemaal als moslims wil beschouwen. Ze mogen gewoon niet afvallen :hihi:

Het moet inderdaad wel overzichtelijk blijven ja. :hihi:

Ik heb er overigens geen waardeoordeel over. Volgens mij had jij zelf ook een andere indruk?

Soldim
24-07-12, 14:25
Ik heb er overigens geen waardeoordeel over. Volgens mij had jij zelf ook een andere indruk?

Over Mark weet ik het niet; ik heb wel een idee. Voor het overgrote deel dan de Fransen van Noord-Afrikaanse afkomst die ik ken heb ik geen flauw idee of ze zich als dan niet als moslim zien. Ik ken er weinig de aan de ramadan mee doen en de meeste drinken zonder probleem een pilsje, glas wijn of sangria.

Typisch Frans natuurlijk; d'r is er daar ook geen enkele katholiek die zich aan de Roomse regels houdt -- perfecte integratie :hihi:

mark61
24-07-12, 14:28
Volgens mij had jij zelf ook een andere indruk?

Van wat? Mij interesseert het niet wat mensen zichzelf vinden. De feiten daarentegen weer wel, die spreken diverse opgewonden standjes tegen, zowel degenen die beweren dat de islam Europa overneemt, als degenen die beweren dat er steeds meer moslims in Europa bijkomen. Hmm, das hetzelfde. Eh, de voor- en tegenstanders van die beweerde ontwikkeling dan.

Samir75017
24-07-12, 14:33
Over Mark weet ik het niet; ik heb wel een idee. Voor het overgrote deel dan de Fransen van Noord-Afrikaanse afkomst die ik ken heb ik geen flauw idee of ze zich als dan niet als moslim zien. Ik ken er weinig de aan de ramadan mee doen en de meeste drinken zonder probleem een pilsje, glas wijn of sangria -- perfecte integratie :hihi:

You seem to confuse "integration" with "assimilation".

mark61
24-07-12, 14:38
You seem to confuse "integration" with "assimilation".

Niemand heeft voor beide begrippen een sluitende, algemeen geaccepteerde definitie gevonden, of zelfs maar geopperd. Jij hebt de eer om ze te bedenken.

Samir75017
24-07-12, 14:51
Niemand heeft voor beide begrippen een sluitende, algemeen geaccepteerde definitie gevonden, of zelfs maar geopperd. Jij hebt de eer om ze te bedenken.

The difference between both concepts is clear.

mark61
24-07-12, 14:57
The difference between both concepts is clear.

Nou, vertel dan?

Soldim
24-07-12, 15:32
You seem to confuse "integration" with "assimilation".

Ik veronderstel dat integratie vrijwillig gaat, en assimilatie met al dan niet licht dwang. Vandaar dat ik een paar posts terug het begrip integratie op de juiste plaats gebruik. :fpetaf:

mark61
24-07-12, 15:35
Ik veronderstel dat integratie vrijwillig gaat, en assimilatie met al dan niet licht dwang. Vandaar dat ik een paar posts terug het begrip integratie op de juiste plaats gebruik. :fpetaf:

Hmm, das alvast het begin van een definitie :zozo:

Die drank rammen ze er in, rubber slangen, vier potige verplegers.

Soldim
24-07-12, 15:45
Hmm, das alvast het begin van een definitie :zozo:

Die drank rammen ze er in, rubber slangen, vier potige verplegers.

't Is eerder wat onhandig met de wijnfles in het rond gaan en je afvragen of je iemand meer kwetst door hem geen wijn aan te bieden dan door het wel aan te bieden. De meesten lossen het handig op en roepen zodra de fles in de buurt komt 'Ja graag' :hihi:

mark61
24-07-12, 15:50
Nog een asssimilatieslachtoffer

The long road to being gay and Muslim
24 Jul 2012 14:00 - Pauline Froissart


A newlywed Frenchman wants to prove that "being gay and Muslim is possible" after feeling forced for years to choose between religion and sexuality.

It took Algerian-born Ludovic-Mohamed Zahed (35) two decades to come to terms with himself, but now that he's at peace he's made it his goal to fight Islamophobia and homophobia.

His call comes at a time when France, home to Europe's largest Muslim community, is warming up to gay marriage.

New Prime Minister Jean-Marc Ayrault, who took over after the Socialist victory in June elections ousted their conservative predecessors, promised this month to offer marriage and adoption rights to same-sex couples "in the first quarter of 2013".

Zahed, a PhD student in religious anthropology, married his fellow Muslim partner in South Africa, the continent's only country to recognise same-sex unions. Becoming a spokesperson for the community was a long time in the making, a product of much soul-searching.

"I think homosexuality, whatever one says, is not a choice," he wrote in his memoir Le Coran et la chair, or The Koran and the Flesh, published in March.

"And you'd have to be crazy to choose to be homosexual when you come from my socio-cultural background."

'Strictly prohibited'
Homosexuality is considered a criminal offence in most Arab states and is "strictly prohibited" by Islam, said Abdallah Zekri, a member of the French Council of the Muslim Faith which acts as an official interlocutor with the French state.

"No imam, unless self-proclaimed, can officiate a gay wedding," he said.

But that did not stop Zahed from following up his 2011 South African nuptials with a symbolic religious marriage officiated by an imam in the Paris suburbs this year.

Although associations for the gay faithful – like David et Jonathan for Christians and Beit Haverim for Jews – have been around for decades in France, until recently there was no group for Muslim gays.

In 2010, Zahed founded Homosexual Muslims in France (HM2F), which counts 270 members.

"To be gay and Muslim is possible," the slender, bespectacled Zahed wrote in his book. "However the road is still long."

I told myself, 'you must choose'
Born in Algeria and raised in a poor neighbourhood of the 17th district in Paris, Zahed displayed early effeminate tendencies, prompting regular beatings from a brother who hoped it would "teach me to be a man".

His father, who sensed Zahed was gay, repeatedly told him he'd prefer to "break my back and bury me alive rather than see me become like that", Zahed said.

Finding refuge in religion, Zahed paid regular visits to Salafists, Muslims who advocate a strict interpretation of Islamic law, when on holiday in Algeria.

But as an adult, his homosexuality bubbled up to the surface. With the sexuality strongly frowned upon by his community, Zahed experienced "great suffering".

"I told myself, 'you must choose' and I violently rejected Islam," he said. "A long spiritual void" followed amid years of unhappiness.

When he came out to his family, his father accepted it, but his mother cried every night for two months and he fell out with his brother.

The turning point came when he was 30 years old: "I no longer looked to hate anyone for anything, but simply to change the discriminatory reactions facing me," he wrote in his book.

'A sensitive issue'
In 2011, Zahed, who is also an Aids activist and has written about himself being HIV positive, met his future husband in South Africa, where they tied the knot in a civil wedding that year.

Gay culture has flourished there since the fall of apartheid – which harshly penalised homosexuality – in 1994, after which South Africa enshrined equal rights in its Constitution and later allowed same-sex couples to marry and adopt.

Other African nations sentence homosexuals to prison, as in Morocco, where homosexuality is punishable by six months to three years in prison, though it's tolerated provided practitioners don't flaunt their difference.

When the pair wed again in a religious ceremony in the Paris suburbs in February, it was a symbolic step that won them threats and insults.

"Visibility is a sensitive issue," Zahed said. – Sapa-AFP

The long road to being gay and Muslim - Mail & Guardian Online (http://mg.co.za/article/2012-07-24-frenchman-homosexuality-islam)

Samir75017
25-07-12, 01:43
Nou, vertel dan?

Assimilation is the eradication of my cultural difference. With the consequence of being indistinguishable from the "local / host" population.

Example : in France, most Harkis (Algerians who fought alongside the French against Algerians during the Algerian War) are known for being assimilated. They changed their names into French ones, they only speak French, they gave up their religious and cultural identities ... Basically, they are not different from the French.

Well, to make it short, assimilation implies losing and giving up your cultural identity to absorb the one of your "host" country in order to fit in. It is a kind of acculturation. To make similar. In other words, to make A like B. Assimilation has been France’s policy since the beginning of the 19th century with its first Italian and Spanish immigrants.

Integration is different. It is the acceptance of the country’s laws, its customs and values, its language. But implies to keep your original identity and customs.

Integration and assimilation are two different concepts.

Samir75017
25-07-12, 01:57
Ik veronderstel dat integratie vrijwillig gaat, en assimilatie met al dan niet licht dwang. Vandaar dat ik een paar posts terug het begrip integratie op de juiste plaats gebruik. :fpetaf:

No, assimilation can be a voluntary process. Nowadays, in most cases, it is.

Soldim
25-07-12, 07:30
No, assimilation can be a voluntary process. Nowadays, in most cases, it is.

Onze definities verschillen -- so be it.

super ick
25-07-12, 09:39
Hmm, das alvast het begin van een definitie :zozo:

Die drank rammen ze er in, rubber slangen, vier potige verplegers.

Nee dat is de schuld van de overheid die moeten de verkoop verbieden.

Schiet me ineens dat verhaal van Sidi weer te binnen over de supermarkt in Marokko met de witte en zwarte plastic tasjes :hihi:

Samir75017
25-07-12, 10:43
Onze definities verschillen -- so be it.

Why would assimilation be a forced process only ? Why couldn't it be a voluntary one ?

Indigenous people ( such as the Native Americans or the Aborigenes in Australia ) endured mass killings by the Western colonists and have been forced to assimilate.

But today, if you decide to emigrate to a foreign country, you are free to give up your original identity to absorb the one of your host country. That's what happened with many Harkis.

There aren't 10 definitions for each concept.

knuppeltje
25-07-12, 10:49
Onze definities verschillen -- so be it.

Toch heeft hij gelijk volgens mij. Ik zie ook niet in waarom het niet vrijwillig zou kunnen.

mark61
25-07-12, 10:51
Integration is different. It is the acceptance of the country’s laws, its customs and values, its language. But implies to keep your original identity and customs.

Das lekker duidelijk. Als beiden bovendien vrijwillig zijn is het onderscheid helemaal vaag.

Frankrijk staat nou net bekend om zijn assimilatiepolitiek, zoals je zegt. Dus dat is opgelegd; dat is nou net het grote verschil.

Samir75017
25-07-12, 11:12
Das lekker duidelijk. Als beiden bovendien vrijwillig zijn is het onderscheid helemaal vaag.


What do you mean ?

To accept / respect your host country's customs does not mean to adopt them.

Soldim
25-07-12, 11:14
Why would assimilation be a forced process only ? Why couldn't it be a voluntary one ?

Ik zie het vrijwillig opgaan in een samenleving als integratie, die ver of minder ver kan gaan. Assimilatie, ver of minder ver, komt op mij over als iets wat minder vanuit de immigranten zelf als vanuit de rest van de samenleving bewerkstelligd wordt. Wellicht zit er ook een persoonlijke tint aan? Geintegreerd is positief, geassimileerd negatief?


There aren't 10 definitions for each concept.

Oh?



Indigenous people ( such as the Native Americans or the Aborigenes in Australia ) endured mass killings by the Western colonists and have been forced to assimilate.


Hmmm, ik heb altijd het gevoel dat zowel de Aborigenes en de Native Americans nog voor een deel een zeer eigen cultuur hebben en groepen kennen die buiten de mainstream van respectievelijk de Australische danwel Amerikaanse samenlevingen staan.

But today, if you decide to emigrate to a foreign country, you are free to give up your original identity to absorb the one of your host country. That's what happened with many Harkis.

Samir75017
25-07-12, 11:25
Hmmm, ik heb altijd het gevoel dat zowel de Aborigenes en de Native Americans nog voor een deel een zeer eigen cultuur hebben

Don't you think that many of them resisted the colonization and the assimilation ?

Soldim
25-07-12, 12:52
Don't you think that many of them resisted the colonization and the assimilation ?

In de huidige context is 'resenting' eerder het woord wat ik zou gebruiken -- over statistische aantallen heb ik geen flauw idee, wat betrefd Native Americans zijn het er veel minder dan ik zou veronderstellen. Over de historische context weet ik het niet, ooit had ik daar een hard en duidelijk oordeel in. Maar dat heb ik bijgesteld nadat ik met een Native American collega daarover discuseerde, die had om vele redenen een veel genuanceerdere kijk op de zaken.

Het een en ander neemt niet weg dat in Frankrijk velen met een oorspronkelijk Noord-Afrikaanse en moslim achtergrond prima geintregeerd zijn met behoud van bepaalde aspecten van hun cultuur en religie en met het knipogend negeren van andere aspecten.

mark61
25-07-12, 13:06
Toch heeft hij gelijk volgens mij. Ik zie ook niet in waarom het niet vrijwillig zou kunnen.

Het verschil wordt zo wel vaag. Dan hebben we ook nog 'acculturatie'. Ga d'r maar aan staan. Dat gedoe met termen altijd :cheefbek:

mark61
25-07-12, 13:11
Ik heb even zitten lezen over de geschiedenis van de harki's, zowel in Algerije als in Frankrijk, na de onafhankelijkheid.

Vreselijk. Frankrijk is nog smeriger dan ik al dacht. Van de 1,5 miljoen met Frankrijk 'geassocieerde' Algerijnen is maar 90.000 in Frankrijk toegelaten; naar schatting 60-70.000 zijn in Algerije gemarteld, verkracht en vermoord. Kinderen van harki's mogen niet verder studeren na de middelbare school en mogen geen overheidsfuncties van enig niveau bekleden.

In Frankrijk werden die 90.000 opgesloten in kampen, à la 'onze' Molukkers, maar dan nog veel erger. Kampementen met prikkeldraad en wachttorens ergens ver weg op het platteland. Geen kansen op wat dan ook. Pas heel langzaam kwam daar verandering in. Pas in dit jaar, tijdens de verkiezingscampagne, gaf Sarkozy officieel toe dat Frankrijk ze in de steek had gelaten.

Samir75017
25-07-12, 23:34
Ik heb even zitten lezen over de geschiedenis van de harki's, zowel in Algerije als in Frankrijk, na de onafhankelijkheid.

Vreselijk. Frankrijk is nog smeriger dan ik al dacht. Van de 1,5 miljoen met Frankrijk 'geassocieerde' Algerijnen is maar 90.000 in Frankrijk toegelaten; naar schatting 60-70.000 zijn in Algerije gemarteld, verkracht en vermoord. Kinderen van harki's mogen niet verder studeren na de middelbare school en mogen geen overheidsfuncties van enig niveau bekleden.

In Frankrijk werden die 90.000 opgesloten in kampen, à la 'onze' Molukkers, maar dan nog veel erger. Kampementen met prikkeldraad en wachttorens ergens ver weg op het platteland. Geen kansen op wat dan ook. Pas heel langzaam kwam daar verandering in. Pas in dit jaar, tijdens de verkiezingscampagne, gaf Sarkozy officieel toe dat Frankrijk ze in de steek had gelaten.

They made a choice - to fight alongside the enemy. They assume the consequences.

Today, they are not accepted - neither in France, nor in Algeria.

I recently watched a very interesting movie called La Blessure (La tragédie des Harkis). It helps understand better what really happened.

mark61
26-07-12, 00:31
They made a choice - to fight alongside the enemy. They assume the consequences.

Hun kinderen maakten helemaal geen keus, hun vrouwen ook niet. Soms werden hele stammen uitgeroeid voor de keus van één lid. Het slaat werkelijk nergens op om onschuldige kinderen te straffen voor de daden van hun ouders.

Het is schandalig dat Frankrijk zijn eigen soldaten niet heeft beschermd. Ze waren wel goed genoeg om voor Frankrijk te sterven. Maar daar worden ze nu langzaam erkend.

Samir75017
26-07-12, 01:22
Hun kinderen maakten helemaal geen keus, hun vrouwen ook niet. Soms werden hele stammen uitgeroeid voor de keus van één lid. Het slaat werkelijk nergens op om onschuldige kinderen te straffen voor de daden van hun ouders.



I never referred to their children.

However parents and children are known for voting massively for the Front National.

mark61
26-07-12, 10:58
I never referred to their children.

Nee, maar die waren, en zijn nog steeds, wel het slachtoffer. Ze mogen niet studeren en krijgen geen overheidsbanen.

Er zijn 265.000 Algerijnen die op de een of andere manier met de Fransen heulden. Met hun onschuldige families erbij 1,5 miljoen.