PDA

Bekijk Volledige Versie : Eurocrisis: "Te veel katholicisme is schadelijk voor monetair beleid"



Marsipulami
20-07-12, 08:17
Raakt de eurocrisis niet opgelost door religieuze verschillen in Europa?
donderdag 19 juli 2012, 18u08


De Duitse bondskanselier Angela Merkel en haar minister van Financiën Wolfgang Schäuble in de Bundestag

EPA

Dat de strenge besparingspolitiek van Duitsland lijnrecht tegenover het lossere monetaire beleid in Spanje en Italië staat, doet denken aan de verschillen tussen protestanten en katholieken, schrijft een geschiedenisexpert van de BBC. En hij is niet alleen.


'Bij de discussie tussen de leiders van de eurozone over de toekomst van de eenheidsmunt zijn steeds duidelijker verschillende kampen te zien. Op het eerste gezicht heeft godsdienst er niets mee te maken', begint Chris Bowlby zijn artikel.

'Maar zou het kunnen dat de diepgewortelde instincten van protestantse en katholieke staatsleiders ervoor zorgen dat ze de eurozone in twee verschillende richtingen trekken - tot ze scheurt?'

Bowlby, een journalist van de Britse openbare omroep BBC en geschiedkundige, verwijst naar de recentste Europese top eind juni, waarop werd beslist dat het permanente Europese noodfonds (ESM) rechtstreeks geld in de banken zal kunnen pompen, in plaats van eerst via de nationale regeringen te passeren. Voor de Duitse bondskanselier Angela Merkel was dat een knieval, terwijl Spanje en Italië juichten om het resultaat.

De Oost-Duitse Merkel en de Latijnse muntunie

Toen al werd in verschillende media de term 'Latijnse alliantie' (van Spanje en Italië, gesteund door Frankrijk) in de mond genomen. Veel Duitsers vonden dat hun regering te veel had ingebonden.

Volgens Bowlby is het 'niet ver gezocht om hierin de nieuwste protestantse kritiek te zien op de Latijnse monetaire aanpak'.

De journalist duikt daarop de geschiedenis in, en legt Merkels strenge besparingsbeleid bij haar Oost-Duitse roots ('al van oudsher protestants terrein'). Dat de katholieke eurolanden, en dan vooral de Zuid-Europese, wat lakser zijn in hun monetair beleid, is ook al eeuwen zo, meent Bowlby, en hij wijst naar de Latijnse muntunie, de negentiende-eeuwse mislukte poging tot een eenheidsmunt.

'Katholicisme is schadelijk voor monetair beleid'

Bowlby is overigens niet de enige die in de eurocrisis religieuze onderstromen ziet. Eerder al had de Duitse columnist Stephan Richter geopperd dat er van een eurocrisis geen sprake zou zijn, mocht Luther aan de onderhandelingstafel van het Verdrag van Maastricht (waarbij de EU en haar eenheidsmunt werden opgericht, red.) hebben gezeten.

'Geen ongereformeerde katholieke landen, zou hij hebben gezegd. De eurozone en zijn munt zouden veel meer samengehangen hebben', aldus Richter. 'Te veel katholicisme is schadelijk voor de fiscale gezondheid van een natie, zelfs in de 21ste eeuw.'

edl

Julien
20-07-12, 17:12
Met Katholicisme vs. Protestantisme heeft het hedentendage weinig meer mee te maken. Het percentage gelovige katholieken of protestanten is daar te laag voor. Maar er is nog zeker sprake van een groot verschil tussen de 'noordelijke' en 'zuidelijke' cultuur in Europa, en daarin heeft het geloof inderdaad invloed gehad. Ik ben een echte Europeaan, maar ik zie ook een steeds grotere kloof ontstaan tussen het Germaanse/Angelsaksische Noorden en het Latijnse/Byzanthijnse Zuiden.

Archie Bunker
21-07-12, 09:38
Met Katholicisme vs. Protestantisme heeft het hedentendage weinig meer mee te maken. Het percentage gelovige katholieken of protestanten is daar te laag voor. Maar er is nog zeker sprake van een groot verschil tussen de 'noordelijke' en 'zuidelijke' cultuur in Europa, en daarin heeft het geloof inderdaad invloed gehad. Ik ben een echte Europeaan, maar ik zie ook een steeds grotere kloof ontstaan tussen het Germaanse/Angelsaksische Noorden en het Latijnse/Byzanthijnse Zuiden.

Wat natuurlijk wel helpt is wanneer de politici zijn opgegroeid in kerken die hun eigen broek moesten ophouden.
De leden moeten dan uiteindelijk alle kosten van de kerk dragen.
In Nederland is het alleen de Hervormde kerk geweest die in het verleden een bijdrage van de overheid heeft mogen ontvangen. De rest, inclusief de Rooms-Katholieke kerkprovincie, heeft zelf fondsen moeten werven.

Ook heeft hervorming/reformatie in het protestantse Noorden een betere naam dan in het Rooms-Katholieke Zuiden.

mark61
21-07-12, 14:37
Flauwe onzin natuurlijk. Ten eerste is het kip en ei of de Noord-Europese mentaliteit de Reformatie veroorzaakte, of andersom. Ik houd het maar op Noord-Europese mentaliteit, want Noord-Europeaanse katholieken zijn ook 'gestrenger'.

Dat leidt tot mijn tweede punt: Zuid-Duitse katholieken (CSU) zijn zo mogelijk nog strenger in monetair beleid dan Noord-Duitse protestanten.

mark61
21-07-12, 14:40
Met Katholicisme vs. Protestantisme heeft het hedentendage weinig meer mee te maken. Het percentage gelovige katholieken of protestanten is daar te laag voor. Maar er is nog zeker sprake van een groot verschil tussen de 'noordelijke' en 'zuidelijke' cultuur in Europa, en daarin heeft het geloof inderdaad invloed gehad. Ik ben een echte Europeaan, maar ik zie ook een steeds grotere kloof ontstaan tussen het Germaanse/Angelsaksische Noorden en het Latijnse/Byzanthijnse Zuiden.

Hoezo groter? Dat is toch altijd zo geweest? Bovendien voerde Spanje wel degelijk een streng monetair beleid, het had zowat de laagste staatsschuld van Europa voordat dit begon. En waar hoort Ierland dan bij?

Wat ze gemeen hadden was de markt lekker aan laten klooien in die onroerend-goed bubble. Dat is simpelweg 'rechts', en dat is waar het hier over gaat. Meer regulering en bescherming van armen, versus minder regulering en de armen mogen de crisis betalen die is veroorzaakt door de rijken.

Zo simpel lijkt me dat. Komt geen katholiek of protestant bij kijken.

Marsipulami
21-07-12, 14:51
Het is natuurlijk onzin van te beweren dat katholieken geen geld kunnen maken. Heb je al eens gezien hoe rijk het Vaticaan is ? :fpiraat:

Firefox
21-07-12, 14:54
Hoezo groter? Dat is toch altijd zo geweest? Bovendien voerde Spanje wel degelijk een streng monetair beleid, het had zowat de laagste staatsschuld van Europa voordat dit begon. En waar hoort Ierland dan bij?

Wat ze gemeen hadden was de markt lekker aan laten klooien in die onroerend-goed bubble. Dat is simpelweg 'rechts', en dat is waar het hier over gaat. Meer regulering en bescherming van armen, versus minder regulering en de armen mogen de crisis betalen die is veroorzaakt door de rijken.

Zo simpel lijkt me dat. Komt geen katholiek of protestant bij kijken.

De calvinistische moraal van hard werken en spaarzaamheid komt hier om de hoek kijken. Ierland is vroom rooms, altijd geweest.

mark61
21-07-12, 14:56
De calvinistische moraal van hard werken en spaarzaamheid komt hier om de hoek kijken. Ierland is vroom rooms, altijd geweest.

En die hebben geen moraal van hard werken en spaarzaamheid? Hoe zit het dan met de VS? Dat zijn geen protestanten die de hypotheekmarkt verziekt hebben en de crisis hebben veroorzaakt?

Zie verder CSU.

Firefox
21-07-12, 14:56
Het is natuurlijk onzin van te beweren dat katholieken geen geld kunnen maken. Heb je al eens gezien hoe rijk het Vaticaan is ? :fpiraat:

Ja, dat kun je zien aan de Sint Pieter. Daar zijn de gelovigen heel wat aflaten voor aangesmeerd.

Firefox
21-07-12, 15:10
En die hebben geen moraal van hard werken en spaarzaamheid? Hoe zit het dan met de VS? Dat zijn geen protestanten die de hypotheekmarkt verziekt hebben en de crisis hebben veroorzaakt?

Zie verder CSU.

Het waren durfkapitalisen. Dat heeft zeker iets te maken met de calvinistische moraal: met alle macht proberen zo veel mogelijk rendement te halen. Helaas mislukt, deze keer.