PDA

Bekijk Volledige Versie : Verenigd onder één vlag

Qalamiste
20-07-12, 14:42
In naam van Allaah, de Meest Barmhartige, de Genadevolle

Verenigd onder één vlag

Naar aanleiding van een artikel die ik onlangs las op het internet, wil ik ook even stilstaan bij hetgeen ik las. Wij mogen onszelf gelukkig prijzen dat wij zoveel kennis ter beschikking hebben om te kunnen vergaren. Als je maar even rond kijkt in jouw kamer, zie je verschillende boeken liggen die je kunnen helpen met het vergaren van kennis. We moeten ze uiteraard wel lezen, begrijpen en ernaar handelen, maar goed… Jullie weten wel wat ik bedoel. Daarnaast kunnen wij ook gebruik maken van het internet waar wij verschillende lezingen van mensen met kennis kunnen terugvinden. En beste mensen, daaronder valt zeker niet de bekende Shaykh Google die wij 24 op 24 kunnen raadplegen voor onze vragen of Cyberimams die 24 op 24 op Facebook te vinden zijn.

Vandaag de dag hebben wij kennis over zaken die men in de tijden van onwetendheid niet had. Helaas, moet ik hierbij ook het jammere meedelen dat er een opvallende zaak is die is teruggekeerd in deze tijd en die eenieder van ons wel kent, namelijk het nationalisme. Het trots zijn op het land van herkomst, het trots zijn op het vaderland, het trots zijn op de cultuur en zijn gebruiken. Trots die neigt een gevarenzone binnen te dringen. Het kan weleens zijn dat men daden verricht ter verdediging van het vaderland, maar niet ter verdediging van de Islaam. Of broeders en zusters die niet mogen huwen omwille van het feit dat de persoon een andere nationaliteit heeft. Wij dienen terug te keren naar de basis en onszelf telkens de vraag te stellen wat ons allen bindt. Wat hebben wij gemeen? Is het onze nationaliteit? Onze afkomst? Onze taal? Wat hebben wij daadwerkelijk gemeen?

Moeten wij in eerste instantie niet trots zijn op het feit dat Allaah ons heeft verkozen om deel te maken van een natie, een gemeenschap die leeft volgens Laa ilaaha illa Allaah? Wij hebben niet de Marokkaanse, Turkse, Belgische, Nederlandse, Algerijnse vlag (of van welk land dan ook) gemeenschappelijk. Wij hebben iets mooier gemeenschappelijk, wij zijn verenigd onder één vlag of althans dat moeten we zijn, namelijk de vlag van Tawhied. Wij zijn de Ummah van Mohammed (salla Allaahu ‘alayhi wa sallem) beste broeders en zusters. Een Ummah die bestaat uit verschillende nationaliteiten en huidskleuren. Laat de nationaliteit of huidskleur ons niet belemmeren om deze Ummah uit te breiden!

Beste moeders en vaders, verbiedt jullie zonen en dochters niet om te huwen met een moslim omwille van het feit dat hij of zij niet dezelfde nationaliteit heeft. Laat deze zaak van onwetendheid geen belemmering vormen voor uw weg naar het paradijs. Schuif het nationalisme en racisme aan de kant omwille van Allaah en Zijn boodschapper. Kennen wij het verhaal dan niet van Bilaal ibn Rabaah (radiya Allaahu ‘anhu), de zwarte slaaf die een uitmuntend karakter en gedrag vertoonde toen hij een geschil had met een metgezel waarna de metgezel tegen hem zei: ‘Ya ibn alsawdaa (o zoon van een zwarte vrouw)’ waarna hij naar de profeet (salla Allaahu ‘alayhi wa sallem) ging en hij (salla Allaahu ‘alayhi wa sallem) de metgezel tot hem riep en hem gebood om zijn verontschuldigingen aan te bieden. Deze metgezel ging betreurd naar Bilaal ibn Rabaah (radiya Allaahu ‘anhu) en vroeg hem om op zijn gezicht te gaan staan omwille van zijn belediging. Wat zei Bilaal ibn Rabaah (radiya Allaahu ‘anhu) hierop? Wat heeft Bilaal ibn Rabaah (radiya Allaahu ‘anhu) gedaan? Is hij daadwerkelijk op zijn gezicht gaan staan en hem een koekje van eigen deeg gegeven? Neen, mijn beste broeders en zusters! Lees wat hij deed… Bilaal ibn Rabaah (radiya Allaahu ‘anhu) keek de metgezel aan en zei: ‘Hoe kan ik op een gezicht staan die voor Allaah heeft gebeden? Sta op, moge Allaah je vergeven mijn broeder.’ Subhana Allaah, wat een wijsheid hierachter zit! Wij zijn moslims, wij zijn elkaars broeders en zusters, wij zijn elkaars gelijken ongeacht de nationaliteit, huidskleur en de status die wij bekleden. Dit is een zaak waar wij moslims trots op mogen zijn, wees daarom enkel en alleen trots dat je als moslim het levenspad bewandelt! Wij zijn namelijk verenigd, verenigd onder één vlag: Laa ilaaha illa Allaah, Mohammedan Rasul Allaah!

Qalamiste