PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Speciale CAO voor Ramadan geopperd door Christelijke vakbond



MoStar
20-07-12, 18:08
15932

De vastenmaand is vandaag begonnen in Nederland en België. Maar naast de gevolgen van het vasten ondergaan veel moslim werknemers tijdens deze periode elk jaar problemen op het werk. Concentratie zal niet alleen verminderd zijn vanwege het gebrek aan voedsel maar ook omdat deze maand in het thema staat van het geloof. Het is een maand die vele moslims afmat.

Toch zijn er maar weinig moslims die deze complicaties aangeven bij hun baas. Er heerst namelijk de angst dat dit zal leiden tot een ontslag. Omdat communicatie uitblijft, zijn er bij de meeste bedrijven geen speciale regels voor werknemers tijdens de Ramadan. En die zouden er volgens CNV Jongeren wel moeten komen.

De vakbond die niet alleen opkomt voor het Christelijke geloof maar ook voor andere geloofsovertuigingen verklaart dat er een CAO moet komen waarin speciale afspraken tussen werkgever en werknemer betreft de Ramadan worden opgenomen. Hierbij denkt de CNV bijvoorbeeld aan flexibele arbeidstijden voor moslims tijdens deze maand om Islamitische geloofsgenoten tegemoet te komen.

Hoe ervaar jij de combinatie van het vasten en de dagelijkse routine van het werk? Laat het ons weten en laat een reactie achter!

Foto: Piu Culture - Volontariato Interculturale a Roma (Flicrk)

Marsipulami
20-07-12, 20:05
Goed initiatief!

Suggesties voor de CAO:

- Eet- en andere pauzes op het werk kunnen voor moslimwerknemers verschoven worden in functie van gebedstijden en zonsopgang en -ondergang.
- Een moslim die verlof vraagt voor eid al fitr mag dat niet geweigerd worden. (Idem eid kabir)
- Een gebedsruimte voor moslims op het werk.

Charlus
20-07-12, 20:22
Niet zo sarcastisch doen, Mars.

Marsipulami
20-07-12, 20:35
Niet zo sarcastisch doen, Mars.

Ik ben helemaal niet sarcastisch. Ik heb veel respect en sympathie voor moslims die zich aan de regels van de ramadan houden.

leven in schoonheid
20-07-12, 20:45
Goed initiatief!

Suggesties voor de CAO:

- Eet- en andere pauzes op het werk kunnen voor moslimwerknemers verschoven worden in functie van gebedstijden en zonsopgang en -ondergang.
- Een moslim die verlof vraagt voor eid al fitr mag dat niet geweigerd worden. (Idem eid kabir)
- Een gebedsruimte voor moslims op het werk.
En jij denkt dat er dan één werkgever te vinden is die nog een Moslim aanneemt?

Charlus
20-07-12, 20:46
Niet zo ironisch doen, Mars.

Marsipulami
20-07-12, 20:48
En jij denkt dat er dan één werkgever te vinden is die nog een Moslim aanneemt?

Ja hoor, ik zie niet in waar de werkgever in dezen een economisch of ander nadeel zou lijden als dit soort regels in een CAO zouden opgenomen worden. Bovendien kan het motiverend zijn voor moslimwerknemers wat de werkgever ook weer ten goede komt. Iedereen winnaar dus.

Marsipulami
20-07-12, 20:51
Niet zo ironisch doen, Mars.

Van ironie is helemaal geen sprake.

Charlus
20-07-12, 20:55
Niet liegen, Mars.

Marsipulami
20-07-12, 21:01
Niet liegen, Mars.

Kijk jongen, ik ben geen religieuze analfabeet zoals jij. Iemand die iets snapt van geloof in God, die kan niet anders dan veel respect hebben voor de ramadan die moslims thans beleven.

Charlus
20-07-12, 22:45
Niet zo neerbuigend, Mars.
Er zijn velen die diep geloven in God en niks met ramadan hebben. Vele moslims die de ramadan volgen omdat het nu eenmaal moet maar hun hart zit er niet in, vele moslims die alleen met eten bezig zijn tijdens de ramadan. Vele andere moslims zullen de ramadan daadwerkelijk spiritueel beleven.
Waarvoor heb jij precies respect? Wanneer mensen doen wat ze als hun plicht zien? Dat is volgens mij een zuivere definitie van het volgen van de ramadan. Je hebt respect voor de plichtsbetrachting inzake de ramadan?

leven in schoonheid
20-07-12, 23:34
Ja hoor, ik zie niet in waar de werkgever in dezen een economisch of ander nadeel zou lijden als dit soort regels in een CAO zouden opgenomen worden. Bovendien kan het motiverend zijn voor moslimwerknemers wat de werkgever ook weer ten goede komt. Iedereen winnaar dus.
Kom op Mars, ik ken betere antwoorden van jou, respect naar een religie moet er zijn, maar of een ondernemer daar financieel een risico voor moet lopen denk ik niet.
Als je als ondernemer kunt kiezen tussen 2 kwaden personeel met of zonder bijkomende problemen is voor mij de keuze makkelijk.
Ze moeten productie maken zoveel als mogelijk en ik moet hun loon betalen.