PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Combinatie Ramadan en Olympische Spelen grote uitdaging voor moslim sporters



CA-SE
21-07-12, 18:56
15942

Gisteren is de negende maand van de Islamitische maankalender aangebroken. Dit houdt in dat het overgrote deel van de moslims van zonsopgang tot zonsondergang vasten. Het onderbreken van de dagelijkse routine van eten en drinken heeft doorgaans een aanzienlijk effect op de fitheid en concentratie van moslims. Het zal niet anders zijn voor de Islamitische topsporters die normaliter een gebalanceerd dieet eten om 100% fit te zijn.

Het is eerste keer in 30 jaar dat de Ramadan tegelijk met de Olympische Spelen valt. Het zorgt voor een religieus dilemma: vervul ik mijn plicht als gezonde moslim om te vasten of kies ik om mijzelf de beste kansen op Olympisch goud te geven? Ook al zou een moslim kiezen voor het laatste dan kan de psychologische druk genoeg zijn om de concentratie te storen.

Voor een teamsport zoals voetbal wordt helemaal lastig. Want als de ene helft besluit te vasten en de andere helft niet, dan kan dat eventueel voor spanningen binnen het team zorgen.

In totaal zijn 3.000 van de 14.000 atleten moslim.

Zie in het onderstaande YouTube filmpje hoe in 2010 topsporters dachten over vasten en het tegelijkertijd beoefenen van een topsport.


http://www.youtube.com/watch?v=hmw1ac8L9Jw

Foto: Magharebia

Kortman
21-07-12, 21:47
Des te meer respect voor deze sporters !
:fpetaf: